2020-01-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Ja det är frågan, vad handlar detta om. Har en arbetskamrat som är helt exalterad över möjligheterna att tjäna pengar. Jag tyckte det lät lite väl bra och tänkte pyramid direkt. Någon som vet mer???

Ja det är en slags pyramidspel att du ska värva kunder, och själv tjäna på detta. Ungefär som plastlådorna Tupperware såldes förr i USA. En vanlig introduktionsmetod för att sälja in nya produkter i USA.

Reklamkampanjer i USA var mycket dyra förr före Internetets tid, och man valde den metoden att sälja genom mun- mot mun-metoden. Man skulle genom skvaller prata om produkten.

Utöver detta så tillkom detta med att kunderna skulle värva nya kunder, och därmed tjäna egna pengar. Det är därför priset blir så högt.

Nästan alla dessa proteinpreparat har snarlik sammansättning med tex kasein, dvs möjlkprotein. Eller mjölkpulver, sojamjöl albumin osv i olika blandningar med någon slags smaksättning som folk tolererar.

Deras näringsvärde är ungefär jämförbart med sk näringsdryck som ges på sjukhusen, för de som inte kan svälja eller smälta vanlig mat.

Påminner också näringsmässigt om tex vanlig välling som ges till små barn.

Med tanke på att mjölkpulver är så pass billigt, bara några kronor per kg, så är överpriset för Herbalife ett extremt överpris. Och påminner om prissättningen för kroppsbyggarproteinpulver och liknande produkter.

Även vanligt djurfoder såsom kattmat, svinfoder, hönsfoder, kraftfoder mm, har snarlik sammansättning, med ungefär likadana proteinpulverblandningar men är ju inte så smakligt för människor precis heller.

Javisst är det ett slags pyramidspel, ingen tvekan om saken
Senast redigerad av DrSvenne 2020-01-17 kl. 18:16.
Citera
2024-10-14, 11:33
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Javisst är det ett slags pyramidspel, ingen tvekan om saken

Medhåll!
Någon avlägsen släkting försökte nyligen värva mig men jag kände direkt att detta inte är någon för mig.
Verkar vara samma scamupplägg som Natures own (eller vad fan de hette) körde med för många år sedan. Av ren nyfikenhet surfade jag in på deras svenska hemsida där bla följande finns att läsa:

Citat:
Du kan inte tjäna pengar enbart på att värva eller sponsra någon.
Under 2022 var det många medlemmar som endast drog nytta av rabatten på Herbalifeprodukter, antingen för eget bruk eller för att sälja. Detta innebar att den typiska medlemmen
inte fick några provisioner eller bonusar
från Herbalife baserat på andra medlemmars
försäljning.
Så är det väl alltid med de här bolagen .. de som blir inlurade har sällan förmåga eller viljan att fortsätta att lura in fler.

Sedan hävdar man under rubriken Hur mycket kan en medlem tjäna under en vanlig månad? helt motsägelsefullt och förmodligen lögnaktigt:

Citat:
År 2022 fanns det 1 986 217 medlemmar som hade varit medlemmar i minst ett år. Under en
typisk månad fick 388 518 medlemmar provision eller bonus från Herbalife

Citat:
50 % tjänade mer än 1 465 kr under en månad
10 % tjänade mer än 13 579 kr under en månad
1 % tjänade mer än 104 296 kr under en månad*

Även om man skulle tro på pyramidala möjligheter i detta pyramidspel så måste varje friskt sinnad individ inse det omöjligt sena i att gå in när de hävdar att de har 2 miljoner medlemmar.

Obegripligt att detta pyramidspel är lagligt och än mer obegripligt att det finns så många nötter som luras med i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in