2020-01-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kan vara svavelbrist? Läs på lite om hur kroppen behöver vissa mineraler och spårämnen så kanske du får lite mer kännedom om hur människokroppen fungerar. I stället för att få något syntetiskt som hjälper för stunden eller något som tar bort symptomen istället för orsaken.

Tror inte det får i mig tillräckligt av svavel dagligen. Kanske brist på frukt och grönsaker? Det är något jag är dålig på att äta...?
Citera
2020-01-17, 18:05
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorM
Han har ju redan varit där skriver han ju. Och vem vill droga ner sig fullständigt? Inte jag i alla fall.

Men han ska ju inte betala 800-1200 kr för tester han reda gjort isf? Sett samma råd i flera trådar, värdelöst enligt mig.

Järnbrist kan orsaka problem med sömnen
Om alla fysiska orsaker är utredda kan det vara en idé att öka på träning, tex yoga, meditation etc.

Ogillar medicin, ibland behövs det som plåster ett tag.
Citera
2020-01-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorM
Ta inga droger/"mediciner"/alkohol etc., skapar ju bara mer problem. Gäller att ha rutiner, lägg dig kl 21 varje dag, gå upp kl 06 varje dag, snooza inte, sov inget under dagen, inget kaffe, inga energidrycker. Gör det i någon månad så blir det garanterat bättre. Gör något avkopplande innan du lägger dig, lägg undan telefonen 2 h innan.

När jag pluggade så hade jag skitdåliga rutiner, när det var som värst så kunde det ta 3 h att somna, och oavsett om jag sov 4, 6, 8 eller 10-12 h så var jag alltid skittrött, brukade ofta somna runt 17-18 också någon timma..

EDIT: Som tidigare person skrev om näringsbrist. Pröva gör ett blodprov kanske? Kostar runt 800-1200 kr och du får reda på hur många värden som helst, så ser du om något är avvikande!

Tack så mycket för ditt svar. Jag har tagit flera blodprover och värden senaste 2 åren och de är tydligt mycket bra och inget alarmerande enligt resultaten.
Citera
2020-01-17, 18:07
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Tror inte det får i mig tillräckligt av svavel dagligen. Kanske brist på frukt och grönsaker? Det är något jag är dålig på att äta...?
Ok. Ja, det är bra att du börjar tänka i de banorna. Hur får du i dig svavel? Nyfiken fråga.
Citera
2020-01-17, 18:07
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Hej alla! Jag behöver verkligen lite experthjälp här ifrån flashback. Jag har så svårt med sömnen att detta tär på mig något extremt och jag klarar knappt längre att sköta min vardag.

Mina sömnproblem började redan vid tidig ålder. Jag kan minnas att redan vid barndomen har jag alltid haft orolig sömn och väldigt svårt att somna in.

Idag är jag ca 30 år och kämpar fortfarande med sömnproblemen men blir bara värre och värre. Nu dricker jag mer och mer alkohol bara för att kunna somna och få lite ro. Jag vet att det inte är hållbart i längden att dricka tills man däckar men det känns som jag inte har något val. Jag har tagit benso under perioder men eftersom de är beroendeframkallande får jag inte de längre av läkaren. Jag har även provat atarax theralen och circardin vilket fungerar ganska dåligt på mig.

Senaste episoden som skedde nyligen var jag väl uppe i över 3 dygn utan någon sömn alls och fick panikångest så jag tog taxi till akuten och fick väl en hästdos av propavan och tillslut somnade jag på sjukhuset där jag fick sova i alla fall 6 timmar. Har fått nu utskrivet propavan och provat nu i en 1 vecka och tar atarax samtidigt men tar ändå minst 3 timmar att somna in och som vanligt alldeles för få timmar av sömn...

Jag kan nämna att jag är diagnostiserad med Borderline PS så självmordstankarna (som jag normalt har) blir ju värre när sömnproblemen är som värst.

Jag klarar inte av längre att sköta jobb och utbildning då jag konstant är dödstrött och irriterad. Jag har fått varningar på jobbet då jag av misstag slarvat mycket och kommit sent flera gånger.

Det känns hopplöst och vet inte hur jag ska lösa detta. Är någon som känner igen sig och kanske kan ge några råd om hur hanterar och förhoppningsvis bli frisk från denna hemska sjukdom.

Jag antar att du har fått genomgå tester av olika slag så att någon fysiologisk orsak inte föreligger? Om det är så, kan det vara så att du har tvångstankar kring sömnen? Tvång är ju behanndlingsbart.
Citera
2020-01-17, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Funkar bättre än Propavan men du får ofta en ”hang over” dagen efter. Undviker personligen den.
Många säger det och jag tycker precis tvärtom så det verkar individuellt. Testat både som tablett och flytande, tycker flytande ger mindre "seghet" dagen efter. Propavan kände jag mig även om jag sovit bra extremt seg dagen efter plus ångest aldrig det igen men som sagt det verkar individuellt.
Citera
2020-01-17, 18:33
Medlem
Träna tills du blir utmattad, och ät långsamma kolhydrater.
Citera
2020-01-17, 19:21
Medlem
nijes avatar
Nu kanske det här låter jättedumt, men har du testat ASMR någon gång?
Citera
2020-01-17, 19:53
Medlem
Tränar du?
Citera
2020-01-17, 20:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Hej alla! Jag behöver verkligen lite experthjälp här ifrån flashback. Jag har så svårt med sömnen att detta tär på mig något extremt och jag klarar knappt längre att sköta min vardag.

Mina sömnproblem började redan vid tidig ålder. Jag kan minnas att redan vid barndomen har jag alltid haft orolig sömn och väldigt svårt att somna in.

Idag är jag ca 30 år och kämpar fortfarande med sömnproblemen men blir bara värre och värre. Nu dricker jag mer och mer alkohol bara för att kunna somna och få lite ro. Jag vet att det inte är hållbart i längden att dricka tills man däckar men det känns som jag inte har något val. Jag har tagit benso under perioder men eftersom de är beroendeframkallande får jag inte de längre av läkaren. Jag har även provat atarax theralen och circardin vilket fungerar ganska dåligt på mig.

Senaste episoden som skedde nyligen var jag väl uppe i över 3 dygn utan någon sömn alls och fick panikångest så jag tog taxi till akuten och fick väl en hästdos av propavan och tillslut somnade jag på sjukhuset där jag fick sova i alla fall 6 timmar. Har fått nu utskrivet propavan och provat nu i en 1 vecka och tar atarax samtidigt men tar ändå minst 3 timmar att somna in och som vanligt alldeles för få timmar av sömn...

Jag kan nämna att jag är diagnostiserad med Borderline PS så självmordstankarna (som jag normalt har) blir ju värre när sömnproblemen är som värst.

Jag klarar inte av längre att sköta jobb och utbildning då jag konstant är dödstrött och irriterad. Jag har fått varningar på jobbet då jag av misstag slarvat mycket och kommit sent flera gånger.

Det känns hopplöst och vet inte hur jag ska lösa detta. Är någon som känner igen sig och kanske kan ge några råd om hur hanterar och förhoppningsvis bli frisk från denna hemska sjukdom.
Somnade du?
Citera
2020-01-17, 20:55
Medlem
Kan inte sova
Tar alkohol och benzo
...

Ät rätt
Träna
Hitta en mening i livet, gud t.ex.
Bra hobbies, läsa t.ex.

få in rutiner.

Så ja fixa det som inte svenska sjukvårdssystemet kan göra. Dock får du jobba lite själv.
Citera
2020-01-17, 21:06
Medlem
Vill du lösa det tillfälligt: Ta tabletter.
Vill du lösa det permanent: Bort med tabletter, droger, alkohol och börja meditera. Lyckas du såpass med meditationen att tid och rum försvinner utan att du somnar, så är det som djupsömn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in