2020-01-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Nja, alltså även om både "några år sedan" och "gick bra för" är högst oprecisa och subjektiva formuleringar så vågar jag påstå att det är ett helt galet påstående. Nu kommer jag inte ihåg exakt och orkar inte googla men jag skulle vilja påstå att det var minst ca 7-8 år sedan Teknikmagasinet "gick bra". Den akuta krisen för TM kom dock för endast ett par år sen. Och att TM befann sig i en (andra)rekonstruktion är om man följer nyheter i någon form knappast någon nyhet vilket inte gör nyheten om dagens konkursansökan speciellt förvånande.

Att TM nu sannolikt går i konkurs är inte speciellt förvånande. Dom var en gång i tiden nyskapande, både med sitt sortiment, sin marknadsföring och sitt anslag och språk. T.ex. kommer jag ihåg hur dom i DR och sin katalog kunde beskriva en produkt med texten " ...... kan du skrämma skiten ur polarna" och liknade okonventionella formuleringar. TM kändes en gång i tiden som en cool, häftig och kaxig butik.

Men TM har visat en märklig oförmåga att följa med tiden och anpassa sig efter marknaden. Att dom inte fattat vikten av att ha en vettig webbsida som modern ersättare för katalogen är bara ett exempel på hur verklighetsfrånvända ledningen måste ha varit. Jag säger inte att e-handel alena kunde ha räddat TM men deras webbsida är direkt usel med dagens mått. Dålig sökfunktion, extremt slarvig kategorisering av produkter, dålig uppdatering där utgångna artiklar har kunnat ligga kvar sökbara lånnngt efter dom utgick, inget (inte ens ungefärligt) fungerande lagersaldo för deras butiker etc.

Det var nog åtminstone 7-8 år sedan jag slutade handla på TM. Gav upp när jag upprepade gånger hittade en produkt på deras webb som jag ville köpa och som skulle finnas i lager i flera av deras butiker vilket senare visade sig inte stämma. Till slut ledsnar man liksom. Deras webbsida (och it-system?) känns 10-15 år efter.

Sen finns det förstås en hel hög andra bidragande anledningar. En sådan anledning är sortimentet, dom har egentligen inte något stort sortiment inom någon produktkategori. Det i kombination med rätt okunnig personal och inte speciellt konkurrenskraftiga priser håller inte nuförtiden när jag med några musklick kan jämföra priser, läsa produktbeskrivningar/specifikationer etc. Att ha lite av allt, ofördelaktiga priser och okunnig butikspersonal är ingen jättebra kombo när Svenne banan har vant sig vid att kunna näthandla och ha sin vara i brevlådan inom ett par-tre vardagar.

Och hur tänkte man egentligen när man rullade ut lagning av iphone in-store? Det finns redan mobilreparatörer överallt och i nästan varenda håla. Anställa och/eller utbilda personal för dessa reparationer när man redan är i en djup kris. Dessutom begränsa sig till iphone när befintliga mobilservicefirmor lagar allt.

Självklart tråkigt för personalen men ärligt talat så tillför TM i sin nuvarande form inte längre något för konsumenten och då fungerar det inte helt enkelt. Och om man inte vet vad man pysslar med så har man inget på marknaden att göra, punkt!

/#LOUDmouth#
Du har rätt i det mesta du säger, fram tills mobilreparations-delen. Det är ett av de få smarta dragen som gjorts av ledningen de senaste åren. Mobilreparationer stod fram till skrivande stund för omkring 20-30% av Teknikmagasinets omsättning, och har varit en stor räddning för många butiker. Det tillsammans med merförsäljningen som ett sånt upplägg genererar hade kunnat rädda Tm, OM man hade spelat korten smartare,

Allting började egentligen gå åt skogen när man storsatsade och byggde nytt huvudkontor/lager, detta var precis innan den första rekonstruktionen. Efter det har man inte lyckats gräva sig ur det svarta hål av skulder som har uppkommit till följd av 2 rekonstruktioner samt nytt huvudkontor/lager för en ofantlig summa pengar.

Konkurs var nog det bättre alternativet i detta fall, dumpa alla skulder, dumpa stora delar av sortimentet, bli uppköpta och ombilda i nytt bolag, fortsätta med en mer nischad butik inom Mobilreparation samt försäljning kring det sortimentet.
Citera
2020-01-17, 12:49
Medlem
W.Smiths avatar
När börjar rean tror ni?

Känns ganska väntat, aldrig fått någon bra känsla i någon av deras butiker.
Citera
2020-01-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folpk
Du har rätt i det mesta du säger, fram tills mobilreparations-delen. Det är ett av de få smarta dragen som gjorts av ledningen de senaste åren. Mobilreparationer stod fram till skrivande stund för omkring 20-30% av Teknikmagasinets omsättning, och har varit en stor räddning för många butiker. Det tillsammans med merförsäljningen som ett sånt upplägg genererar hade kunnat rädda Tm, OM man hade spelat korten smartare,

Allting började egentligen gå åt skogen när man storsatsade och byggde nytt huvudkontor/lager, detta var precis innan den första rekonstruktionen. Efter det har man inte lyckats gräva sig ur det svarta hål av skulder som har uppkommit till följd av 2 rekonstruktioner samt nytt huvudkontor/lager för en ofantlig summa pengar.

Konkurs var nog det bättre alternativet i detta fall, dumpa alla skulder, dumpa stora delar av sortimentet, bli uppköpta och ombilda i nytt bolag, fortsätta med en mer nischad butik inom Mobilreparation samt försäljning kring det sortimentet.

Ovanligt vettig beskrivning! Det nya lagret var ingen bra affär, utan den förändringen tror jag kedjan kunde överlevt ett antal år till!
Citera
2020-01-17, 13:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Ovanligt vettig beskrivning! Det nya lagret var ingen bra affär, utan den förändringen tror jag kedjan kunde överlevt ett antal år till!

Du beskriver dock grundproblematiken i hela detaljhandeln; "kunde överlevt ett antal år till". Företag måste gå med vinst och ha tillväxt för att det skall vara vits att driva dem men den fysiska detaljhandeln minskar i takt med att e-handeln plockar åt sig andelar. Kostnadskostymen består, det är därför så många kedjor har problem - allra helst klädbutikerna lider svårt.
Citera
2020-01-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tror ni att Kjell & co kommer gå samma öde till mötes snart?

Det är väl lite olika nischer. Kjell för genuint teknikintresserade och TM för pryltokiga. Och att Kjell lyckades överleva TM borde ju innebära ett litet tillskott av TMs kunder åtminstone en tid.
Citera
2020-01-17, 14:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOBdvJ/teknikmagasinet-begars-i-konkurs

"Pryljätten Teknikmagasinet har begärts i konkurs.

Trots en andra rekonstruktion på kort tid såg ägarna ingen annan lösning.

– Jag har jobbat för en fortsättning, säger rekonstruktören advokat Kent Hägglund till Aftonbladet."

Någon som vet mer?
Inte förvånad, aldrig hittat något där jag vill ha.
Vill man ha bättre grejer än deras overpriced skräp beställer man via nätftg som fyndiq mfl, eller så går man till Clas Ohlson. Vill man ha bra saker handlar man på webhallen eller liknande.
Citera
2020-01-17, 14:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är väl lite olika nischer. Kjell för genuint teknikintresserade och TM för pryltokiga. Och att Kjell lyckades överleva TM borde ju innebära ett litet tillskott av TMs kunder åtminstone en tid.
Tåby C: Kjell & co fullpackat med folk, du får vänta på hjälp.
TM tomt på folk sånär som några kids som fönstershoppar.
Citera
2020-01-17, 14:28
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag väljer Kjell & Co nio gånger av tio framför Clas Ohlson eller TM. Kjell har mer kunnig personal och brukar kunna ge vettiga tips. C.O. är ju rent hopplöst att få hjälp av personalen om man inte har en halvtimma över och kan ta med sig fika... TM har jag bara gått till när jag varit ute efter en specifik produkt, kanske något gamingrelaterat till sonen.

Synd ändå med TM, de har varit justa när jag har varit där. Ju fler konkurrenter, desto bättre.
Citera
2020-01-17, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DilBahadur
Även nu efter förra årets lagändring så har du inte behövt betala tull/moms? Låter för gött för att vara sant..
Jag gjort tre beställningar alla 2019 och aldrig vare sig åkt på varken tull eller moms. Det verkar gälla i DHL i allmänhet, jag beställde en ett backgammon spel ifrån en som tillverkade egna custom made ifrån Turkiet, också DHL, ingen moms/tull heller. När samma person skickade via UPS en mindre sak var jag tvungen betala tull.
Citera
2020-01-17, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag väljer Kjell & Co nio gånger av tio framför Clas Ohlson eller TM. Kjell har mer kunnig personal och brukar kunna ge vettiga tips. C.O. är ju rent hopplöst att få hjälp av personalen om man inte har en halvtimma över och kan ta med sig fika... TM har jag bara gått till när jag varit ute efter en specifik produkt, kanske något gamingrelaterat till sonen.

Synd ändå med TM, de har varit justa när jag har varit där. Ju fler konkurrenter, desto bättre.
Vet man vad man vill ha är Classe bättre och det gäller även datorprodukter, bättre kvalitet än Kjelle. Vet man inte vad man vill ha så går man till Kjelle och kollar sen går man till Classe och köper det

Sämst koll tycker jag TeknikMagasinet har/hade om men kanske bara jag som haft otur? Det kanske är mycket skillnad på vilken säljare man går till?
Citera
2020-01-17, 17:04
Medlem
mjohan84s avatar
Inga stora avanser inom denna bransch , en lågkonjuktur lär ta med sig flera av dom... det håller inte att ha vinstmarginal på typ 2 procent (Netonnet ) i högkonjuktur
Citera
2020-01-17, 18:10
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Gyllenhammar förlorade 50 miljoner kronor – ångrar köp

Teknikmagasinets konkurs betyder en förlust för finansmannen Peter Gyllenhammar på 50 miljoner kronor, skriver branschsajten Markets.

I juni 2018 tog Peter Gyllenhammar över Teknikmagasinet från riskkapitalbolaget Segulah efter en rekonstruktion – ett köp han ångrar.

– Hade jag gjort en bättre analys hade affären inte blivit av, säger Peter Gyllenhammar.

https://omniekonomi.se/gyllenhammar-forlorade-50-miljoner-kronor-angrar-kop/a/lAkz6G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in