2020-01-15, 23:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Börjar bli en riktig utmaning att köpa presenter till barn när de blivit bjudna på kalas. Nästan alla leksaksbutiker är borta och man är inte ute i god tid för att beställa på nätet. Det är en sak när ens egna ungar men att köpa presenter till andras barn gör man oftast i butik.
Citera
2020-01-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Ditt fel för att du var dum i huvudet nog att köpa ett kort som är värde samma mängd pengar fast bara i en specifik butik. Ska du gråta ut i Aftonskiten som de här också?
Jag har inte köpt det. Tycker synd om dem som gjort det.
Citera
2020-01-15, 23:55
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
What? Teknikmagasinet av alla som faktiskt var en utav de få inom detaljhandel för bara några år sedan som det faktiskt gick bra för.

Nu blev jag faktiskt förvånad.

Nja, alltså även om både "några år sedan" och "gick bra för" är högst oprecisa och subjektiva formuleringar så vågar jag påstå att det är ett helt galet påstående. Nu kommer jag inte ihåg exakt och orkar inte googla men jag skulle vilja påstå att det var minst ca 7-8 år sedan Teknikmagasinet "gick bra". Den akuta krisen för TM kom dock för endast ett par år sen. Och att TM befann sig i en (andra)rekonstruktion är om man följer nyheter i någon form knappast någon nyhet vilket inte gör nyheten om dagens konkursansökan speciellt förvånande.

Att TM nu sannolikt går i konkurs är inte speciellt förvånande. Dom var en gång i tiden nyskapande, både med sitt sortiment, sin marknadsföring och sitt anslag och språk. T.ex. kommer jag ihåg hur dom i DR och sin katalog kunde beskriva en produkt med texten " ...... kan du skrämma skiten ur polarna" och liknade okonventionella formuleringar. TM kändes en gång i tiden som en cool, häftig och kaxig butik.

Men TM har visat en märklig oförmåga att följa med tiden och anpassa sig efter marknaden. Att dom inte fattat vikten av att ha en vettig webbsida som modern ersättare för katalogen är bara ett exempel på hur verklighetsfrånvända ledningen måste ha varit. Jag säger inte att e-handel alena kunde ha räddat TM men deras webbsida är direkt usel med dagens mått. Dålig sökfunktion, extremt slarvig kategorisering av produkter, dålig uppdatering där utgångna artiklar har kunnat ligga kvar sökbara lånnngt efter dom utgick, inget (inte ens ungefärligt) fungerande lagersaldo för deras butiker etc.

Det var nog åtminstone 7-8 år sedan jag slutade handla på TM. Gav upp när jag upprepade gånger hittade en produkt på deras webb som jag ville köpa och som skulle finnas i lager i flera av deras butiker vilket senare visade sig inte stämma. Till slut ledsnar man liksom. Deras webbsida (och it-system?) känns 10-15 år efter.

Sen finns det förstås en hel hög andra bidragande anledningar. En sådan anledning är sortimentet, dom har egentligen inte något stort sortiment inom någon produktkategori. Det i kombination med rätt okunnig personal och inte speciellt konkurrenskraftiga priser håller inte nuförtiden när jag med några musklick kan jämföra priser, läsa produktbeskrivningar/specifikationer etc. Att ha lite av allt, ofördelaktiga priser och okunnig butikspersonal är ingen jättebra kombo när Svenne banan har vant sig vid att kunna näthandla och ha sin vara i brevlådan inom ett par-tre vardagar.

Och hur tänkte man egentligen när man rullade ut lagning av iphone in-store? Det finns redan mobilreparatörer överallt och i nästan varenda håla. Anställa och/eller utbilda personal för dessa reparationer när man redan är i en djup kris. Dessutom begränsa sig till iphone när befintliga mobilservicefirmor lagar allt.

Självklart tråkigt för personalen men ärligt talat så tillför TM i sin nuvarande form inte längre något för konsumenten och då fungerar det inte helt enkelt. Och om man inte vet vad man pysslar med så har man inget på marknaden att göra, punkt!

/#LOUDmouth#
Citera
2020-01-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sen så kan ju de som handlar billigt över nätet av de utländska jättarna fundera över var dessa skattar för sina vinster. Att jubla över att Amazon ska slå sig ner här, är inget annat än nationalekonomisk harakiri.
I helvete heller. Att mindre skatt betalas in minskar livslängden på den nuvarande ordningen.
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jag har inte köpt det. Tycker synd om dem som gjort det.
Inte jag, bara kompletta idioter som köper presentkort.
Citera
2020-01-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det du beskriver som ”härligt” är en standardsänkning för ALLA isåfall.

Typ som ”-fan vad fint med global rättvisa, nu ligger alla på Indiens nivå”

Man lyckas inte ersätta centrumen med annat.
Vad skulle det vara?

Uddevalla har haft en uttalad policy (dom talar iofs med kluvna tungor) att ersätta centrumhandeln med krogar och restauranger.

Går dåligt.

Och detta kan man räkna ut med skitan.

Fast dom dom dumhuvudena på Blåkulla är iofs icke mottagliga för varken syn- eller hörselintryck.

Tror snarare det kan leda till bättre utbud på nätet, som kommer alla till del, när allt fler ”tvingas” ut till nätbutikerna. Det finns inte oändligt med köpkraft, och många gamlingar håller emot gällande näthandel.

Att det inte går att ersätta centrumhandeln med enbart krogar och restauranger är ju helt självklart eftersom de kompletterar butikerna. Dock har jag märkt i min egen hemstad att det börjat dyka upp livskraftiga restauranger (som inte är några jävla pizzerior) även utanför centrum, rätt nice att ha sådant på promenadavstånd från villaområden.
Citera
2020-01-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Tråkigt att näthandel tar död på så många fysiska butiker. Om vi vill vända utvecklingen så måste vi betala den där hundringen extra istället för att skicka pengarna rätt till Kina.
Säljer fysiska butiker varor som inte är tillverkade i Kina som inte går att köpa genom näthandel menar du?
Citera
2020-01-16, 00:52
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Teknikmagasinet var en spännande butik när de öppnade, de sålde prylar som inte fanns i andra butiker.

På senare år har verkligheten kommit ikapp, prylarna finns på nätet samt i andra butiker betydligt billigare.

Att Teknikmagasinet konkat är därmed inte förvånande.
Citera
2020-01-16, 01:22
Medlem
Väldigt tråkigt, det hade jag inte väntat mig. Men förstår då nuförtiden köpes allt genom internet ju
Citera
2020-01-16, 01:33
Medlem
Citat:
fy fan vad uselt. Du kan handla med kort i butikerna, men dom tar inte emot presentkort som man fått i julklapp. Det är för fan ett kort som man betalat för. Vilka jävla svin!
De som är innehavare av presentkort har vid konkurs en fordran på konkursboet motsvarande det belopp varpå presentkortet belöper. att acceptera dylika kort som betalningsmedel efter att företaget försatts i konkurs är direkt fel, det missgynnar andra fordringsägare, så att kalla någon svin synes mig helt sakna orsak.
Citera
2020-01-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Blir det konkursutförsäljning?
Detta lär bero på om förvaltaren inom kort lyckas finna en köpare av hela företaget för vidare drift, då är det inte alls säkert.
Citera
2020-01-16, 01:39
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
fy fan vad uselt. Du kan handla med kort i butikerna, men dom tar inte emot presentkort som man fått i julklapp. Det är för fan ett kort som man betalat för. Vilka jävla svin!

Tänk dig att människor byter in sedlar som man kan handla med i hela världen (måste växla dock) till ett papper som man kan bara handla i en butik under en viss tid. Går de i konkurs så är det inget värt.
Tänk dig att det finns sådana människor. Helt sjukt!
Mina barn får det de vill ha och vill de handla själva någonstans så får de sedlar.
Citera
2020-01-16, 01:52
Medlem
Tror seriöst inte jag handlat i en fysisk butik på 10 år om det inte gäller livsmedel och jag är 25 år.
Jag handlar allt på internet såsom kläder, möbler och el-prylar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in