2020-01-17, 11:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det bästa vore väl att koppla in författaren Stig Larsson på fallet. Han kan ju enligt egen utsago objektivt fastställa vad som är kvalitet.

Stig Larsson följer dock en tydlig linje, i all sin otydlighet, och bygger sin inkomst på sin uppfattning om kvalitet.

Citat:
Det går att skriva om precis vad som helst, det räcker att jag själv vet att det är kvalitativt, och det vet jag att det är.

Om folk köper hans böcker så har han rätt. Om folk inte köper hans böcker så har han fel. Det är precis detta som politiker inte förstår när de babblar på om kvalitet, så Stig Larsson skulle nog rent teoretiskt kunna göra en insats här.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-01-17 kl. 11:57.
Citera
2020-01-17, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stig Larsson följer dock en tydlig linje, i all sin otydlighet, och bygger sin inkomst på sin uppfattning om kvalitet.

Om folk köper hans böcker så har han rätt. Om folk inte köper hans böcker så har han fel. Det är precis detta som politiker inte förstår när de babblar på om kvalitet, så Stig Larsson skulle nog rent teoretiskt kunna göra en insats här.

Det är väl snarare populärt än kvalitativt. Saker som massan gillar är sällan kvalitativa. Voltaire, Schopenhauer, Nietzsche etc. föraktade inte massmänniskan för inte.
Citera
2020-01-17, 12:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är väl snarare populärt än kvalitativt. Saker som massan gillar är sällan kvalitativa. Voltaire, Schopenhauer, Nietzsche etc. föraktade inte massmänniskan för inte.

Nu är det väl så att kvalitet som sådan egentligen betyder egenskap med ett tänkt tillägg »...som håller måttet«, alltså motsvarar efterfrågan.

Allt är uppbyggt av olika egenskaper och således av olika kvaliteter. Populärt är i detta fall endast ett sätt att beskriva att det som producerats är efterfrågat. Så verket blir populärt om det har kvalitet. Om man sedan ska bryta ner kvalitet i specifika detaljer för ett skönlitterärt alster så hamnar vi i termer som underhållande, intressant, spännande, upplysande...

Fortfarande kvarstår att politiker som tuggar på om »kvalitet i vården«, »kvalitet i skolan«, »kvalitet i fan och hans moster«, inte har en aning om vad de säger och framför allt inte vad de ska göra åt det de inte vet vad det är.
Citera
2020-01-17, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det väl så att kvalitet som sådan egentligen betyder egenskap med ett tänkt tillägg »...som håller måttet«, alltså motsvarar efterfrågan.

Allt är uppbyggt av olika egenskaper och således av olika kvaliteter. Populärt är i detta fall endast ett sätt att beskriva att det som producerats är efterfrågat. Så verket blir populärt om det har kvalitet. Om man sedan ska bryta ner kvalitet i specifika detaljer för ett skönlitterärt alster så hamnar vi i termer som underhållande, intressant, spännande, upplysande...

Fortfarande kvarstår att politiker som tuggar på om »kvalitet i vården«, »kvalitet i skolan«, »kvalitet i fan och hans moster«, inte har en aning om vad de säger och framför allt inte vad de ska göra åt det de inte vet vad det är.

Jag kollade Wiktionary. Kvalitet betyder egentligen "av ett visst slag". Qualitas myntades av Cicero som en latinsk variant på grekiskans ποιότης, som i sin tur myntades av Platon av ordet ποῖος=av vilket slag?, av vilken natur? etc. Ytterst tros det grekiska ordet helt enkelt komma av ett urindoeuropeiskt interrogativt/relativt pronomen för vem/vad/vilket/det som.

Oj, vad jag har svårt att avhålla mig från sidospår ibland
Citera
2020-01-17, 12:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag kollade Wiktionary. Kvalitet betyder egentligen "av ett visst slag". Qualitas myntades av Cicero som en latinsk variant på grekiskans ποιότης, som i sin tur myntades av Platon av ordet ποῖος=av vilket slag?, av vilken natur? etc. Ytterst tros det grekiska ordet helt enkelt komma av ett urindoeuropeiskt interrogativt/relativt pronomen för vem/vad/vilket/det som.

Oj, vad jag har svårt att avhålla mig från sidospår ibland

Här är en betydligt bättre beskrivning från NE:

Citat:
Kvalitet (latin quaʹlitas 'beskaffenhet', 'egenskap', av quaʹlis 'på något sätt beskaffad'), i filosofiska sammanhang i regel detsamma som egenskap.
Citera
2020-01-17, 12:48
Medlem
Polisens "särskild händelse" precis som om svensson skulle basunera ut att han ska
gå till jobbet för att ha råd att betala skatt.
Citera
2020-01-25, 15:08
Medlem
Förfärliga styggelser!

"Ta höjd för" Vad i helsefyr är detta för ofog?! Trams!

Det heter "ta hänsyn till", möjligen "beakta", eller kanske "ta med i beräkningen".

En idiotfloskel jag ännu minns: "vi tar höjd för mervärde i verksamheten med kunden i fokus".

Usch och fy!

Nästa lika elakartade styggelse: "ta rygg på"

Det låter som någon kladdig brottningsmatch. Rentav något än mer obscent!

Efterlyser lite mera hyfs i språket.

*grinig vresputte*
Citera
2020-01-25, 15:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Det heter "ta hänsyn till", möjligen "beakta", eller kanske "ta med i beräkningen".

En idiotfloskel jag ännu minns: "vi tar höjd för mervärde i verksamheten med kunden i fokus".

Usch och fy!

*grinig vresputte*
Jag har inte hört talas om något av de uttrycken.
Citera
2020-01-25, 19:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Varumärke är ett riktigt hatord som används för både det ena och andra. En gång i tiden var Adidas ett märke och Mercedes ett bilmärke. Företagen arbetade med sitt rykte och lite senare med sin image.

Nu är allt varumärken och måttet var rågat när det i Tv talades om bilvarumärken.
Citera
2020-01-30, 03:07
Medlem
Merwinnas avatar
"Han skulle ha velat ha det så", om någon som är död, när det är helt uppenbart för alla som kände personen att han INTE skulle ha velat ha det så:

- Vi höll ingen begravning. Vi lät dom köra kroppen till direktkremering. Där sparade vi 25 000! Han skulle ha velat ha det så.

- Jag hoppade av plugget, och nu lever jag på arvet från pappa så jag slipper jobba. Han skulle ha velat ha det så.

- Jag träffade min nye man en månad efter Bengts död, och vi är SÅÅÅÅ lyckliga. Bengt skulle ha velat ha det så.
Citera
2020-01-30, 03:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Usch och fy!

*grinig vresputte*

De där båda uttrycken har boomat raskt bara de sista månaderna, tycker jag. Jag gillar dom inte heller.
Citera
2020-01-30, 03:23
Medlem
AbsolutGregers avatar
"Skoja ba"

Usch ba sluta. Kan väl va ok att använda om mottagaren missuppfattar... men somliga använder det alltid, pepprar iväg med det.. inte ens de så kallade "skämten" hinner landa innan... "nej skoja ba".
Ibland inte ens det , ibland bara "neskojba".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in