Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Tittar man på trafikpolisprogram från england så brukar de ofta stoppa oförsäkrade fordon och då brukar statistik kring antal oförsäkrade fordon och hur många olyckor dessa orsakar räknas upp. Polisen beslagtar helt enkelt bilen, bötfäller föraren och det verkar som att de till och med kan åka på att skaka galler - jämfört med det är TFF bättre. Det låter korkskallar betala extra för sin korkskallighet istället för att skötsamma skall drabbas.
Vet inte om Sveriges metod är bättre när det gäller att få folk att sköta sig... Kör själv skam till sägandes en del avställt och obesiktat. För det första hör ju TFF inte av sig alls om bilen är avställd (tills man lyckas krocka då...), det är en ren polissak. Och dessutom händer inget mer än ca 2000 i böter (så länge du iaf har körkort.)
Om jag riskerade beslagtagen bil och två månader på kåken istället för "bara" två tusen spänn i böter skulle jag givetvis tänka mig för både en och två gånger innan jag körde.
I diskussionen om att TFF låter korkskallarna betala extra för sin korkskallighet håller jag med hakro 807 här ovanför. Det funkar snarare så att TFF lever mer på KLANT-skallar än KORK-skallar. Dvs att de får in pengar från "vanliga" människor som råkade missa försäkringen en vecka eller två och får betala en normal årspremie i straffavgift för det för att inte hamna hos kronofogden... Luspanka pundare och alkisar och yrkeskriminella som har socialbidrag som enda officiella inkomst skiter i att betala ändå.