2020-01-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Deras utbetalningar passerar ju inte några andra försäkringsbolag, så nej, ingen risk för det.

Det är väldigt sällan det har funnits att läsa något negativt om TFF (förutom de som just fått ett kravbrev förstås), upplägget är accepterat och några alternativ har jag aldrig hört att någon har framfört. Så tror faktiskt att vi nog generellt skall lägga krutet på annat än just denna företeelse som, vad det verkar, ändå fungerar som det är tänkt.

Så om man ska samanfatta det så tycker du att en exktra avgift på uppåt 40 000% är rimlig? ComeOn! Ingen annan än än anställd av den föreningen kan tycka det är rimligt.

Alla kan nog hålla med om att det ska vara en kännbar avgift och något som ger drabbade en utbetalning, men jag skulle väldigt gärna vilja se utgifter och inkomster för den föreningen. Tror att ohyggliga summor försvinner där dom inte borde.
Citera
2020-01-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Så om man ska samanfatta det så tycker du att en exktra avgift på uppåt 40 000% är rimlig? ComeOn! Ingen annan än än anställd av den föreningen kan tycka det är rimligt.

Alla kan nog hålla med om att det ska vara en kännbar avgift och något som ger drabbade en utbetalning, men jag skulle väldigt gärna vilja se utgifter och inkomster för den föreningen. Tror att ohyggliga summor försvinner där dom inte borde.

Du får härmed i uppdrag att undersöka ekonomin i föreningen ifråga. Rapport i tråden inom två veckor!

Att det är rimligt anser tydligen tillräckligt många för att det blivit beslutat om att hanteringen skall vara som det är nu. Saknar någon som helst idé om hur det skulle gå att fungera på annat sätt?
Citera
2020-01-16, 23:44
Medlem
Citat:
Du får härmed i uppdrag att undersöka ekonomin i föreningen ifråga. Rapport i tråden inom två veckor!

Att det är rimligt anser tydligen tillräckligt många för att det blivit beslutat om att hanteringen skall vara som det är nu. Saknar någon som helst idé om hur det skulle gå att fungera på annat sätt?

Du säger att tillräckligt många anser att det är rimligt. Av vilka? Rgeringen? Av Föreningen i sig, av folket i landet? Vilka tycker det är rimligt? Frågar du svenska folket , säg att frågan går ut till alla i Sverige, "är denna avgift rimlig" och sen förklarar att man att de bara tar 10% över den dyraste bilen som finns på hela jorden och i den absolut dyraste konfigurationen och med den dyraste möjliga försäkringen och att det kan röra sig om 40 000% dyrare försäkring. Hur många tror du tycker det är är rimligt?

Jo bara någon procent och det är de som jobbar för föreningen samt några i riksdagen.
Citera
2020-01-16, 23:47
Medlem
Citat:
Du säger att tillräckligt många anser att det är rimligt. Av vilka? Rgeringen? Av Föreningen i sig, av folket i landet? Vilka tycker det är rimligt? Frågar du svenska folket , säg att frågan går ut till alla i Sverige, "är denna avgift rimlig" och sen förklarar att man att de bara tar 10% över den dyraste bilen som finns på hela jorden och i den absolut dyraste konfigurationen och med den dyraste möjliga försäkringen och att det kan röra sig om 40 000% dyrare försäkring. Hur många tror du tycker det är är rimligt?

Jo bara någon procent och det är de som jobbar för föreningen samt några i riksdagen.

Tillräckligt många i riksdagen eftersom det är beslut på att det skall så vara. Inga andra förslag har jag hört/läst om detta.
Citera
2020-01-17, 00:21
Medlem
Citat:
Tillräckligt många i riksdagen eftersom det är beslut på att det skall så vara. Inga andra förslag har jag hört/läst om detta.

Du är Socialdemokrat va?
Citera
2020-01-17, 00:32
Medlem
Citat:
Du är Socialdemokrat va?
Nej, inte alls!
Citera
2020-01-17, 00:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Skulle nog vilja hävda att det SÄLLAN är vanliga svenssons som glömmer bort det här.
Vanliga Svenssons har ofta rätt bra koll på vad som ska göras.

Räcker med att se hur dom som glömt skriver här i tråden för att kunna dra den slutsatsen.

Ska man köpa bil bör man ta reda på vad som behövs göras. Gör man inte det får man betala istället. Läropengar.
Fast många av mina vänner som är helt vanliga svenssons har glömt bort att betala. Ibland till följd av slarv, dåligt minne, missförstånd, fakturor som försvunnit på posten i samband med flytt etc.
Citera
2020-01-17, 01:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Om du nu anser nuvarande upplägg vara fel, hur göra för att deras intäkter skall räcka till skador som åsamkats av okända fordon samt fordon som saknar försäkring (men skulle ha haft det enligt regelboken)?
Ett alternativ är ju att helt enkelt lägga på ett litet påslag på alla försäkringar i landet som sedan hamnar i en gemensam fond som används till att betala skador orsakade av oförsäkrade. De som inte väljer att försäkra sin bil via ett vanligt bolag tvångsansluts till TFF men avgiften skulle ligga i paritet eller lite högre än vad en vanlig försäkring skulle kosta, i.e. hänsyn tas till ålder, bilmodell, ort och boendeform etc.
Citera
2020-01-17, 02:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ett alternativ är ju att helt enkelt lägga på ett litet påslag på alla försäkringar i landet som sedan hamnar i en gemensam fond som används till att betala skador orsakade av oförsäkrade. De som inte väljer att försäkra sin bil via ett vanligt bolag tvångsansluts till TFF men avgiften skulle ligga i paritet eller lite högre än vad en vanlig försäkring skulle kosta, i.e. hänsyn tas till ålder, bilmodell, ort och boendeform etc.

Om du läser hos TFF så framgår det att: "Trafikförsäkringsavgiften baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Avgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad. Den får dock inte vara mer än 10 procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden (inklusive premieskatt)."

Dvs precis motsatsen till det du föreslår, förstår heller inte varför du tycker att strulputtar skall få hjälp? Då lär de sig aldrig..
Citera
2020-01-17, 02:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Inte en aning, bryr mig inte så mycket heller, tycker bara att det är totalt fel i Sverige. Eller jo, jag bryr mig på så sätt att det vore kul att se hur andra länder agerar, för ligger Sverige otroligt mycket högre än andra länder så har man något att jämföra med. Eller om det finns länder som knappt har någon avgift alls så kan man jämföra med det.

Tittar man på trafikpolisprogram från england så brukar de ofta stoppa oförsäkrade fordon och då brukar statistik kring antal oförsäkrade fordon och hur många olyckor dessa orsakar räknas upp. Polisen beslagtar helt enkelt bilen, bötfäller föraren och det verkar som att de till och med kan åka på att skaka galler - jämfört med det är TFF bättre. Det låter korkskallar betala extra för sin korkskallighet istället för att skötsamma skall drabbas.
Senast redigerad av sucuk 2020-01-17 kl. 02:39.
Citera
2020-01-17, 04:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om du läser hos TFF så framgår det att: "Trafikförsäkringsavgiften baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Avgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad. Den får dock inte vara mer än 10 procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden (inklusive premieskatt)."

Dvs precis motsatsen till det du föreslår, förstår heller inte varför du tycker att strulputtar skall få hjälp? Då lär de sig aldrig..
Vad skulle hända om ingen vanlig Svensson missade att försäkra sitt fordon utan de enda som är oförsäkrade är kriminella, alkisar och knarkare som ändå skiter i att betala? Hur skulle då skador på tredje person ersättas? TFF skulle givetvis inte få in några pengar eller endast en bråkdel av idag.
Citera
2020-01-17, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tittar man på trafikpolisprogram från england så brukar de ofta stoppa oförsäkrade fordon och då brukar statistik kring antal oförsäkrade fordon och hur många olyckor dessa orsakar räknas upp. Polisen beslagtar helt enkelt bilen, bötfäller föraren och det verkar som att de till och med kan åka på att skaka galler - jämfört med det är TFF bättre. Det låter korkskallar betala extra för sin korkskallighet istället för att skötsamma skall drabbas.

Vet inte om Sveriges metod är bättre när det gäller att få folk att sköta sig... Kör själv skam till sägandes en del avställt och obesiktat. För det första hör ju TFF inte av sig alls om bilen är avställd (tills man lyckas krocka då...), det är en ren polissak. Och dessutom händer inget mer än ca 2000 i böter (så länge du iaf har körkort.)
Om jag riskerade beslagtagen bil och två månader på kåken istället för "bara" två tusen spänn i böter skulle jag givetvis tänka mig för både en och två gånger innan jag körde.

I diskussionen om att TFF låter korkskallarna betala extra för sin korkskallighet håller jag med hakro 807 här ovanför. Det funkar snarare så att TFF lever mer på KLANT-skallar än KORK-skallar. Dvs att de får in pengar från "vanliga" människor som råkade missa försäkringen en vecka eller två och får betala en normal årspremie i straffavgift för det för att inte hamna hos kronofogden... Luspanka pundare och alkisar och yrkeskriminella som har socialbidrag som enda officiella inkomst skiter i att betala ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in