Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Nej men det är väl ganska normalt att försvaret får några månader när det är så omfattande utredningsmaterial på 14k sidor de ska gå igenom? De började delgivas i oktober tror jag.
Men inte hur länge som helst. Åklagaren sa att försvaret troligtvis behöver "några veckor till" i senaste artikeln i NA om jag inte minns fel.
De har ju delgivits lite hela tiden, kanske i mindre mängder i början. Jag minns att SDs advokat beklagade sig och var frustrerad över att så mycket hölls inne.
Och även om jag tycker att det är viktigt att den misstänkte inte får veta allt på en gång, då h*en kan anpassa sin historia efter bevisen, så kan jag förstå försvarets frustration.
Nu läste jag ett inlägg i tråden om Tova, av en skribent som verkar vara mycket insatt i juridiken. Han menade att det ofta finns anställda på en advokatfirma som är behjälpliga att gå igenom materialet, dvs inte bara försvarsadvokaten.
Men som misstänkt sitter du ändå i ett underläge på det sättet att du har att förhålla dig till det som åklagaren har utrett med ett helt team under nu 1,5 år. Visst, du kan begära att få saker utredda, men det är upp till åklagaren att bestämma om det är relevant att utreda.
Jag tänker på ett fall i USA där en make blev misstänkt för ett mord på sin hustru. Hon avled i en trapp med stor blodsutgjutelse.
Försvaret hade ett helt team med olika kompetenser där de fick möjlighet att undersöka blodstänken på plats. Försvarets forensiker som var specialutbildad kom fram till en annan slutsats än åklagaren.
I Sverige har vi inte denna möjlighet att själva få göra en brottsplatsundersökning med et eget team. Förvaret får nöja sig med att ta del av det som utredningen har gjort, men kan begära ytterligare undersökningar om de anser att de behövs. Men åklagaren sitter på beslutet att bevilja eller avslå. Risken är dock som jag ser det, att du som misstänkt får ta del av sådan bevisning alltför sent, dvs i det här fallet är ju brottsplatsen utomhus och kan ha blivit omöjlig att få representativa analyser från efter lång tid i väder och vind.
Visserligen finns risken att försvaret kommer att använda sig av dessa, som de anser, "svagheter" i utredningen om det blir avslag. Det ligger väl lite i åklagarens eget intresse att följa upp detta om de anser att det behövs.
Jag kan förstå försvarets frustration i det här läget. Nu känner sig nog Backman stressad. Jag har hört att han dessutom har annat uppdrag också.
Mest undrar jag hur SD upplever sin situation nu.
Han vet vid det här laget ganska mycket hur bevisningen ser ut.