2020-01-17, 01:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Föredömligt i alla fall att dela upp fupen i två delar på det här sättet. Då kan man ju välja om man vill beställa båda delarna eller bara den ena.

Fupen kommer förmodligen vara uppdelad i fler än två delar. Så den som begär ut den kommer nog få den i flera separata pdf-filer.
Citera
2020-01-17, 02:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
För det första har jag ett liv och jag har inte förbundit mig att kommentera allt. Sen kan det faktisk handla om hur man uttrycker sig och i vilket sammanhang, i det här fallet var vi är i denna snaskiga historia, som vi alla bidrar till här på fb. Det rasar in antaganden och gissningar, sanningar osv och ingen utom skribenten själv vet om det är sant eller ej.

Här uttryckte jag mig angående MBTI skalan och hur Gloriouslife hänvisade till den med entt påstående om en persons personlighetsdrag grundat på sk trådsanningar. Den skalan skall varje punkt besvaras av den det gäller och då att använda trådsanningar om en död människa och försöka få fram personlighetsdrag är förkastligt och osmakligt.

Med tanke på att SD sitter häktad och kommer att bli åtalad för mordet på LW så behöver man inte vara alltför smart att fatta att han inte är riktig i huvudet. Allvarlig psykisk störning nej men en måttlig psykisk störning är ju inte osannolikt, för inte ens du, tror jag, anser att en människa är normalt funtad som slår ihjäl en kvinna och gör hennes barn moderlösa. Har någon mördat en person så ska hen straffas.

Jag har inte grundat mina gissningar på
trådsanningar.
Jag har grundat dem på vad LW själv valt
att dela med sig av, framförallt i GC-loggen.
Citera
2020-01-17, 02:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det enda som är intressant är att en mördare skall sättas fast och dömas. Inte om du har haft rätt i dina gissningar ellet analyser som du kallar det för. Detta handlar inte om dig!

Det är nämligen som så att det är ointressant om Lena gjort si eller sagt så. Det är ointressant om hon skulle varit allt det negativa som folk skrivit om henne här. Inget av hennes beteende kommer att rättfärdiga mördarens agerande!

Jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag talar om ditt analyserande och hur du kommer fram till slutsatser. Inte det egentliga resultatet.

Det var Strof som kallade det ”analyserande”. Inte jag.

Strof skriver att hen inte är intresserad av resultatet utan bara av hur jag kommer
fram till slutsatser. Jag menar att hen kan
vänta med att döma mig tills hen vet om
jag har haft rätt eller inte.
Det är inte jag som tror eller påstår att det
handlar om mig. Det är Strof som attackerar mig.
Jag är inte här för att få rätt utan för att
jag vill förstå. Men om jag haft rätt så
tänker jag inte ta emot någon skit för
hur jag kommit fram till mina slutsatser.

Om du läser hela diskussionen så kanske
du förstår?

Jag har aldrig försökt att rättfärdiga
mördarens agerande.
Jag vill bara förstå varför någon mördade
henne. Hur mördaren tänkte. Det betyder
inte att jag försvarar hen eller på något
sätt tycker att det var rätt gjort.
Citera
2020-01-17, 02:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vill bara förstå varför någon mördade
henne. Hur mördaren tänkte. Det betyder
inte att jag försvarar hen eller på något
sätt tycker att det var rätt gjort.

Jag tror tyvärr inte vi kommer att få svar på det. SD kommer nog fortsätta att neka, och fallet anses nog vara polisiärt uppklarat, och ingen annan lär då dömas för mordet om inte SD blir det.
Citera
2020-01-17, 08:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror tyvärr inte vi kommer att få svar på det. SD kommer nog fortsätta att neka, och fallet anses nog vara polisiärt uppklarat, och ingen annan lär då dömas för mordet om inte SD blir det.

SD läser en FUP med indicier tror jag. Inte en chans tyvärr att han erkänner i ett sådant läge. Det finns inget dödsstraff som kan omvandlas till livstid eller livstid till tidsbegränsat om han gör rätt för sig och erkänner.

SD har således allt att vinna och ingenting att förlora på att fortsätta neka.
Citera
2020-01-17, 08:44
Medlem
Börjar bli väldigt tröttsamt att vänta!

Finns det något datum när något måste hända?

Kan SD via sina advokater dra ut på detta hur länge som helst med anledning av att det är mycket att läsa in sig på?
Citera
2020-01-17, 09:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Börjar bli väldigt tröttsamt att vänta!

Finns det något datum när något måste hända?

Kan SD via sina advokater dra ut på detta hur länge som helst med anledning av att det är mycket att läsa in sig på?

Nej men det är väl ganska normalt att försvaret får några månader när det är så omfattande utredningsmaterial på 14k sidor de ska gå igenom? De började delgivas i oktober tror jag.

Men inte hur länge som helst. Åklagaren sa att försvaret troligtvis behöver "några veckor till" i senaste artikeln i NA om jag inte minns fel.
Citera
2020-01-17, 09:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det enda som är intressant är att en mördare skall sättas fast och dömas. Inte om du har haft rätt i dina gissningar ellet analyser som du kallar det för. Detta handlar inte om dig!

Det är nämligen som så att det är ointressant om Lena gjort si eller sagt så. Det är ointressant om hon skulle varit allt det negativa som folk skrivit om henne här. Inget av hennes beteende kommer att rättfärdiga mördarens agerande!
Detta är ditt mfl knäppgökars problem. Du måste lära dig att en ABOK tråd inte bara handlar om att sätta fast och döma mördare utan att vi som tänker liiite längre också söker förklaring till varför det hände. Det krävs att du lever upp till ditt nick för att se vad som ledde fram till mordet och ha modet att skilja skuld från orsak.

Att LW gav fingret till tilliten som förutsätter ett mentalt friskt umgänge är i högsta grad relevant för tråden.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-17 kl. 10:16.
Citera
2020-01-17, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej men det är väl ganska normalt att försvaret får några månader när det är så omfattande utredningsmaterial på 14k sidor de ska gå igenom? De började delgivas i oktober tror jag.

Men inte hur länge som helst. Åklagaren sa att försvaret troligtvis behöver "några veckor till" i senaste artikeln i NA om jag inte minns fel.

De har ju delgivits lite hela tiden, kanske i mindre mängder i början. Jag minns att SDs advokat beklagade sig och var frustrerad över att så mycket hölls inne.

Och även om jag tycker att det är viktigt att den misstänkte inte får veta allt på en gång, då h*en kan anpassa sin historia efter bevisen, så kan jag förstå försvarets frustration.

Nu läste jag ett inlägg i tråden om Tova, av en skribent som verkar vara mycket insatt i juridiken. Han menade att det ofta finns anställda på en advokatfirma som är behjälpliga att gå igenom materialet, dvs inte bara försvarsadvokaten.

Men som misstänkt sitter du ändå i ett underläge på det sättet att du har att förhålla dig till det som åklagaren har utrett med ett helt team under nu 1,5 år. Visst, du kan begära att få saker utredda, men det är upp till åklagaren att bestämma om det är relevant att utreda.

Jag tänker på ett fall i USA där en make blev misstänkt för ett mord på sin hustru. Hon avled i en trapp med stor blodsutgjutelse.

Försvaret hade ett helt team med olika kompetenser där de fick möjlighet att undersöka blodstänken på plats. Försvarets forensiker som var specialutbildad kom fram till en annan slutsats än åklagaren.

I Sverige har vi inte denna möjlighet att själva få göra en brottsplatsundersökning med et eget team. Förvaret får nöja sig med att ta del av det som utredningen har gjort, men kan begära ytterligare undersökningar om de anser att de behövs. Men åklagaren sitter på beslutet att bevilja eller avslå. Risken är dock som jag ser det, att du som misstänkt får ta del av sådan bevisning alltför sent, dvs i det här fallet är ju brottsplatsen utomhus och kan ha blivit omöjlig att få representativa analyser från efter lång tid i väder och vind.

Visserligen finns risken att försvaret kommer att använda sig av dessa, som de anser, "svagheter" i utredningen om det blir avslag. Det ligger väl lite i åklagarens eget intresse att följa upp detta om de anser att det behövs.

Jag kan förstå försvarets frustration i det här läget. Nu känner sig nog Backman stressad. Jag har hört att han dessutom har annat uppdrag också.

Mest undrar jag hur SD upplever sin situation nu.
Han vet vid det här laget ganska mycket hur bevisningen ser ut.
Citera
2020-01-17, 10:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fupen kommer förmodligen vara uppdelad i fler än två delar. Så den som begär ut den kommer nog få den i flera separata pdf-filer.
Fast när Åsa Hiding säger i den där intervjun att utredningen är uppdelad i två delar så pratar hon nog inte om hur många pdf-filer de 14 000 sidorna rent fysiskt kan delas upp på, utan snarare om den innehållsmässiga uppdelning som kan göras mellan dels otrohetsaffären under de tidigare åren (del1/Gamla delen), och dels omständigheterna kring LW:s försvinnande och död i maj 2018 (del2/Nya delen).

Åklagarens case bygger alltså i huvudsak på en idé om överensstämmelser mellan Gamla delen och Nya delen, dvs. uppfattningen att Nya delen är en uppfyllelse av Gamla delen. Tanken är att händelser i Gamla delen äger rum på ett sådant sätt, att de förebådar det som långt senare skulle ske med både SD och LW. Man kan säga att Gamla delen är ett slags profetia i handling.

SD använder sig själv av detta synsätt. Han lär skall ha sagt att han förstår varför han blev misstänkt, och enligt media motsätter han sig inte heller att han måste sitta häktad i flera månader, på samma sätt som Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter (Matt 12:38-41; Jona 1:15-2:1, 11). Överensstämmelsen mellan Gamla och Nya delen är utgångspunkten för åklagarens och tingsrättens försök att förstå vem SD är och vad han gjort. Den har också haft stor betydelse för medias beskrivning av fallet.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-17 kl. 11:10.
Citera
2020-01-17, 11:21
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu läste jag ett inlägg i tråden om Tova, av en skribent som verkar vara mycket insatt i juridiken. Han menade att det ofta finns anställda på en advokatfirma som är behjälpliga att gå igenom materialet, dvs inte bara försvarsadvokaten.

Firman Backman & Bergström består av tre advokater, en biträdande jurist, en ekonom och en administratör. Jag tror att Backman har tagit sig lite vatten över huvudet med det här målet.
Citera
2020-01-17, 11:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Firman Backman & Bergström består av tre advokater, en biträdande jurist, en ekonom och en administratör. Jag tror att Backman har tagit sig lite vatten över huvudet med det här målet.
Vågar nog påstå att detta fall är mycket mer avgörande för stackars Åkl än för den jag förutsätter mer rutinerade Backman och &.
http://www.backmanbergstrom.se/

Ror inte Hiding i land med detta så är det en förfärlig nesa. Då hennes karriär står på spel är en väl så god gissning att Hiding grävt ner sin själ i detta 24/7 sista 20 månaderna. Lika svettiga om inte svettigare nätter än SD. Så svettiga att hon sannolikt haft rejäl ågren över varför hon valde en tröstlös karriär som består i att sätta dit busar som vägrar sättas dit. Inte avundsvärt.

Hon är inte ensam om att byta jobb till advokat om hon så vill.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-17 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in