Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Om du inte känner dem IRL så har du ju
ingen aning om ifall mina slutsatser är
riktiga eller inte.
Mina antagande grundar sig åtminstone
på något som jag kan försöka förklara
till skillnad mot kantoneringslobbyns
önsketänkande som enbart grundar sig på
deras egen önskan att tro gott om
LW. Oklart varför. Är det för att de inte kan
känna empati med henne om det mindre
smickrande som skrivits om henne skulle
vara sant? Skulle de i så fall tycka att hon
fick skylla sig själv? Är det därför de
kämpar så hårt med att förneka allt som de
själva tycker är negativt? Och anklagar oss
andra för att tycka att hon fick skylla sig
själv?
För att det är vad de själva tycker?
Jag tror att de flesta förstår att L*ena var som de flesta. En människa. En högst vanlig människa på de flesta sätt.
Sådant förstår man om man känner människor, arbetar med människor, lever med människor och intresserar sig för människor.
L*ena hade naturligtvis brister hon också. Men också många goda sidor. Jag tror att hon på de flesta sätt var en mycket bra person.
De brister hon hade har inget med mordet att göra.
L*ena levde inte ett kriminellt liv, hon utsatte sig inte för onödiga risker med att gå dating med främlingar eller att umgås med personer som hade missbruksproblem och hade fyllefester. Hon var inte prostituerad.
Hon hade ett förhållande med en man däremot, som var en riskfaktor.
Jag tror att hon missbedömde sin riskfaktor.
Att han fick den makt över henne som SD själv beskrivit i den rättspsykiatriska undersökningen, kan vara svår att förstå. Men jag har förstått att det kanske var så. Att l*ena inte kunde avsluta förhållandet, fast hon försökte och ville. Och på slutet började hon att bli rädd.
Främst beror en sådan maktutövning på att den som utövar makten har ett problem med att kunna ha ett kärleksfullt förhållande på ett jämbördigt plan. Att kunna ge och ta och lämna frihet och ge tillit till den som man umgås med.
Jag har inga problem med att se att L*ena inte är perfekt. Vilka fel och brister hon än hade,
så har hon absolut inte sig själv och skylla.
Det är fruktansvärt att någon endaste tycker det, och att du menar att jag och andra skulle tycka det om vi såg hela L*ena.
Personligen tycker jag att ingen förtjänar att mördas.
Behöver man straffas för att man har gjort något, då har vi vårt rättssystem.
Men du kanske tycker att L*enas "fel, förtjänar att straffas?
För varför skulle du annars tro att jag/"vi" annars tycka att hon förtjänade att dö, om inte ens du/"ni" tycker det (säger du)? Du som tycker att hon har så oändligt många och allvarliga fel.
Att mörda däremot, det är mycket, mycket allvarligt brott.
Om gör man det, då har man ett allvarligt fel.
Jag är emot dödsstraff.