2020-01-16, 10:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eftersom jag tror på den ensamma gärningsmannen så måste det vara någon nyfiken eller GM. Eftersom en förföljare från Grand saknar rejält stöd i vittnesmålen tror jag det är en nyfiken person utan inblandning.

En kuf, men bara nyfiken

Okej, ja då är det svårt för dig att pussla in en eventuell spanare i ditt scenario. Men han kan som sagt även ha varit GM trots att ingen såg honom följa efter. Kerstin N och Nicola F talar för en förföljande man.

Om han följde efter från Grand kan han ha avvaktat så att vittnen inte kopplade honom till Palme, dvs initialt på längre avstånd för att sedan komma ikapp vid Dekorima.
Citera
2020-01-16, 12:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja då är det svårt för dig att pussla in en eventuell spanare i ditt scenario. Men han kan som sagt även ha varit GM trots att ingen såg honom följa efter. Kerstin N och Nicola F talar för en förföljande man.

Om han följde efter från Grand kan han ha avvaktat så att vittnen inte kopplade honom till Palme, dvs initialt på längre avstånd för att sedan komma ikapp vid Dekorima.

Om Palmes blivit förföljda från Grand bör det skett från Sveavägens östra trottoar. Är en övervakare bevandrad i Skuggning så går han inte direkt bakom Palmes utan utför uppgiften från andra sidan gatan.
Citera
2020-01-16, 12:49
Medlem
Lite intressant är att här bekräftas att den Irakiske ambassadören tog upp frågan om svensk vapenexport till Iran samma dag som OP mördades.

"Dokument från Olof Palmes tjänsterum
Handlingarna som återfanns i Olof Palmes säkerhetsskåp innehöll så
gott som uteslutande handlingar rörande Olof Palmes medlaruppdrag i
kriget Iran-Irak, men även en del andra tjänstehandlingar. Vidare innehöll det kopior av skriftväxling med taxeringsmyndigheten i Stockholm
i det s.k. Harvardärendet samt ett fåtal handlingar rörande privata
ekonomiska förhållanden.
Det kan nämnas att det bland handlingarna finns en promemoria
över det samtal som Olof Palme fört med Iraks ambassadör vid dennes
besök hos Olof Palme den 28 februari 1986. Det framgår därvid att
samtalet främst rört det rådande läget i Irak vid denna tid. I slutet av
samtalet framförde ambassadören att man från irakiskt håll var bekymrad över uppgifterna om svensk vapenexport till Iran. Olof Palme hade
instämt i denna oro.

I säkerhetsskåpet fanns också en anteckningslapp med ett personnamn och ett telefonnummer. Telefonnumret visade sig vid kontroll gå
till en fondkommissionär. PU undersökte under sommaren 1988 vem
personen var. Vid ett förhör med vederbörande framgick att Olof Palme
under 1985 varit i kontakt med honom för att omvandla konvertibla
skuldebrev till aktier. Vid förhöret framkom att personen i fråga redan
något år tidigare hade förhörts om samma sak av polisen. Detta visade
sig stämma; ett protokoll över det tidigare förhöret återfanns långt
senare, troligen 1993.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-bet%C3%A4nkande.pdf
Citera
2020-01-16, 18:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Christina Vallin: "Ja, jag får för mig att han stod kvar någon tid, ja, innan han springer. En väldigt kort stund men ändå liksom. Ja ..." (FUP 416)

Anders Delsborn: ”Efter det andra skottet verkade det som om gärningsmannen tvekade lite grand över vilken väg han skulle fly. Han gungade av och an med överkroppen några gånger på ett sätt som är typiskt för sådan tveksamhet. Mannen tvekade 1-2 sekunder och sprang sedan in på Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.” (FUP 126)

Inge Morelius: "Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte" (FUP 359)

Granskningskommissionens betänkande: "Gärningsmannens beteende efter skotten har av vittnena beskrivits så att han tog det lugnt och behärskat alternativt att han tvekade, som om han inte visste vad han skulle göra. Oavsett hur beteendet skall tolkas är det troligt att gärningsmannen stannat kvar några sekunder vid de beskjutna innan han gav sig iväg"

Huvudpoängen för utredningen, är att han rekognoscerar lite, gör vissa observationer, innan han ger sig iväg.

Jag svarade på om IM blandat ihop minnesbilder av GM med minnesbilder av SE. Min poäng var att IM:s pratande om att" gå runt" och liknande inte betyder att någon vankat av och an. IM kan liga gärna tolkas som att GM har skjutit, avvaktat några få sekunder och rört sig därifrån i rak linje.

Det behöver inte vara så att IM blandar ihop GM med SE eller någon. IM går perfekt ihop med de andra vittnena när det kommer till GM:s rörelser efter skotten
Citera
2020-01-16, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Man väger sannolikheter i sitt eget huvud. Jag har hela tiden haft känslan av att GM höll uppsikt över Palme från andra sidan gatan.

Om en ensam gärningsman sett Palme gå in på biografen så finns egentligen ingen anledning för GM att vänta in Palme precis utanför Grand. En rysk pälsmössa på Palme måste ju nästan ha fungerat som en sån där orange flagga på en barncykel.

GM tog sig från mordplatsen, med viss sannolikhet betyder det att han inte ville bli tagen. Och om man vill komma undan och har så gott om tid att tänka mellan klockan 21 och 23 så står man inte precis utanför Grand och väntar.

Min ursprungliga teori: GM ser Palme komma norrifrån och gå in på bion. Han går hem, hämtar vapen och byter kläder. Vid filmens slut står han och väntar på östra sidan Sveavägen, 100 m norr om Grand. När Palme går norrut tänker han följa efter, när vittnena tunnar ut ska Palme skjutas. Då LOP går söderut efter samtalet med Mårten hamnar GM på efterkälke, han räknade med att de skulle gå norrut. Han kan rent av tro att chansen var förbi. Men han går ändå efter. Plötsligt går LOP över till hans sida gatan. Nu känner GM kontakten igen. När det tunnar ut på vittnen ska Palme skjutas. Plötsligt stannar LOP vid skyltfönstret. Nu är GM nästan för nära, han kan inte följa efter långt på så nära håll, han inser att mordet måste ske snart, även om det finns vittnen. LOP börjar gå igen. Modet tryter. "Fan tunnelbanestationen, ska dom dit?. Nu måste det ske." Han ökar tempot, förbereder sig.

PANG! Århundradets mord.

Men amatörmördare (som jag ju tror det var) är sällan 100% rationella, så vem vet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-16 kl. 19:20.
Citera
2020-01-16, 19:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Apropå Grandmannen.

Är det någon som vet vem Carl Olof Eriksson är? Han som enligt GMP:s förteckning över händelserna under mordkvällen ska ha kommit fram till Grand ca kl 23 och ställt sig 6-7 meter ut från entrédörrarna.

Hur länge han uppehöll sig utanför Grand framgår inte av texten (som finns att studera i Sven Anérs bok "cover up").

Något signalement på Carl Olof Eriksson finns inte heller angivet. Mannen påstås ha tagit en promenad genom city och därför hamnat framför Grand vid denna sena timme.

Jag har en vag känsla av att jag läst någonstans att Carl Olof Eriksson var ett polisbefäl med tjänstgöring i Sthlm?

Jag kan bekräfta att det fanns en med det namnet inom Stockholmspolisen åtminstone 1984.
Frågan är om det är "den" Carl-Olof Eriksson? (Eller bara någon som gissat?)
Tillhörde då Tunnelbanepolisen. (Född 1943)

Så tråkigt att det är så sparsamt med information i GMP-rekonstruktionen.
Citera
2020-01-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag svarade på om IM blandat ihop minnesbilder av GM med minnesbilder av SE. Min poäng var att IM:s pratande om att" gå runt" och liknande inte betyder att någon vankat av och an. IM kan liga gärna tolkas som att GM har skjutit, avvaktat några få sekunder och rört sig därifrån i rak linje.

Det behöver inte vara så att IM blandar ihop GM med SE eller någon. IM går perfekt ihop med de andra vittnena när det kommer till GM:s rörelser efter skotten
IM säger också att det inte fanns någon annan person ”inom en radie av fem tio meter”.
Han fick inga följdfrågor som gick ut på att klargöra om det ändå fanns människor strax utanför den radien.
En närliggande tolkning är ändå att han inte sett någon människa på sträckan upp till annonspelaren. Åtminstone.

Om han var så skarpsynt som han framstår, undrar man varför han inte sett Anders B stående strax bakom händelsen.
Han såg inte heller när Lisbeth och Anders B tittade på varandra.

Hur mycket har IM blivit störd av bilarna?
De borde ju ha stått mitt emellan honom och mordplatsen under ett mycket kritiskt skede, men varför nämner han inte något om dem.
Har svårt att tänka mig att han hade helt fritt synfält två sekunder efter skotten och framåt.
Hans J:s Taxi och Leif L:s SUV borde ha varit de mest skymmande.
Citera
2020-01-16, 21:42
Medlem
HHs skicklighet

HH var skicklig, mycket mer så än de flesta uppskattar. En av de skickligaste byråkraterna någonsin. HH lyckades fullt ut att verka som brottsling och mörkläggare i samhällets topp. En som aldrig åkte fast. Fortfarande tror folk på uppgifter som HH skapat. Att det bara förekommer en GM i MOP eftermälet visar att HH lyckades bearbeta vittnen och förstöra förhör och protokoll via skicklig delegering och styrning. Media, Hans Ö och intellektuella hjälpte till att etablera en ensam GM. Möjligen suddade HH bort alla GM som inte var från Mellanöstern för att nära förhoppningen om att blanda in dem som kurder efter VG och då lansera en konspiration. VG var Börje Ws ess och HH ville förmodligen inte stöta sig med honom, utan låta åklagarna släppa VG och därigenom slippa försvaga sin egen position mot BW. Men samtidigt låtsas att VG var misstänkt. VG kunde inte få delta i mörkläggningen och inte heller åka in för MOP.

Vittnena IM, LP och den omöjliga geometrin på BP

IM tycks ha missat saker och ting men var ändå saklig, nykter och skattades därför högt av HH trots att han befann sig 36m bort delvis i skyl av och i jämnhöjd med trafiken. I hela eftermälet kring MOP har det glömts bort att LP i rätten (för säkerhets skull ej inspelad) beskrev att GM först måste ha skjutit och därefter avvisat en vädjande blick från henne genom att sakta vrida bort ansiktet. Sedan med "studsande steg" och "ojämn tyngdpunkt" tagit sig förbi henne och tunnelskylten till södra hörnet av Tunnelgatan och därefter sprungit iväg mot barackerna. Men stått och tittat därifrån på henne. Detta ska ha tagit flera minuter men samtidigt gått "så oerhört fort". I olika LP förhör har GM också sprungit från platsen åt olika håll. Avståndet till GM när hon såg honom efter skotten var i polisförhör 10-15m för att sedan ändras i rättegång till 5-6m. Denne man kan inte ha skjutit OP om inte vissa justeringar av LPs vittnesmål och FUP görs. FUP visade 10-30cm mellan OP och GM, men då måste man ponera att GM och OP var nära varandra och 5-6 meter ifrån LP. Hon måste isåfall ha skaffat sig ett avstånd till OP just på BP, detta motsägs dock av henne själv och av undersökningen av kappan.

Det ligger därför nära till hands att LP har förts åt sidan flera meter före skotten av någon som först verkade vara där av slumpen, kanske av en påfallande lång man eller SE eller någon annan. Det kan i så fall förklara hennes aggressivitet på BP då hon efter att ha förts bort från OP måste ha trott att alla på BP inklusive polisen (GS) men även vittnen egentligen var en del av attentatet. LP har inte kunnat åtskilja gärningsmän från övriga närvarande förrän efter händelsen, i trygghet av lasarettet.

För att få rätsida på MOP måste allt material som HH och HÖ varit i kontakt med eller varit arbetsledande i betraktas med misstänksamhet, det kan inte läggas något värde i det. Många polisbefäl i den ursprungliga PU bör behandlas lika KH, TL, TN, BW och många fler. Polis LJ anser jag bör betala skadestånd till medborgarna. Det kan inte vara tillåtet att låta staten betala löner för att låtsas utreda ett fall i 30 år varav i många år mot en helt oskyldig misstänkt.
Citera
2020-01-17, 00:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Palmes blivit förföljda från Grand bör det skett från Sveavägens östra trottoar. Är en övervakare bevandrad i Skuggning så går han inte direkt bakom Palmes utan utför uppgiften från andra sidan gatan.

Ja och Grandmannen framstår inte som en erfaren övervakare. Hans roll är oklar om han nu hade en. Min slutsats är att han var där för att hålla koll på Palme. Han kanske förstod att han skulle gå rakt över Sveavägen från Grand och följa deras promenad därifrån? Därför såg ingen honom bakom Palme.
Citera
2020-01-17, 00:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag kan bekräfta att det fanns en med det namnet inom Stockholmspolisen åtminstone 1984.
Frågan är om det är "den" Carl-Olof Eriksson? (Eller bara någon som gissat?)
Tillhörde då Tunnelbanepolisen. (Född 1943)

Så tråkigt att det är så sparsamt med information i GMP-rekonstruktionen.

Bra, tack. Ja vi behöver mer info lite överallt, även rörande denne man. Han kan ju ha sett något.
Citera
2020-01-17, 01:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja och Grandmannen framstår inte som en erfaren övervakare. Hans roll är oklar om han nu hade en. Min slutsats är att han var där för att hålla koll på Palme. Han kanske förstod att han skulle gå rakt över Sveavägen från Grand och följa deras promenad därifrån? Därför såg ingen honom bakom Palme.

Den person finskorna ser förefaller vara en annan än den man som får Lars-Erik Eriksson att låsa sin bildörr. Nu verkar dennes ”grandman” tidigare på plats än finskornas.

Om vi tänker oss en grupp övervakare bör storleksordningen (3-4st med GM) för att det ska bli någorlunda hanterbart.

Med tanke på att Palmes kom från Rådmansgatans T-bana bör gruppen räkna med att han kommer därifrån. Då borde någon form av förflyttning ske från Rådmansgatans T-bana söderut. Det har dock varit tunnsått med rörelser i den riktningen.

Den bästa övervakningen hade varit om någon i grupp fått tag i en biljett till Aktuell ”Bröderna Mozart föreställning. Kan bli svårt med kort varsel , men ändå intressant vilka som kom in sent till bion .
Citera
2020-01-17, 01:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Martin Ardbo hade fått skulden och sparken som Boforschef 1987, och under alias Martin Axelsson ställer han upp och visar Tyfors för Anton Modin, Bofors hemliga skjutfält väster om Vansbro, där Iranierna har lärt sig att skjuta med Robot 70.

Konstigt nog kan jag inte se att Anders Carlberg medverkar någonstans, om han inte delvis ingår i Anders Glock...?

Med tanke på hur instrumental Olof Palme var för att sälja Haubits77 till Indien så blir Martin Ardbos inblandning i MOP ytterligt långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in