2020-01-16, 00:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eller kanske han tittar runt lite ?

"Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte" (FUP 359)

Min tolkning: han backar långsamt, vänder sig och går. Detta är alltså i en enda riktning. Inte runt på något sätt.

Han tittar bakåt ett par gånger. Gång övergår i löpning.

Alltså - GM rör sig i en rak linje från hans position vid skottet och in i gränden. Han vrider på huvudet ett par gånger mot Palme när han rör sig in mot gränden. Passar perfekt ihop med andras vittnesmål

Förstår inte hur någon kan tolka detta som att han går runt på platsen, när man vet vad andra vittnen sagt
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-16 kl. 01:07.
Citera
2020-01-16, 01:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker inte att IM säger att GM går runt kroppen. Det är talspråk, vinkeln han ser händelsen ifrån och andra faktorer så man rör ihop det. Det sammantaget med att ingen annan nämnt det tyder på att GM aldrig rundade kroppen.

Det är som "jag gick RUNT sjön för att komma till andra sidan". I talspråk är inte "runt" lika med 360 grader

14/3 talar Morelius om att GM tog ett par steg bakåt och rörde sig lugnt och försiktigt, vände sig om och gick.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

8/4 använder han utöver ovanstående beskrivning även orden "sakta går runt och iakttar".

Så ja, det är väl inte klockrent att IM påstår att GM "går runt offret" i meningen "går i en cirkel runt offret".

Det handlar kanske mer om att IM uppfattar GM som lugn och sansad och blir överraskad av att GM går några steg på mordplatsen och tittar (på offret?) innan han vänder sig om och försvinner.

IM använder ju också orden "ren avrättning" och "slakt" och säger att GM var "iskall" och "en slaktare".

Så själva gåendet vid offret är - som jag uppfattar det - inte det centrala i IM:s beskrivning. Det centrala är att han uppfattade att GM agerade oväntat lugnt med tanke på situationen.

Min slutsats blir då att övriga mordplatsvittnen uppfattade rätt. GM gick inte runt offret och dröjde jättelänge. IM fäster sig mer vid det iskalla agerandet.

Det betyder att GM "i stort sett omedelbart" (efter några få sekunder) gick in på Tunnelgatan.
Senast redigerad av Basfakta 2020-01-16 kl. 01:15.
Citera
2020-01-16, 01:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Finns det alls något som talar för att Grandmannen har med mordet att göra? I rätten säger ju Mårten att han faktiskt aldrig såg honom gå efter paret Palme?
Enligt Borgnäs ska femton biobesökare ha tillfrågats om de sett någon följa efter statsministern. Alla ska ha svarat nej trots att dom förväntade sig se livvakter.

Man kan inte utan tvekan dra slutsatsen att Grandmannen mördade Palme. Det finns som du säger inte ett enda ögonvittne som såg Grandmannen börja knalla efter paret Palme så snart de lämnade bokhandelsfönstret.

Det man däremot, menar jag, kan misstänka är att Grandmannen övervakade Palme vid biografen Grand. Agerandet tyder vid en samlad bedömning på det. Jag syftar på vittnesuppgifterna från Margareta Storhök, Anneli Korhonen, Max Dager, Lars-Erik Knubb och Mårten Palme. Till denna skara ska kanske även vittnet Hubert Falk läggas.

Polisen efterlyste Grandmannen i medierna men han hörde inte av sig. Visst kan han ha spanat på frugan eller nåt och visst tyckte han kanske att det är pinsamt att framträda i medierna med sitt lilla familjeproblem.

Men det behövde han ju inte ha gjort. Det hade räckt att han berättat för polisen att han var där i ett helt annat ärende. Men det gjorde han inte. Han borde givetvis ha noterat det stora mediepådraget om den mystiske Grandmannen som polisen försökte få kontakt med.

Min uppfattning är att det behöver klaras ut vem Grandmannen var. Hade han med mordet att göra eller inte? Jag misstänker som du märker att han övervakade Palme vid Grand.
Citera
2020-01-16, 01:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man kan inte utan tvekan dra slutsatsen att Grandmannen mördade Palme. Det finns som du säger inte ett enda ögonvittne som såg Grandmannen börja knalla efter paret Palme så snart de lämnade bokhandelsfönstret.

Det man däremot, menar jag, kan misstänka är att Grandmannen övervakade Palme vid biografen Grand. Agerandet tyder vid en samlad bedömning på det. Jag syftar på vittnesuppgifterna från Margareta Storhök, Anneli Korhonen, Max Dager, Lars-Erik Knubb och Mårten Palme. Till denna skara ska kanske även vittnet Hubert Falk läggas.

Polisen efterlyste Grandmannen i medierna men han hörde inte av sig. Visst kan han ha spanat på frugan eller nåt och visst tyckte han kanske att det är pinsamt att framträda i medierna med sitt lilla familjeproblem.

Men det behövde han ju inte ha gjort. Det hade räckt att han berättat för polisen att han var där i ett helt annat ärende. Men det gjorde han inte. Han borde givetvis ha noterat det stora mediepådraget om den mystiske Grandmannen som polisen försökte få kontakt med.

Min uppfattning är att det behöver klaras ut vem Grandmannen var. Hade han med mordet att göra eller inte? Jag misstänker som du märker att han övervakade Palme vid Grand.

När efterlyste polisen Grandmannen? Om jag hade varit Grandmannen och stått och kollat efter Palme i ren nyfikenhet, utan inblandning i något. Då hade ju inte jag svarat på den efterlysningen när det gått flera veckor utan att man hittat mördaren.

Bli misstänkt och förhörd i dagar...
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-16 kl. 01:22.
Citera
2020-01-16, 01:22
Medlem
Basfaktas avatar
Apropå Grandmannen.

Är det någon som vet vem Carl Olof Eriksson är? Han som enligt GMP:s förteckning över händelserna under mordkvällen ska ha kommit fram till Grand ca kl 23 och ställt sig 6-7 meter ut från entrédörrarna.

Hur länge han uppehöll sig utanför Grand framgår inte av texten (som finns att studera i Sven Anérs bok "cover up").

Något signalement på Carl Olof Eriksson finns inte heller angivet. Mannen påstås ha tagit en promenad genom city och därför hamnat framför Grand vid denna sena timme.

Jag har en vag känsla av att jag läst någonstans att Carl Olof Eriksson var ett polisbefäl med tjänstgöring i Sthlm?
Citera
2020-01-16, 01:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
När efterlyste polisen Grandmannen? Om jag hade varit Grandmannen och stått och kollat efter Palme i ren nyfikenhet, utan inblandning i något. Då hade ju inte jag svarat på den efterlysningen när det gått flera veckor utan att man hittat mördaren.

Bli misstänkt och förhörd i dagar...

Ha ha, som sagt behöver det klaras ut vem han var. Kvällen Palme mördades står en man och stirrar in i biografen i flera minuter i samband med att filmföreställningen slutar. Därefter ställer sig mannen några meter från familjen Palme när de samtalar vid bokhandeln. Han stod i flera minuter och stirrade in i ett nedsläckt skyltfönster kl 23.15 en vinterkall fredagkväll.

Jag tycker inte detta tyder på vanlig nyfikenhet. Vem var han?
Citera
2020-01-16, 01:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ha ha, som sagt behöver det klaras ut vem han var. Kvällen Palme mördades står en man och stirrar in i biografen i flera minuter i samband med att filmföreställningen slutar. Därefter ställer sig mannen några meter från familjen Palme när de samtalar vid bokhandeln. Han stod i flera minuter och stirrade in i ett nedsläckt skyltfönster kl 23.15 en vinterkall fredagkväll.

Eftersom jag tror på den ensamma gärningsmannen så måste det vara någon nyfiken eller GM. Eftersom en förföljare från Grand saknar rejält stöd i vittnesmålen tror jag det är en nyfiken person utan inblandning.

En kuf, men bara nyfiken
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-16 kl. 01:36.
Citera
2020-01-16, 01:43
Medlem
Jag har nu tagit mig igenom Spinndoktorn av A Jallai, en fantasifull bok som inte gav mycket av intresse för MOP.
Möjligen funderingar kring figuren Anders Glock som spelar en stor roll i boken, SSI verkar sortera under honom. Tidigare har Jallai sagt att han motsvarar Lennart, kompanjon med Barbro.

Jag undrar om följande man känner till sina ev. äventyr i Jallais böcker.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/760428?programid=2071

Anton M själv gör en resa från sanningssökare till värsta mörkläggare när han på slutet reser till NY för att tysta Bernt Carlsson. Det borde inte kunna bli fler böcker i serien nu.
Citera
2020-01-16, 02:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Är det en spanare så har han antingen spårat ur helt, redan när han klädde på sig, eller är en usel amatör.

Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Jag har nu tagit mig igenom Spinndoktorn av A Jallai, en fantasifull bok som inte gav mycket av intresse för MOP.
Möjligen funderingar kring figuren Anders Glock som spelar en stor roll i boken, SSI verkar sortera under honom. Tidigare har Jallai sagt att han motsvarar Lennart, kompanjon med Barbro.

Jag undrar om följande man känner till sina ev. äventyr i Jallais böcker.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/760428?programid=2071
Hade han inte likheter med Martin Ardbo i en av de första böckerna, med nån skurkroll där?

Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Anton M själv gör en resa från sanningssökare till värsta mörkläggare (...)
Självupplevt av honom?
Citera
2020-01-16, 07:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Min tolkning: han backar långsamt, vänder sig och går. Detta är alltså i en enda riktning. Inte runt på något sätt.

Han tittar bakåt ett par gånger. Gång övergår i löpning.

Alltså - GM rör sig i en rak linje från hans position vid skottet och in i gränden. Han vrider på huvudet ett par gånger mot Palme när han rör sig in mot gränden. Passar perfekt ihop med andras vittnesmål

Förstår inte hur någon kan tolka detta som att han går runt på platsen, när man vet vad andra vittnen sagt

Christina Vallin: "Ja, jag får för mig att han stod kvar någon tid, ja, innan han springer. En väldigt kort stund men ändå liksom. Ja ..." (FUP 416)

Anders Delsborn: ”Efter det andra skottet verkade det som om gärningsmannen tvekade lite grand över vilken väg han skulle fly. Han gungade av och an med överkroppen några gånger på ett sätt som är typiskt för sådan tveksamhet. Mannen tvekade 1-2 sekunder och sprang sedan in på Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.” (FUP 126)

Inge Morelius: "Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte" (FUP 359)

Granskningskommissionens betänkande: "Gärningsmannens beteende efter skotten har av vittnena beskrivits så att han tog det lugnt och behärskat alternativt att han tvekade, som om han inte visste vad han skulle göra. Oavsett hur beteendet skall tolkas är det troligt att gärningsmannen stannat kvar några sekunder vid de beskjutna innan han gav sig iväg"

Huvudpoängen för utredningen, är att han rekognoscerar lite, gör vissa observationer, innan han ger sig iväg.
Citera
2020-01-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Hade han inte likheter med Martin Ardbo i en av de första böckerna, med nån skurkroll där?

Självupplevt av honom?

Martin Ardbo hade fått skulden och sparken som Boforschef 1987, och under alias Martin Axelsson ställer han upp och visar Tyfors för Anton Modin, Bofors hemliga skjutfält väster om Vansbro, där Iranierna har lärt sig att skjuta med Robot 70.

Konstigt nog kan jag inte se att Anders Carlberg medverkar någonstans, om han inte delvis ingår i Anders Glock...?
Citera
2020-01-16, 10:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är det en spanare så har han antingen spårat ur helt, redan när han klädde på sig, eller är en usel amatör.

Självupplevt av honom?

Ja, beteendet väcker uppmärksamhet. Han tycks inte inse att man behöver vara diskret när man spanar. Men nu stod han där och då behöver det klaras ut vem han var. Man kan inte bara gissa att han är oviktig för utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in