2020-01-16, 22:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull
Alltså ursäkta mig här men jag blir illa berörd. Gång efter annan i tråden refereras det mördade paret till som ”äldre”, ”åldringar” eller rent av ”gamlingar”.

Han var 61 och hon 52!
Normalt arbetar man fortfarande i den åldern. Är man verkligen en GAMLING i den åldern menar ni..??

Brrrrr, jag får åldersnojor och lider.

OnT: märkligt att ingenting mer framkommer. Här är det locket på kan man säga!

Mannen var två år yngre än Björn Borg och Ingemar Stenmark.
Citera
2020-01-16, 23:02
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mannen var två år yngre än Björn Borg och Ingemar Stenmark.

OCH DE TVÅ ÄR FAN INGA GAMLINGAR!!!

Hoppas jag att du menar.

Ibland, när det är knäpptyst betyder det att polisen har uppslag och jobbar intensivt. Rätt vad det är får vi kanske veta att de gripit misstänkta för detta vidriga dåd. Jag hoppas det iallafall.
Citera
2020-01-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull
OCH DE TVÅ ÄR FAN INGA GAMLINGAR!!!

Hoppas jag att du menar.

Ibland, när det är knäpptyst betyder det att polisen har uppslag och jobbar intensivt. Rätt vad det är får vi kanske veta att de gripit misstänkta för detta vidriga dåd. Jag hoppas det iallafall.

Ja det var så jag menade.
Citera
2020-01-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror också att de kommit i en och lämnat i två.
Mycket riskabelt att komma i bil, även (särskilt?) om det är på natten.

Om de tog med sig en till bil kan ju ha flera förklaringar. Det som ligger närmast till hands är ju ändå att de inte är proffs. Mannens bil var visserligen relativt ny(?), men ingen riktigt dyr bil (om jag förstått det rätt? Behövdes bilen för att deras egen inte var tillräckligt bra? Var den tänkt att fly utomlands med?

Proffs hade kanske inriktat sig på miljonerna på något sätt. Miljonerna kan detta vara ett blindskott, men troligen inte. De kan ha trott att det kunnat finnas värdeföremål pga miljonvinsten och de tog det de kunde komma åt. Lite impuls, mindre välplanerat kanske?

Vi vet inte om de försökt sig på transaktioner, men jag förmodar att det borde vara känt vid det här laget om det gällt större summor.

Att ett vapen är involverat, låter inte riktigt som att något trevligt urartade om det inte var mannens vapen som fanns hemma. Det borde ha varit inlåst, och att mördaren kom åt den känns långsökt. Vapnet var förmodligen medtaget.

Tror inte så mycket på att någon kommit som bor nära. Att sno bilen blir ingen direkt vinst.

"All in", med dubbelmord och sedan kanske komma ut med mindre vinster som en vanlig bil och möjligen något annat? Och sedan lämna kvar vapnet som kanske kan spåras eller knytas till någon.

Något som man inte vet är ju om mannen investerat i något mer dyrt, börjat spendera. Klockor, smycken eller liknande. Men det relativt enkla bilen skvallrar inte om ett sådant levnadssätt.

Tror på någon småkriminell som ryktesvägen har fått nys om miljonvinsten och som har snackat ihop sig med några andra. Relativt unga och oerfarna. De känner inte paret personligen, inte heller området. Därför kan de ha åkt och rekat, vilket också verkar klumpigt. Grannar har observerat dom kan ha fått upp något spår där.

Jag är nyfiken på vilka som bott och hyrt på släktgården?
Vilken typ av egen verksamhet hade mannen?

Finns någon koppling där?

Fast kriminella som känner till området (fast boende eller mer tillfälligt vistas där) kan ha rekat för att se efter vilka som ser ut att vara bortresta. Perioder då många åker bort sker väl typiskt fler inbrott.
Citera
2020-01-16, 23:37
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Skönt att se dig i tråden. Alltid bra med uppgifter från folkbokföringen, som du har - även bakåt i tiden.

Funderar på vilken familj som det var som bodde på platsen 1970. Kanske släktingar till BOs mamma?

Även uppgifterna om "släktgård". Vad är det som säger att det måste vara BOs pappas, kan ju vara hans mammas släktgård.

Spånar...
Om det spelar någon roll, så bodde fyra familjer i fastigheten 1970. Det tycks ha varit By-stedts mammas släktgård, då hon var född i Vallentuna medan pappan var född i Nedertorneå.

Anders-son
By-stedt
Daniels-son
Eriks-son
Citera
2020-01-16, 23:40
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror också att de kommit i en och lämnat i två.
Mycket riskabelt att komma i bil, även (särskilt?) om det är på natten.

Om de tog med sig en till bil kan ju ha flera förklaringar. Det som ligger närmast till hands är ju ändå att de inte är proffs. Mannens bil var visserligen relativt ny(?), men ingen riktigt dyr bil (om jag förstått det rätt? Behövdes bilen för att deras egen inte var tillräckligt bra? Var den tänkt att fly utomlands med?

Proffs hade kanske inriktat sig på miljonerna på något sätt. Miljonerna kan detta vara ett blindskott, men troligen inte. De kan ha trott att det kunnat finnas värdeföremål pga miljonvinsten och de tog det de kunde komma åt. Lite impuls, mindre välplanerat kanske?

Vi vet inte om de försökt sig på transaktioner, men jag förmodar att det borde vara känt vid det här laget om det gällt större summor.

Att ett vapen är involverat, låter inte riktigt som att något trevligt urartade om det inte var mannens vapen som fanns hemma. Det borde ha varit inlåst, och att mördaren kom åt den känns långsökt. Vapnet var förmodligen medtaget.

Tror inte så mycket på att någon kommit som bor nära. Att sno bilen blir ingen direkt vinst.

"All in", med dubbelmord och sedan kanske komma ut med mindre vinster som en vanlig bil och möjligen något annat? Och sedan lämna kvar vapnet som kanske kan spåras eller knytas till någon.

Något som man inte vet är ju om mannen investerat i något mer dyrt, börjat spendera. Klockor, smycken eller liknande. Men det relativt enkla bilen skvallrar inte om ett sådant levnadssätt.

Tror på någon småkriminell som ryktesvägen har fått nys om miljonvinsten och som har snackat ihop sig med några andra. Relativt unga och oerfarna. De känner inte paret personligen, inte heller området. Därför kan de ha åkt och rekat, vilket också verkar klumpigt. Grannar har observerat dom kan ha fått upp något spår där.

Jag är nyfiken på vilka som bott och hyrt på släktgården?
Vilken typ av egen verksamhet hade mannen?

Finns någon koppling där?

Du kan få ganska bra betalt i Lettland och Ryssland för en stulen bil,och den här bilen var väl ny dessutom
Citera
2020-01-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du kan få ganska bra betalt i Lettland och Ryssland för en stulen bil,och den här bilen var väl ny dessutom

Fast är det inte risk att rulla in på färjan med den? De kan ju rimligtvis inte veta hur snart de döda skulle hittas? Om det nu skulle vara utomstående GM.
Citera
2020-01-16, 23:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Fast är det inte risk att rulla in på färjan med den? De kan ju rimligtvis inte veta hur snart de döda skulle hittas? Om det nu skulle vara utomstående GM.

Tänk tid, när det hela hände så var det lugnt, det tog mer än 24tim innan någon förstod att det var något fel.
Citera
2020-01-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tänk tid, när det hela hände så var det lugnt, det tog mer än 24tim innan någon förstod att det var något fel.

Jo, men om GM är utomstående vet de ju inte säkert att någon inte dyker upp hos BO redan efter några timmar?
Citera
2020-01-16, 23:54
Avslutad
Det här är så galet! Var ihop med en tjej från Vallentuna. Det är inte Sommarvägen, väl? Jag hörde att det var mer väster åt, som bussen mot Väsby?
Citera
2020-01-16, 23:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Dom kan ha stulit skyltar från en annan bil på väg till färjan,annars har jag svårt att se syftet med att stjäla bilen,du lämnar fruktansvärt mycket DNA i en bil, men polisen kan ju hitta bilen utbränd någonstans, men är det folk från Östblocken som kommer över en sprillans ny bil så tar dom nog med sej den hem
Citera
2020-01-17, 00:00
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jo, men om GM är utomstående vet de ju inte säkert att någon inte dyker upp hos BO redan efter några timmar?

Men kom igen, efter typ 19.00 hur många vänner hälsar på en vanlig dag, eller låt oss säga efter 21.00, det enda vi vet är att de var mer än en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in