2020-01-16, 21:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Antingen har GM kommit dit i en bil och lämnat i två. Men oavsett vilken sorts GM så är ju det ganska riskabelt, verkar inte särskilt rationellt.

En annan möjlighet är väl att GM kände något av BO och åkt med BO till gården och trivsam samvaro urartar till bråk och mord.

Eller också är det någon i hyfsad geografisk närhet som tog bilen för att vilseleda och dumpat den på hyfsat avstånd?

Jag tror också att de kommit i en och lämnat i två.
Mycket riskabelt att komma i bil, även (särskilt?) om det är på natten.

Om de tog med sig en till bil kan ju ha flera förklaringar. Det som ligger närmast till hands är ju ändå att de inte är proffs. Mannens bil var visserligen relativt ny(?), men ingen riktigt dyr bil (om jag förstått det rätt? Behövdes bilen för att deras egen inte var tillräckligt bra? Var den tänkt att fly utomlands med?

Proffs hade kanske inriktat sig på miljonerna på något sätt. Miljonerna kan detta vara ett blindskott, men troligen inte. De kan ha trott att det kunnat finnas värdeföremål pga miljonvinsten och de tog det de kunde komma åt. Lite impuls, mindre välplanerat kanske?

Vi vet inte om de försökt sig på transaktioner, men jag förmodar att det borde vara känt vid det här laget om det gällt större summor.

Att ett vapen är involverat, låter inte riktigt som att något trevligt urartade om det inte var mannens vapen som fanns hemma. Det borde ha varit inlåst, och att mördaren kom åt den känns långsökt. Vapnet var förmodligen medtaget.

Tror inte så mycket på att någon kommit som bor nära. Att sno bilen blir ingen direkt vinst.

"All in", med dubbelmord och sedan kanske komma ut med mindre vinster som en vanlig bil och möjligen något annat? Och sedan lämna kvar vapnet som kanske kan spåras eller knytas till någon.

Något som man inte vet är ju om mannen investerat i något mer dyrt, börjat spendera. Klockor, smycken eller liknande. Men det relativt enkla bilen skvallrar inte om ett sådant levnadssätt.

Tror på någon småkriminell som ryktesvägen har fått nys om miljonvinsten och som har snackat ihop sig med några andra. Relativt unga och oerfarna. De känner inte paret personligen, inte heller området. Därför kan de ha åkt och rekat, vilket också verkar klumpigt. Grannar har observerat dom kan ha fått upp något spår där.

Jag är nyfiken på vilka som bott och hyrt på släktgården?
Vilken typ av egen verksamhet hade mannen?

Finns någon koppling där?
Citera
2020-01-16, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Varför inte?
Därför att Polisen lär söka GM bland vänner o bekanta. Att då påträffas med offrens bil är ju inte så piffigt.
Citera
2020-01-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Hur många behöver du?
Jag frågar IGEN då, så att du kanske förstår om du läser det jag skriver igen.
Hur vanligt är det i Sverige IDAG att man har ihjäl varandra för gårdsorätter.
OCH då fick jag ett, 1 exempel.
Vad är det du inte förstod?
Citera
2020-01-16, 21:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Därför att Polisen lär söka GM bland vänner o bekanta. Att då påträffas med offrens bil är ju inte så piffigt.

Självklart en hög risk. Men om GM är tillräckligt iskall så kan hen ha tagit bilen för att förvilla och få polisen att rikta blickarna mot ett annat håll. Om så skulle vara fallet så ligger bilen nog i ett vattenfyllt gruvhål redan, ett som GM sett ut i förväg.
Senast redigerad av JymdKjam 2020-01-16 kl. 21:48.
Citera
2020-01-16, 21:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Även släkt och bekanta skulle ju undra varför X kör omkring i mordoffrets bil. Å det blir ju inte bättre av att bilen tros vara stulen av mördaren.
Citera
2020-01-16, 21:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Självklart en hög risk. Men om GM är tillräckligt iskall så kan hen ha tagit bilen för att förvilla och få polisen att rikta blickarna mot ett annat håll. Om så skulle vara fallet så ligger bilen nog i ett vattenfyllt gruvhål redan, ett som GM redan sett ut i förväg.

Dubbeltänkande i samband med ett mord är väldigt ovanligt och det funkar aldrig.
Citera
2020-01-16, 21:50
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även släkt och bekanta skulle ju undra varför X kör omkring i mordoffrets bil. Å det blir ju inte bättre av att bilen tros vara stulen av mördaren.

Men att som GM välja att, pga praktiska omständigheter eller vadsomhelst, ta bilen därifrån behöver ju inte sedan nödvändigtvis betyda att man som GM också tar beslutet att behålla bilen och köra runt med den och nyttja den för sina vardagliga bestyr etc.
Den kanske nu ligger i botten av en sjö eller nåt?

Edit: såg att jymdkramen tänkt ung lika.
Citera
2020-01-16, 21:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag ser 4st möjliga förlopp.

1.Pundare, men de åker inte till en avsides gård och rånar där det kan finnas en jägare utan de tar enkla offer.
2.Balter åker oftast till ställen de känner till genom tidigare arbete och rånmördar och åker hem igen.
3.Eftersatta släkting lejer en mördare för arvet för de inte klara det själva.
4.En granne.

Jag gissar på 2 och 4.

En bil är efterlyst men det betyder inte att den är stulen från BO.

Det är sant, bilen är nödvändigtvis inte stulen.
Citera
2020-01-16, 21:59
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Besöksrånare är väl ofta:
1) Tämligen korkade individer, med låg IQ, och
2) Nervösa inför rånet och mötet med BO, och därför påtända eller berusade, och agerar ännu mindre rationellt än i sin låg-IQ vardag.

Så, kan ha varit så:
Rånarna/rånaren kommer till huset, och hotar BO med pistol, för att få kontanter.

BO svarar "Vi har bara 20 kr i kontanter. Ta det, och faster Agdas gamla lampa!"

Rånarna, som är riktigt uppladdade mentalt inför råntet, blir skitförbannade, och tänker ännu mindre klart.

De hotar gubben: "Ge oss pengar, eller så skjuter vi frun."

Men gubben har inga pengar, så rånarna skjuter ihjäl frun.

Då blir gubben minst lika irrationell, börjar gråta, skrika, och föra ett jäkla liv.

Rånarna fattar att de inte kommer få några pengar, och skjuter gubben för att slippa vittne till mordet på frun.

Sen stal de bilden, som kompensation för att de inte fick kontanter.

Har ni läst In Cold Blood av Truman Capote, om mordet på fyra personer i en familj, i en liten avlägsen håla i Kansas? Vallentunamordet verkar följa samma modus operandi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/In_Cold_Blood

Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

Min huvudhypotes ser du ovan.

Har du inte läst kommentarerna, innan du själv kommenterar?

Varför frågar du mig då om "gårdsorätter"?

Tror du att jag är någon form av uppslagsbok?

Sök fakta till din skoluppgift själv!

Vill du ha min hjälp, så får du betala för dig.

Kommunistjävel.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-16 kl. 22:03.
Citera
2020-01-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att som GM välja att, pga praktiska omständigheter eller vadsomhelst, ta bilen därifrån behöver ju inte sedan nödvändigtvis betyda att man som GM också tar beslutet att behålla bilen och köra runt med den och nyttja den för sina vardagliga bestyr etc.
Den kanske nu ligger i botten av en sjö eller nåt?

Edit: såg att jymdkramen tänkt ung lika.

Jag tror nog också att om bilen nu är snodd att den snotts för nödvändig transport till något ej för avlägset ställe. Där möjlighet finns i närheten till annan transport, egen parkerad, bil buss eller tåg. Som sagt oavsett vilken typ av GM (om det nu är GM som tagit bilen) vill hen nog av uppenbara skäl inte åka omkring i den längre tid.
Citera
2020-01-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

Människor mördar för vad som i efterhand framstår som högst triviala skäl. Någon som ältar en verklig eller inbillad oförrät eller sett sig åsidosatt under hyfsat lång tid kan nog få ett ganska giftigt sinnelag.
Citera
2020-01-16, 22:12
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror nog också att om bilen nu är snodd att den snotts för nödvändig transport till något ej för avlägset ställe. Där möjlighet finns i närheten till annan transport, egen parkerad, bil buss eller tåg. Som sagt oavsett vilken typ av GM (om det nu är GM som tagit bilen) vill hen nog av uppenbara skäl inte åka omkring i den längre tid.

Nä det stämmer inte, om man mördar två personer så vill man inte ha något med dem att göra, absolut inte en bil om inte mördarna vill transportera sig själva snabbt och behöver två fordon för att veta att de säkert kommer fram till slutmålet. Tänk dig att mördarna har en egen stulen bil och tar den andra som försäkring på att de kommer fram till något några mil bort, jag gissar på max 20mil bort, färja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in