Citat:
Ursprungligen postat av
skola24
Jag och min kompis skriver ett gymnasiearbete kring domar efter en våldtäkt. Därför behöver jag en FUP att läsa där den tilltalade inte blivit dömd för våldtäkt, och undrar om någon kan hjälpa mig med detta?
En mycket intressant dom är en friande dom som skapade ett stort drev på Facebook. Alla skulle dela typ "ett nej är tydligen inte ett nej". Jag vet att jag ville läsa förundersökningen och domen innan jag själv delade budskapet vidare. När jag läst på förstod jag varför han friades. De hade exakt samma berättelse. Lång historia kort så visade hon aldrig på nåt sätt eller sa någonting om att hon inte ville ha sex och hon var heller inte minderårig eller för berusad. Hon tog mer initiativ än han gjorde, Deras historier var desamma. De gick hem från krogen med tanke om sex. Hon tvekade flera ggr under kvällen men sedan ville hon. Han avvaktade och gjorde inget när hon sa ifrån. Hon hade tagit upp frågan om hårdare sex och analsex och sa att hon gillade det. Han kände sig tveksam och frågade under sexet om hon ville ha hårdare tag och analsex. Hon sa nej och det var inget mer med det. De sov ihop men på morgonen fick tjejen panik och sprang ut halvnaken och skrek att hon blivit våldtagen. Hon hade mycket i bagaget. Rätten bedömde i alla fall att man inte kan dömas för våldtäkt om allting tyder på att det är frivilligt från bådas håll. Deras berättelser var likadana med skillnaden att tjejen sa att hon "egentligen" inte ville. Killens liv blev förstört i och med att han i allas ögon var en våldtäktsman som friats. Det var mycket uppmärksamhet också som sagt på sociala medier.