Citat:
Antingen har GM kommit dit i en bil och lämnat i två. Men oavsett vilken sorts GM så är ju det ganska riskabelt, verkar inte särskilt rationellt.
En annan möjlighet är väl att GM kände något av BO och åkt med BO till gården och trivsam samvaro urartar till bråk och mord.
Eller också är det någon i hyfsad geografisk närhet som tog bilen för att vilseleda och dumpat den på hyfsat avstånd?
En annan möjlighet är väl att GM kände något av BO och åkt med BO till gården och trivsam samvaro urartar till bråk och mord.
Eller också är det någon i hyfsad geografisk närhet som tog bilen för att vilseleda och dumpat den på hyfsat avstånd?
Jag tror också att de kommit i en och lämnat i två.
Mycket riskabelt att komma i bil, även (särskilt?) om det är på natten.
Om de tog med sig en till bil kan ju ha flera förklaringar. Det som ligger närmast till hands är ju ändå att de inte är proffs. Mannens bil var visserligen relativt ny(?), men ingen riktigt dyr bil (om jag förstått det rätt? Behövdes bilen för att deras egen inte var tillräckligt bra? Var den tänkt att fly utomlands med?
Proffs hade kanske inriktat sig på miljonerna på något sätt. Miljonerna kan detta vara ett blindskott, men troligen inte. De kan ha trott att det kunnat finnas värdeföremål pga miljonvinsten och de tog det de kunde komma åt. Lite impuls, mindre välplanerat kanske?
Vi vet inte om de försökt sig på transaktioner, men jag förmodar att det borde vara känt vid det här laget om det gällt större summor.
Att ett vapen är involverat, låter inte riktigt som att något trevligt urartade om det inte var mannens vapen som fanns hemma. Det borde ha varit inlåst, och att mördaren kom åt den känns långsökt. Vapnet var förmodligen medtaget.
Tror inte så mycket på att någon kommit som bor nära. Att sno bilen blir ingen direkt vinst.
"All in", med dubbelmord och sedan kanske komma ut med mindre vinster som en vanlig bil och möjligen något annat? Och sedan lämna kvar vapnet som kanske kan spåras eller knytas till någon.
Något som man inte vet är ju om mannen investerat i något mer dyrt, börjat spendera. Klockor, smycken eller liknande. Men det relativt enkla bilen skvallrar inte om ett sådant levnadssätt.
Tror på någon småkriminell som ryktesvägen har fått nys om miljonvinsten och som har snackat ihop sig med några andra. Relativt unga och oerfarna. De känner inte paret personligen, inte heller området. Därför kan de ha åkt och rekat, vilket också verkar klumpigt. Grannar har observerat dom kan ha fått upp något spår där.
Jag är nyfiken på vilka som bott och hyrt på släktgården?
Vilken typ av egen verksamhet hade mannen?
Finns någon koppling där?