2020-01-16, 18:03
Medlem
Tros det fortfarande vara L H*lmstr*m? I så fall är det fel med tanke på hennes FB-aktivitet
Citera
2020-01-16, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, utländska grupperingar är nog ofta mer hänsynslösa generellt men några av de mest kända brutala åldringsrånen med dödsfall synes ändå utfört av svenska GM, Mantorp, Lindome och Kalamark.
Fast frågan är bara hur de skulle få nys om att de hade pengar?
Citera
2020-01-16, 18:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag misstänker att det är den nya vita Skoda Fabia från 2019. Han har bara haft den i knappt sex månader. Regnr har jag inte dock, nån annan kanske har?

Kolla även hur man betalat bilen - kommer man in och köper bilen kontant så reser även detta frågor och man kan då tro som utomstående att mer penningar går att finna i hemmet. Oftast är det sådana som blir rånade och även mördade såsom är notoriskt kända i hemområdet att ha mycket kontanter att sprida runt och då självklart även ha en hel del gömda i huset... Bilhandlaren kan lätt ha yppat ting till några obskyra element.
Citera
2020-01-16, 18:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Med all respekt - jag tror inte ett dugg på det där. Begriper dock hur du tänker. Men går man djupare: hur skulle de få ut sitt förmodade arv om man dödar de personer som man har agg emot?

Edit: fel av mig. Om de är bortom misstankar så kan de kanske få ut sitt arv. Men då måste de vara arvsberättigade. Ingen kusin eller nåt.

Nu verkar ju inte finnas några arvsberättigade men någon grav osämja kan ju uppstått långt tidigare, i föräldraled eller ännu ett steg.

Samma med ifall det skulle ha funnits arvsberättigade, självklart får de inget arv om de åker fast för ett mord, men mordetkan ha skett på grund av bråk. Låt säga att det skulle funnits barn som tänker sig kunna få ut något i förskott innan farsan drar till Grekland med styvmamma och sätter sprätt på pengarna?
Nu verkar ju inte arvsberättigade finnas men det utesluter ju inte att det kan finnas någon osämja sedan tidigare som gäller ett redan gjort arvsskifte? Man anser att LB (eller hans föräldrar) fick köpa för billigt eller liknande. En del ser ju sig som "lurade" om föräldrar sålt en fastighet som därefter flera decennier ökar i värde. Om LBs far dessutom var från utsocknes bygd. Allt möjligt sånt skit ältas om runt om i landet även om det tack och lov mer sällan slutar i mord.
Citera
2020-01-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kolla även hur man betalat bilen - kommer man in och köper bilen kontant så reser även detta frågor och man kan då tro som utomstående att mer penningar går att finna i hemmet. Oftast är det sådana som blir rånade och även mördade såsom är notoriskt kända i hemområdet att ha mycket kontanter att sprida runt och då självklart även ha en hel del gömda i huset... Bilhandlaren kan lätt ha yppat ting till några obskyra element.
Han betalade cash, troligen kreditkort. Det var några veckor efter försäljningen av fastigheten. Menar du att bilhandlare rånar folk? Vi pratar om ett företag som säljer nya bilar? Långskott. Tror jag inte ett dugg på.
Citera
2020-01-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ja, vi får hoppas att någon försäger sig på fyllan, flashar med för mycket pengar, lämnat DNA eller hamnar under luppen av någon annan orsak - skulle vara ytterst närande för polisen att snabbt lösa detta fall. Detta behöver de för eget självförtroende och förnyat förtroende från allmänheten - något som är sällsynt på landsbygden. Ja, är det "thieves of opportunity" som begår sitt första och enda brott i livet, då blir det svårt med uppklarande - särskilt om det bara är ex. ädelstenar, smycken och kontanter man kommit över.

Jo, jag tänkte mer på att mängder med "aktörer" som varit inblandade i denna affär och tidigare och som möjligtvis har vetskap om att detta par gärna behåller en del utav köpe- och försäljningssummor i hemmet i stället för på bank. Då finns det många att kolla upp som kan ha yppat några väl valda ord till fel personer... Behöver inte vara släktingar, eller arvingar. Eller, feltolkade jag din fråga? Jag nämnde nämligen själv inget om arvingar...

Ja, jag tänkte precis på detta och att det numera är svårt att säga, men att det är ett insiderfall, är jag övertygad om - skulle vara otroligt om det vore slumpen här som rådde, men det är klart - de utländska brottslingarna "scannar" väl av hela den icke befolkningstäta landsbygden på jakt efter offer.

Är det missbrukare som blir hispiga över att rånoffret gör oväntat motstånd eller en psyksjuk som gör det av nyfikenhet så lämnar de väl typiskt mycket spår efter sig.
Citera
2020-01-16, 18:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja, men släktingar kan det funnits någon tvist med oavsett om man just i detta led inte är arvsberättigad... "din farfar lurade min mormor när deras föräldrar gick bort" etc. Eller helt enkelt att en stökig släkting eller någon trott sig kunna få låna en sudd pengar men nekats?

Och du tror att en bekant eller släkting skulle välja att ta bilen från den som hen mördat.

Du ser ingen risk i det?
Citera
2020-01-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Ojojoj, finns mången lösmynta även i små samhällen, nästan än fler där än i en stor kommun eller stad. Betänk att skvaller är en social företeelse och vad är mer spännande att skvallra om än pengar och då särskilt undangömda sådana, i hemmet, under madrassen. Blir ju som en skattjakt för vissa. :-)
Citera
2020-01-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Om de renoverat eller andra jobb inför försäljning?
Citera
2020-01-16, 18:13
Medlem
Citat:
Han betalade cash, troligen kreditkort. Det var några veckor efter försäljningen av fastigheten. Menar du att bilhandlare rånar folk? Vi pratar om ett företag som säljer nya bilar? Långskott. Tror jag inte ett dugg på.

Nej, mer att han kan ha förmedlat information till någon som kan ha snappat upp att det kan finnas kontanter i hemmet, och det stora summor. Detta om han nu köpt bilen kontant, menar jag... Långskott? Självklart - detta är väl Flashback?

;-)
Citera
2020-01-16, 18:14
Medlem
Citat:
Säkerligen ett insiderjobb och många att kolla upp här. Allt från släktingar, till bankmän, fastighetsmäklare och potentiella köpare av den nu sålda marken. Många som kan ha förmedlat uppgifter till brottsliga element som sedan gått för långt i sin iver att komma undan med en stor summa penningar. Att utländska spår aldrig får glömmas i dessa fall är väl uppenbart. Kan sitta en mängd personer på nålar nu och invänta en signal från farbror polisen - gäller att ha sina alibin redo, era svin!
Ja, när man läser hur media betonar "släktgård" kom jag att tänka lite på Johanna Möller, som väl blivit rasande när föräldrarna tänkt sälja sommarstugan, och där motiven dessutom lär ha varit ekonomiska. Hon följde som bekant upp med att försöka mörda båda föräldrarna.

Finns förmodligen många olikheter - men visst kan en släkting ligga bakom detta.
Citera
2020-01-16, 18:16
Medlem
Citat:
Är det missbrukare som blir hispiga över att rånoffret gör oväntat motstånd eller en psyksjuk som gör det av nyfikenhet så lämnar de väl typiskt mycket spår efter sig.

Ja, och särskilt slika som tror sig kunna åka till en gård i obygden, hota till sig pengar och sedan fort dra därifrån. Sedan upptäcker man att BO tiger som muren och då går man bärsärk med vilka tillhyggen man än kan hitta och då blir det oftast en massa sörja och efterlämnade spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in