2020-01-16, 17:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Säkerligen ett insiderjobb och många att kolla upp här. Allt från släktingar, till bankmän, fastighetsmäklare och potentiella köpare av den nu sålda marken. Många som kan ha förmedlat uppgifter till brottsliga element som sedan gått för långt i sin iver att komma undan med en stor summa penningar. Att utländska spår aldrig får glömmas i dessa fall är väl uppenbart. Kan sitta en mängd personer på nålar nu och invänta en signal från farbror polisen - gäller att ha sina alibin redo, era svin!
Citera
2020-01-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Säkerligen ett insiderjobb och många att kolla upp här. Allt från släktingar, till bankmän, fastighetsmäklare och potentiella köpare av den nu sålda marken. Många som kan ha förmedlat uppgifter till brottsliga element som sedan gått för långt i sin iver att komma undan med en stor summa penningar. Att utländska spår aldrig får glömmas i dessa fall är väl uppenbart. Kan sitta en mängd personer på nålar nu och invänta en signal från farbror polisen - gäller att ha sina alibin redo, era svin!
Spaningsmord är aldrig enkla. Många klaras tyvärr aldrig upp. Finns inga trådar att nysta i så är det ganska kört. Man kan hoppas att det finns dna från GM:arna och att dessa finns i registren. Kan de vara så klantiga att de lämnar efter sig sånt om de redan är kända för grövre brott? Eller är det en dununge som aldrig begått ett brott innan? Är det det senare så blir det svårt.
Citera
2020-01-16, 17:42
Medlem
Citat:
Arvsberättigade är väl bara barn, föräldrar, syskon och syskonbarn
Citera
2020-01-16, 17:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ja, utländska grupperingar är nog ofta mer hänsynslösa generellt men några av de mest kända brutala åldringsrånen med dödsfall synes ändå utfört av svenska GM, Mantorp, Lindome och Kalamark.
Citera
2020-01-16, 17:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butiksagare

Ja, men släktingar kan det funnits någon tvist med oavsett om man just i detta led inte är arvsberättigad... "din farfar lurade min mormor när deras föräldrar gick bort" etc. Eller helt enkelt att en stökig släkting eller någon trott sig kunna få låna en sudd pengar men nekats?
Citera
2020-01-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, men släktingar kan det funnits någon tvist med oavsett om man just i detta led inte är arvsberättigad... "din farfar lurade min mormor när deras föräldrar gick bort" etc. Eller helt enkelt att en stökig släkting eller någon trott sig kunna få låna en sudd pengar men nekats?
Med all respekt - jag tror inte ett dugg på det där. Begriper dock hur du tänker. Men går man djupare: hur skulle de få ut sitt förmodade arv om man dödar de personer som man har agg emot?

Edit: fel av mig. Om de är bortom misstankar så kan de kanske få ut sitt arv. Men då måste de vara arvsberättigade. Ingen kusin eller nåt.
Senast redigerad av Picasso2 2020-01-16 kl. 17:52.
Citera
2020-01-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Tycker detta blir vanligare och vanligare att man siktar in sig på bemedlade personer , precis som i andra länder...

Sverige går ju åt det hållet så det låter som en logisk utveckling
Citera
2020-01-16, 17:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Spaningsmord är aldrig enkla. Många klaras tyvärr aldrig upp. Finns inga trådar att nysta i så är det ganska kört. Man kan hoppas att det finns dna från GM:arna och att dessa finns i registren. Kan de vara så klantiga att de lämnar efter sig sånt om de redan är kända för grövre brott? Eller är det en dununge som aldrig begått ett brott innan? Är det det senare så blir det svårt.

Men det vet vi inte än!
Tänk på de två ukrainska ”bärplockarna” (inbrottsturnerande) som dödade Bertinsson i Markaryd och snodde hans bil och tog sig ända upp till Adax (och nog hade ihjäl en till där uppe).
De de tog sig sen ut ur landet med den stulna bilen men är båda fast nu.
Citera
Medlem
Om GM trodde att dom hade försäljningslikviden hemma i kontanter så är dom ju sällsynt korkade. Jag tror snare ett gräl med en släkting som känt sig förfördelad, det är nog i den kretsen vi hittar GM. Kanske också börja se på BO:s arvingar, det är ju inte direkt första gången något sådant händer.
Citera
Medlem
Det har ju varit några rån där offren tvingats överföra till bitcoin. Är detta fortfarande möjligt? Hur stora summor i så fall?
Citera
2020-01-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men det vet vi inte än!
Tänk på de två ukrainska ”bärplockarna” (inbrottsturnerande) som dödade Bertinsson i Markaryd och snodde hans bil och tog sig ända upp till Adax (och nog hade ihjäl en till där uppe).
De de tog sig sen ut ur landet med den stulna bilen men är båda fast nu.
Jag sa att det var svårt, inte omöjligt
Citera
2020-01-16, 18:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja, vi får hoppas att någon försäger sig på fyllan, flashar med för mycket pengar, lämnat DNA eller hamnar under luppen av någon annan orsak - skulle vara ytterst närande för polisen att snabbt lösa detta fall. Detta behöver de för eget självförtroende och förnyat förtroende från allmänheten - något som är sällsynt på landsbygden. Ja, är det "thieves of opportunity" som begår sitt första och enda brott i livet, då blir det svårt med uppklarande - särskilt om det bara är ex. ädelstenar, smycken och kontanter man kommit över.

Citat:
Ursprungligen postat av butiksagare

Jo, jag tänkte mer på att mängder med "aktörer" som varit inblandade i denna affär och tidigare och som möjligtvis har vetskap om att detta par gärna behåller en del utav köpe- och försäljningssummor i hemmet i stället för på bank. Då finns det många att kolla upp som kan ha yppat några väl valda ord till fel personer... Behöver inte vara släktingar, eller arvingar. Eller, feltolkade jag din fråga? Jag nämnde nämligen själv inget om arvingar...

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, utländska grupperingar är nog ofta mer hänsynslösa generellt men några av de mest kända brutala åldringsrånen med dödsfall synes ändå utfört av svenska GM, Mantorp, Lindome och Kalamark.

Ja, jag tänkte precis på detta och att det numera är svårt att säga, men att det är ett insiderfall, är jag övertygad om - skulle vara otroligt om det vore slumpen här som rådde, men det är klart - de utländska brottslingarna "scannar" väl av hela den icke befolkningstäta landsbygden på jakt efter offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in