2020-01-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej det blir de inte. Tilläggstavlor vid infart blir grunden och tilläggstavlor vid vissa platser blir lokala för just den platsen. Samma gäller om enbart en [P] sätts upp någonstans.
Du kan nog ha rätt där. Möjligt att jag blandar ihop det med zontavla och inte lokal tavla på platsen.
Citera
2020-01-16, 12:40
Medlem
DeepThroat007s avatar
Har varit med om ett nästan identiskt ärende som TS.

Detta är vad som kommer att hända.

Du får en påminnelse om att du skall betala.

Du ska bestrida att du ska betala o ang. då dina skäl. Använd e-post så att du kan styrka vad o när du skrivit.

Saken skickas till Kronofogden o den myndigheten skriver till dig o vill att du ska betala.

Bestrid återigen o skicka även med ditt tidigare bestridande.

Saken skickat till Tingsrätten som vill att du ska betala.

Du kör samma visa om igen.

Sedan blir det ev. muntlig förhandling.

Vad som än händer kommer du nog att förlora för så är svensk gällande rätt:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1486835-otydlig-parkeringsskylt-avgjord-i-hd

Betala för du får ändå inte prövningstillstånd i Hovrätten o du vill inte dra på dig betalningsanmärkning.
Citera
2020-01-16, 12:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Om du tittar på bilden vid infarten (https://ibb.co/pWtYShG), så ser du en skylt längre bak med en liten blå "P"-skylt högst upp, där är informationsskylten gällande app-nedladdning osv. Riktad åt vänster.

Alla blå skyltar till parkeringen syns på den bilden.
Om det gör dig glad så hade jag också lagt dit p-skivan och trott att det varit lugnt. Jag brukar personligen undvika alla parkeringar som kör med SMS/app-betalning. Men jag inser att det inte alltid är möjligt.
Citera
2020-01-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

Du ska bestrida att du ska betala o ang. då dina skäl. Använd e-post så att du kan styrka vad o när du skrivit.

Saken skickas till Kronofogden o den myndigheten skriver till dig o vill att du ska betala.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1486835-otydlig-parkeringsskylt-avgjord-i-hd

Betala för du får ändå inte prövningstillstånd i Hovrätten o du vill inte dra på dig betalningsanmärkning.
Tycker du är alltför pessimistisk. TS hade helt andra skyltar som inte följer reglerna.
Citera
2020-01-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du kan nog ha rätt där. Möjligt att jag blandar ihop det med zontavla och inte lokal tavla på platsen.
De här bestämmelserna skulle jag stödja mig på. Den första inte klockren då huvudskylten vid infarten inte säger P utan P-förbud. Men det förändrar inget. Du kan även kolla om vit-grå skylt "Områdesförbud upphör" finns vid utfart från parkeringen.

TSVFS 1984:32 Regler om utmärkning enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, stadgar att har begränsningar av den tillåtna parkeringen angetts på tilläggstavla till märke 1.4.31.1 vid infarten till ett område för att ange de grundregler som gäller för området, får inte märke 1.4.31.1 användas utan tilläggstavla inom området annat än i de fall parkering är tillåten 24 timmar i följd enligt VMF:s närmare föreskrifter för märket.

Vägmärkesförordning (2007:90): Skylt C35 Förbud mot att parkera fordon, stadgar att angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut.
Senast redigerad av SirDuke 2020-01-16 kl. 13:11.
Citera
2020-01-16, 13:29
Medlem
Tack för alla svar så här långt.

Är dock inte helt med på allt som skrivs och parallella fall.

Det stämmer att jag hade en tråd här på FB innan denna, gällande i princip samma sak. Men den handlade bara om bestridning till P-Malmö innan jag gjorde det. Och sedan kördes den tråden in i "generella p-bots tråden" eller vad den kallas, sedan har jag inte hittat den igen.

Denna handlar mer om att eventuellt ta det vidare till Tingsrätten. Jag ska läsa igenom igen och se om jag kan summera lite.
Citera
2020-01-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Nja, det betyder att man ENDAST får parkera inom en parkeringsruta/utmarkerade parkeringsplatser.

Uppfattar jag det rätt att TS inte har parkerat inom en p-ruta utan har "ställt sig längs med vägen"?!

Jag stod i parkeringsruta.
Citera
2020-01-16, 14:23
Medlem
tremades avatar
Citat:
Det stämmer att jag hade en tråd här på FB innan denna, gällande i princip samma sak. Men den handlade bara om bestridning till P-Malmö innan jag gjorde det. Och sedan kördes den tråden in i "generella p-bots tråden" eller vad den kallas, sedan har jag inte hittat den igen.
Här är din första trådstart som flyttades in i "den stora p-bots-tråden":
(FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)
Citera
2020-01-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

Men jisses...

Den HD domen är en väldigt onödig dom för ett glasklart fall. Till skillnad från skyltningen hos ridskolan i Malmö är den där skyltningen så klar den kan bli: Avgift för alltid, men du får bara stå 4 timmar vissa tider.

I TS fall kommer tinget att ogilla stämningen då skyltningen är allt annat än tydlig.
Citera
2020-01-16, 16:55
Medlem
Men om jag vinner så vill jag ju ha skadestånd för förlorad arbetsinkomst, då jag behöver besöka tingsrätten. Jag vill även att skyltningen görs om samt att alla felaktiga böter som skett där mot andra ska lösas från P-Malmö, då de uppenbarligen satt felaktiga böter fram tills de ändrar skyltningen. Kan jag begära det?
Citera
2020-01-16, 17:05
Medlem
Citat:
Men om jag vinner så vill jag ju ha skadestånd för förlorad arbetsinkomst, då jag behöver besöka tingsrätten. Jag vill även att skyltningen görs om samt att alla felaktiga böter som skett där mot andra ska lösas från P-Malmö, då de uppenbarligen satt felaktiga böter fram tills de ändrar skyltningen. Kan jag begära det?
Skriv en överklagan till företaget med bilderna du tagit samt att du tar bild på din lapp som visar att du endast stått 1,5h.

Företaget kommer med stor sannolikhet att makulera den lappen.
Citera
2020-01-16, 17:39
Medlem
tempeZZts avatar
Stackars TS i den här tråden. En uppsjö lallare har kommit med "liknande exempel" och "samma eller motsvarande förutsättningar" trots att fallen varit totalt olika skyltningsmässigt sett.

Vettiga users har dock förhoppningsvis överskuggat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in