2020-01-16, 14:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Enligt Koranen ser det nästan ut så att man inte ens behöver tro på Allah. Det räcker med att man underkastar sig honom.

49:14

ÖKENARABERNA säger: ”Vi har blivit troende.” Svara [dem, Muhammad]: ”[Ännu] än ni inte troende – säg hellre: 'Vi har underkastat oss Guds vilja'! Ännu har inte [sann] tro vunnit insteg i era hjärtan. Men om ni [med ärligt uppsåt] lyder Gud och Hans Sändebud skall Han inte låta er gå miste om någon del av [lönen för] era handlingar; Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.”

Vi får ju betalt för våra gärningar, men ingen blir rättfärdig av gärningarna. Jag tror som Jesus säger:
De som håller Hans bud är de Han uppenbarar sig för. Och tron på Gud, det får vi när Guds Ande tar plats i våra hjärtan.
"15Älsken I mig, så hållen I mina bud,

16och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare
, som för alltid skall vara hos eder: 17sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

18Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder. 19Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva. 20På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder. 21Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.» 22Judas -- icke han som kallades Iskariot -- sade då till honom: »Herre, varav kommer det att du tänker uppenbara dig för oss, men icke för världen?» 23Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi skola komma till honom och taga vår boning hos honom. 24Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.

25Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder. 26Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder." (Bibeln, Johannes 14)

"Du kan inte finna [sådana] människor som tror på Gud och den Yttersta dagen och som [samtidigt] söker vänskap med dem som trotsar Gud och Hans Sändebud - inte ens om det gäller deras egen fader eller son eller broder eller [andra] som står dem nära. Det är i deras hjärtan som Han har skrivit in tron och de som Han har stärkt med Sin ande, och dem skall Han föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Gud är nöjd med dem och de är nöjda [där de njuter] Hans [gåvor]. De är Guds trogna och Guds trogna skall det sannerligen gå väl i händer!" (Koranen 58:22)

Edit:
Läs gärna om "allmaktens natt":
http://heliga-koranen.se/koranen/surat/97/al-qadr

Jag ska inte ge mig på att uttyda det, men... det är talande.
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-16 kl. 15:08.
Citera
2020-01-16, 15:51
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi får ju betalt för våra gärningar, men ingen blir rättfärdig av gärningarna.

Islam är inte en religion som går ut på frälsning genom tro (likt protestantismen). Det är ett works-based system som evangeliska kristna brukar kalla det. Så tydligen är det okej att tro på en annan religion än islam så länge man underordnar sig och betalar skatt till Allah.

9:29

Kämpa mot dem som, trots att de [förr] fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Gud eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Gud och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud - [kämpa mot dem] till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten.
Citera
2020-01-16, 16:34
Medlem
Citat:
Islam är inte en religion som går ut på frälsning genom tro (likt protestantismen). Det är ett works-based system som evangeliska kristna brukar kalla det. Så tydligen är det okej att tro på en annan religion än islam så länge man underordnar sig och betalar skatt till Allah.

9:29

Kämpa mot dem som, trots att de [förr] fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Gud eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Gud och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud - [kämpa mot dem] till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten.

Omöjligt att Gud skulle sända budskap om att skapa en kult som förföljer Jesus lära och följeslagare, för då skulle Gud vara en bedragare, skurk och lögnare. Jesus är Guds älskade son och Jesus fick fullmakt att vara kung och herre över jorden, genom att offra sitt människoliv i utbyte för människans frälsning.

Att Gud först låter Jesus skapa en ny lära och följeslagare och sedan skulle övertyg människan att plötsligt fördöma dessa är Satans verk.

Koranen medger ju ej att Jesus ens dog, vilket är centralt för hela kristendomen. Koranen försöker ju ogiltigförklara kristendomen genom detta påstående. Vem är bedragaren som utger sig för att vara Kung? Jesus eller Satan?
Citera
2020-01-16, 16:49
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Jag tror att Jesus är Messias (alltså Kristus) som är början på Guds nya skapelse då Gud skapade Jesus på samma vis som Adam, fast med en kvinna som mamma.
Jesus är inte död, utan hos Gud i Guds härlighet. Och Jesus är med sin kyrka och lär henne allt.

Men som profet är det ingen skillnad eftersom Ordet är detsamma genom alla profeterna. Jag skiljer på så vis inte mellan profeterna, men hävdar att de flesta muslimer gör det. Antagligen beror det på okunskap, att muslimerna skiljer på Guds profeter.

Vad menar du med att muslimer skiljer mellan Guds profeter?
Bör inte särskiljas? Som muslimer måste vi respektera alla profeterna som Gud skickade till människor.
(Adam, Jesus, Moses, Joseph, Jacob, Idris, Zakaria, Noah, Muhammad)
Vi måste respektera alla som profeter, inte separera dem. Och profeten Jesus, en profet som alla profeterna.
Citera
2020-01-16, 16:56
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Så nu när jag är judinna, kristen och muslim måste jag börja följa det människor vill lära mig?

Nej: jag följer Abrahams tro och Muhammeds exempel och Mose lag:
Jag hör Guds röst och tror på Gud och lyder Gud. Så som Kristus lär mig.
Gud är mäktig att rädda. Människor är det inte.

Om du tror att du är det. Det finns ingen gud utom Gud.
Och att profeten Jesus är en profet. Han har underbara egenskaper, ädla moral och mirakel av Gud. Men trots allt är han en människa. Och inte en gud. Börja när han var ung och ätit och drickat. Precis som människor.
Om du tror det. Du är naturligtvis på rätt väg
Citera
2020-01-16, 17:02
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Förstår du inte ens betydelsen av "muhammed dödade andra människor" så förstår jag att du tror på koranen. Du förstår inte vad som står där heller

Du är helt klart en rasist som hatar islam. Jag visste detta. Från ditt namn, foto och hur du pratar om det. Profeten Muhammad är av stort och adelsmoral.
För dig hur mycket betalar de dig?
Citera
2020-01-16, 17:04
Medlem
eftersom maenniskan efter syndafallet fick satans natur
ter sig islam bra mycket mer sann och logisk aen kristendom
foer ofraelsta, sjael(v)iska maenniskor.
Citera
2020-01-16, 17:13
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Du väljer att gå in på treenigheten när det helt enkelt är så att allt kommer från Fadern. "Fader" innebär just detta:
Han har fött allt och försörjer allt. Men du vill snärja in dig i teologiska spörsmål.

Om Sonen fött allt och försörjer allt är Sonen per definition Fadern.

Detta är en surah från Koranen. Hon pratar. Gud är en. Han har ingen son. Inte som någonting i världen. Som våra fem sinnen vet .

https://www4.0zz0.com/2020/01/16/19/656164328.png
Citera
2020-01-16, 17:18
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
eftersom maenniskan efter syndafallet fick satans natur
ter sig islam bra mycket mer sann och logisk aen kristendom
foer ofraelsta, sjael(v)iska maenniskor.

Vi är alla skapade med Guds Ande. Och inte bara Jesus Kristus. Adam skapades också i Guds ande. Varför säger vi inte om Adam som en gud ??
Du vet att profeten Adam var den första personen som skapades i mänskligheten. Rakt från Guds hand och Guds Ande !!
Citera
2020-01-16, 17:21
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Omöjligt att Gud skulle sända budskap om att skapa en kult som förföljer Jesus lära och följeslagare, för då skulle Gud vara en bedragare, skurk och lögnare. Jesus är Guds älskade son och Jesus fick fullmakt att vara kung och herre över jorden, genom att offra sitt människoliv i utbyte för människans frälsning.

Att Gud först låter Jesus skapa en ny lära och följeslagare och sedan skulle övertyg människan att plötsligt fördöma dessa är Satans verk.

Koranen medger ju ej att Jesus ens dog, vilket är centralt för hela kristendomen. Koranen försöker ju ogiltigförklara kristendomen genom detta påstående. Vem är bedragaren som utger sig för att vara Kung? Jesus eller Satan?

Jag har för mig att det var någon muslim som gjorde en video där han lade till Jesus namn i Shahadan och många muslimer blev jättearga.

Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Vad menar du med att muslimer skiljer mellan Guds profeter?
Bör inte särskiljas? Som muslimer måste vi respektera alla profeterna som Gud skickade till människor.
(Adam, Jesus, Moses, Joseph, Jacob, Idris, Zakaria, Noah, Muhammad)
Vi måste respektera alla som profeter, inte separera dem. Och profeten Jesus, en profet som alla profeterna.

Man skiljer ju Muhammed från de andra profeterna, eftersom Muhammeds namn är med i trosbekännelsen (Shahada) bredvid Allahs. Muhammed har dessutom 99 namn.
Citera
2020-01-16, 17:28
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Vi är alla skapade med Guds Ande. Och inte bara Jesus Kristus. Adam skapades också i Guds ande. Varför säger vi inte om Adam som en gud ??
Du vet att profeten Adam var den första personen som skapades i mänskligheten. Rakt från Guds hand och Guds Ande !!

Adam som var skapad fick inte eget liv som Jesus.

Johannes 5:26

Ty liksom Fadern äger liv, så har han också låtit Sonen äga liv,
Citera
2020-01-16, 17:29
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Jag har för mig att det var någon muslim som gjorde en video där han lade till Jesus namn i Shahadan och många muslimer blev jättearga.

Man skiljer ju Muhammed från de andra profeterna, eftersom Muhammeds namn är med i trosbekännelsen (Shahada) bredvid Allahs. Muhammed har dessutom 99 namn.

Gud har 99 namn, inte Muhammed. Muhammad är bara en profet som bär ett budskap från Gud. Han pratar arabiska. Han uppmanar sitt folk att tro på Gud. Han tror på alla Guds profeter.
Guds attribut är 99 attribut som beskriver hur Gud är och hans attribut .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in