2020-01-16, 16:16
Medlem
Hej!

Jag brukar inte ha svårt för de/dem men nu ska jag skriva en mening där jag inte vet vad jag ska använda, hjälp!

Meningen är:

Jag tycker det är lite oklart om vi ska svara på remissen eftersom vi är sökande och de/dem som sedan ska besvara yttrandena.

Mvh Mittra
Citera
2020-01-16, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mittra
Hej!

Jag brukar inte ha svårt för de/dem men nu ska jag skriva en mening där jag inte vet vad jag ska använda, hjälp!

Meningen är:

Jag tycker det är lite oklart om vi ska svara på remissen eftersom vi är sökande och de/dem som sedan ska besvara yttrandena.

Mvh Mittra

De.
Citera
2020-01-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De.
Varför?
Citera
2020-01-16, 17:00
Bannlyst
Citat:
Varför?

Det är subjekt. "Vi är sökande och (är) de som..."
Citera
2020-01-16, 17:16
Medlem
Ok, tack!
Citera
2020-01-17, 18:52
Medlem
Citat:

Strängt taget är det predikatsfyllnad eller om man så vill predikativ, men det blir "de" ändå. Predikativet och subjektet hänger liksom ihop. (Det är inte den lättaste av meningar att analysera, kan jag tillägga.)
Senast redigerad av PekpinneKendo 2020-01-17 kl. 18:55.
Citera
2020-01-18, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Strängt taget är det predikatsfyllnad eller om man så vill predikativ, men det blir "de" ändå. Predikativet och subjektet hänger liksom ihop. (Det är inte den lättaste av meningar att analysera, kan jag tillägga.)

Jag har inte analyserat meningar på sådär 25 år, så jag har glömt en del, men jag har i princip alltid den rätta intuitionen för vad det ska heta ändå.
Citera
2020-01-22, 04:25
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Hej!

Meningen är:

Mvh Mittra

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo

Ja det blir de, men hur är det med sökande/sökanden, skall det inte vara sökanden istället för sökande i den analyserade meningen?
Citera
2020-01-22, 05:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ja det blir de, men hur är det med sökande/sökanden, skall det inte vara sökanden istället för sökande i den analyserade meningen?

Visserligen utanför trådens ämne, men det ska vara sökande (obestämd form pluralis). Sökanden är bestämd form singularis.
Citera
2020-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Varför säger du inte bara en svart man eller mörkhyad?

Säger du gul man om män från asien? Handen på hjärtat ?
Citera
2020-02-06, 20:57
Medlem
kristofferGs avatar
På 90-talet minns jag att det var kontroversiellt.
Citera
2020-02-06, 20:58
Medlem
Jag tycker väl mer att det började runt slutet på 2009 och sedan vart det mer påtagligt under varje år efter det tills nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in