Citat:
Ursprungligen postat av
Infiltrerad
Även om lagen skärpts efter årsskiftet så döms man enligt den lag som gällde när brottet begicks.
Skillnaden i de mord du tar upp och mordet på JD ligger väl huvudsakligen i det uppenbart dödliga våld som använts vid skjutningar, mängder med knivhugg osv planering är en aspekt man tittar på men även om våldet varit besinningslöst, uppenbart obefogat och om det är en eller flera dödliga skador och om gm i stunden uppenbart förstått att denne utövat dödligt våld utan rimlig anledning.
Well, min åsikt är att det har använts uppenbart dödligt våld i J.Ds fall. Det har även varit besinningslöst och uppenbart obefogat - iaf "för stunden".
M.I har ju iaf i stunden förstått att de utövar dödligt våld, annara hade han aldrig bett J.L coola ner och sagt "vi ska ju inte ha ihjäl honom".
Jag fattar också att man döms utifrån hur lagen ser ut just då.. Hallå?!?!
Men vad är det som gör att fallen i exemplena är brutalare än fallet J.D? Inget enligt mig. Lika jävla råa och brutala.
Jag tror ju inte något av fallen hade fått samma lindriga dom som de dömda i J.Ds fall om brotten hade skett idag.
Tror du ex att Silbersky hade frågat Alldé* - begrep du att hon kunde ramla och bli medvetslös om du knuffar henne? Begrep du att hon kunde dö om du sköt henne??
Svammel säger jag bara!!