2020-01-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
F.d. SD:ares twittrande kommer inte att påverka väljarstödet ens på marginalen, så släpp det där med Ekeroth.

Däremot är uppgången sannolikt slut för denna gång – det kan komma en ytterligare ökning hos eftersläpande Novus, men hos de OI som lever i nuet har SD troligen peakat. Nu väntar månader av dödstråkiga OU där inget spännande händer. Efter sommaren lyfter det för SD igen.
Håller med. Twitter betyder inget i det stora hela. Ytterst få bryr sig utanför den bubblan.
2020-01-15, 15:47
Medlem
Är det någon som vet lite bättre vad Kristersson sa om samarbete med SD i dagens partiledardebatt? Jag har sett en del motstridiga uppgifter.
2020-01-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Är det någon som vet lite bättre vad Kristersson sa om samarbete med SD i dagens partiledardebatt? Jag har sett en del motstridiga uppgifter.

Inget alls vad jag hörde? På den direkta frågan från (C) om samarbetet med (SD) så svarade han genom att angripa (C) för (S) samarbetet kring JÖKen. Om det konservativa blocket blev det inget svar alls...
2020-01-15, 16:19
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Partiledardebatten går att se på nedanstående länk, såg ej den själv så jag vet inte vad han sa men det bör gå rätt fort att få fram om man scrollar igenom klippet lite snabbt.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/partiledardebatt/partiledardebatt_H7C120200115pd
2020-01-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Inget alls vad jag hörde? På den direkta frågan från (C) om samarbetet med (SD) så svarade han genom att angripa (C) för (S) samarbetet kring JÖKen. Om det konservativa blocket blev det inget svar alls...
Bra. När jag sa att jag sett motstridiga uppgifter så syftade jag på att han ansågs ha tagit avstånd från samarbetet med SD i kommunerna, men jag har en känsla av att Kristerssons svar feltolkades här. Frågan kunde tolkas som en fråga om en rasistisk politik var moderat politik, och det var denna tolkning Kristersson valde att svara på med ett klart nej. Detta tolkades sedan av Nyheter Idag med flera som ett klart nej till att samarbete med SD är moderat politik.

Men jag kan också ha fel.
2020-01-15, 17:43
Medlem
Jimmie Åkesson var väldigt lugn och säker i debatten i Riksdagen idag. Nu tror jag inte det ses av så väldigt många, mest pensionärer troligen, men jag är nästan lite överraskad över att SD ger bra svar på tal i klimat- och energidebatten. Mycket bra jobbat av Jimmie och det stärker i alla fall partiet. I ett annat program i SVT framträdde en Mattias Bäckström SD och mötte en miljöpartist och Bäckström verkade också lugn, sansad och påläst. Just att SD får fram bra representanter är viktigt, synd att man satte Stegrud i Bryssel, hon är för bra för det.

Jag blev plötsligt mer optimistisk igen om resultaten i OU. SD framstår som ett förnuftigt parti bland en massa vildhjärnor. Och sossarna är fruktansvärt bleka, dom borde skämmas att leda landet så trött och så håglöst. Detta ser bra ut för SD. Den enes död---den andres bröd.
2020-01-15, 18:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jimmie Åkesson var väldigt lugn och säker i debatten i Riksdagen idag. Nu tror jag inte det ses av så väldigt många, mest pensionärer troligen, men jag är nästan lite överraskad över att SD ger bra svar på tal i klimat- och energidebatten. Mycket bra jobbat av Jimmie och det stärker i alla fall partiet. I ett annat program i SVT framträdde en Mattias Bäckström SD och mötte en miljöpartist och Bäckström verkade också lugn, sansad och påläst. Just att SD får fram bra representanter är viktigt, synd att man satte Stegrud i Bryssel, hon är för bra för det.

Jag blev plötsligt mer optimistisk igen om resultaten i OU. SD framstår som ett förnuftigt parti bland en massa vildhjärnor. Och sossarna är fruktansvärt bleka, dom borde skämmas att leda landet så trött och så håglöst. Detta ser bra ut för SD. Den enes död---den andres bröd.

Håller med, fick exakt samma intryck.

Kanske inte jättemånga som kollar hela debatten i sig men visningarna på Åkesson på FB har ca 80k per klipp och sen har vi några på Youtube + alla gamlingar hemma i soffan.

Löfvén är helt frånvänd. Bra att många ser detta också och får höra att vi har fått 120k uppehållstillstånd 2019, många har säkert ingen koll.

Det här plus Östermalm kan nog få SD att gå bra i opinionen. Lite intressant att klippen av gubben som säger att allt är kört och Timells kommentar på Youtube har fått nästan 150k visningar. Dvs stor spridning där med.
2020-01-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här var väldigt oväntat, att Sjöstedt avgår nu när det går som bäst för partiet och för han i förtroende.

Socialdemokraterna måste ha något skit på honom och partiet. Helt ologiskt beslut annars.

Väldigt positivt för SD i kommande undersökningar, nu har missnöjda Socialdemokrater bara en väg att gå och det är SD. Det tar tid att bygga förtroende och man kan tycka vad man vill om Sjöstedt men han var populär hos många vänsterväljare. Nu ska det komma någon ny som ska bygga förtroende.

Det kommer att innebära att sossarnas fall går långsammare. Jonas har säkert snott åt sig 1,5% sossar som står tillvänster. Och dom övriga mycket missnöjda sossarna går nog först till osäkra innan dom bestämmer sig. På längre sikt tjänar SD på att riktigt Sverigefientliga kandidater kliver fram i V. Ulla Andersson är väl ändå den bästa kandidaten men det blir för kärringaktigt på något sätt. Ali Esberati är skrämmande för den vanlige arbetaren eller pensionären. Jag har funderat på Snickesnacki-Snecker men även hon skrämmer vettet ur den normale Svensken och ännu värre är Höj-Larsen. Men nu gäller ju tråden SD. På kort sikt påverkas inte SD mycket av detta. Men på lång sikt är detta ett bra besked att Jonas slänger in handuken.
2020-01-15, 20:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det kommer att innebära att sossarnas fall går långsammare. Jonas har säkert snott åt sig 1,5% sossar som står tillvänster. Och dom övriga mycket missnöjda sossarna går nog först till osäkra innan dom bestämmer sig. På längre sikt tjänar SD på att riktigt Sverigefientliga kandidater kliver fram i V. Ulla Andersson är väl ändå den bästa kandidaten men det blir för kärringaktigt på något sätt. Ali Esberati är skrämmande för den vanlige arbetaren eller pensionären. Jag har funderat på Snickesnacki-Snecker men även hon skrämmer vettet ur den normale Svensken och ännu värre är Höj-Larsen. Men nu gäller ju tråden SD. På kort sikt påverkas inte SD mycket av detta. Men på lång sikt är detta ett bra besked att Jonas slänger in handuken.

Jo men tror du dessa kommer gå tillbaka till Socialdemokraterna? Knappast. Vart ska man då gå till för parti som utlovar välfärd?

Jo SD.
2020-01-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men tror du dessa kommer gå tillbaka till Socialdemokraterna? Knappast. Vart ska man då gå till för parti som utlovar välfärd?

Jo SD.

Frågan är bara vad det är för människor som ligger mellan V och S. Ja det kan vara några som proteströstar som SD kan ta. Jag tror inte på stora omedelbara effekter. MP kan faktiskt få några förtappade själar. Alternativen för vänstersossar är inte många och jag tror på att osäkra också ökar. Men på lång sikt har du rätt att SD vinner på detta. Det blir spännande. Det blir också väldigt tungt för V detta för vad man ändå tycker om Jonas gnäll och gråt så har han ändå gjort partiet stora tjänster.
2020-01-15, 21:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Frågan är bara vad det är för människor som ligger mellan V och S. Ja det kan vara några som proteströstar som SD kan ta. Jag tror inte på stora omedelbara effekter. MP kan faktiskt få några förtappade själar. Alternativen för vänstersossar är inte många och jag tror på att osäkra också ökar. Men på lång sikt har du rätt att SD vinner på detta. Det blir spännande. Det blir också väldigt tungt för V detta för vad man ändå tycker om Jonas gnäll och gråt så har han ändå gjort partiet stora tjänster.

Håller med till 100%

Det här betyder att vi troligtvis inte kommer få ett extra val. Dåligt för landet men bra för SDs siffror, man vill inte ta över landet när de håller på att raseras och få skulden för det.
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-15 kl. 21:05.
2020-01-16, 05:31
Medlem
Bevisligen så har SD legat på 24-25 procent i de flesta OU den senaste tiden. Frågan är om detta faktum har lett fram till/påverkat händelserna igår. I vilket fall som helst så har politik inrikes rivstartat 2020.

Sjöstedt avgår. Men har dessförinnan sagt att V förbereder sig för extraval 2020.

UK vill se ett extraval eftersom det är det enda som kan lösa knutarna.

Både KD och M hotar nu med att rikta ett misstroende mot statsminister Stefan Löfven för att fälla regeringen. Han är inte lämplig som statsminister, säger KD-ledaren Ebba Busch Thor.

Det blir därmed Vänsterpartiet som avgör regeringens öde. Och V-ledaren Jonas Sjöstedt kräver nu inflytande över regeringens politik för att den ska få sitta kvar – annars är partiet redo att fälla Löfven.

Eller hade samma saker hänt om SD legat kvar på valresultatet i OU?

Det som komplicerar saken är att Fjamåt är frånvarande. Alltså hon som krävde att V absolut inte skulle få någonting att säga till om, och samtidigt sitter på de mandat som avgör regeringens framtid. Vad betyder SDs siffror för henne i regeringsfrågan? Kontra kommunisternas hot? Det är trots allt Centern som krävt marknadshyror och förändrad LAS.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-16 kl. 05:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in