2020-01-15, 01:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har tidigare påtalat flera gånger i tråden, -"ifall SD skall kunna omsätta sina goda siffror i OM till ett extraval, då ligger bollen hos V"!
Givetvis finns även möjligheten att Löfven dansar efter Jonas pipa och C+L får nog, men då är givetvis likväl V boven i dramat!

Är övertygad om att Jonas senaste piruetter ger 3-4 % extra i OM, på bekostnad av sossarna.
Men 13-14 % i OM för V kan mycket väl räcka för att utmana Löfven vid ett extraval???

Utmana Löfvén? Det vore M+KD+SD man utmanade för det är där striden hamnar vid ett extra val.
2020-01-15, 01:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En Skåning blir inte en Norrlänning bara för att denne flyttar sin bosättning till Norrland.

Tillämpa t.ex. ett klassiskt vetenskapligt trick som reductio ad absurdum på detta.
För ett tag sedan var jag ute på en längre flygresa, där flygplanen som jag flög i under en, ibland mycket kort, period befann mig på olika länders territorium, vilket därmed även jag gjorde.

Inte blir jag Azerbaijan bara för att jag råkar befinna mig på Azerbaijanskt territorium under några minuter?

Jag mellanlandade och befann mig ett par dagar i Singapore. Inte blir jag singaporian bara för att jag råkar bo där ett kort tag?

Jag har under flera år bott i Österrike, inte fan är jag österrikare…

Begreppen Skåning, Norrlänning, Smålänning, och Svensk innefattar ohyggligt mycket mer än var man för tillfället råkar ha sin bosättning. Det handlar om såväl etniska som kulturella rötter.
Hur svårt skall detta vara att förstå.

Att påpeka en sådan självklarhet skulle kunna påverka SD's väljarstöd negativt ser jag som helt orimligt. Snarare tvärtom, jag tror det finns en ökad längtan till klarspråk efter decennier av doublespeak.

Som någon skrev i någon annan tråd är t ex en norrlänning i Stockholm alltid en norrlänning i Stockholm. Så har det varit under lång tid, trots detta har vi inte sett några demonstrationer mot det eller brandtal om att vi folk måste vara mer inkluderande och dylikt mot stackars norrlänningar som flyttar till andra delar av landet.

Kanske för att det är nonsens.

Helt givet för de flesta att en afrikan från djupaste djungeln av Afrika aldrig blir svensk om den flyttar till Sverige precis som en norrlänning som flyttar till djupaste djungeln i Afrika knappast kommer betraktas som hemmahörande av folket där. Att det skulle råda någon typ av frågetecken kring detta är högst artificiellt för det är helt enkelt så det är och har varit under en oerhört lång tid.

Huruvida man bör respektera andras kulturer är något extremisterna brukar blanda ihop med detta trots att det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av sinewave 2020-01-15 kl. 01:40.
2020-01-15, 01:42
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Att påpeka en sådan självklarhet skulle kunna påverka SD's väljarstöd negativt ser jag som helt orimligt.

Problemet var att han påpekade det med två glada smajlisar. Det är ju helt tondövt. När 8 pers har dött, att då kommentera en detalj och accentuera den med två skrattande emojisar.

Personligen såg jag denna kommentar av Eker@th som en ytterligare manifestering av hans problem. Man kan ytligt kalla det "tondövhet", men det ligger naturligtvis djupare än så. Det är så många saker med honom som ligger i samma härad - t.ex. att 1) filma "järnörsskandalen" och sedan fippla bort filmen så att den hamnar i pressen, 2) att som riksdagsman vara ute och svira på vardagsnätter på krogen och hamna i slagsmål och 3) nu detta. En psykolg kan säkert ställa en diagnos.

Hursomhelst så levererar han vollys till pressen och alla som vill komma åt SD. Låt vara att han är en intelligent person med mycket driv. Men skall någon ha med honom att göra, så får han förses med munkavle.

Angående påverkan på opinionen för SD, så tror jag att det är marginellt. 1) Ekeroth är ingen högt uppsatt SD:are längre och han har faktiskt blivit "utkastad". 2) Riktigt många är förbannat trötta på ensamkommande och bryr sig inte om att de dör i flygkrascher. 3) Många är trötta på media och att de alltid skall förfölja SD. 4) Efter "järnrörskandalen" ÖKADE SD.
2020-01-15, 04:53
Medlem
Så har då Jan Björklund fått sina silferpenningar av Löfvén som utsett honom till ambassadör i Rom. Säkert är det många inom L och C som uppfattat signalen och därför, i hopp om motsvarande genorositet, lydigt leder sina partiet mot undergång. Väljare kommer då att så småningom strömma från dessa partier mot i första hand m och kd och i andra hand SD.
Från s kommer det emellertid fler väljare till SD på grund av sjukvårdskatastrofen.
2020-01-15, 09:25
Medlem
F.d. SD:ares twittrande kommer inte att påverka väljarstödet ens på marginalen, så släpp det där med Ekeroth.

Däremot är uppgången sannolikt slut för denna gång – det kan komma en ytterligare ökning hos eftersläpande Novus, men hos de OI som lever i nuet har SD troligen peakat. Nu väntar månader av dödstråkiga OU där inget spännande händer. Efter sommaren lyfter det för SD igen.
2020-01-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
F.d. SD:ares twittrande kommer inte att påverka väljarstödet ens på marginalen, så släpp det där med Ekeroth.

Däremot är uppgången sannolikt slut för denna gång – det kan komma en ytterligare ökning hos eftersläpande Novus, men hos de OI som lever i nuet har SD troligen peakat. Nu väntar månader av dödstråkiga OU där inget spännande händer. Efter sommaren lyfter det för SD igen.

Nej, det blir Extra Val innan sommaren. Då blir OU intressanta igen

Skälet till att jag tror på Extra val är tonläget i dagens debatt. Nu verkar det som att både (V) och (M) förbereder extra val. Både enligt dem själva och källor inne ifrån partierna. Det började med arbetsförmedlingen, nu fortsätter det med extra ändringsbudget för att ge mer pengar till kommunerna, och i närtid väntar arbetsrätten hos riksdagen efter att LO förbund hoppat av förhandlingarna, marknadshyrorna, med mera.

Tror att det börjar gå upp för JÖKarna att de inte kommer att kunna leverera något alls som Riksdagen ser ut idag. Börjar både (M) och (V) göra sig redo för Extra val så försvinner kompromissviljan fullständigt från Riksdagen. Då är regeringen körd. Frågan är bara vem som drar av plåstret?

Dessutom tror ju fler och fler på lågkonjunktur i närtid. Det lär ju inte underlätta regerandet direkt. Till och med (S) lär ju föredra en Riksdag som kan leverera ett regeringsunderlag med majoritet. Det som (S) kan hoppas på är ju att (SD) växt färdigt för tillfället och att ett Extra val där (L) försvinner och (C) tvingas kampanja tillsammans med (S) och (V) leder till en situation där (V), (MP), (S), och (C) alla förhandlar om regeringspolitiken och därefter sitter på majoritet. Det är inte osannolikt att det blir så. Det är för tidigt för att man skall känna sig säker på en konservativ majoritet.

Vi får se vad som händer men blir det inget besked om Extra val innan Mars så blir det inget. Det vet alla och därför kommer det att ställas på sin spets snart. Åtminstone om Kristersson och Sjöstedt menar allvar. Vilket jag tror att de gör...
2020-01-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Håller med om att SD nu fram till och med augusti kommer att ligga stilla i opinionen eller sjunka 0,5% eller högst 1,0%. Och att nästa uppgång kan börja i september-oktober detta år. Mycket beror dock på framgångsfaktorerna sprängningar skjutningar stenkastning. Knivrån och knivskärningar. Men det intressanta blir att studera sossarnas fall, jag är ganska förväntansfull, dom ligger steget efter i varje kris just nu. Även om fler och fler stämmer in i kören nu om extra pengar till kommuner och regioner tror jag att dom pengarna kastas i sjön genom oerhörda systemfel och till syvende och sist är det sossarna som får bära hundhuvudet----det är också en indirekt framgångsfaktor för SD, på längre sikt.
2020-01-15, 11:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med om att SD nu fram till och med augusti kommer att ligga stilla i opinionen eller sjunka 0,5% eller högst 1,0%. Och att nästa uppgång kan börja i september-oktober detta år. Mycket beror dock på framgångsfaktorerna sprängningar skjutningar stenkastning. Knivrån och knivskärningar. Men det intressanta blir att studera sossarnas fall, jag är ganska förväntansfull, dom ligger steget efter i varje kris just nu. Även om fler och fler stämmer in i kören nu om extra pengar till kommuner och regioner tror jag att dom pengarna kastas i sjön genom oerhörda systemfel och till syvende och sist är det sossarna som får bära hundhuvudet----det är också en indirekt framgångsfaktor för SD, på längre sikt.
Man bör nog, som du säger, gardera för regeringskris & interna stridigheter inom S. Samt givetvis eventuella extremare händelser än de vanliga "mångfaldssprängningarna".
2020-01-15, 12:34
Medlem
Haddock93s avatar
Känns som SD och M/KD har lite interna svårigheter nu. Tonen på twitter är lite hårdare mot varandra än vad de varit de tidigare månaderna under höst/jul där de antagligen kommit överens om vapenvila mot varandra.

Nu kritisera exempelvis Stegrud KD för att ha röstat igenom anhöriginvandring. Nyheter Idag skrev nyligen om MUF och att de röstade för fri invandring på deras stämma. Många m M röster kritiserat SD för att ej sparkat Ekeroth m.m.

Vad detta beror på vet jag inte men har fått känslan att något förändrats i samarbetet och att de gått ifrån varandra lite igen. MSM har börjat sluta vara neutrala, nu släpper man att slöjor förbjuds och att de är helt fel och inget om varför slöjor är dåligt. Media verkar alltså också ha ändrat taktik tillbaka till sitt gamla jag. Man skriver bara M/KD vill fälla Löfven och att hoppet står till Vänsterpartiet, inget om SD i rubrikerna osv. Fått den känslan med men kan ha fel.

Som Crispy säger har SD förmodligen peakat och nu väntar nedgång eller stabilisering på dessa nivåer, hoppas de bibehåller 22-25% i mätningar.

Man hoppas ju att de alltid fortsätter ökar men man får väl va realist. Tråkigt bara för har så svårt att hitta motivation på jobbet när man lever i ett sånt här jävla samhälle där allt är åt helvete. Rättvist borde vara ett Sentio-SD kring 30%, men det är väl bara en tidsfråga med kommande utveckling.

Däremot det jag ser fram emot under våren är att se S fortsatta kollaps i mätningar, för den har nog inte avtagit. Hoppas många rör sig till SD istället för V.
2020-01-15, 13:07
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/0WDTxR7j1zM

Detta gjorde Åkesson bra måste jag säga. Inte sett hela än men av de första 7 minuterna så fick han in följande i sitt tal och emot Löfvén.

1. Framhävde 120k uppehållstillstånd 2019. Var också realist och sa att några av dessa tillför samhället också men det är ytterst få som får möjlighet.
2. Beskyllde Löfvén för ett splittrat samhälle och att de har prioriterat massinvandring före välfärd.

Ja här kan nog SD sno åt sig ytterligare Socialdemokrater
2020-01-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Detta gjorde Åkesson bra måste jag säga. Inte sett hela än men av de första 7 minuterna så fick han in följande i sitt tal och emot Löfvén.

1. Framhävde 120k uppehållstillstånd 2019. Var också realist och sa att några av dessa tillför samhället också men det är ytterst få som får möjlighet.
2. Beskyllde Löfvén för ett splittrat samhälle och att de har prioriterat massinvandring före välfärd.

Ja, Jimmie sade det han behövde säga.

Det finns en direkt koppling mellan importen av bottenskrap och Sveriges problem. Och att det i dagsläget är Löfvens och JÖK-boets ansvar.
2020-01-15, 13:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Jävligt viktigt att dessa 120k hamras in hela tiden, så att inte lögnen om "stängda gränser" kan leva vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in