2020-01-15, 17:24
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där att han gick mot rött ljus är irrelevant för de flesta. Men för Monica var det så emot hans principer antagligen, så att hon reagerade på det. Precis som en massa annat som var ovanligt just för honom. Han tvärvände i sitt sätt att vara. Det är inte lätt att precisera för främlingar vad som är ovanligt i en annan person. Vissa saker kan ses som bara lite udda för andra, medan det för henne är en stor larmsignal vad gäller JB.

Nämen exakt. Så är det ju.
Citera
2020-01-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, ett nervgift. Men väldigt effektivt om det används i rätt mängd. Används inom sjukvården till allt möjligt. Dock även där kan det bli omtvistat om det var rätt att göra injektionen på det ena eller andra stället.

Jag vet. Jag har fått det i ändtarmsspricka. Lite konsekvenser, efter den behandlingen, som gjorde att andra läkare ifrågasatte. Så det är inte alltid så lätt att få till sådana injektioner på rätt sätt.

Framgår det av fup var han fått den där botoxinjektionen? På vanligt sjukhus, eller privat vård?

Måste säga igen. Vilket rasande snabbt förlopp. Trots att han flippat ur totalt den 16/8 då Monica ringer in ambulans, så råder det lite osäkerhet hos henne. "Han är jättegullig", "han har jobbat hårt på sistone", svårt att definiera helt klart för SOS-operatören hans tillstånd "han går mot rött ljus".

Han kanske framstår som för välfungerande i botten, i närtid, av sjukvården, då han nyligen har jobbat hårt, bor på Ringvägen, är vd, har en välfungerande familj där barnen som sover hos honom.

Jag läste senast igår (i en facebook-grupp) om en mamma som var förtvivlad över att hennes son i sitt psykotiska tillstånd (där han drog kniv mot omgivningen) tänkte sluta med sin antipsykosmedicin. Hon var hjälplös inför att vården inte tog hand om honom.

Jag tror psykvården har lurats av att han haft en så välfungerande position,
och därför underlåtit omhändertagande?
Med tanke på vilka starkt psykotiska människor de (vården) underlåter att ta omhand om, så kanske fallet är så?

Exakt, en VD är nog inte den mest typiska patienten på psykakuten och där har man dessutom mer akuta fall att bekymra sig om och begränsat antal platser. Men han erbjöds väl sovplats i något slags rum vid ett tillfälle i alla fall. Även om det var fullbelagt på själva avdelningen. Givetvis borde han ha lagts in om vården hade fungerat som den skall och inte varit underdimensionerad.

Att han struntat i att ta sina mediciner är väl rätt typiskt dessutom vid en paranoid psykos kan jag tänka mig. Det borde man väl kunna räkna ut som läkare och åtminstone upplysa de anhöriga om.
Han påstår dock själv att han fått starkt obehag av medicinen och det är därför han inte tagit den.

Tycker det är stundtals hjärtskärande läsning i FUP när man förstår hur samhället har svikit i det här fallet. Polisen som dröjde 2 timmar med utryckning till platsen och beter sig dessutom som idioter mot anhöriga gör ju inte saken bättre.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-15 kl. 18:08.
Citera
2020-01-15, 18:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där att han gick mot rött ljus är irrelevant för de flesta. Men för Monica var det så emot hans principer antagligen, så att hon reagerade på det. Precis som en massa annat som var ovanligt just för honom. Han tvärvände i sitt sätt att vara. Det är inte lätt att precisera för främlingar vad som är ovanligt i en annan person. Vissa saker kan ses som bara lite udda för andra, medan det för henne är en stor larmsignal vad gäller JB.

Nå, nu är han under vård. I rättsintyget skrev man att vården troligen inte kunde genomföras enbart med hans godkännande, så det blir ju tvångsvård då. Men han är väl på häktet nu kan jag tänka? Eller har någon en annan uppgift?
Flyttad till häktet ja, har för mig att det var i November 2019, men var mågna sidors FUP.
Citera
2020-01-15, 19:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tycker det är stundtals hjärtskärande läsning i FUP när man förstår hur samhället har svikit i det här fallet. Polisen som dröjde 2 timmar med utryckning till platsen och beter sig dessutom som idioter mot anhöriga gör ju inte saken bättre.

Samtidigt så kan man också se det som, att fattig som rik blir svikna i vår underdimensionerade vård just nu. Läkare larmar, om att de får frångå sina etiska principer när de jagar vårdplatser (läste en insändare idag i Dagens Nyheter).

Bli inte sjuk nu, vare sig fysiskt eller psykiskt. Katastrofläge på sjukhusen.

För ett par år sen, så ratades nog inte en förstagångsinsjuknande, på det här sättet?

Det är nog inte vanligt dock, att en såhär frisk och normal person, får en såpass kraftig psykos på så kort tid?
Där anhöriga inte sett de minsta tecken, på psykisk ohälsa hos honom tidigare. Det här psykosfallet skiljer ut sig och man vill ju därför förstå, vad som kunde utlösa det.
(Egentligen blir jag deprimerad att ge mig in i brottsfall på flashback för mycket. Men i det här fallet har jag nog velat förstå hur det hela kunde eskalera.)
Citera
2020-01-15, 19:27
Medlem
Ja, tänk om polisen hade vart där på 10minuter när larmsamtalet kom in från grannen. Då kanske M hade vart vid liv. Åter igen blev människor brottsoffer för att polisen inte ledningscentral/polis inte agerar på korrekt vis.

Jag tycker jag har läst riktigt ordentligt. Jag känner inte att jag har funnit nått svar på när urinprovena togs om det var före eller efter operationen.
Citera
2020-01-15, 19:30
Medlem
Novotars avatar
Ditropan ges t barn >5 år som bl a kissar på sig o inte hinner till toa kanske pga trängningarna kommer mkt snabbt.
Citera
2020-01-15, 19:31
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt bara kommit till halvbrodern i fupen, men tyckte alla att han nojade med obehaget av klimatet i lägenheten?

Det slog mig att om han nu hade den där svettproblematiken så kanske han var extra känslig för inomhusklimatet ( jag har inte ens kommit så långt till hans egen beskrivning av ventilationsbiten, där ni säger att han led av den dåliga ventilationen, men inte heller kunde ha öppna fönster för bilbullret). Om alla säger att lägenheten är jättefin och det finns inga problem med den, samt inte tagit det där med att han led av inomhusklimatet på allvar, så kanske han blev knäppare och knäppare av det?

Samtidigt, 14 miljoner att omsätta, och ändå hamna i så "låst läge" med en lägenhet.
Ska det vara så svårt att lösa?

Ja det var onekligen en olycklig omständighet. Lägenhetsaffären hade ju dragit ut på tiden dessutom.
Verkade inte ha varit någon trevlig upplevelse för mäklaren heller.

Fastnade lite vid mäklarens beskrivning:

"JB upplevdes till en början som väldigt trevlig, en "mysfarbror" men när det kom till själva förhandlingen om priset och vad som skulle ingå visade han en annan sida. "

Aktbil. 50 sidnr 97.

Lite samma beskrivning som vid ett annat tillfälle när priset för hyrmopeder skulle förhandlas på semestern (sommaren 2017). Lite Dr Jekyl och Mr Hyde varning känns det nästan som. Så frågan är väl när det hela har börjat egentligen.

"Men vi skulle hyra mopeder till hela familjen /.../ Men då var det liksom att han switchade helt i personlighet, om man säger så. Han blev väldigt så hära, vad ska man säga... inte aggressiv, men han blev väldigt... vad ska man säg... i ansiktsuttryck och sånt där."

Aktbil 50 sidnr 152.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-15 kl. 19:35.
Citera
2020-01-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Ja, tänk om polisen hade vart där på 10minuter när larmsamtalet kom in från grannen. Då kanske M hade vart vid liv. Åter igen blev människor brottsoffer för att polisen inte ledningscentral/polis inte agerar på korrekt vis.

Jag tycker jag har läst riktigt ordentligt. Jag känner inte att jag har funnit nått svar på när urinprovena togs om det var före eller efter operationen.
Blodproverna togs den 21/8 så jag tror det var innan operationen. Jag förutsätter nästan att urinproverna togs då också.
Citera
2020-01-15, 19:59
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Samtidigt så kan man också se det som, att fattig som rik blir svikna i vår underdimensionerade vård just nu. Läkare larmar, om att de får frångå sina etiska principer när de jagar vårdplatser (läste en insändare idag i Dagens Nyheter).

Bli inte sjuk nu, vare sig fysiskt eller psykiskt. Katastrofläge på sjukhusen.

För ett par år sen, så ratades nog inte en förstagångsinsjuknande, på det här sättet?

Det är nog inte vanligt dock, att en såhär frisk och normal person, får en såpass kraftig psykos på så kort tid?
Där anhöriga inte sett de minsta tecken, på psykisk ohälsa hos honom tidigare. Det här psykosfallet skiljer ut sig och man vill ju därför förstå, vad som kunde utlösa det.
(Egentligen blir jag deprimerad att ge mig in i brottsfall på flashback för mycket. Men i det här fallet har jag nog velat förstå hur det hela kunde eskalera.)
ATT som VD försöker du bemästra, ha kontroll och inte visa in i det sista, sviktande kontroll, obehagskänslor. Du har ett ansvar. Stort ansvar. Ekonomi, personal, vara den driftiga. Du skall ”dra runt” det hela.
Citera
2020-01-15, 20:04
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ja det var onekligen en olycklig omständighet. Lägenhetsaffären hade ju dragit ut på tiden dessutom.
Verkade inte ha varit någon trevlig upplevelse för mäklaren heller.

Fastnade lite vid mäklarens beskrivning:

"JB upplevdes till en början som väldigt trevlig, en "mysfarbror" men när det kom till själva förhandlingen om priset och vad som skulle ingå visade han en annan sida. "

Aktbil. 50 sidnr 97.

Lite samma beskrivning som vid ett annat tillfälle när priset för hyrmopeder skulle förhandlas på semestern (sommaren 2017). Lite Dr Jekyl och Mr Hyde varning känns det nästan som. Så frågan är väl när det hela har börjat egentligen.

"Men vi skulle hyra mopeder till hela familjen /.../ Men då var det liksom att han switchade helt i personlighet, om man säger så. Han blev väldigt så hära, vad ska man säga... inte aggressiv, men han blev väldigt... vad ska man säg... i ansiktsuttryck och sånt där."

Aktbil 50 sidnr 152.
Nåväl, kan vara ett udda beteende för M men då det gäller ”affärer” så är det inget konstigt, med VD befattning i yrkeslivet. Det ligger ”i” dig, du hade inte klarat av ditt jobb - om inte.
Citera
2020-01-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Nåväl, kan vara ett udda beteende för M men då det gäller ”affärer” så är det inget konstigt, med VD befattning i yrkeslivet. Det ligger ”i” dig, du hade inte klarat av ditt jobb - om inte.

Tycker snarare det framstår som aningen oprofessionellt och inte normalt, detta var alltså redan på våren:

" JB kom med skambud och skulle förhandla sig till extra saker trots att man redan var överens. NN uppfattade JB som oseriös i affärer och var följaktligen inte lätt att gilla."

Aktbil 50 sidnr 97.

Kaoset på mäklarkontoret den 16/8 får väl sen antas vara ett resultat av en (begynnande) psykos.

Då är ju JB främst extremt misstänksam, samtidigt som han ber om ursäkt för sitt beteende när han blir tillsagd, och verkar inte vara aggressiv på något sätt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-15 kl. 20:38.
Citera
2020-01-15, 20:45
Medlem
Citat:
Tycker snarare det framstår som aningen oprofessionellt och inte normalt, detta var alltså redan på våren:

" JB kom med skambud och skulle förhandla sig till extra saker trots att man redan var överens. NN uppfattade JB som oseriös i affärer och var följaktligen inte lätt att gilla."

Aktbil 50 sidnr 97.
Kaoset på mäklarkontoret den 16/8 får väl sen antas vara ett resultat av en (begynnande) psykos.

Då är ju JB främst extremt misstänksam, samtidigt som han ber om ursäkt för sitt beteende när han blir tillsagd, och verkar inte vara aggressiv på något sätt.

Det fetade. Det är INTE riktigt så man gör om man är en duktig säljare. JB höjde ju omsättningen rejält under sina år på hudvårdsföretaget. Enligt koncernchefen var han en enormt duktig säljare. Som sådan behöver man vara social, extremt trevlig och göra ett seriöst intryck. Du bör kunna förhandla på ett bra sätt och sätta en deal så att kunden blir nöjd. Han visade en sida som var precis tvärtom i sitt besök hos mäklarkontoret. Snacka om att det snurrat i skallen på honom. Som säljare vet han också att man fångar flugor bättre med honung än med en citron. Han var helt i sin egen värld där. Han vaknade till sans en stund - då han bad om ursäkt. Men det var enbart tillfälligt verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in