Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Exakt, frågan är vad som är orsaken i detta fall. GM:s paranoia verkar ha pågått så länge som sex månader.
Det jag reagerar på är att han verkar ha tagit Oxybutynin (mot svettningar?). Se Aktbil. 52 sid 49.
Sökte i tråden men verkar inte vara nämnt här.
Om den uppgiften stämmer är det oroväckande. Kan paranoian och sedermera psykosen helt enkelt ha sin grundorsak i biverkningar av en medicin? Skrämmande i så fall.
"
Oxybutynin, like all anticholinergic medicines, can cause psychiatric side effects such as confusion, agitation,
anxiety, hallucinations, nightmares,
paranoia, symptoms of depression"
https://medsafe.govt.nz/profs/PUArticles/March2017/Oxbutynin.htm
Som jag förstått det, kan han misstolkat, har han fått det utskrivet efteråt. Vad jag tolkar är som att han sinnesfrånvaro startat på onsdagen en vecka innan mordet. Det framgår från de som pratat med Monica.
Svettningarna var väl en effekt av att luftkonditioneringen i lägenheten inte fungerade.
Att man är nojig, orolig och stressad är vanligt, men det utlöser ju i de flesta fallen inte en sådan här grov psykos. Jag killgissar väl på att digniteten av priset på lägenheten varit avgörande. 15 miljoner. Det är ingen liten summa och även om 9 miljoner av dem var på lån, så har detta köp varit ett väldigt stort beslut. Att de dessutom köpte lägenheten innan den var färdigbyggd och flyttade in innan allt var på plats (Elregistrering, Namnskyltar och luftkonditionering) verkar vara något som (troligtvis på grund av den enorma summan han kände att han betalat) utlöst den mer intensiva psykosen.
Sen har troligtvis ett hektiskt liv av mycket stress, stort ansvar och lite sömn påverkat och slitit under en längre tid.
Jag tror inte så mycket på att det finns en mer kemisk förklaring, men så kan det självklart vara också.