Citat:
Ursprungligen postat av
Olbars
Han har väl viss makt ändå - till exempel kan han utfärda arresteringsorder eller begära någon häktad. Om ny bevisning framkommer mot exempelvis MGM2 förväntar jag mig naturligtvis att man vill agera skyndsamt.
OM han inte är uppdaterad är det märkligt, det är egentligen allt jag vill ha sagt. Men jag har fått en hel del mothugg, jag inser själv att det inte är särskilt rimligt egentligen, så jag släpper det nu.
Du får inte se det som mothugg. Det kan vara knepigt för utomstående att känna till allas roll i en utredning.
Du har helt rätt Åk företräder den juridiska delen i form av arrestering, häktning och åtal. Han har däremot inget inflytande på utredningen. Att Åk är FUL beror på att det är enda uppgiften han kan ha, då han inte ingår i utredningen men ändå är bra att ha med i gruppen.
I min begynnelse i detta fack fick man anlita jouråklagare för ett gripande eller husis vid en utredning. Det funkade men det var bökigt och tidskrävande.
Jag är övertygad om att Åk i detta fall kommer att bli uppdaterad i god tid innan omhäktning.