2020-01-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
*fnissar*. Vad menar du med detta konstiga uttryck. Sluta att använda ord du inte förstår.
Men om det verkligen är som du säger, var finns då evidensen för det?

Av vilken anledning tror du på något som helt saknar evidens?
Jag tror inte jorden är en sfär, det du som gör det, helt utan bevis.
Citera
2020-01-15, 09:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har undersökt, det stämmer inte.
Spännande. Var stämmer inte avstånden för en sfärisk jord? Ange koordinater och vad du anser är fel.
Citera
2020-01-15, 09:04
Medlem
Citat:
Det är faktiskt inte min uppgift att visa upp att jorden är en sfär, något som är en förutsättning för att du exempelvis kan se vad jag skriver nu, det är din uppgift att visa att det inte stämmer.

Men visst, tråden kryllar av evidens för en sfärisk jord. Och du säger själv att du saknar kunskap att mäta. Känner du att det kanske lutar åt att du har fel i dina antaganden?

Men att ingen har mätt: Vad tror du om kartritare?
Och igen undvek att du presentera bevis för det du påstår. Ditt påstående, du bevisar.
Citera
2020-01-15, 09:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tror inte jorden är en sfär, det du som gör det, helt utan bevis.
Kan du falsifiera något av de evidens som finns för en sfärisk jord?

Edit: Såg nu att du mätt och kommit fram till att det finns fel som gör att jorden inte kan vara en sfär, trots att du själv säger att du saknar kunskap i att mäta.

Kan du delge oss de uppgifterna så att vi kan kontrollera? Att du saknar kunskap gör att du troligen mätt fel.
Citera
2020-01-15, 09:07
Medlem
Citat:
Spännande. Var stämmer inte avstånden för en sfärisk jord? Ange koordinater och vad du anser är fel.
Jorden är inte sfärisk. Du gör ett antagande om att jorden är sfär.
Citera
2020-01-15, 09:10
Medlem
Citat:
Och igen undvek att du presentera bevis för det du påstår. Ditt påstående, du bevisar.

https://www.livescience.com/60544-ways-to-prove-earth-is-round.html

Kan du ge oss ETT sätt att bevisa din teori?
Nope, finns inget som stödjer det du säger, tyvärr Neo
Citera
2020-01-15, 09:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Fast du har mängder med evidens för en sfärisk jord i tråden redan, jag ska inte behöva upprepa dessa. Det är du som ska falsifiera dessa evidens.

Och nu har du tydligen mätt och kommit fram till att den sfäriska jorden inte stämmer. Kan du ta och presentera dina uppgifter, tack.
Citera
2020-01-15, 09:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Nämn ett bevis för att jorden är en sfär.

Nå Jokern!
Ett trevligt evidens är att satelliter finns och att vi kan se var de är och hur de, om de inte är geostationära, cirkulerar kring jorden och att man kan få kontakt med dem endast när de befinner sig inom synhåll.

Kan du nu i gengäld ge oss ett enda evidens för att jorden är platt? Att den ser platt ut är inget evidens.

För övrigt så är det ingens uppgift att ge dig evidens för att jorden är en sfär, det är du som ifrågasätter vetenskap som ska falsifiera och ge oss fakta som visar på något annat.

Men du hävdar att du mätt och kommit fram till att den sfäriska jorden inte stämmer, så det vore väl enkelt för dig att presentera de uppgifterna, eller?
Senast redigerad av constant 2020-01-15 kl. 09:20.
Citera
2020-01-15, 09:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har undersökt, det stämmer inte.

Jag blir också nyfiken. Var stämmer det inte?
Citera
2020-01-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
https://www.livescience.com/60544-ways-to-prove-earth-is-round.html

Kan du ge oss ETT sätt att bevisa din teori?
Nope, finns inget som stödjer det du säger, tyvärr Neo

Din artikel: 7 Ways to Prove the Earth Is Not Round

- "go to the harbour." Inget i det man kan se i hamnen visar en kurva.

- "look at the stars." Om man tittar på stjärnorna så tittar man inte på jorden, inget i stjärnorna säger således något om jordens form.

- "watch an eclipse." Förmörkelse säger inget om jordens form, de visar på något som händer med sol och måne.

- "climb a tree." Man kan se längre om man klättrar upp i ett träd. Ja, det kan man, men någon kurva ser man inte.

- "take a round-the-world-flight." Man kan enligt globjordsreligionen inte se kurvan från ett flygplan.

- "get a weather balloon". Den ballong man refererar till är filmad med ett s.k. fisköga som ger en kurvad bild. Bilden är kurvad efter 50m, se länk. https://www.youtube.com/watch?v=c1zF6rXLjxc

- "compare shadows." Detta test fungerar likadant på en platt jord. Bevisar varken eller.

Listan är dock väldigt intressant. Inget av dessa punkter visar på en sfärisk jord men det visar hur bedrägeri genomförs till viss del. Artikeln rubrik säger: "7 Ways to Prove the Earth Is Round". Här fastställer man vad som ska ske senare i artikeln, jämför med magiker och hur de talar om för dig vilket trick de ska utföra. Ju fler man drar tricket för desto lättare är det. Men det är ju så många? Det går inte att lura så många på en gång, det är för många kritiska ögon på en gång. Är det inte lustigt hur detta argument alltid kommer upp i sammanhang om massbedrägeri, samtidigt som man bedrar massan. Det är till och med komiskt!

Men inget av dessa argument visar på en kurva utan alla, alla, säger att när du ser A då ger det B. Som tex: när man ser att jorden ser platt ut då stämmer det med att jorden är en sfär. Trolleri! Stor humor i detta!

Notera hur jag ändrade citatet "7 Ways to Prove the Earth Is Not Round" i början av inlägget.
Citera
2020-01-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ett trevligt evidens är att satelliter finns och att vi kan se var de är och hur de, om de inte är geostationära, cirkulerar kring jorden och att man kan få kontakt med dem endast när de befinner sig inom synhåll.

Kan du nu i gengäld ge oss ett enda evidens för att jorden är platt? Att den ser platt ut är inget evidens.

För övrigt så är det ingens uppgift att ge dig evidens för att jorden är en sfär, det är du som ifrågasätter vetenskap som ska falsifiera och ge oss fakta som visar på något annat.

Men du hävdar att du mätt och kommit fram till att den sfäriska jorden inte stämmer, så det vore väl enkelt för dig att presentera de uppgifterna, eller?
Att du kan se en satellit är inget bevis för att jorden skulle vara rund, du tittar inte ens på jorden.
Citera
2020-01-15, 09:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Och du levererar återigen. The gift that keeps on giving!
Kan du delge oss de mätningar du säger du fått fram som visar att jorden inte kan vara en sfär?

Tänk vad det skulle kunna föra diskussionen framåt istället för larviga inlägg som det jag nu svarade på. Tänk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in