2020-01-15, 02:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Absolut. Sofie är ju "rasande" och Jenny tycker att samhället utanför fängelset är mycket mer ociviliserat och våldsamt. Helst skulle hon väl vilja flytta in med sina små barn och leva i trygghet bland våldsverkarna.
Bara mördargroupies förstår .....? Så nog behövs en fackförening. Med avtal på deras rättighet att frottera sig med vilka sanslöst farliga fångar som helst.

Karismatiska psykopater kan vrida om huvudet på vem som helst. Och ännu värre om känslor är inblandade. De är fena på att knyta till sig personer och få dem att vara lojala mot dem. Sedan är det bara att utnyttja sina offer för deras egna syften. Det har hänt även mig i ungdomen. Efteråt förstår man inte hur man kunnat ljuga så för sig själv. Egentligen så anade man väl redan från början. Jag tror faktiskt att det kan drabba vem som helst. Man behöver inte vara dum för att man går på sådana här mekanismer. Men har man råkat ut för det en gång så blir man lite klokare. Egentligen så lider man ju hela tiden. Är det då bra en dag så så blir det så jättestort . Någonting man lever på länge.
Ja, jistanes vad komplicerade vi människor är. Tex Sofie som har världens snällaste man. Vad ska hon fjanta med Madsen då för? Lite farlig spänning mitt i det snälla som hon har hemma?
Haha! Bästa idag.
Ingenting toppar tryggheten på Herstedvester. ...Om groupien själv får välja.

Precis så framstår hennes enorma brandtal om det idiotiska samhället som inte förstår hur högprioriterade Madsens behov är ang vänskap.
Det kramgoa penntrollet.
Citat:
Ja, jistanes vad komplicerade vi människor är. Tex Sofie som har världens snällaste man. Vad ska hon fjanta med Madsen då för? Lite farlig spänning mitt i det snälla som hon har hemma?
En gång överförtjust i psykopaten och hon såg sin chans igen? Som en tonåring som aldrig glömt sin idol eller förälskelse. Ständigt trånande genom åren, hon följde väl det hela på avstånd? Sen såg hon sin chans.
Men det sket sig. Igen. Hon får lufsa tillbaks till sin snälla man.

Edit. Undrar varför hon ser honom som en hjälte. Hon har skrivit det både i brandtalet och i inlägget på fb
Senast redigerad av develi 2020-01-15 kl. 03:12.
Citera
2020-01-15, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha! Bästa idag.
Ingenting toppar tryggheten på Herstedvester. ...Om groupien själv får välja.

Precis så framstår hennes enorma brandtal om det idiotiska samhället som inte förstår hur högprioriterade Madsens behov är ang vänskap.
Det kramgoa penntrollet.

En gång överförtjust i psykopaten och hon såg sin chans igen? Som en tonåring som aldrig glömt sin idol eller förälskelse. Ständigt tränande genom åren, hon följde väl det hela på avstånd? Sen såg hon sin chans.
Men det sket sig. Igen. Hon får lufsa tillbaks till sin snälla man.

Edit. Undrar varför hon ser honom som en hjälte. Hon har skrivit det både i brandtalet och i inlägget på fb

Ja, du. Hon läxar upp hela samhället att det är grymmare än kramgoa penntrollets brott, där han är ett av två offer för hans brott och förresten är hennes man en hjälte och hon är mycket stolt över sin man ...bla,bla osv Det är svårt att förstå hennes tankegångar. Hon sa ngt i stil med att när Madsen började tala om sitt brott så är det ett samtal som fortfarande pågår. Och det var ett straff att han var så skicklig på att överleva (förmodar att hon menar ubåtssänkningen) inte tur, inte skicklighet utan ett straff. Som jag tolkar andemeningen. Jag tror att det är så här Madsen förklarat det för henne i långa brev.

Hjälte. Ja det är svårt att veta vilken prestation hon tänker på. Han har ju misslyckats mest. Men det skulle inte förvåna mig om Madsen beskrivit helvetesnatten som en bragd. Allt han lyckades med som ingen annan skulle ha klarat av. Inlindat i mycket psykisk smärta och vånda. Mycket lidande och martyrskap för offret Madsen. Som hade oturen att överleva. Något sådant.
En dåres försvarstal.

Nej, nu får vi spåna vidare om mördargroupiernas fackförening i morgon. Godnatt.
Citera
2020-01-15, 04:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, du. Hon läxar upp hela samhället att det är grymmare än kramgoa penntrollets brott, där han är ett av två offer för hans brott och förresten är hennes man en hjälte och hon är mycket stolt över sin man ...bla,bla osv Det är svårt att förstå hennes tankegångar. Hon sa ngt i stil med att när Madsen började tala om sitt brott så är det ett samtal som fortfarande pågår. Och det var ett straff att han var så skicklig på att överleva (förmodar att hon menar ubåtssänkningen) inte tur, inte skicklighet utan ett straff. Som jag tolkar andemeningen. Jag tror att det är så här Madsen förklarat det för henne i långa brev.

Hjälte. Ja det är svårt att veta vilken prestation hon tänker på. Han har ju misslyckats mest. Men det skulle inte förvåna mig om Madsen beskrivit helvetesnatten som en bragd. Allt han lyckades med som ingen annan skulle ha klarat av. Inlindat i mycket psykisk smärta och vånda. Mycket lidande och martyrskap för offret Madsen. Som hade oturen att överleva. Något sådant.
En dåres försvarstal.

Nej, nu får vi spåna vidare om mördargroupiernas fackförening i morgon. Godnatt.
Ja, han är föremålet för hennes inlägg och kallas hjälte:
"the hero of today's modest celebration.

Sen är han en av hjältarna i mordet. Vilket, om möjligt, låter lika skruvar som att de båda är offer.

(...) both heroes of the story were public, known and respected people who had no criminal background. "
."
"My husband is the one of two victims of his crime"

Hon skriver som om det vore ett drama som utspelats snarare än ett vidrigt lustmord för att han sonika är störd och pervers.
Det går väl inte fullt ut att begripa en så skev tankeverksamhet med alla försvarsmekanismer påslagna. Go'natt.
Citera
2020-01-15, 07:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, han är föremålet för hennes inlägg och kallas hjälte:
"the hero of today's modest celebration.

Sen är han en av hjältarna i mordet. Vilket, om möjligt, låter lika skruvar som att de båda är offer.

(...) both heroes of the story were public, known and respected people who had no criminal background. "
."

Hon skriver som om det vore ett drama som utspelats snarare än ett vidrigt lustmord för att han sonika är störd och pervers.
Det går väl inte fullt ut att begripa en så skev tankeverksamhet med alla försvarsmekanismer påslagna. Go'natt.

Fast "hero"/"heroin" är i engelska språket ord för huvudpersonen i en (ofta fiktiv, men inte alltid) berättelse av något slag. Roman, drama, film... Det behöver alltså inte betyda, att huvudpersonen är en "hjälte" i betydelsen "någon som har utfört ett stordåd". Det är lite gammaldags att använda ordet "hero" så, men JC kan ju ha lärt sig engelska från lite äldre brittisk litteratur t.ex.. Hon verkar ju beläst, och hon har onekligen ett rikt språk. Hur hon än sedan är.
Citera
2020-01-15, 07:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fetat vore onekligen intressant att ta del av hur tankesmedjan går.
Emotionelt berörd över att Nautilus kapades i bitar men inte Kim.

Ja, man kan ju undra hur de kan inbilla sig sig att deras handlingar är tecken på äkta feminism och att den ultimata handlingen är att omhulda Madsen.

Med tanke på filmerna som diskuteras om kapade kvinnohuvuden och våldsam tortyr mot kvinnor som tema.
Och främst det han gjort mot den oskyldiga kvinnan Kim.

Madsen är lika störd och dubbelbottnad som kapten klänning när det kommer till kvinnor.
Enbart falsk fasad. Inte undra hans nästintill alla vänt honom ryggen.

Ja, jag är väldigt glad över att inte ha samma syn på vänskap som dig och att empatin fungerar som den ska och inte bara kognitivt.

Väldigt basic -i vad som har extrema, våldsamma, perversa komponenter - så är jag inte vän med svårt störda psykopater.

För att mina vänner är inte falska, patologiska lögnare, de saknar inte empati, samvete och förmåga till att känna skuld och ånger.
För när empatin saknas så kvarstår enbart grav egoism och såna personer ser på mig som nåt att utnyttja och missbruka via manipulation.
Eller i värsta fall våld och kränkningar.

De tar jag avstånd från när det finns papper på galenskapen och hoppas kunna lämna snarast om jag luras in i en sån relation.

Förstår du?

Men varken du eller Otto har uttryckt ett ORD av oro eller empati över Jenny Curpens barn. Dom är JAG orolig för, efter att ha läst alla hotelser på Jennys Facebook. Tänk om någon bombar hennes hus, eller anlägger eldsvåda! Eller ännu värre - rövar bort något av hennes barn och mördar det, för att hon ska få känna på hur det känns när en anhörig blir mördad (tankar som särskilt Otto varit inne på här). Det finns folk till allt, och vissa av personerna som har uttalat hotelser mot Jenny, verkar inte friska i sitt hat och det onda de önskar henne.

Så ER empati är också väldigt selektiv. Jag gissar att den fungerar så primitivt, att det finns en "ond" och en "god" sida. Alla på den onda sidan är automatiskt genomonda och förtjänar allt straff de får - även de små barnen. Medan de på den goda sidan är helt genomgoda, perfekta ljusgestalter. Har jag rätt..?
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-15 kl. 08:29.
Citera
2020-01-15, 07:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är nog selektiv empati det är frågan om här. Samt förträngning av brottet.
Dvs väldigt mycket empati för Madsen (kycklingmamma) och väldigt mycket empati för hans "känslor"
vad det gäller hans skapelser. Helt döda ting. Som jag inte tror han själv bryr sig om mer än som en typ "penisförlängare".
Hans eget glorifierade ego. Om han har några känslor så är det nog det.

Nu förstår man varför Madsen fick bråttom att "stadga" sig. Om det är på gång med ett lagförslag om att kvinnor ej ska få besöka fångar. Ett omöjligt lagförslag men kanske det leder till en åtstramning av besöksregler på fängelser.

Det fetade: det tycks som det är enbart störda, förvirrade kvinnor runt Madsen. Om de kan försvara att en kvinnlig Journalist inte ska kunna sköta sitt arbete utan att bli mördad så är de nog inte feminister utan enbart förvirrade.

EDIT: Sista fetade. Precis. Som någon skrev. Vännerna och kollegorna har väl alla funderat på, om det var deras dotter, syster eller deras flickvän som hade åkt ut med Madsen under den kritiska perioden. Vad kunde väl inte hänt då?
Hade Madsen avstått pga "vänskap" då? Knappast.

Fast så tokigt är det inte, att ha känslor för döda ting. Behöver inte vara, i alla fall. Tänk bara på alla sjökaptener som valt att gå under med sina skepp, för att de känt sig förenade med dem efter många års tjänstgöring tillsammans! Det finns även människor som sparar på alla sina gamla bilar, trots att de fortfarande har ett andrahandsvärde, för att de inte kan skiljas ifrån dem. Har man dessutom byggt sin farkost själv under stora uppoffringar, så är det klart att känslorna blir ännu starkare.

Lagförslaget gick inte igenom. Det har redan röstats om, i den danska riksdagen (minns inte när, men det var länge sedan i alla fall).

Nä. Det är uppenbart att M sökte efter någon främmande kvinna, någon som det inte fanns några connections till sedan förr. Så DET tror jag inte är orsaken.
Citera
2020-01-15, 07:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du skulle kanske fundera över dina morbida intressen. Det låter inte riktigt sunt alls.
Vem som helst begriper väl att det är ytterst kränkande för anhöriga om folk av nyfikenhet eller värre motiv än så, skulle sitta och drägla över obduktionsfoton på deras älskade döda. Skulle du må bra av det själv? Om det var en när och kär till dig själv som blivit mördad på detta ohyggliga vis?

Det där är ju alltid en avvägning, på samma sätt som om intima uppgifter, och negativa detaljer om offret (nu tänker jag t.ex. på den långa uppräkningen av gjorda skönhetsingrepp, piercingar både här och där, stora tatueringar, rakat underliv, blonderat hår, illegala substanser i blodet, o.s.v. i obduktionsrapporten över Lotta R.) i skriftform.

Behöver allmänheten kunna ta reda på de detaljerna, för att rättsprocessen ska vara öppen och genomlysbar för folket? Detta kan man diskutera hur länge som helst. Så vitt jag vet följer inte obduktionsbilderna med längre, när man skickar efter FUP (vet inte vilken anledning man måste ha, för att få ut dem), men det är inte alls länge sedan de gjorde det. Jag blev väldigt illa berörd när jag såg bilderna på Max och Saga som döda (Arbogafallet) kommer jag ihåg - jag hade aldrig kunnat tänka mig att sådana bilder skulle vara med i FUP:en, så det blev chockartat.

Men man kan ju även tänka sig en situation, där t.ex. en omhändertagen person har blivit misshandlad till döds av poliserna, i en fyllecell på polisstationen. Bör inte allmänheten kunna få se vad han har blivit utsatt för då, med egna ögon? I det läget kan det vara i offret och hans anhörigas och hela samhällets intresse, att det blir känt exakt vilka skador han fick.
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-15 kl. 08:30.
Citera
2020-01-15, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Absolut. Sofie är ju "rasande" och Jenny tycker att samhället utanför fängelset är mycket mer ociviliserat och våldsamt. Helst skulle hon väl vilja flytta in med sina små barn och leva i trygghet bland våldsverkarna.
Bara mördargroupies förstår .....? Så nog behövs en fackförening. Med avtal på deras rättighet att frottera sig med vilka sanslöst farliga fångar som helst.

Karismatiska psykopater kan vrida om huvudet på vem som helst. Och ännu värre om känslor är inblandade. De är fena på att knyta till sig personer och få dem att vara lojala mot dem. Sedan är det bara att utnyttja sina offer för deras egna syften. Det har hänt även mig i ungdomen. Efteråt förstår man inte hur man kunnat ljuga så för sig själv. Egentligen så anade man väl redan från början. Jag tror faktiskt att det kan drabba vem som helst. Man behöver inte vara dum för att man går på sådana här mekanismer. Men har man råkat ut för det en gång så blir man lite klokare. Egentligen så lider man ju hela tiden. Är det då bra en dag så så blir det så jättestort . Någonting man lever på länge.

Fast innan du kritiserar Jenny för det uttalandet, får du läsa igenom de hoten hon fått på Facebook. Jag kan förstå om hon blir rädd, och om hon tycker att hon skulle vara tryggare med sina barn på Herstedvester. (Där finns det ju för det första övervakning och vakter dygnet runt.)

Jo, men det är ju så. Vi älskar inte människor för deras dygder. Det finns människor som aldrig någonsin gör en levande varelse något ont - men som får gå ensamma genom livet och aldrig får någon kärlek alls. Det där är orättvist, tyvärr. Men det beror antagligen på, att vi är så starkt programmerade sedan stenåldern eller rentav apstadiet, att tända på vissa utseenden och beteenden, att det övertrumfar det som den logiskt tänkande delen av hjärnan säger om att "den här mannen skulle bli en trogen äkta man, en stadig familjeförsörjare och en ansvarsfull far, och med honom skulle jag kunna få det där huset och de tre barnen jag har drömt om". Hjälper inte, om man inte kan tända på karl'n! Sådana förhållanden brukar sluta i otrohet och sedan skilsmässa och elände.
Citera
2020-01-15, 08:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom

Jag tappar intresset relativt fort tyvärr, jag vill kunna bilda mig en bra bild på vad som hände.
Finns det ingen sjuk mördare som är brutalt ärlig med detaljer.
Ska skriva till dem här danska plitarna och se om jag får svar, men jag misstänker att han inte direkt berättat om tortyren och mordet. Man vill ju inte läsa "då torterade jag..." man vill ju typ "jag högg en gång o kallade henne hora sen högt jag igen"

Får väl torska på ett bestialiskt mord själv någon dag så jag kan lämna en smaskig fup.

Peter Madsen har aldrig erkänt brottet överhuvudtaget. Det verkar som att han börjar "läcka" ett erkännande nu, genom sina kvinnor - men du kan vara säker på, att han aldrig kommer att berätta obehagliga detaljer som gör honom ännu mer avskydd. (Och som kan förhindra att han släpps ut tidigare ur fängelset.)
Citera
2020-01-15, 08:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men varken du eller Otto har uttryckt ett ORD av oro eller empati över Jenny Curpens barn. Dom är JAG orolig över, efter att ha läst alla hotelser på Jennys Facebook. Tänk om någon bombar hennes hus, eller anlägger eldsvåda! Eller ännu värre - rövar bort något av hennes barn och mördar det, för att hon ska få känna på hur det känns när en anhörig blir mördad (tankar som särskilt Otto varit inne på här). Det finns folk till allt, och vissa av personerna som har uttalat hotelser mot Jenny, verkar inte friska i sitt hat och det onda de önskar henne.

Så ER empati är också väldigt selektiv. Jag gissar att den fungerar så primitivt, att det finns en "ond" och en "god" sida. Alla på den onda sidan är automatiskt genomonda och förtjänar allt straff de får - även de små barnen. Medan de på den goda sidan är helt genomgoda, perfekta ljusgestalter. Har jag rätt..?
Hur reella är hoten? Jag har sett mer oro över vad deras mor ställer till med dvs hon som orsakat den här shitstormen.
Att de undrar om hon är skvatt galen som engagerar sig med en vidrig lustmördare och skriver störda hashtags om styckning och ytterst stötande bilder på kroppsdelar av skyltdockor.

Dina argument påminner mer om när Madsen attackerades i fängelset. Att alla var WT och jättehemska.
PM är det inte mycket om däremot från din sida. Lustmord ser du mellan fingrarna med och reagerar inte nämnvärt.
Nej, du har inte rätt och med tanke på alla reaktioner genom åren ,- stannar du nånsin till och undrar hur det är ställt?
Det är nåt väldigt galet när man skiter i ett brottsoffer och gråter över plåt.
Likt Madsen.

Edit.
Ska tillägga att jag varken följer eller har lusläst tusentals inlägg på fb som du tydligen gör.
Däremot skummat och med all rätt undrar folk om hon är psykiskt störd och verkligen kompetent som mor.
Hot ställer jag mig dock givetvis inte bakom om det berör barnen.

Stackars barn att ha en mor som ställer till deras tillvaro på detta sätt!
Senast redigerad av develi 2020-01-15 kl. 08:25.
Citera
2020-01-15, 08:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast "hero"/"heroin" är i engelska språket ord för huvudpersonen i en (ofta fiktiv, men inte alltid) berättelse av något slag. Roman, drama, film... Det behöver alltså inte betyda, att huvudpersonen är en "hjälte" i betydelsen "någon som har utfört ett stordåd". Det är lite gammaldags att använda ordet "hero" så, men JC kan ju ha lärt sig engelska från lite äldre brittisk litteratur t.ex.. Hon verkar ju beläst, och hon har onekligen ett rikt språk. Hur hon än sedan är.
Så kan det vara.men hon är nog dubbelbottnad då hon är lika blind av beundran som dig om hans heroiska storverk.

Speciellt ihop med detta störda synsätt:
Senast redigerad av develi 2020-01-15 kl. 08:31.
Citera
2020-01-15, 08:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur reella är hoten? Jag har sett mer oro över vad deras mor ställer till med dvs hon som orsakat den här shitstormen.
Att de undrar om hon är skvatt galen som engagerar sig med en vidrig lustmördare och skriver störda hashtags om styckning och ytterst stötande bilder på kroppsdelar av skyltdockor.

Dina argument påminner mer om när Madsen attackerades i fängelset. Att alla var WT och jättehemska.
PM är det inte mycket om däremot från din sida. Lustmord ser du mellan fingrarna med och reagerar inte nämnvärt.
Nej, du har inte rätt och med tanke på alla reaktioner genom åren ,- stannar du nånsin till och undrar hur det är ställt?
Det är nåt väldigt galet när man skiter i ett brottsoffer och gråter över plåt.
Likt Madsen.

Edit.
Ska tillägga att jag varken följer eller har lusläst tusentals inlägg på fb som du tydligen gör.
Däremot skummat och med all rätt undrar folk om hon är psykiskt störd och verkligen kompetent som mor.
Hot ställer jag mig dock givetvis inte bakom om det berör barnen.

Stackars barn att ha en mor som ställer till deras tillvaro på detta sätt!

Det kan man ju aldrig veta i förväg. Det kan till och med vara så, att någon som INTE skriver något på Facebook själv, sitter och blir uppmuntrad av hoten, och tror att han gör något bra om han spränger Jennys hus eller bil. Med barn och allt. Man ska akta sig för att sprida hat, av den anledningen...

Jo, en mamma borde tänka på sina barn i första hand. Hon hade dessutom möjligheten, att inte gå ut med att hon var gift med M. Är rätt säker på, att hon kunde ha fått uppgiften hemligstämplad i de danska registren. Men det ville hon inte. Tvärtom - hon ville ha uppmärksamheten, även om hon riskerar barnens liv på kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in