Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jo, ehh, vet du ngt om vad de där pjäserna borde haft för kontrollsystem för identifikation av målet, apropå försvunnen adsb? Alltså, säg att de inte har adsb, och ogärna slår på radar eller ”kontaktar” ”målet”. Finns det nåt de borde / kunde förväntas / ska utföra innan avfyrning, för att undvika skjuta ner fel mål? Med 100% dödlighet? Har de i handhavandet en checklista för på vilket sätt de ska gå tillväga för att identifiera målet?
SA-15-systemet är väl taget i bruk på 80-talet? Iran köpte in dem för runt 15 år sedan? När kalla kriget rådde designades inte grejerna för att brukas i en Tvilight zone där det förekommer både krig och fredsverksamhet samtidigt.
Nej, ADS-B finns givetvis inte på dessa. Jag är inte expert på de ryska men rent generellt har man inga system som hindrar en att skjuta ned civila flygplan på såna här eldenheter.
De system som finns hanterar inte vanlig transponder(alla kan kopiera en sån kod), inte heller ADS-B.
Det som normalt finns är system för att hindra vådabekämpning av egna militära flygfarkoster. Heter IFF(identify Friend or Foe) på NATO-språk, hette IK svenska kallakrigetvarianten. Ryssen har förståss något sånt också.
Oavsett så är det nog så generellt för de flesta länder att samordning av luftrummet sker högre upp i kedjan och det kommer information om eldtillstånd(oftast ihop med en form av Rules Of Engagement som talar om på vilka premisser man får bekämpa vad). När ett eget, eller bekräftat inte fientligt luftfartyg skall passera ger man eldförbud alternativt ett mycket begränsat eldtillstånd, tex att man MÅSTE ha klassifierat och identifierat målet som ett fientligt innan man får skjuta.
The big picture om hur luftrummet ser ut, tex civila flygmaskiner och egna förbands flygningar håller man alltså reda på högre upp, och inte nere vid skjutande enhet. Samordningen är inte lätt, det är väl ett fåtal länder i världen som är tillräckligt bra på det här. Det är garanterat här det sket sig.
Tråden har farit runt kring nästan konspiration och jag släppte den helt ett tag, jag är övertygad om att nedskjutningen inte var med flit sett ur ett större perspektiv (President - ledare för krigsmakter osv).
Den skjutande enheten har garanterat skjutit med flit, därför att de trodde det var ett fiendeflygplan(eller kryssningsrobot) och därför att de minst trodde de hade eldtillstånd. De har skjutit två robotar, men hyffsat mellanrum(enligt annat forum, inte samma tidsdiff som uppstår om man har satt SA-15 på autobekämpning(för lång tid mellan skotten).
Jag skrev tidigare om vad som är svårt i krigsföring, det gäller ännu och är troligen kärnpunkten i varför detta gick fel:
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Att tyda en luftvärnradar är inte lika enkelt som att titta på FR24, och det ser inte alls ut som i top-gun heller. Det finns en hel del svårigheter. Moderna radaranläggningar förenklar kraftfullt för operatören men det krävs ändå bra kunskaper och färdigheter. Exakt det är anledningen till flera av de nedskjutningar jag nämnde innan.
Jag skulle vilja göra en gissning, att Iransk militär kanske inte är top notch alls, när det gäller sådana här saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
På de ställen Iran visste att inget eget flyg skulle operera hade troligen luftvärnet fritt att skjuta på allt.
När sedan faran blåses över och innan man börjar släppa upp civilt flyg ändrar man eldtillstånden till antingen eldförbud eller mer restriktiva, tex ”måste vara identifierat före bekämpning”.
Missar man att sprida detta till alla enheter blir det fort riktigt farligt.
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.
...att man nog inte bör flyga i Iran och Irak under de här förhållandena. USA förbjöd också alla amerikanska civiöa flygoperatörer att flyga över Iran innan nedskjutningen