2020-01-14, 23:32
Moderator
OYs avatar
Fp
Citera
2020-01-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Den som filmat måste ju ha vetat om att det skulle fyras av två robotar kan jag tycka eller filmade han och så oj det skjuts två robotar, det låter ju ganska osannolikt.
Det tycks vara från en övervakningskamera så det är ingen som stått och filmat.
Citera
2020-01-14, 23:36
Medlem
CalzoneItalias avatar
Det var många icke regimtrogna iranier på planet så jag tror det var därför det sköts ner var ju samma med generalen som USA hade ihjäl dom som inte visade sig på gatorna och visade sin sorg hotades att dödas .
Citera
2020-01-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det var många icke regimtrogna iranier på planet så jag tror det var därför det sköts ner var ju samma med generalen som USA hade ihjäl dom som inte visade sig på gatorna och visade sin sorg hotades att dödas .
Iran jäklas med USA för att amerikanska sanktioner skakar marker under Mullornas fötter. De må vara totalitära kräk men de är förmodligen inte intelligensbefriade nog att skjuta ner ett civilt flygplan över huvudstaden och sedan erkänna. Den ekonomiska smällen för ett land när folk slutar med civil luftfart är enorm och det är Iranierna knappast intresserade av.
Av vad som framkommit är det snarare troligt att nedskjutningen var just ett tragiskt misstag och inget annat.
Citera
2020-01-14, 23:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Exportvarianten av SA-15 till TAR som ryssarna sålde till Iran har ingen möjlighet att köra IK-frågor mot civil transponder. Sen kan Iranierna själva gjort modifikationer som knappast är offentlig handling eller ens känd utanför underrättelsekretsar så det går inte att säga något om.

Även om folk skrivit massa dravel i tråden så integreras inte en eldenhet till SA-15 på egen hand i ett luftfarsvarsnätverk utan det kan endast göras genom en tillhörande kontrollstation (som även fördelar mål mellan flera enheter osv). Om en sådan finns på länk så kan de hålla koll på det övergripande luftläget via stridsledning men dessa prylar är (precis som nästan ALLT ANNAT luftvärn i världen) helt livsfarligt utan korrekt stridsledning. Operatörerna får hjälp av systemet att identifiera 4 olika måltyper och civila aja-baja-inte-skjuta flygplan finns inte med i den listan.
Inget av världens robotsystem har funktioner som omöjliggör olyckliga vådabekämpningar (eftersom sådana funktioner skulle vara en farlig belastning som motståndaren kan utnyttja i ett skarpt krig).
Det finns system med transponders (militärt kallat IFF) men doktrinellt använder man det inte i skarpa lägen eftersom det är korkat att göra så. Man har istället koll på egna flygföretag och jobbar med stridsledning och olika nivåer av eldtillstånd för att undvika vådabekämpningar.

Jo men en stridsledning här vore att förvänta och en sådan borde kunna se transponder eller fråga/ kolla via IFF. Allra bäst vore förstås om man direkt kunde veta om ett plan vore på väg och om man hade kommit överens om ett öppet luftrum eller inte. Med deras tekniska sits, uppenbarligen, så borde de inte ha tillstånd att skjuta alls när luftrummet är öppet. Och vill de skjuta ska luftrummet vara stängt.

Summa summarum, i min bok, så skulle de inte skjuta, för luftrummet var öppet. Hade det inte öppnats och stängts i omgångar (antydande då att samband och länkar verkligen fanns mellan flygledning o militär) så var luftrummet verkligen öppet, och då borde de inte ha skjutit på ett mål ”vilket som helst”. Deras utrustning oxh organisation klarar då inte av att identifiera ett fientligt mål, properly. Det saknas ngt där. Andra plan flög utan att beskjutas. Då måste luftrummet ha varit öppet, oxh då borde förbud att skjuta på en blipp råda.

Det går liksom inte komma runt det där.

Sen kan det då tillkomma omständigheter av olika slag som vi inte känner till, men om andra plan passerade utan att bli beskjutna så borde också detta ha gjort det. Det finns ingen rimlig skillnad.
Citera
2020-01-14, 23:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, ehh, vet du ngt om vad de där pjäserna borde haft för kontrollsystem för identifikation av målet, apropå försvunnen adsb? Alltså, säg att de inte har adsb, och ogärna slår på radar eller ”kontaktar” ”målet”. Finns det nåt de borde / kunde förväntas / ska utföra innan avfyrning, för att undvika skjuta ner fel mål? Med 100% dödlighet? Har de i handhavandet en checklista för på vilket sätt de ska gå tillväga för att identifiera målet?

SA-15-systemet är väl taget i bruk på 80-talet? Iran köpte in dem för runt 15 år sedan? När kalla kriget rådde designades inte grejerna för att brukas i en Tvilight zone där det förekommer både krig och fredsverksamhet samtidigt.

Nej, ADS-B finns givetvis inte på dessa. Jag är inte expert på de ryska men rent generellt har man inga system som hindrar en att skjuta ned civila flygplan på såna här eldenheter.
De system som finns hanterar inte vanlig transponder(alla kan kopiera en sån kod), inte heller ADS-B.
Det som normalt finns är system för att hindra vådabekämpning av egna militära flygfarkoster. Heter IFF(identify Friend or Foe) på NATO-språk, hette IK svenska kallakrigetvarianten. Ryssen har förståss något sånt också.

Oavsett så är det nog så generellt för de flesta länder att samordning av luftrummet sker högre upp i kedjan och det kommer information om eldtillstånd(oftast ihop med en form av Rules Of Engagement som talar om på vilka premisser man får bekämpa vad). När ett eget, eller bekräftat inte fientligt luftfartyg skall passera ger man eldförbud alternativt ett mycket begränsat eldtillstånd, tex att man MÅSTE ha klassifierat och identifierat målet som ett fientligt innan man får skjuta.

The big picture om hur luftrummet ser ut, tex civila flygmaskiner och egna förbands flygningar håller man alltså reda på högre upp, och inte nere vid skjutande enhet. Samordningen är inte lätt, det är väl ett fåtal länder i världen som är tillräckligt bra på det här. Det är garanterat här det sket sig.
Tråden har farit runt kring nästan konspiration och jag släppte den helt ett tag, jag är övertygad om att nedskjutningen inte var med flit sett ur ett större perspektiv (President - ledare för krigsmakter osv).
Den skjutande enheten har garanterat skjutit med flit, därför att de trodde det var ett fiendeflygplan(eller kryssningsrobot) och därför att de minst trodde de hade eldtillstånd. De har skjutit två robotar, men hyffsat mellanrum(enligt annat forum, inte samma tidsdiff som uppstår om man har satt SA-15 på autobekämpning(för lång tid mellan skotten).

Jag skrev tidigare om vad som är svårt i krigsföring, det gäller ännu och är troligen kärnpunkten i varför detta gick fel:

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Att tyda en luftvärnradar är inte lika enkelt som att titta på FR24, och det ser inte alls ut som i top-gun heller. Det finns en hel del svårigheter. Moderna radaranläggningar förenklar kraftfullt för operatören men det krävs ändå bra kunskaper och färdigheter. Exakt det är anledningen till flera av de nedskjutningar jag nämnde innan.
Jag skulle vilja göra en gissning, att Iransk militär kanske inte är top notch alls, när det gäller sådana här saker.

Citat:
På de ställen Iran visste att inget eget flyg skulle operera hade troligen luftvärnet fritt att skjuta på allt.

När sedan faran blåses över och innan man börjar släppa upp civilt flyg ändrar man eldtillstånden till antingen eldförbud eller mer restriktiva, tex ”måste vara identifierat före bekämpning”.

Missar man att sprida detta till alla enheter blir det fort riktigt farligt.
Någon skrev att Irans militär är proffs och inte missar detta, men det kallar jag bullshit än så länge iaff.

...att man nog inte bör flyga i Iran och Irak under de här förhållandena. USA förbjöd också alla amerikanska civiöa flygoperatörer att flyga över Iran innan nedskjutningen
Citera
2020-01-15, 00:14
Medlem
Läs vad hon skrivit jag tycker det är så fult och hjärtlöst.

https://m.imgur.com/a/8WiFlvq
Citera
2020-01-15, 00:17
Medlem
Det handlar alltså om en kvinna anställd på ATE• =A I Stockholm som skriver rasistisk*a kommentarer angående kraschen
Länk här nedanför
Fb namn: Tow* ”=E efternamn : Egelan*=D
Citera
2020-01-15, 00:34
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammets50
Det handlar alltså om en kvinna anställd på ATE• =A I Stockholm som skriver rasistisk*a kommentarer angående kraschen
Länk här nedanför
Fb namn: Tow* ”=E efternamn : Egelan*=D

Tror det kan vara någon som kapat hennes konto eller också är det ett totalt misslyckat försök till ironi.

Förstår inte varför nationalitet och etnicitet är viktigt i sammanhanget men några av olycksoffren var ju födda och uppvuxna i Sverige med svenska namn. Många skötsamma och omtyckta människor som försörjt sig själva och gjort nytta i sitt liv.
Citera
2020-01-15, 00:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, jag vill minnas det. Men finns det ytterligare en missilträff då, eller ska man betrakta bortfallet av transpondern som träff 1? Jag är inte klar över det just nu. Jag kan ha blinkat medan jag tittade på filmen.

Nu kanske NYT vill ge tid åt folk att lufta idéer, men jag har för mig att de själva kallat den filmade träffen för träff nr 2. Vilket skulle implicera en träff 1 förstås. Å andra sidan finns det kanske då ännu inget hårt belägg för vad den tidigare träffen exakt bestod av.

Lite rörigt nu... Tacksam för all assistans upp på spåret.

Av någon outgrundlig orsak så manipuleras den videon nu av svensk media (Expressen) samtidigt som man går ut med att det var 23sek mellan avfyrningarna av de båda robotarna. Nu har man alltså skärt bort 7sek någonstans i videon, så att det stämmer.. Länken är fortfarande den samma. Varför??
Citera
2020-01-15, 00:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
SA-15-systemet är väl taget i bruk på 80-talet? Iran köpte in dem för runt 15 år sedan? När kalla kriget rådde designades inte grejerna för att brukas i en Tvilight zone där det förekommer både krig och fredsverksamhet samtidigt.

Nej, ADS-B finns givetvis inte på dessa. Jag är inte expert på de ryska men rent generellt har man inga system som hindrar en att skjuta ned civila flygplan på såna här eldenheter.
De system som finns hanterar inte vanlig transponder(alla kan kopiera en sån kod), inte heller ADS-B.
Det som normalt finns är system för att hindra vådabekämpning av egna militära flygfarkoster. Heter IFF(identify Friend or Foe) på NATO-språk, hette IK svenska kallakrigetvarianten. Ryssen har förståss något sånt också.

Oavsett så är det nog så generellt för de flesta länder att samordning av luftrummet sker högre upp i kedjan och det kommer information om eldtillstånd(oftast ihop med en form av Rules Of Engagement som talar om på vilka premisser man får bekämpa vad). När ett eget, eller bekräftat inte fientligt luftfartyg skall passera ger man eldförbud alternativt ett mycket begränsat eldtillstånd, tex att man MÅSTE ha klassifierat och identifierat målet som ett fientligt innan man får skjuta.

The big picture om hur luftrummet ser ut, tex civila flygmaskiner och egna förbands flygningar håller man alltså reda på högre upp, och inte nere vid skjutande enhet. Samordningen är inte lätt, det är väl ett fåtal länder i världen som är tillräckligt bra på det här. Det är garanterat här det sket sig.
Tråden har farit runt kring nästan konspiration och jag släppte den helt ett tag, jag är övertygad om att nedskjutningen inte var med flit sett ur ett större perspektiv (President - ledare för krigsmakter osv).
Den skjutande enheten har garanterat skjutit med flit, därför att de trodde det var ett fiendeflygplan(eller kryssningsrobot) och därför att de minst trodde de hade eldtillstånd. De har skjutit två robotar, men hyffsat mellanrum(enligt annat forum, inte samma tidsdiff som uppstår om man har satt SA-15 på autobekämpning(för lång tid mellan skotten).

Jag skrev tidigare om vad som är svårt i krigsföring, det gäller ännu och är troligen kärnpunkten i varför detta gick fel:

Tack! Äntligen lite matnyttigt.

En snabb: Om restriktivt eldtillstånd skulle rått: hur kan de ”identifiera” målet som fientligt? Här har de i så fall misslyckats, eller? ”Klassificera” kan jag förstå, men det får ju då inte tolkas som identifikation...

Nog borde de ha något som iff? Åtminstone i en form av eldledninhgsvagn?

SA15-systemet (29 enheter) köptes från Ryssland 2007 och var då någon form av vidareutvecklad variant av vad ryssarna kommit upp med på 80-talet, som svar på bla kryssningsrobotar. Ryssarna har av allt att döma ändå jobbat ganska hårt med detta och besläktade vapensystem, och delar och teknologier och plattformar. Som ofta i ryska fall så finns det ju en budget- och stryktålighetsdimension till saker, och man jobbar med synergier. Men det är vad jag förstår teknologiskt tämligen avancerade saker, och man har då vid sidan av buk och större saker utvecklat en missilsystem och en bärare som kan bökas runt med och som bekämpar små och snabbrörliga mål hundra ggr av hundra i senare versioner. Och f.ö. tar ner det mesta, även om den möjligen inte är idealisk för plötsligt uppdykande stridsflyg. Och med betydande kringprestanda. På kort o långt håll. Missilen är tre meter lång och kommer i magasin om fyra, och bäraren tar åtta. Den iranska må vara mindre avancerad men ska ha uppdaterats av ryssarna nyligen.

Samordning är inte bara svårt, säkert, utan sårbart. Blir inte bättre om styret i landet är skumt.

Det faller väl i mina ögon troligen tillbaka på att man av någon anledning ansett sig kunna ha eldtillstånd samtidigt som luftrummet varit öppet, och att den samordning som ev funnits har fallerat. Såvitt man kan avgöra av vad som är känt nu så borde killen inte ha skjutit (för han kan inte positivt ha identifierat målet). Men han gjorde det ändå. Det är ju rimligen inte vilken bondpojk som helst som skött spakarna, men kanske inte den skarpaste kniven i lådan heller.
Citera
2020-01-15, 00:51
Moderator
OYs avatar
Enligt BBC har Revolutionsgardet gripit en person som lade upp en av filmerna, han skall lagföras såvitt jag förstår, eventuellt brott mot rikets säkerhet, motsvarande.

Har fått för mig att nedanstående är den person som fick filmen av den gripne.

Citat;

🤖Nariman

@NarimanGharib
I'm getting lots of calls.

They have arrested the WRONG person regarding the #Flight752 In Iran. The person who is a source of the video is SAFE and I can assure you IRGC is orchestrating another lie. They killed 176 passengers on commercial plane. Thats the r

Det tycks vara känsligt att visa omvärlden när Revolutionsgardet sänder 176 människor till andra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in