2020-01-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggalangelo
Någon som har erfarenhet av laro i Linköping?

Jag fick höra att jag skulle ha möte om ställningstagande till laro på måndag. Nu fick jag höra att jag ska träffa en kordinator/skötare istället för läkare.

Jag har lämnat prover i en månads tid redan, hur brukar det gå till?

Är verkligen jätte förvirrad.

Jag har tidigare träffat en läkare, pratat med soc och blivit smått informerad..

Vad är det du är förvirrad och funderar över?
Citera
2020-01-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chooosan66
Är det någon som provat Buvidal?

Jag vill veta om den verkligen fungerar?
Skriv och berätta gärna era egna erfarenheter och även vad ni har hört och läst om denna spruta

Hur har din mottagning gjort när du blivit dålig på Buvidal och det är t.ex stängt, kväll, helg eller om du är bortrest?
Har du kunnat gått nånstans och fått en dos till eller har du bara fått härda ut?

Har ni valt att prova Buvidal själva eller har ni inte haft något val Så som i mitt fall

För mig fungerade det inte. Testade Buvidal i ca 3 månader, både vecko-och månadsinjektioner. Vet inte hur mycket som satt i huvudet, men jag upplevde det som depåeffekten inte alls fungerade så som utlovat. Bytt tillbaks till tabletter nu och det tycker jag funkar mycket bättre. Testade även att ta t ex en 8mg tablett medans jag hade ”maxdosen” i kroppen och kände helt klart av det, vilket tyder på att depåeffekten om inte uteblivit helt så i varje fall fungerat väldigt svagt.
När jag gjorde mitt sista försök med Buvidal(då i månadsinjektion) så var det under jul-och nyår då det ej fanns någon läkare på plats på min mottagning, så jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och mådde skit i ca två veckor. Men första dagen läkaren var tillbaks blev jag direkt återinsatt på tabletter.
Jag skulle inte säga att jag blev tvingad, men näst intill. Dvs övertalad(/överkörd) om alla ”enorma fördelar för både mig själv och mottagningen”. I grund och botten tycker jag det är en sjukt smart idé om det nu hade fungerat så bra som de påstod.
Kan tillägga att jag låg på maxdos(dvs 32mg i veckosprutan och 128mg i månadsinjektion).
Det var inga problem att byta tillbaks, men jag tror det var lite för att jag verkligen valde att ge det en ordentlig chans under lång tid. Nu har jag helglättnad så det känns ändå helt okej med tabletter, men ändå inte såååå jäkla roligt att sitta och åka sjukt långt varje veckodag(bor en bra bit från min närmaste mottagning) för att få min dos. Men samtidigt så vet jag hur det har gått varenda jävla gång jag försökt sluta på egen hand - dvs återfall precis när man krigat sig igenom de värsta 5-6 veckorna. Så jag är rätt bestämd på att fortsätta kriga för mer och mer lättnad. Vill verkligen inte tillbaks till den livssituation jag hade innan jag började på LARO.

Skicka PM om du har fler frågor om Buvidal eller tips och råd, svarar gärna så gott jag kan om det hjälper.
Citera
2020-01-14, 13:54
Medlem
svampen211s avatar
Åka till Danmark och söka hjälp LARO

Hej!

SKIPPA DETTA OM DU INTE ORKAR LÄSA BAKGRUND OCH SÅ.
Längesen jag gjorde en tråd, men det här är något jag vill ha så mycket info om som möjligt. Jag går just nu på LARO i Sverige där jag får 120mg metadon. Mitt liv har varit ett helvete det senaste året. Jag har skött mig bra, jag har inte missat en enda dag, jag är alltid i tid, jag är ärlig när jag har haft återfall. Grejen är att jag behöver benzo för att fungera, så jag har gått i nästan 2 år nu i en cirkel där ja blir ren från benzo får ta hem medicin helger och några vardagar sen äter ja benzo igen och hamnar på ruta 1 igen hämta medicin varje dag. Jag har i ungefär ett halvår försökt sluta med nedtrapp och lämnat in över 100 piller till min överläkare och sagt jag vill inte mer, och varit på behandlingshem för det, ett riktigt skit behandlingshem var det. Kämpat som fan men det finns ingen eld i min kropp ingen styrka. Känner inte igen mig själv. Jag kommer aldrig komma någonstans här, jag har aldrig haft problem att bryta med benzo hur länge jag än ätit det förrns det senaste halvåret lite mer kanske då jag började på metadon igen. Jag har sjukt lågt testosteron ligger på 4/ngl. Jag har varit på endokrin och har nu väntat 8 månader på behandling och jag tror detta har att göra med att jag inte klarar att bryta med benzon som jag kunde förr.

VIKTIGASTE I TRÅDEN, VÅRD I DANMARK?
Jag undrar nu hur ska man gå tillväga om man vill få vård i Danmark istället? Jag är beredd att sova som hemlös i Danmark om det behövs innan jag får någon hjälp. Sverige är ett jävla skit land och stannar jag här vet jag inte om jag kommer leva mer än några månader till. Kan man bara åka ner till Danmark och söka deras LARO om jag har med alla papper på att jag varit LARO patient i Sverige men vill flyttas till Danmark för bättre vård. Vad behöver jag göra? Om man kunde komma in på ett behandlingshem i Danmark kanske till att börja med. Sen fortsätta med metadonbehandling kanske börja trappa ner sen börja söka jobb direkt? Dem ska ju inte va lika hårda där om man ätit benzo, eller med pissprov över huvudet taget. Jag vill kunna gå vidare med mitt liv och gör gladeligen det i Danmark.

Förlåt för massa flum men är det på något sätt möjligt och vad skulle ni säga första steget är att ta? Om man är beredd att lämna allt i Sverige, för att komma till Danmark och få behandling och sen jobb och ett liv där?
Citera
2020-01-14, 14:00
Avstängd
Nej
Citera
2020-01-14, 14:27
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej

Det går alltså inte som svensk? Inte ens med hjälp av rekommendation från överläkare t.ex, du är helt säker på detta?
Citera
2020-01-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Hej!

SKIPPA DETTA OM DU INTE ORKAR LÄSA BAKGRUND OCH SÅ.
Längesen jag gjorde en tråd, men det här är något jag vill ha så mycket info om som möjligt. Jag går just nu på LARO i Sverige där jag får 120mg metadon. Mitt liv har varit ett helvete det senaste året. Jag har skött mig bra, jag har inte missat en enda dag, jag är alltid i tid, jag är ärlig när jag har haft återfall. Grejen är att jag behöver benzo för att fungera, så jag har gått i nästan 2 år nu i en cirkel där ja blir ren från benzo får ta hem medicin helger och några vardagar sen äter ja benzo igen och hamnar på ruta 1 igen hämta medicin varje dag. Jag har i ungefär ett halvår försökt sluta med nedtrapp och lämnat in över 100 piller till min överläkare och sagt jag vill inte mer, och varit på behandlingshem för det, ett riktigt skit behandlingshem var det. Kämpat som fan men det finns ingen eld i min kropp ingen styrka. Känner inte igen mig själv. Jag kommer aldrig komma någonstans här, jag har aldrig haft problem att bryta med benzo hur länge jag än ätit det förrns det senaste halvåret lite mer kanske då jag började på metadon igen. Jag har sjukt lågt testosteron ligger på 4/ngl. Jag har varit på endokrin och har nu väntat 8 månader på behandling och jag tror detta har att göra med att jag inte klarar att bryta med benzon som jag kunde förr.

VIKTIGASTE I TRÅDEN, VÅRD I DANMARK?
Jag undrar nu hur ska man gå tillväga om man vill få vård i Danmark istället? Jag är beredd att sova som hemlös i Danmark om det behövs innan jag får någon hjälp. Sverige är ett jävla skit land och stannar jag här vet jag inte om jag kommer leva mer än några månader till. Kan man bara åka ner till Danmark och söka deras LARO om jag har med alla papper på att jag varit LARO patient i Sverige men vill flyttas till Danmark för bättre vård. Vad behöver jag göra? Om man kunde komma in på ett behandlingshem i Danmark kanske till att börja med. Sen fortsätta med metadonbehandling kanske börja trappa ner sen börja söka jobb direkt? Dem ska ju inte va lika hårda där om man ätit benzo, eller med pissprov över huvudet taget. Jag vill kunna gå vidare med mitt liv och gör gladeligen det i Danmark.

Förlåt för massa flum men är det på något sätt möjligt och vad skulle ni säga första steget är att ta? Om man är beredd att lämna allt i Sverige, för att komma till Danmark och få behandling och sen jobb och ett liv där?
Hej.
Vilken tråkig och jobbig situation.
Men svaret är nej (antar då att du är svensk medborgare, inte dansk utifrån vad du skriver).
Du har rätt till *akut* vård om du är gäst i Danmark.
Du har rätt till all vård i Danmark om du är dansk medborgare.
Om du är utlänning och är skriven eller arbetar i Danmark kan du också ha rättigheter beroende på vad arbetsgivaren har för avtal.
I din nuvarande situation kommer de sannolikt säga att du har ju en svensk sjukförsäkring och har full tillgång till vården i Sverige och hänvisa dig dit.
Ovanstående gäller den skattefinansierade offentliga vården. Privata aktörer har sina regler.
Sammantaget låter det mycket vanskligt att flytta till ett annat land. Försök i stället att fullfölja vård och behandling hemma. Glöm inte egenvård, friskfaktorer, bryta destruktiva mönster.
Citera
2020-01-14, 14:47
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hej.
Vilken tråkig och jobbig situation.
Men svaret är nej (antar då att du är svensk medborgare, inte dansk utifrån vad du skriver).
Du har rätt till *akut* vård om du är gäst i Danmark.
Du har rätt till all vård i Danmark om du är dansk medborgare.
Om du är utlänning och är skriven eller arbetar i Danmark kan du också ha rättigheter beroende på vad arbetsgivaren har för avtal.
I din nuvarande situation kommer de sannolikt säga att du har ju en svensk sjukförsäkring och har full tillgång till vården i Sverige och hänvisa dig dit.
Ovanstående gäller den skattefinansierade offentliga vården. Privata aktörer har sina regler.
Sammantaget låter det mycket vanskligt att flytta till ett annat land. Försök i stället att fullfölja vård och behandling hemma. Glöm inte egenvård, friskfaktorer, bryta destruktiva mönster.

Hej! Okej tack så hemskt mycket för ett utförligt svar då vet jag att det inte direkt är ett alternativ. Det är bara det jag har rest mycket och jobbar typ hela mitt liv trots opiat beroende tro det eller ej OCH nej jag har inga rika föräldrar. Så att sitta fast här och inte kunna ta mig ur. Jag är beredd att halvera min dos i ett svep om dem sätter in mig på benzo för då finns det inget jag kommer få återfall på, och då kommer jag tillslut få recept på metadonet och kan jobba som en vanlig människa igen. Det kommer ta tid att friskna till från en halvering av dosen men jag är beredd på smärta för att kunna ta mig framåt, och det verkar som ja behöver benzo. Jag ber till gud att endokrin kommer ge mig injektioner mot de låga testosteronet och att det gör att jag får den där elden i mig igen och kan lägga ner benzo lika lätt som förut. Lätt har det väl inte varit, långt ifrån, men jag har klarat det utan att gnälla. Amen vi får väl se hur det blir, om man orkar ett varv till eller om man ska checka ut till andra sidan för allas bästa.

Mod kan ju slänga tråden om det inte finns mer att diskutera angående beroende vård i Danmark som svensk, eller låta den va kvar så folk kan se som har haft samma tankar som jag. Åter igen tack SirDuke för ett seriöst och icke dömande svar. Mvh Svampen!
Citera
2020-01-14, 15:23
Medlem
Äntligen kommit med LARO efter 3 månaders fina urinprov tagningar... Det har verkligen gått segt, fick dessutom vänta en extra 3 veckor pga personal brist samt att det har varit jul och nyårstider med massa röda dagar. Men nu äntligen har man fått kommit med och fick börja på en dos på 4mg, skulle få höja imorgon till 8 sedan till 10 MG och utvärdera det efter 4v.

Tycker jag redan känner mig stabil efter denna dos, så det kan ju bara bli bättre. Känner mig däremot väldigt seg just nu ? Antar att det gäller & sysselsätta sig ordentligt. Men är väldigt tacksam att jag nu är inne i värmen för att stanna !
Citera
2020-01-14, 15:27
Moderator
Morfar-52s avatar
Tråd "Åka till Danmark och söka hjälp LARO" infogad./mod
Citera
2020-01-14, 22:35
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Äh lite dåligt får jag väl räkna med att må, men det är ju inte direkt farligt

Vore kul att veta hur det går för dig.
Du verkar inte riktigt förstått hur buprenorfin verkar. Att trappa ner från 32 till 8 mg kan vem som helst göra utan större problem. När du kommer ner till 4-2 mg och lägre så börjar den riktiga avtändningen. Att hoppa från 2 mg är inget att rekommendera om du inte tycker om rännskita, gåshud och depression...

Ett tips till alla som planerar att trappa ner eller sluta med buprenorfin är att läsa länken nedan:
http://www.helpmegetoffdrugs.com/taper
Citera
2020-01-14, 23:02
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Vore kul att veta hur det går för dig.
Du verkar inte riktigt förstått hur buprenorfin verkar. Att trappa ner från 32 till 8 mg kan vem som helst göra utan större problem. När du kommer ner till 4-2 mg och lägre så börjar den riktiga avtändningen. Att hoppa från 2 mg är inget att rekommendera om du inte tycker om rännskita, gåshud och depression...

Ett tips till alla som planerar att trappa ner eller sluta med buprenorfin är att läsa länken nedan:
http://www.helpmegetoffdrugs.com/taper

Inne på dag 3 nu utan någon buprenorfin. Hoppade av vid 4mg/dag. Inte jättefarligt för tillfället, mest ont i knäna vilket jag kurerar med bastubad i behandlingshemmets källare. Har även theralen till natten om så skulle behövas men har inte använt det ännu eftersom jag blir så otroligt seg dagen efter, så jag hoppas jag slipper ta till det, även om några dagars seghet är ett litet pris mot att bli drogfri/medicinfri. Kanske smäller det till imorgon så jag knappt kommer upp ur sängen, men jag försöker ta det med ro. Jag kan ju inte dö av abstinensen liksom.

Märker dock att mycket undertryckta känslor bubblar upp, försökte titta på Requiem for a Dream förut, men det gick i 40 min, sen var jag tvungen att stänga av filmfan.

EDIT:
Ena jävligt jobbiga temperaturskiftningar har jag också, de är nästan värst.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2020-01-14 kl. 23:12.
Citera
2020-01-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubtown
För mig fungerade det inte. Testade Buvidal i ca 3 månader, både vecko-och månadsinjektioner. Vet inte hur mycket som satt i huvudet, men jag upplevde det som depåeffekten inte alls fungerade så som utlovat. Bytt tillbaks till tabletter nu och det tycker jag funkar mycket bättre. Testade även att ta t ex en 8mg tablett medans jag hade ”maxdosen” i kroppen och kände helt klart av det, vilket tyder på att depåeffekten om inte uteblivit helt så i varje fall fungerat väldigt svagt.
När jag gjorde mitt sista försök med Buvidal(då i månadsinjektion) så var det under jul-och nyår då det ej fanns någon läkare på plats på min mottagning, så jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och mådde skit i ca två veckor. Men första dagen läkaren var tillbaks blev jag direkt återinsatt på tabletter.
Jag skulle inte säga att jag blev tvingad, men näst intill. Dvs övertalad(/överkörd) om alla ”enorma fördelar för både mig själv och mottagningen”. I grund och botten tycker jag det är en sjukt smart idé om det nu hade fungerat så bra som de påstod.
Kan tillägga att jag låg på maxdos(dvs 32mg i veckosprutan och 128mg i månadsinjektion).
Det var inga problem att byta tillbaks, men jag tror det var lite för att jag verkligen valde att ge det en ordentlig chans under lång tid. Nu har jag helglättnad så det känns ändå helt okej med tabletter, men ändå inte såååå jäkla roligt att sitta och åka sjukt långt varje veckodag(bor en bra bit från min närmaste mottagning) för att få min dos. Men samtidigt så vet jag hur det har gått varenda jävla gång jag försökt sluta på egen hand - dvs återfall precis när man krigat sig igenom de värsta 5-6 veckorna. Så jag är rätt bestämd på att fortsätta kriga för mer och mer lättnad. Vill verkligen inte tillbaks till den livssituation jag hade innan jag började på LARO.

Skicka PM om du har fler frågor om Buvidal eller tips och råd, svarar gärna så gott jag kan om det hjälper.

Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg det uppskattas verkligen

Okej jag har hört många liknande situationer gällande denna spruta och det är precis de här jag menar...vad kommer hända om jag blir dålig när jag är på skolan eller det är kväll, helg eller jag är bortrest...kommer jag klara av att stå emot..och dom vet att jag är/var tillsammans med en som är aktiv och att min medicin har hjälpt mig mycke men de tänker dom förstöra för mig...det är de som oroar mig...men jag försöker samla in så mycke fakta jsg kan då min mottagning är körd i huvve

Dom ska ta bort espranor som jag har och Buprenorfin ocj bara behålla Subuxone som jag får huvudvärk ocj ledvärk av och metadon och denna spruta..sa då att jag vill ha metadon fast jag inte vill ha de men då säger dom att eftersom Buprenorfinen har fungerat för dig sen tidigare så är det de du kommer få..så jag har inget val än att ta denna spruta som jag inte ens vill ha....jag tycker det är sjukt att dom ska ta bort en medicin som fungerar för att ge mig nått som kan göra så jag tar återfall och förlorar både skola och mitt liv....kan dom verkligen göra såhär emot en?

Vet du nån man kan kontakta? Kan brukarföreningen hjälpa en me sånna här saker?

Har ni espranor på eran mottagning?
Vart bor du om jag får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in