2020-01-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hur vet du det?

Hur jag vet att WGS84 överensstämmer med verkligheten?
Därför att kartorna i våra GPS:er överensstämmer med verkligheten.
Därför att t.ex https://www.openstreetmap.org stämmer med verklighten.

Tror det eller ej - vi hittar på jorden.

Citat:
WGS84 är ju hemlig och sköts av amerikanska underrättelsetjänster?

Nej WGS84 är inte ett dugg hemlig.
WGS84 är helt enkelt en referenssystem med koordinater på en referensellipsoid.
https://confluence.qps.nl/qinsy/8.0/en/world-geodetic-system-1984-wgs84-29855173.html
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-14 kl. 20:11.
Citera
2020-01-14, 20:34
Medlem
Citat:
När det kommer till praktisk användning av kartor används inte glober trots att vi, enligt dig, lever på en glob. Eftersom globen är så stor att den ser platt ut, enligt dig, varför göra sig besväret att omvandla och förvränga den. Det är rutsystemet på kartan som den användbar, inte projektionen.

Ovan är direkt felaktigt. Idag använder vi oss enbart av glober när vi navigerar - mer precist använder vi oss av referensellipsoiden WGS84.

Varenda smartphone och navigator baseras på globen WGS84.
GoogleMaps och https://www.openstreetmap.org/ baseras på globen WGS84.

Och är man inte helt förvirrad så inser man att eftersom ovan kartor fungerar så överensstämmer de med verkligheten.

Citat:
Det är rutsystemet på kartan som den användbar, inte projektionen.

Och rutsystemet och dess avstånd kommer från WGS84.
Och rutsystemet visar bland annat att den längsta latituden är ekvatorn och att de successivt blir kortare ju närmare polerna du kommer. Rutsystemet visar att latituden S90 är 0 meter lång!

Förklara hur i hela världen latituden S90 kan vara 0 meter lång på en platt jord.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-14 kl. 20:42.
Citera
2020-01-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I bilderna från sjön Pontchartrain, till exempel.
Det räcker med att kurvan syns på ett ställe för att det ska gälla hela klotet.
Kurvan i bilderna från Pontchartrain förklarar observationen (att bådar skyms av kurvan) på Vänern och alla andra platser.
Det gäller det omvända också för när kurvan inte syns. Vad ska du göra nu?
Citera
2020-01-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tycker mig helt enkelt inte se något speciellt veck någonstans där båtarna börjar sjunka.

Men ser ut att sjunka gör båtarna! Det förutsätter så klart ingen mjuk och fin "kurva". Det skulle lika gärna kunna förklaras av att jorden är en myriagon eller liknande. (Polygon med väldigt många sidor)

Detta spelar dock ingen roll, om det jag ser beror på en sfär eller en polygon med många sidor. Påståendet jag opponerade mig mot var att jorden såg platt ut. Det håller jag alltså inte med om. Jag ser en krökning, eller möjligen att jag ser veck som jag misstar för en mjuk krökning.
Okej, du ser något jag inte ser.
Citera
2020-01-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag kan leta upp en skiss av hur satelliter är i en geostationär bana och illustrera vinklar. Det kan inte du. Därför är din modell felaktig eftersom jag har en fungerande modell. Du har chansen att bevisa för alla att din modell fungerar men du är ovillig att göra det. Därför kan man inte ta dig på allvar.

Jag påstår att stenar faller långsammare från byggnader än lyftkranar. Om jag kastar ut en sten från tionde våningen tar det 16 sekunder mer än om man kastar ut samma sten från 28 meters höjd. Men jag tänker inte bevisa det för någon. Det är bara så det är.
Du har en modell, det är riktigt och ritbordet kanske den funkar. Du kan inte bevisa den.
Citera
2020-01-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur jag vet att WGS84 överensstämmer med verkligheten?
Därför att kartorna i våra GPS:er överensstämmer med verkligheten.
Därför att t.ex https://www.openstreetmap.org stämmer med verklighten.

Tror det eller ej - vi hittar på jorden.
Rutsystemet på kartan får dig att hitta, spelar ingen roll hur kartan ser ut.

Citat:
Nej WGS84 är inte ett dugg hemlig.
WGS84 är helt enkelt en referenssystem med koordinater på en referensellipsoid.
https://confluence.qps.nl/qinsy/8.0/en/world-geodetic-system-1984-wgs84-29855173.html

Du länkar som vanligt till ett företag som säljer programvara med antydan om att de administrerar WGS84, det gör de inte. Varför medvetet ljuga?
Citera
2020-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ovan är direkt felaktigt. Idag använder vi oss enbart av glober när vi navigerar - mer precist använder vi oss av referensellipsoiden WGS84.

Varenda smartphone och navigator baseras på globen WGS84.
GoogleMaps och https://www.openstreetmap.org/ baseras på globen WGS84.

Och är man inte helt förvirrad så inser man att eftersom ovan kartor fungerar så överensstämmer de med verkligheten.
Vänligen visa upp WGS84.

Citat:
Och rutsystemet och dess avstånd kommer från WGS84.
Och rutsystemet visar bland annat att den längsta latituden är ekvatorn och att de successivt blir kortare ju närmare polerna du kommer. Rutsystemet visar att latituden S90 är 0 meter lång!

Förklara hur i hela världen latituden S90 kan vara 0 meter lång på en platt jord.
Det fetade: hur vet du det? Har amerikanska underrättelsetjänster berättat det för dig.
Citera
2020-01-14, 22:24
Medlem
Citat:

Vad är det för "rutsystem" du pratar om?

Citat:
Vänligen visa upp WGS84.

Visa upp WGS84? Du har ju uppenbarligen inte ens koll på vad WGS84 är.
WGS84 är inget annat än en referensellipsoid med longituder och latituder. WGS84 är en digital jordglob inklusive "rutsystemet" du yrar om.

Menar du att du vill se en grafisk illustration av WGS84? Google maps är ett exempel.
Eller menar du parametrarna som definierar ellipsoiden?
https://www.researchgate.net/figure/Parameters-of-the-WGS84-ellipsoid_tbl1_306345303

Citat:
Det fetade: hur vet du det? Har amerikanska underrättelsetjänster berättat det för dig.

Hur jag vet att S90 är en punkt i WGS84?
Titta i t.ex google maps. Eller kartan i din bilnavigator. Eller Sjökortsplottern. Eller på någon annan karta.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-01-14 kl. 22:28.
Citera
2020-01-14, 22:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Är det din falsifiering? Förstår du inte hur galen den är?

Men du skriver själv att du saknar kunskap, så...
Citera
2020-01-14, 23:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Du har en modell, det är riktigt och ritbordet kanske den funkar. Du kan inte bevisa den.

Du vågar ju inte ens visa upp din modell. Du vet ju redan att den inte ens fungerar på pappret så du kommer aldrig att ens försöka bevisa den. Du sitter bara på ditt pojkrum och fantiserar. Ge mig övertygande bevis på din teori!

Du vet väl hur peer-review funkar? Man lägger fram en teori där man beskriver ett objekt, en process eller ett fenomen och förklarar hur man kommit fram till det. Sedan publicerar man det för andra forskare som återskapar experiment och observerar det man skrivit om. Jag ger dig chansen att få din teori prövad men du vill inte publicera din teori. Är du rädd att din teori är fel? Eller vet du att du har fel?
Citera
2020-01-15, 01:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du vågar ju inte ens visa upp din modell.
Klart hon inte kan. Det enda hon kan är att begära evidens för en runt jord, med ett minne som en guldfisk - Tråden kryllar av sådana evidens.

Sedan påstår hon att jag gått till personangrepp, något hon heller inte lyckats att påvisa. Hon är en bluff helt enkelt - massor tyder på det.
Citera
2020-01-15, 01:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Okej, du ser något jag inte ser.

Det beror i så fall för att du inte stått och tittat på större skepp som försvinner ner i horisonten, alternativt att du behöver glasögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in