2020-01-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns mycket gott om evidens för att jorden är en sfär, och en hel del av dagens teknik bygger på att jordens form är som sagts. Du har fått mängder med evidens presenterade för dig här i tråden, men som du själv säger så saknar du kunskap för att kontrollera dessa - Det innebär inte att andra har den kunskapen.

Att man inte förstår ett evidens är inte detsamma som att det inte finns.

Hela den här tråden visar på att du saknar just kunskap - I annat fall hade du visat upp något vettigt som visar att jorden är platt.
Och återigen börjar du tjata om evidens versus bevis, helt irrelevant, kalla det vad du vill.

Visa evidens/bevis för att jorden är en glob?
Citera
2020-01-14, 12:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej. Om jorden redan ser platt ut på detaljnivå, varför göra om den? Och då menar jag google maps.
Undrar du varför en karta på en skärm är tvådimensionell?
Citat:
Du behöver inte förklara för mig att bord är platta och därför är kartan tryckt på ett platt papper.
Du visste alltså redan. Bra - du kanske kommer till insikt en vacker dag, trots att som du själv säger, saknar kunskap och resurser.
Citera
2020-01-14, 12:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Och återigen börjar du tjata om evidens versus bevis, helt irrelevant, kalla det vad du vill.
Ska inte tjata om det, men jag använder den korrekta benämningen.
Citat:
Visa evidens/bevis för att jorden är en glob?
Kommer du inte ihåg vad du läste för femton minuter sedan?

Avstånden på jorden överensstämmer med avstånden på en jordglob, och blir fel om du försöker med en tvådimensionell karta.
Citera
2020-01-14, 12:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
'Jorden är för stor för att kunna se kurvan', så brukar det heta från globjordare.

Varför göra den platt?

Kanske därför att bildskärmar är platta?
Citera
2020-01-14, 13:17
Medlem
Citat:
Hur vet du att den är korrekt?

För att avstånden stämmer överens med verkligheten. Testa själv vetja, det är rätt roligt att stämma av avbilden mot verkligheten.
Citera
2020-01-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag antyder ingenting, jag ställer en extremt enkel fråga.

"vilken form får jorden med de korrekta avstånden"

Du själv säger att avstånden är korrekta och jag antyder inget om formen, jag frågar.

Får ditt antagande om platt jord ett platt fall om du faktiskt svarar?

Så, igen, vilken form får jorden med de korrekta avstånden?
Din fråga baseras på antagandet att bollformen är en korrekt avbildning av jorden. Det finns inga bevis för ett sådant påstående.
Citera
2020-01-14, 13:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Din fråga baseras på antagandet att bollformen är en korrekt avbildning av jorden.
Något du faktiskt kan kontrollera själv. Jag och andra har berättat hur, men som du själv säger så saknar du kunskap. Det innebär inte att du har rätt.
Citat:
Det finns inga bevis för ett sådant påstående.
Jo, det finns massvis med evidens för att jorden är en sfär. Och mycket av vår teknik i dag skulle inte fungera om det inte vore att jorden var rund.

Kan du få fram något minsta evidens för att jorden är platt? Näe.
Citera
2020-01-14, 13:37
Medlem
Citat:
Undrar du varför en karta på en skärm är tvådimensionell?
Du visste alltså redan. Bra - du kanske kommer till insikt en vacker dag, trots att som du själv säger, saknar kunskap och resurser.
Nej, det gör jag inte. Nu försöker du dig på samma trick som med ett platt bord och platt papper.

När det kommer till praktisk användning av kartor används inte glober trots att vi, enligt dig, lever på en glob. Eftersom globen är så stor att den ser platt ut, enligt dig, varför göra sig besväret att omvandla och förvränga den. Det är rutsystemet på kartan som den användbar, inte projektionen.
Citera
2020-01-14, 13:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Nu försöker du dig på samma trick som med ett platt bord och platt papper.
Okej, vi leker med tanken att jorden är en sfär. Hur skulle då du göra en kartbok? Den jag hade när jag bilade i Europa var på säkert tvåhundrafemtio sidor. Många kartor och med olika skalor. Inga problem att se översiktsbilder på hela länder eller detaljer med gator.

Har du en bättre idé att göra den boken än som en bok, om du leker med tanken att jorden är en sfär?

Kartbok: https://www.adlibris.com/se/bok/europa-vagatlas-2019-2020-motormannen-skala-1800000-9789113094373?gclid=CjwKCAiA6vXwBRBKEiwAYE7iSznY NKJLCT9SkxDH-L7qwSlrHETWfeA2J34-n-ifGyWlaKI_ehA2WhoC940QAvD_BwE
Citera
2020-01-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ska inte tjata om det, men jag använder den korrekta benämningen.
Kommer du inte ihåg vad du läste för femton minuter sedan?

Avstånden på jorden överensstämmer med avstånden på en jordglob, och blir fel om du försöker med en tvådimensionell karta.
Jag förstår att du godtar påstående om att avstånden stämmer med en glob. Du har exempelvis inga bevis för att södra sidan jorden motsvarar globen. Du måste godta vad makten säger.
Citera
2020-01-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse
För att avstånden stämmer överens med verkligheten. Testa själv vetja, det är rätt roligt att stämma av avbilden mot verkligheten.
Hur vet du att de stämmer bortom den 60 parallellen syd?
Citera
2020-01-14, 14:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur vet du att de stämmer bortom den 60 parallellen syd?
Tänkte du att jorden skulle vara rund förutom just där?

Men ja, det finns evidens för att HELA jorden är en sfär. Btw: Om bara delar skulle vara en sfär så är det inte en sfär.

Hur går det med dina mätningar som kan få fram evidens för det du påstår? Det har gått ett par timmar nu, och du skulle utan problem kunnat få fram evidens för din platta jord under den tiden. Men du klarar inte av det? Din avsaknad av kunskap som du själv påpekat förstår jag, men det finns väl andra som kan mer som borde fått fram något, eller hur tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in