2020-01-14, 19:13
Medlem
Pusts avatar
Varför bryr sig muslimer så mycket om vad de kristna tror egentligen? Man måste ju ändå vara drägg för att kunna tillhöra kristendomen.

Muslim calls Christian stupid

- Christianity is not wrong. We believe in Jesus and love Jesus more than you do.
- So you're better than I am?
- I am not better than you are.
- Sounds like it.
Citera
2020-01-14, 19:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Vad garanterar dig denna fras. Är det inte från Bibeln och kanske har någon lagt den i boken tidigare? För att dölja sanningen? Du vet, Bibeln har ändrats genom historien. Är det inte?

Visst är det så att vi inte har kvar originalen som skrevs ner en gång för länge sedan, men skillnaderna är väldigt små även mellan dom kodexar som det är strid om. Att Jesus sa att den som förnekar Sonen förnekar Fadern är det ingen tvekan om.
Citera
2020-01-14, 19:24
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Tja i islam. Varje muslim ska tro på fem saker:
Tro på Gud
Vi tror på hans änglar
Tro på alla hans budbärare och profeter (Muhammad, Jesus, Moses, Joseph, Adam, Ibrahim, Noah, Jacob, Yahya, Yunus, Zakaria, Idris.)
Tron på alla Guds böcker (Koranen, första evangeliet, Torah)
Tron är att det finns en dag då människor hålls ansvariga för sina handlingar. (Domens dag).

Vi tror på alla budbärare och profeter. Deras budskap är detsamma och deras mål är desamma. Det är dyrkan av Gud. Bara inte dyrka alla trägudar, dyrka månen, solen, elden eller musen. Eller planeter, alla dessa saker hände i forntiden av okunnighet. Religioner kom för att visa människor sanningen i världen, från den verkliga skaparen av universum. I islams religion. Alla budbärare nämns i Koranen. Med alla deras berättelser fulla av lektioner och mirakel.

Varför. Muhammad och Jesus som sagt. Motsatt par ???
Det är tydligt att din islamiska kultur är begränsad och inte bra. Eftersom du fokuserar på vissa saker. Och förstår inte islams smör. Eller kanske du gör detta med avsikt bort från den avsedda rättvisa och lemlestring du?
Kort sagt. . Den största skillnaden är. Islamens religion är inte justerbar, den är från Gud och hans ord får aldrig skadas. Vi respekterar detta. När det gäller boken i Nya testamentet. Många saker har ändrats för att passa den moderna eran. Är det inte? Jesus accepterade detta !!
Må Gud acceptera detta !!
Vem gjorde exakt det och varför !! Vad är hans mål!
Det här är frågorna du behöver tänka på och få inblick i saker.
Å andra sidan svarade du inte ens på min fråga som jag ställde i början av diskussionen.

Som kristen måste du tro på Koranen, Toran och det första evangeliet. Islamens religion och judendomen. För att de är alla. Religioner från Gud, deras mål och uppdrag är desamma. Det är en tro på Guds existens, eller hur?

För det första måste du klargöra vad jag inte svarat på som första fråga då det är svårt röna ut vad du frågar om som första fråga?

Du kräver också att jag, för att kalla mig kristen ska erkänna koranen som rättesnöre? Var kommer det ifrån?

Nya testamentet och koranen har inte samma mål eller samma väg för att nå målet, att nå Gud? Du skriver "deras mål, uppdrag är detsamma" men Jesus i nya testamentet är inte kompatibel med *Isa, *en beskriven person inom islam med endast det arabiska namnet för Jesus gememsamt.

Fokuserar jag bara på vissa saker inom islam för att misskreditera? Nej, jag lyfte bl a fram dödstraffen, att inom islam, om du lämnar religionen så är det belagt med dödsstraff, om man följer som du beskriver man ska göra inom islam, följer ordagrannt. Du kan så att säga checka in men aldrig ut från islam. Detta föder en mentalitet som är sluten och hotfull. Den fria viljan stoppas vilket är fundamentalt motsägande för en relation med Gud inom kristendomen.
Alltså den fria viljan är central, utan dödshot. Det går inte heller kontrollera människors innersta. Det går bara få dem att spela teater om de hotas med dödsstraff. Det är helt fritt för människor välja Gud eller inte i kristendomen, läs in här - vad som står i nya testamemtet.
De saker jag tog upp som du reagerade på rör sharia, islam och är verklighet inom islam. Vad gör dig upprörd med detta då det är enligt islam? Jag opponerar mig mot detta med religiösa dödsstraff (absurt och avskyvärt) men pekar också mot skillnaderna överlag islam vs kristendomen. Vad är felet tala klarspråk om detta?

Finns olika avskrifter som skiljer sig på arabiska ang koranen? Ja. Således har skrifterna ändrats. Du kan säga nej till detta men för mig är det viktigaste peka på skillnaderna i grunderna hos bibeln och koranen. Vi behöver inte igenom olika forskares, teologers förklaringar kring orginalets skrift (koranen) utan diakritiska tecken och hur detta översatts, de olika kopiorna därefter osv. Det kan du o jag fråga forskare om, eller teologer.

Så..vad gäller bibeln så är den skriven på människors vis. Med bokstäver, likt koranen : ) Inget är fullständigt här i världen eller kan beskrivas fullt ut med bokstäver. Bara detta säger en del om att tolka saker i bibeln (eller koranen).
Att bibelns böcker skulle ha ändrats vad gäller kärnan? är inte sant. Alla grunder finns där. Fortfarande. Jesu centrala roll o budskap för att förstå vem Gud är och hur komma till Gud. Om jag läser bibelns hebreiska del på svenska så får jag en viss "dialekt" genom svenskan på budskapet. Men, kärnan finns där.
Att läsa de hebreiska eller grekiska texterna ger sitt för den som kan detta. Men översättningar till andra språk gör ju inte att allt blir felöversatt. Det blir mer som budskapet förs ut via olika "dialekter" som sagt.
Jag tror egentligen du menar att hela nya testamentet är textkorrumperat och förstår inte vad detta kommer ifrån? Det är du som får föra talan där om var du bygger det på?

Min sympati för kärnan i Jesu budskap, om jag skulle välja igen, är helt solklart vald över vad koranen, Muhammed lärde ut.
Jag accepterar din tro, ditt val.
Kan du acceptera mitt val (min kultur) och sluta säga att jag måste acceptera koranen när jag inte håller med de grunder den förespråkar?
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2020-01-14 kl. 19:37.
Citera
2020-01-14, 19:36
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det föreligger sedan årtusenden tillbaka klara missförstånd till vad Jesus predikade den dagen han påstod att han var Gud. Treenigheten äger ingen sådan rätt att påstå detta, utan det Jeus menar är att han har Guds helige ande inom sig. Som med alla profeter är Gud förkroppsligad inom den som profeterar. Även Muhammad såg Guds helige ande inom sig som uppenbarelser.

Ingneting i Johannes vittnesmål tyder på att Jesus är Gud, utan det som står är följande:
Frid åt er alla. Som fadern har sänt mig, så sänder jag er. Sedan andades han på dem och sade: Ta emot helig ande. Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, om ni binder någon i hans synder, så är han bunden.

Fadern (Gud) har sänt honom som profet och Jesus sänder sedan ut sin välsignelse till församlingen. Den helige anden är just Guds ande, den uppenbarelse som profeterna får (för de är fler än Jesus, Muhammad och Moses).

Alla kristna församlingar erkänner inte treenighetsläran, men de tre största församlingarna gör det. Därför är det också fel att påstå att kristna tror på teenighetsläran så som den lärs ut av den lutherska kyrkan.

Dina verser förtäljer en historia som mer handlar om folkslag än treenighetsläran. Koranen nämner ofta "the children of Israel" och menar således den Israeliska folkätten, dvs israeliterna. Det är ur israelisterna som Juda kommer från och det är ur israeliterna som Kristendomen kommer från.

Vi har sedan en annan stam av Abrhams nedstigna led och det är ismaeliterna som idag är arabfolket och fårn den stam som Islam egentligen har sitt ursprung från. På grund av naturliga konflikter mellan israeliter och ismaeliter är Koranen ganska fullspäckad med suror som beskriver avund mot israels folk och Juda. Detta har ingenting med treenigheten att göra då denna lära kom till tusen år senare.

QURAN SURAH ALI ‘IMRAN 19 IN ARABIC TEXT
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ

QURAN SURAH ALI ‘IMRAN 19 IN ENGLISH TRANSLATION
SAHIH INTERNATIONAL
(3:19) Indeed, the religion in the sight of Allah is Islam. And those who were given the Scripture did not differ except after knowledge had come to them – out of jealous animosity between themselves. And whoever disbelieves in the verses of Allah, then indeed, Allah is swift in [taking] account.

Vi älskar judarna, vi tror naturligtvis på judarnas religion och vi anser dem inte som fiender. Förutom de som ockuperade Palestina nu. Och få det oskyldiga palestinska folket ur det, utan någon mänsklighet

Araber och judar är släktingar. De är kusiner. Det som förenar araber och judar. Gemensam förfader. Han är profeten Ibrahim. Avstamningen av Ismail och Jacob kom från honom.
(Araberna. Judarna) .

Koranen säger att Gud räddade Mose och hans folk från Farao. Men judarna tackade inte Gud för det. Koranen säger att judar har dödat profeter genom historien. Varför gjorde de det här?
Även om Gud föredrog dem över hela världen, som nämnts i Koranen

وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوَءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
Al-Baqara, 2vs49
And (remember) when We did deliver you from Pharaoh's folk, who were afflicting you with dreadful torment, slaying your sons and sparing your women: that was a tremendous trial from your Lord.

Tidigare var araber involverade i bönder och några av dem arbetade i handeln. Och djuruppfödning också.
Profeten Muhammad bytte ut varor när han arbetade i handeln.
Tidigare brukade alla göra liknande saker. Inte undra på detta.
Citera
2020-01-14, 19:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Okej. Vilka är skillnaderna i de tre religionerna? Om du läser det och förstår allt inuti, naturligtvis.
Vilka är huvudsyften för profeten Jesus? Och Moses. Och Muhammad?
Annat än att dyrka Gud. Och göra bra saker.?
Vad är profeternas funktion?
Kan du definiera profetens betydelse och funktion?
Beroende på hur du tänker. Och din kultur
Skillnaden är att Torah och Koranen pekar mot Guds löfte om Messias, medan evangeliet låter oss veta att Messias kan vara med oss här och nu.

Alla profeter profeterar om Messias.

Det är Messias som utbreder Guds rike, och som lär oss allt.
Han är början på den nya skapelsen.
Citera
2020-01-14, 19:58
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Varför bryr sig muslimer så mycket om vad de kristna tror egentligen? Man måste ju ändå vara drägg för att kunna tillhöra kristendomen.

Muslim calls Christian stupid

- Christianity is not wrong. We believe in Jesus and love Jesus more than you do.
- So you're better than I am?
- I am not better than you are.
- Sounds like it.

Jag är aldrig bättre än dig. Alla profeter har ett meddelande. Bara dyrkar Gud
Och inte bara islamens religion. Jag säger inte att du ska bli muslim. Men jag rekommenderar att du bara tillber Gud och inte tillber en annan gud med honom. Jag gillar inte att någon kommer till helvetet. På grund av dyrkan av en annan gud än Gud fruktar jag för alla människor plågan av evig eld. Detta är den största förlusten en person kan förlora. Så jag ger bara råd, och i slutändan har alla det. Valfrihet. Och ett privat sinne. Och dommedagskonto
Citera
2020-01-14, 20:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är aldrig bättre än dig. Alla profeter har ett meddelande. Bara dyrkar Gud
Och inte bara islamens religion. Jag säger inte att du ska bli muslim. Men jag rekommenderar att du bara tillber Gud och inte tillber en annan gud med honom. Jag gillar inte att någon kommer till helvetet. På grund av dyrkan av en annan gud än Gud fruktar jag för alla människor plågan av evig eld. Detta är den största förlusten en person kan förlora. Så jag ger bara råd, och i slutändan har alla det. Valfrihet. Och ett privat sinne. Och dommedagskonto
På vilket vis skulle jag inte vara muslim, skulle du säga.
Citera
2020-01-14, 20:25
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja så är det. Det är därför jag ser koranen som rasistisk. Men det största problemet med islam är att deras profet var en blodtörstig krigsherre som ville erövra världen.

Alla dina kommentarer är naiva. Det bygger bara på lögner. Och rasism. Mot religion. Det enda målet är att kränka skulden. Utan logiska argument och rättvisa. Betala någon dig för detta beteende? Eller är det en överdriven kraft av hat och rasism du har? Vill du bara lägga det här?
Citera
2020-01-14, 20:37
Medlem
Fazerfazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Det stämmer ju inte. Kkvinnan är mer förtryckt i icke-muslimska länder och fenisismen är ett tydligt svar på förtrycket.
Islam ger kbvinnan rättighet, skydd och respekt.

koranen:
Troende! Det är inte tillåtet för er att ärva [andras] hustrur mot deras vilja; och ni får inte utsätta [era hustrur] för hård behandling för att [förmå dem att begära skilsmässa och på så sätt kunna] återta något av vad ni har gett dem, såvida de inte bevisligen har gjort sig skyldiga till grovt oanständiga handlingar. Och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd; om ni fattar motvilja mot dem är det möjligt att ni vänder er ifrån det som Gud skulle ha gjort [till en källa] till rik välsignelse [för er].2

Men den som gör gott och har tron – man eller kvinna – skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna.3

Gud har anbefallt människan [att visa] godhet mot sina föräldrar; [hon bör tänka på att] modern har burit sitt barn genom det ena svaghetstillståndet efter det andra, [fött det] och ammat det under två år. Tacka Mig och dina föräldrar [och minns att] Jag är målet för er färd!8
Vi har förmanat människan att visa godhet mot sina föräldrar. [Den blivande] modern bär sin börda med möda och med smärta föder hon – ja, [hennes möda] varar trettio månader, amningstiden [inbegripen] Och när människan vid det fyrtionde levnadsåret når sin fulla mognad, ber hon: ”Herre! Gör att jag [alltid] visar tacksamhet mot Dig för Dina välgärningar mot mig och mot mina föräldrar och att jag gör det goda och det rätta och allt det som Du ser med välbehag; och gör mina efterkommande till goda och rättrådiga människor! Jag är en av dem som har underkastat sig Din vilja och som [alltid] vänder åter till Dig i ånger.”9
Män och kvinnor är jämställda gällande religiösa och moraliska plikter och får ta konsekvenserna av sina egna handlingar:
Och Gud svarar dem: ”Jag skall inte låta någon av er som arbetar och strävar, vare sig man eller kvinna, se sin strävan gå förlorad – ni är [alla] av samma rot [och skall lönas på samma sätt]. De som övergav sina hem för att fly undan det onda, eller drevs bort därifrån och led annan oförrätt för Min skull och de som kämpade [för Min sak] och stupade, för dem alla skall Jag utplåna deras dåliga handlingar och föra dem till lustgårdar, vattnade av bäckar – en belöning från Gud själv; ja, den bästa belöningen väntar hos Gud.”10

Hitta inte på lögnar om sånt du saknar kännedom om.

Konflikter och krig i muslimska länder är inte på grund av Islam utan trots Islam. Världen ögon är på muslimska länder inte för muslimernas skull men för att väldiga naturresuser ''råkat'' hamna i muslimnerns händer och världen krigar om resurserna. Muslimerna drabbas hårdast.

vad menar du med att kvinnan är mer förtryckt i icke-muslimska länder? vilka länder då? dom får ju inte ens visa sitt ansikte eller köra bil i många muslimska länder. och hur försvarar du då att om det nu står så i koranen, varför är det så vida känt att muslimska män ofta förtrycker sina kvinnor i allahs namn?!
Citera
2020-01-14, 20:43
Medlem
Citat:
Alla dina kommentarer är naiva. Det bygger bara på lögner. Och rasism. Mot religion. Det enda målet är att kränka skulden. Utan logiska argument och rättvisa. Betala någon dig för detta beteende? Eller är det en överdriven kraft av hat och rasism du har? Vill du bara lägga det här?

Den enda som ljugit de senaste sidorna är du. Men du har naturligtvis inga problem med att ljuga för otrogna. Koranen är rasistisk i sin rätta betydelse. Alla som inte är muslimer har lägre värde även bokens folk. Du kan inte se det eftersom du antagligen är hjärntvättad sedan barnsben.
Citera
2020-01-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Visst är det så att vi inte har kvar originalen som skrevs ner en gång för länge sedan, men skillnaderna är väldigt små även mellan dom kodexar som det är strid om. Att Jesus sa att den som förnekar Sonen förnekar Fadern är det ingen tvekan om.

Jo, min vän det är just det som det är tvekan om. Att man till exempel hittar ordet "sändebud" i ena boken och ordet "som" i en annan bok är ju bevis på att det finns en viss tvekan. För övrigt är det inte bara detta som är skillnaden mellan islam och kristendomen. Visst är det absolut viktigaste inom islam själva tron. Dvs att tro att Allah är den enda guden och att han inte har några söner och att endast Honom får vi dyrka. Men skillnaderna är många fler än bara det. Det handlar om pengar (ränta), nästa liv och mycket mer.
Citera
2020-01-14, 20:47
Medlem
Fazerfazers avatar
Jag har sett och varit med om helande av människor från sjukdomar och ohälsa i jesu namn...

Vad har du varit med om för under, i allahs namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in