2020-01-14, 18:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är den som lägger ut saker på nätet som är ansvarig för dom. Även om någon annan har skrivit saker så är det Indiern eller Svante som är ansvarig för det som dom lägger ut på nätet. Inte den som skrivit det från början.

Nu gäller frågan vem som författar och skriver texterna. Inte vem som är ansvarig rent juridiskt mm.

Citat:
Här säger du att det är tveksamt att greta skriver själv.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Nej. Det skriver jag inte. Jag tror att hon skriver texterna själv, men så länge det inte finns 100% bevis på detta så är det förståeligt att folk vill diskutera detta och jag kan således inte heller 100% bevisa något. Huvudpoängen är dock att den här historien med inloggningskonton på Facebook gör varken från eller till här, när det gäller vem som skriver texterna. Ingenting har förändrats ur den synvinkeln.

Min text:

"Om Greta skriver sina texter för sociala medier själv kan givetvis diskuteras, men det har ingenting att göra med hur hon loggar in på de olika sociala medierna. Det är en annan historia."

Citat:
Här skriver du att Indiern reposta en del andra inlägg.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Ja, från Gretas Twitter och Instagram (som jag tolkade det). Greta skriver ju:

Citat:
Greta / Facebook:

"The rest that is shared on Facebook is reposted from Twitter and Instagram by the guy who founded the Greta Thunberg Facebook page long before I knew it existed. His name is Adarsh Prathap and he lives in India."

(källa)

Det mest felaktiga är dock att indiern skriver Twitter-inlägg åt Greta. Det finns ingen som helst officiell information som ger stöd för det. Indiern verkar bara ha med Facebook att göra.

"En källa på att Svante och indiern skriver Gretas inlägg på Facebook och Twitter."

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag vet att det var indiern som skapade kontot!

Ja. Greta berättar på Facebook hur allt gick till.

Citat:
Greta / Facebook:

"Since I have chosen not to be on Facebook personally I use my father Svantes account to repost content, because you need an account to moderate a Facebook page. The rest that is shared on Facebook is reposted from Twitter and Instagram by the guy who founded the Greta Thunberg Facebook page long before I knew it existed. His name is Adarsh Prathap and he lives in India. Since a lot of people thought it was my official page in the beginning I asked if I could co-manage it and he said yes."

(källa)
2020-01-14, 18:38
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Man har enligt praxis rätt, att citera en hel del från sociala medier, men om man har rätt att direktlänka som du ber om, är betydligt mer osäkert, särskilt när jag varken vet din eller andras identitet här på Flashback, och särskilt när Greta inte heller gett sitt tillstånd för en sådan direktlänkning till Flashback.
Du brukar ju själv direktlänka Greta! Har hon gett tillstånd till det?
2020-01-14, 18:41
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu gäller frågan vem som författar och skriver texterna. Inte vem som är ansvarig rent juridiskt mm.

Nej. Det skriver jag inte. Jag tror att hon skriver texterna själv, men så länge det inte finns 100% bevis på detta så är det förståeligt att folk vill diskutera detta. Huvudpoängen är dock att den här historien med inloggningskonton på Facebook gör varken från eller till här, när det gäller vem som skriver texterna. Ingenting har förändrats ur den synvinkeln.

Min text:

"Om Greta skriver sina texter för sociala medier själv kan givetvis diskuteras, men det har ingenting att göra med hur hon loggar in på de olika sociala medierna. Det är en annan historia."

Ja, från Gretas Twitter och Instagram (som jag tolkade det). Greta skriver ju:

Det mest felaktiga är dock att indiern skriver Twitter-inlägg åt Greta. Det finns ingen som helst officiell information som ger stöd för det. Indiern verkar bara ha med Facebook att göra.

"En källa på att Svante och indiern skriver Gretas inlägg på Facebook och Twitter."

Ja. Greta berättar på Facebook hur allt gick till.

Det har varit så mycket skumrask affärer runt greta att man kan inte tro på det du vill påstå. Dessutom så försöker du förvrida saker så att du ska tro på det själv. Visst gör det du men jag har en annan åsikt. Ytterligare ett försök till damage control som inte fungerar.
2020-01-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sedan får man tänka på att allt har ju gått väldigt fort för Greta. För ca 1,5 år sedan var hon en ensam tjej som mest satt på soffan och klappade hundar. Och idag är hon en superkändis som leder en miljonrörelse. Och hon har precis fyllt 17 år.

Det är väl inte så konstigt att allt inte sköts perfekt. Och varken Greta eller Svante verkar ha ett stort ordningssinne utan den känsla man får av dem är att de improviserar en del. De löser problem spontant. Ibland blir det bra och ibland mindre bra.

Det här med Facebook var ju ett totalt icke-problem fram till några dagar sedan. Greta kunde nå ut till folk via Facebook. Det var allt de begärde. Det fungerade.

Huruvida hon loggade in via pappans konto eller via ett eget konto kändes nog som en obetydlig smådetalj i sammanhanget, i relation till allt annat som hände runtomkring dem.
Även mitt intryck är att Greta och Svante verkar improvisera en del! Samtidigt verkar hon förbereda åtminstone vissa presskonferenser ytterst noga, Greta berättade ju att hon hade lärt sig helt utantill 45 A4 sidor med svar till en enda presskonferens!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-14 kl. 18:53.
2020-01-14, 18:53
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Även mitt intryck är att Greta och Svante verkar improvisera en del! Samtidigt verkar hon förbereda åtminstone vissa presskonferenser ytterst noga, Greta berättade ju att hon lärt sig helt utantill 45 A4 sidor med svar till en enda presskonferens!
Länk?
2020-01-14, 19:00
Medlem
Citat:
Även mitt intryck är att Greta och Svante verkar improvisera en del! Samtidigt verkar hon förbereda åtminstone vissa presskonferenser ytterst noga, Greta berättade ju att hon hade lärt sig helt utantill 45 A4 sidor med svar till en enda presskonferens!

https://detgodasamhallet.com/2019/07/16/bitte-assarmo-intervjuar-elsa-widding-katastrofprognoserna-om-klimatet-ar-kraftigt-overdrivna/

Citat:
– Hon är vuxenvärldens förlängda arm, en lobbyist helt utan koppling till vetenskap. Dessutom är hon inte insatt i sakfrågan även om hon säkert har lärt sig några användbara fraser utantill. Jag ser det som omöjligt för en person som inte ens gått klart skolan att sätta sig in i de här komplexa frågorna. Hon agerar på vuxenvärldens oro, tar klimatkrisen som en given förutsättning och agerar utifrån det. Greta skulle kunna göra mycket gott om hon bara fick jobba med rätt fråga. Avfallsfrågan till exempel. Tänk om hon istället fick driva på stängningen av världens 50 största soptippar.
2020-01-14, 19:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Även mitt intryck är att Greta och Svante verkar improvisera en del! Samtidigt verkar hon förbereda åtminstone vissa presskonferenser ytterst noga, Greta berättade ju att hon lärt sig helt utantill 45 A4 sidor med svar till en enda presskonferens!
Greta har ju nämnt att hon gör lite som hon känner för, går på magkänsla, vilket visat sig fungera mkt, bra.

Gretas roll som upplysare för klimatkrisen torde nått sin kulmen runt om hela jorden till samtliga generationer. Nu är det dags för nästa nivå och det är handling. Gretas tankar om den holistiska lösningen kan dämpa de ungas klimatångest. Det finns redan miljontals människor som genomgått vad vatikanen kallar för en ekologisk konvertering. Och detta utan att hela världen rasar ikring dem.
Det byggs samhällen inom samhället som redan förberett sig. Världen förändras hela tiden.

Inspiratoeren, ett boktips till dig och Greta ang, holistiska lösningar är Sacred Economics. Skicka gärna vidare tipset till Greta.

https://books.google.se/books/about/Sacred_Economics.html?id=SjRdMAEACAAJ&source=kp_bo ok_description&redir_esc=y
2020-01-14, 19:35
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta har ju nämnt att hon gör lite som hon känner för, går på magkänsla, vilket visat sig fungera mkt, bra.

Magkänslan att äta det som kroppen behöver för att utvecklas normalt har visat sig fungera dåligt för Greta
2020-01-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Kom inte med massa dravel om du inte kan backa upp det!
Du får acceptera, att vissa källor är jag EJ utan vidare behörig att lämna ut. Jag är visserligen medlem i Svenska FFF, men jag är EJ ännu insläppt i den inre cirkeln i svenska FFF, och det måste jag ta rätt mycket hänsyn till! Om jag inte iakttar viss försiktighet, lär jag aldrig bli insläppt i den svenska inre cirkeln av FFF!

-Greta har vissa reservationer mot, att allmänt dela sådana här mer personliga länkar, då hon EJ gillar att alltför mycket uppmärksamhet kommer på henne själv. Greta föredrar att det mesta av uppmärksamheten koncentreras på klimat- och miljöproblemen!

På länken finns inte bara Gretas berättelse, utan även en intressant och kul högupplöst bild på Greta, som sitter på golvet i en större sal med alla sina 45 A4 strött runt sina knän, där hon skrivit för hand med mycket tät och liten blå handstil på de genomskinliga OH-bladen.

Greta var uppenbarligen beredd, att vid behov intensivt använda en ombudsmannarespirator på denna tydligen känsliga presskonferens. Annars hade hon väl knappast gjort ett så stort och krävande jobb!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-14 kl. 19:59.
2020-01-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Jag tycker Greta ska kontakta indiern och säga att han får städa upp i floderna i Indien! Det är en miljökatastrof!

Hur tänkte du nu, det är ett verkligt problem. Aktivisternas kamp är fiktiv, handlar om en livsstil samt ren symbolism.
2020-01-14, 20:09
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Du får acceptera, att vissa källor är jag EJ utan vidare behörig att lämna ut. Jag är visserligen medlem i Svenska FFF, men jag är EJ ännu insläppt i den inre cirkeln i svenska FFF, och det måste jag ta rätt mycket hänsyn till! Om jag inte iakttar viss försiktighet, lär jag aldrig bli insläppt i den svenska inre cirkeln av FFF!

-Greta har vissa reservationer mot, att allmänt dela sådana här mer personliga länkar, då hon EJ gillar att alltför mycket uppmärksamhet kommer på henne själv. Greta föredrar att det mesta av uppmärksamheten koncentreras på klimat- och miljöproblemen!

På länken finns inte bara Gretas berättelse, utan även en intressant och kul högupplöst bild på Greta, som sitter på golvet i en större sal med alla sina 45 A4 strött runt sina knän, där hon skrivit för hand med mycket tät och liten blå handstil på de genomskinliga OH-bladen.

Greta var uppenbarligen beredd, att vid behov intensivt använda en ombudsmannarespirator på denna tydligen känsliga presskonferens. Annars hade hon väl knappast gjort ett så stort och krävande jobb!
Hon gillar inte uppmärksamhet på sig själv säger du och skriver massor om henne som nog många anser som personligt.
2020-01-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Gretas roll som upplysare för klimatkrisen torde nått sin kulmen runt om hela jorden till samtliga generationer. Nu är det dags för nästa nivå och det är handling. Gretas tankar om den holistiska lösningen kan dämpa de ungas klimatångest. Det finns redan miljontals människor som genomgått vad vatikanen kallar för en ekologisk konvertering. Och detta utan att hela världen rasar ikring dem.
Det byggs samhällen inom samhället som redan förberett sig. Världen förändras hela tiden.

Inspiratoeren, ett boktips till dig och Greta ang, holistiska lösningar är Sacred Economics. Skicka gärna vidare tipset till Greta.

https://books.google.se/books/about/Sacred_Economics.html?id=SjRdMAEACAAJ&source=kp_bo ok_description&redir_esc=y
Vidarebefordrat nu boktipset till Greta! Hoppas att hon får lite tid över till att läsa boken Sacred Economics, som verkar vara intressant! Greta är ju intellektuell och mycket intelligent, och lär uppskatta boken, om hon får tid att läsa den! Tack så mycket för ditt vänliga boktips, Giant Squid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in