2020-01-14, 13:47
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Man kanske inte kan jämföra samhällena i sig, men att sitta en bunt män (eller kvinnor) inlåsta tillsammans förblir alltid lika. Skillnaden är dock att man sover 40 pers i ett rum där vi i Sverige får lyxen att vara ensamma med platt-TV och skrivbord, äter den värsta maten du kan tänka dig till skillnad från de goda, varma målen som KV förser och sover på ett nedpissat golv istället för i en riktig säng.

Så jo - att jämföra fängelselivet kan man visst göra, och den här tråden visar verkligen hur mycket det daltas och klappas medhårs i Sverige. "Gangsters"... jo tack...

Håller inte med dig, men förstår vad du menar.

Man kan tycka det är guld och gröna skogar i svenska fängelser, men om man tycker det kan man inte använda argumentet att det är det FÖR ATT det är värre i Brasilien.
DÄREMOT är det många saker som håller hög standard i svenska fängelser.

Om man däremot tycker det är att daltas med fångar att ge dem varm mat och en säng, då kan man absolut ha den åsikten.

Jag är ju av övertygelsen att vi knappast får färre återfallsförbrytare och minskar kriminaliteten om vi behandlar våra brottslingar så illa som möjligt. Kolla på länder där straffen/fängelserna är mycket hårdare än i Sverige, verkar det fungera bra för dem?

Straffet som delas ut (Fängelse) är frihetsberövning. För att staten ska kunna verkställa det på ett säkert sätt krävs vissa saker murar, begränsad kontakt med omvärlden, inget internet med mera. Men ingenstans är tanken att straffet ska vara mer än frihetsberövning, det är ett straff i sig. Att behandla människor som djur (som man gör i andra länder) har man inget att vinna på.

Liten off topic - När folk använder Platt-TV som att de vore någon jävla lyx verkar det som att man pratar 20 år tillbaka i tiden, det är en jävla 16-tum platt-tv. Är det lyx? En sån kostar typ 800 spänn.
Däremot kan jag HÅLLA MED att de finns andra saker på kåken som kan klassas som lyx.
Senast redigerad av Copiadyo 2020-01-14 kl. 13:51.
Citera
2020-01-14, 13:54
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrslok1
Hej!

Jag kommer åka in på en riktig långvända. Det är inget brott mot kvinnor eller barn eller av sexuell karaktär. Åtal är väckt och det finns tillräckligt starka bevis mot mig för att få mig fälld. Min advokat har bett mig ställa in mig mentalt på ett längre fängelsestraff också så jag har accepterat detta och försöker nu bara förbereda mig mentalt så därför har jag lite frågor som någon här kanske kan hjälpa mig med.

1. Tv spel. Jag har tänkt köpa ett super nintendo för tidsfördriv plus att jag gillar retro spel. Får man ta med sig det in?

2. Hur är det med studiemöjligheter? Jag har läst att man kan plugga distans och även ta examen. Vilka anstalter kan man göra det här på?

3. Om man vill plugga efter gymnasiala studier på kåken bör man väl göra högskoleprovet innan? Det var över 15 år sen jag gjorde mitt så det behövs nog uppdateras om jag ska kunna söka nån utbildning

4. Får man ta med sig foton? typ på familj och flickvän och sätta på cell väggen?

5. Jag har boxats en stor del av min ungdom, är det förbjudet att träna det eller nån annan kampsport där? Jag blev lugn av det när jag var ung så tror att man skulle må bra av det

6. Kan man läsa nånstans om de olika anstalternas besökstider. Det skulle vara kul att hamna nånstans där det är hyfsad besökstid på helgerna.

7. Vad avgör om man hamnar på en klass 2 eller en klass 3?

Hur lång tid riskerar du?
Citera
2020-01-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo

Hur lång tid riskerar du?

tack så mycket för alla svar! åklagaren säger att brotten motsvarar ca 4.5 års fängelse, min advokat trodde att det skulle landa runt 3-4 år. jag har suttit häktad i 2.5 månad men släpptes eftersom jag inte längre kan påverka utredningen men jag har reseförbud och de har tagit mitt pass
Citera
2020-01-14, 14:06
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
tack så mycket för alla svar! åklagaren säger att brotten motsvarar ca 4.5 års fängelse, min advokat trodde att det skulle landa runt 3-4 år. jag har suttit häktad i 2.5 månad men släpptes eftersom jag inte längre kan påverka utredningen men jag har reseförbud och de har tagit mitt pass

Får du 4 års fängelse hamnar du på Riksen först, där de gör en bedömning av dig. Vet inte om det gäller när man inte är häktad, men tror det. Någon får väl rätta mig här.

Så hoppas du kommer ner under 2-3 år iaf, men då får du nog räkna med en klass 2anstalt till att börja med.

Vad för typ av brott är det?
Citera
2020-01-14, 14:16
Medlem
Citat:
Får du 4 års fängelse hamnar du på Riksen först, där de gör en bedömning av dig. Vet inte om det gäller när man inte är häktad, men tror det. Någon får väl rätta mig här.

Så hoppas du kommer ner under 2-3 år iaf, men då får du nog räkna med en klass 2anstalt till att börja med.

Jag vill helst inte skriva det här. jag har blivit paranoid av hela utredningen. polisen har tex kontaktat några av mina vänner som inte är på något sätt inblandade och uppmanat dem att inte umgås med mig. otroligt korrupt och vidrigt beteende.

tack jag hoppas verkligen att det slutar runt 2-3 år. mer än så blir jobbigt att ta in faktiskt, jag är 40 år också så man oroar ju sig vilka dörrar som fortfarande kommer vara öppna för en när man kommer ut
Citera
2020-01-14, 14:51
Medlem
Citat:

Minimistraffet är dock 2 års fängelse i båda fallen så hoppas på att de slutar runt 3 års fängelse i allra bästa fall
Citera
2020-01-14, 15:12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Man kanske inte kan jämföra samhällena i sig, men att sitta en bunt män (eller kvinnor) inlåsta tillsammans förblir alltid lika. Skillnaden är dock att man sover 40 pers i ett rum där vi i Sverige får lyxen att vara ensamma med platt-TV och skrivbord, äter den värsta maten du kan tänka dig till skillnad från de goda, varma målen som KV förser och sover på ett nedpissat golv istället för i en riktig säng.

Så jo - att jämföra fängelselivet kan man visst göra, och den här tråden visar verkligen hur mycket det daltas och klappas medhårs i Sverige. "Gangsters"... jo tack...

Lugn nu.

Du satt hela fyra dagar i Brasilien.

Du har inte suttit i Sverige.

Det där med "daltande" har du således ingen aning om.
Citera
2020-01-14, 15:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jag vill helst inte skriva det här. jag har blivit paranoid av hela utredningen. polisen har tex kontaktat några av mina vänner som inte är på något sätt inblandade och uppmanat dem att inte umgås med mig. otroligt korrupt och vidrigt beteende.

tack jag hoppas verkligen att det slutar runt 2-3 år. mer än så blir jobbigt att ta in faktiskt, jag är 40 år också så man oroar ju sig vilka dörrar som fortfarande kommer vara öppna för en när man kommer ut

2-3år är ingen super volta.

Du målade upp det som mycket värre.
Citera
2020-01-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
2-3år är ingen super volta.

Du målade upp det som mycket värre.

nej allt är förstås relativt. jag hoppas på 2-3 år vilket är hanterbart men åklagaren på häktesförhandlingen sa att dessa brott motsvarar 4.5 år och då är det helt plötsligt betydligt jobbigare
Citera
2020-01-14, 15:28
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
nej allt är förstås relativt. jag hoppas på 2-3 år vilket är hanterbart men åklagaren på häktesförhandlingen sa att dessa brott motsvarar 4.5 år och då är det helt plötsligt betydligt jobbigare

Åklagaren siktar såklart högt. Även om du skulle fråga dem så säger det att de är realistiska.
Hoppas 2-3 år då....

Du väljer såklart själv, väldigt svårt att bli outad om du säger vad det är för TYP av brott, våld, ekonomisk, sex etc. Dessutom vadå ouatad? Du har ändå ett helt nytt konto
Citera
2020-01-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Lugn nu.

Du satt hela fyra dagar i Brasilien.

Du har inte suttit i Sverige.

Det där med "daltande" har du således ingen aning om.

Var har jag skrivit att jag inte har suttit i Sverige? Upp kl 7, arbetsvägra, käka massor, gymma, röka, spela fotboll på torsdagar i hallen och sockerkaka ett par gånger i veckan.

Sluten anstalt kanske är lite annorlunda, men det finns en anledning till varför folk inte är allt för desperata att fly lagen (eller kanske helt enkelt bli ärliga och laglydiga?) i landet lagom.
Senast redigerad av KushDoktor 2020-01-14 kl. 15:36.
Citera
2020-01-14, 15:35
Medlem
Citat:
Håller inte med dig, men förstår vad du menar.

Man kan tycka det är guld och gröna skogar i svenska fängelser, men om man tycker det kan man inte använda argumentet att det är det FÖR ATT det är värre i Brasilien.
DÄREMOT är det många saker som håller hög standard i svenska fängelser.

Om man däremot tycker det är att daltas med fångar att ge dem varm mat och en säng, då kan man absolut ha den åsikten.

Jag är ju av övertygelsen att vi knappast får färre återfallsförbrytare och minskar kriminaliteten om vi behandlar våra brottslingar så illa som möjligt. Kolla på länder där straffen/fängelserna är mycket hårdare än i Sverige, verkar det fungera bra för dem?

Straffet som delas ut (Fängelse) är frihetsberövning. För att staten ska kunna verkställa det på ett säkert sätt krävs vissa saker murar, begränsad kontakt med omvärlden, inget internet med mera. Men ingenstans är tanken att straffet ska vara mer än frihetsberövning, det är ett straff i sig. Att behandla människor som djur (som man gör i andra länder) har man inget att vinna på.

Liten off topic - När folk använder Platt-TV som att de vore någon jävla lyx verkar det som att man pratar 20 år tillbaka i tiden, det är en jävla 16-tum platt-tv. Är det lyx? En sån kostar typ 800 spänn.
Däremot kan jag HÅLLA MED att de finns andra saker på kåken som kan klassas som lyx.

Jag vill inte påstå att det svenska systemet är dåligt jämfört med andra - snarare tvärtom. Rehabilitering istället för 100% bestraffning med piska och batong är bevisat (tror jag att jag har läst) vara mycket effektivare för att minska återfall i brottslighet.
DOCK så vill jag ändå mena på att det är alldeles för mycket kollo. När jag satt på Västervik så var det rena cirkusen. Vi som satt mådde riktigt bra, men samtidigt så utnyttjas det likt allt annat. Många där som pratade om hur de eller folk de kände föredrog att begå småbrott som gav ett par månader för att sedan komma ut och göra samma sak igen. Med riktiga straff, åtminstone mot grövre brottslingar, så tror jag att fler tänker sig för innan de begår brott. Problemet är dock att det kan få motsatt effekt - mer våldsbenägna och desperata brottslingar.

16tum och öppet kök är dock lyx enligt mig om man faktiskt har begått ett brott som man ska sona för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in