2020-01-13, 23:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, denna middag ja. Det var länge sedan jag läste, men Gunnar Wall har denna episod med sig i någon av hans böcker och min uppfattning där är ju att Ebbe typ "spelar ut" Åhmansson och Sandström mot varandra på ett "tyst" och listigt sätt.
Min uppfattning är alltså att Ebbe får Åhmansson att tro att Sandström ställt sig bakom honom... och får Sandström att tro att Åhmansson ställt sig bakom honom...

Nils-Erik Åhmansson, Calle Lidbom och Ebbe Carlsson var gamla kollegor från Justitiedepartementet. I det gänget kände sig Sune Sandström säkerligen sidsteppad, men ändå tvungen att delta. CL var ju regeringens SÄPO-utredare och det kunde inte den nyutnämnde chefen ignorera.
Citera
2020-01-13, 23:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De vittnen som har vagast uppgifter är nog tyvärr de som är mest spot on.

Dom bästa vittnena runt MOP finns vid biografen Grand. Pia Engström,Anneli Korhonen och Margareta Storhök är de som gjort de säkraste iakttagelserna under mordkvällen . Speciellt MS iakttar gubben vid Grand , i bra belysning, under tre-fyra minuter, på nära håll.

Tyvärr visar inget vittne vid Dekorima upp samma stringens som nämnda trio och ytterligare några vittnen vid Grand.
Citera
2020-01-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Egentligen är det ju endast jag plus en annan debattör som diskuterat ämnet AH den senaste tiden och gensvaret har varit magert.
Kanske syftar du på någon tidigare diskussion?

I vilket fall som helst:

Hon var inte först på plats, och för att
förekomma en onödig diskussion som handlar om ”hur vet du det?”, så ber jag vederbörande hänvisa till vittnesmål som pekar på motsatsen.
Någon tendentiös tolkning kan möjligen peka i den riktningen för de som vill argumentera, men summa summarum nix.

Desto fler vittnesmål pekar i stället på
motsatsen, framför allt hennes eget, och i synnerhet de tidigaste.

Alla spekulationer om onda fördolda avsikter och att jag är elak mot Anna vänder jag mig emot, men utesluter naturligtvis inte att en påverkan kan ha skett omedvetet.
Hon var ju trots allt bara 17 år.

Maj Wechselmann!?
På vad sätt har hon påverkat AH tänker du?
Är deras kontakt dokumenterad?

”Lugnt i landet gubben” tänker jag; som den blåögda jävel jag är att han hade ganska ärliga och öppna avsikter.
Problemet är väl att Anna inte kommer ihåg i vilket namn han presenterade sig.
Karln hade kanske gått att identifiera annars?

”Lugnt i landet gubben” borde träda fram och förklara sitt kuckelurande med Anna H, och även Maj Wecselmann.

Det är nog snarare AH som påverkat MW.
Det mesta har inte framkommit än och AH som andra tycks bara släppa fram lite, lite för att böckerna ska få fart. Den handlar för övrigt inte om mordet utan behandlar bara vad som hände i hennes liv efteråt. Det ligger närmast till hands att militären var mer oroliga över MW än AH. Militärens bubbla om ryska ubåtar var fortfarande inte sprucken i slutet av 80 talet och inte heller på 90. När AH och MW tidigt tycks ha blivit vänner så fick försvarsstaben nog en dålig kontenta av något möte. De hade tjänat mer på att hålla sig på kontoret framför Sverigekartan eftersom vi nu vet att de var inblandade i mörkläggningen av MOP. MW var ett orosmoment redan innan MOP som därefter dessutom påstod att knallarna från en SW låter så högt att det borde ha hörts på långt håll och att HH fuskade ihop hela utredningen från första minut. Vad man ska ge MW cred för och en särskild plats i Palmeloren är att ha haft träffsäkra insikter på ett så tidigt stadium. Det tog 20-30 år och alla hennes insikter har ännu inte vunnit full pott. 1 Ubåtshysterin 2 MOP om HH, Polisspåret, Fel ammunition och CP.

När det gäller U137 så vet vi dock ännu inte varför hon gick på grund eller varför hon var där. MW behöver naturligtvis inte ha rätt i att båten navigerades fel hela vägen.
Citera
2020-01-13, 23:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Det är nog snarare AH som påverkat MW.
Det mesta har inte framkommit än och AH som andra tycks bara släppa fram lite, lite för att böckerna ska få fart. Den handlar för övrigt inte om mordet utan behandlar bara vad som hände i hennes liv efteråt. Det ligger närmast till hands att militären var mer oroliga över MW än AH. Militärens bubbla om ryska ubåtar var fortfarande inte sprucken i slutet av 80 talet och inte heller på 90. När AH och MW tidigt tycks ha blivit vänner så fick försvarsstaben nog en dålig kontenta av något möte. De hade tjänat mer på att hålla sig på kontoret framför Sverigekartan eftersom vi nu vet att de var inblandade i mörkläggningen av MOP. MW var ett orosmoment redan innan MOP som därefter dessutom påstod att knallarna från en SW låter så högt att det borde ha hörts på långt håll och att HH fuskade ihop hela utredningen från första minut. Vad man ska ge MW cred för och en särskild plats i Palmeloren är att ha haft träffsäkra insikter på ett så tidigt stadium. Det tog 20-30 år och alla hennes insikter har ännu inte vunnit full pott. 1 Ubåtshysterin 2 MOP om HH, Polisspåret, Fel ammunition och CP.

När det gäller U137 så vet vi dock ännu inte varför hon gick på grund eller varför hon var där. MW behöver naturligtvis inte ha rätt i att båten navigerades fel hela vägen.

U137 felnavigerade inte. Åk ner till Sturkö så ser du att detta är omöjligt. Sovjetiska ubåtsintrången hade gått igång på allvar året innan med Utö-incidenten.

Maj Wechselman är en sovjetvänlig propagandist. Ingen kritik när Sovjet krossade solidaritet i polen eller vid invasionen i Afghanistan .
Vad menar du hon lyckats med ang polisspåret? Att hon ens skulle tänka sig att titta vänsterut i MOP är uteslutet.
Citera
2020-01-14, 00:20
Medlem
Eftersom Maj Wechselman är på tapeten så finns här ett klipp som verkar vara gjort strax efter Christer P blivit dömd i tingsrätten.

Från SR "Kanalen", diskussion efter Tingsrättens fällande dom mot Christer Pettersson.
Medverkande Advokat Jan Jelin och Privatspanarna Sven Anér, Maj Wechselmann och Ulf Lingärde.

Drygt 29 minuter in i klippet berättar Maj W lite kort om en person som hon säger kan vara mördaren, han har ett politiskt motiv , högerextremist och tillgång till skjutvapen.

Sven Aner funderar bland annat om walkietalkie observationerna.

https://www.youtube.com/watch?v=q3Bs0uZ1C0A
Citera
2020-01-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
U137 felnavigerade inte. Åk ner till Sturkö så ser du att detta är omöjligt. Sovjetiska ubåtsintrången hade gått igång på allvar året innan med Utö-incidenten.

Maj Wechselman är en sovjetvänlig propagandist. Ingen kritik när Sovjet krossade solidaritet i polen eller vid invasionen i Afghanistan .
Vad menar du hon lyckats med ang polisspåret? Att hon ens skulle tänka sig att titta vänsterut i MOP är uteslutet.

Ubåtshysterin var allt att döma ett lyckat försök att s så split mellan SAP och militären. Få mer anslag för försvaret. Etablera Hoffsten och vänner som auktoriteter innan ett eventuellt krisläge. Hetsa militären mot OP. Samtidigt öva Nato i Svenska vatten.

Vänsterut i MOP? Om Carl Bildt hade blivit mördad 91-94 så hade hon nog med många andra tittat åt vänster.
Citera
2020-01-14, 00:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Egentligen är det ju endast jag plus en annan debattör som diskuterat ämnet AH den senaste tiden och gensvaret har varit magert.
Kanske syftar du på någon tidigare diskussion?

I vilket fall som helst:

Hon var inte först på plats, och för att
förekomma en onödig diskussion som handlar om ”hur vet du det?”, så ber jag vederbörande hänvisa till vittnesmål som pekar på motsatsen.
Någon tendentiös tolkning kan möjligen peka i den riktningen för de som vill argumentera, men summa summarum nix.

Desto fler vittnesmål pekar i stället på
motsatsen, framför allt hennes eget, och i synnerhet de tidigaste.

Alla spekulationer om onda fördolda avsikter och att jag är elak mot Anna vänder jag mig emot, men utesluter naturligtvis inte att en påverkan kan ha skett omedvetet.
Hon var ju trots allt bara 17 år.

Maj Wechselmann!?
På vad sätt har hon påverkat AH tänker du?
Är deras kontakt dokumenterad?

”Lugnt i landet gubben” tänker jag; som den blåögda jävel jag är att han hade ganska ärliga och öppna avsikter.
Problemet är väl att Anna inte kommer ihåg i vilket namn han presenterade sig.
Karln hade kanske gått att identifiera annars?

”Lugnt i landet gubben” borde träda fram och förklara sitt kuckelurande med Anna H, och även Maj Wecselmann.
Ja, det är mycket underligt med Anna Hage. I Tingsrätten säger hon plötsligt

Anna Hage: Nej, han hade väldigt kort nacke så att det kunde ha varit någon kapuschong eller en krage som var uppfälld eller någonting. Det såg ut som huvudet satt fast vid axlarna.

Advokat Liljeros: Men vad det var, om det var krage eller vad det var det kan du tydligen inte säga?

Anna Hage: Nej, men man kan tänka sig det om man har axlarna uppdragna tex.

Det verkar nästan som om hon har läst förhöret med Lisbeth

Lisbeth Palme: "Den korta halsen kan kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar."
Citera
2020-01-14, 01:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De vittnen som har vagast uppgifter är nog tyvärr de som är mest spot on.

Jo det verkar ha gått ruskigt fort alltsammans, snabbare än vi nog kan föreställa oss när vi i efterhand sitter och betraktar skeendet sekund för sekund.

Det jag reagerar över när det gäller JÅS är att han är så anmärkningsvärt vag. Andra mordplatsvittnen försöker i alla fall beskriva saker mer ingående. Leif L pratar om "knegarjackan med de stora sydda rutorna", IM poängterar rockens raka modell och Gökboet-mössan, AB berättar ingående om den stickade mössan med den upprullade kanten, AD försöker beskriva huvudbonaden och rocken, någon talar väl om lågskor etc.

JÅS undviker närmast att vara distinkt på någon punkt utom när han säger att GM "kan ha varit en yngre person". På mig låter "yngre person" som 25-30 år men det får vi nog betrakta som felaktigt i relation till vittnesmålen totalt sett. Där är åldern snarare cirka 40 år.
Senast redigerad av Basfakta 2020-01-14 kl. 01:48.
Citera
2020-01-14, 01:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Diskussionen kring AH. En av orsakerna till att AH fick både polisen och försvaret på sig heter förmodligen Maj W. Det förefaller som om AH lierade sig med Maj W. Efter att ha lierat sig med denna intellektuella så blandade sig militären i. Det är inte bra att umgås med sådana... det ska vara lugnt i landet...

Så vad var så obekvämt med MW?: Hon hade såsom en av de första gjort sig till talesman för att det inte rådde något verkligt u-båtshot mot Sverige. I diskussionen om MOP så hävdade hon i korthet följande:1 CP saknade kapacitet för MOP och CP-vittnen saknades innan gripandet. 2 IM kan inte ha sett allt han påstod eftersom han satt i jämnhöjd med trafiken, SE borde ha fått en bättre uppvaktning av PU relativt till IM eftersom han var närmare. SE var den som gick runt OPs kropp. 3 Ljudbilden från revolvern var för svag för att matcha ammunitionen varför ammunitionen i så fall varit handgjord med reducerad krutmängd, alternativt användes något annat eller flera vapen.

Jag är själv böjd att hålla med henne. IM måste ha tappat kontinuitet kring GM. När han förmodligen ser SE så är GM redan borta och SE måste då se ut att vara GM som sköt men nu bakifrån vilket förvirrade. Luckor som uppstår i och med trafiken skarvas ihop och blir fel.

Att AH hade kontakt med Maj W visste jag inte. Det kan som sagt förklara polisens/militärens oro. Maj W har nämligen inte gjort sig känd som nyansernas mästare utan som en vänsterdemagog i stort format. Älskad av vänsterpartister men beskrivs närmast som mytoman av folk på den övriga politiska skalan.

Nåväl, tycker ändå att ett par saker i hennes funderingar är intressanta:

1) IM:s position i jämnhöjd med trafiken gjorde att han inte kunde se något vid Dekorima så snart en bil passerade på Sveavägen. Det blev alltså totalt sett en väldigt upphackad iakttagelse då. IM säger dessutom själv att han såg sig omkring och inte stirrade mot Dekorima hela tiden.

2) "GM avvek direkt och var inte den man som vandrade runt offrets kropp. Den som vandrade runt kroppen var istället SE". Hm, har jag aldrig tänkt på. Däremot har jag alltid haft väldigt svårt att få ihop IM:s påstående om vandrandet kring kroppen med många andra vittnen som säger att GM sprang in i gränden direkt. Det är något som inte stämmer.

Jag har personligen länge varit inne på att IM såg AB vanka omkring vid Dekorima några minuter före mordet och att GM anlände sent till mpl. Nu ser vi att även GM:s påstådda dröjande vid mpl kan vara en missuppfattning.
Citera
2020-01-14, 01:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Att Anna Hage haft kontakter med Maj Wechselmann var en nyhet för mig. Det förklarar en hel del. Som att man kan börja se skumma officerare lite här och var. MW målar med sin breda röda pensel och lyckas då allt som oftast måla över ursprungsfakta.
En rad i Hages bok ser ut att berätta det.

Det har tagits upp i tråden:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-01-14, 02:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Dom bästa vittnena runt MOP finns vid biografen Grand. Pia Engström,Anneli Korhonen och Margareta Storhök är de som gjort de säkraste iakttagelserna under mordkvällen . Speciellt MS iakttar gubben vid Grand , i bra belysning, under tre-fyra minuter, på nära håll.

Tyvärr visar inget vittne vid Dekorima upp samma stringens som nämnda trio och ytterligare några vittnen vid Grand.

Ja, om Grandmannen mördade Palme - vilket trots allt är möjligt - så har PU fantastiska vittnen i MS och AK kompletterade med snabba iakttagelser av samme man från Lars K och Max D. Mårten Palme kan läggas till denna grupp vittnen tycker jag, troligen samme man.

Hur man ställer sig till Hubert F vid 21-tiden är en mer osäker sak med tanke på "den smärta" kroppsbyggnaden relativt ordinär/bredaxlad senare. Men på flera andra punkter stämmer det bra.

Jag fäster mig vid uttryck som "lantlig fånighet", "töntig", "skidkläder från 60-talet", "vildmarksjacka", "fotriktiga skor", "asketisk hurtbulletyp" mm. Mannen verkar ha kommit från en annan tid.

Ju längre man tar sig ut i landsorten/glesbygden desto längre tillbaka i tiden åker man. Åtminstone om vi ser till majoriteten människor. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Att MS/AK inte fick vara med vid rättegångarna är förståeligt. De såg inte CP. Det bekräftade AK bestämt i Uppdrag Gransknings avslöjande av Thure Nässén-falsarierna.

Och Mårtens fantombild visades inte heller i rätten.
Citera
2020-01-14, 02:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Apropå information så ville ju inte storförlagen ge ut Frånstedts
memoarer. Det blev ICA-förlag som gav ut böckerna. Ebbe Carlzon
var ju på Bonniers en vända för övrigt.
Vart vill du komma med det där? Anders Isakssons osmickrande, avslöjande och balanserade bok om Ebbe Carlsson (och MOP-affären) gavs ut på Bonnier Fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in