2020-01-14, 12:10
Medlem
Jag håller envist fast vid min tanke på regionala poliskårer. Det är uppenbart att befolkningen har vitt spridda uppfattningar om huruvida polisen ens ska påbörja ett efterföljande om de ser en ex vis stulen bil. Tycker man att det verkar rimligt i en kommun att låta misstänkta fordon röra sig fritt så får man väl ha det på det viset där. De behöver heller inte lägga en krona på den betydligt mindre toleranta polismakten som verkar i en annan kommun, befolkad av fassenasserassar som vill att kriminella stoppas och lagförs. Kanske få tillbaka sin bil också.

Jag har svårt att se några förlorare med det upplägget. Ingen som inte vill bli stoppad av polisen behöver bli jagade. Ingen som oroas över att bli påkörd av ett utryckningsfordon behöver riskera det. Man ser bara till att röra sig i toleranta och inkluderande områden.
Citera
2020-01-14, 12:10
Medlem
Svartskalle = inga påföljder. Han kommer sno en ny bil så fort han kommer ut om några månader och köra vidare. Det är hans grej.
Citera
2020-01-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Vi vet ju inte var jakten började. Den kanske började i Östberga eller i Hökarängen. Då tar det bara 30 sekunder så är han där han är. Då hinner polisen inte göra en bedömning om hur farlig en eventuell biljakt är.
Jag tror inte att det spelar någon roll för kritikerna. Enligt vissa så skulle de aldrig ens tänt blåljusen och påbörjat.
Citera
2020-01-14, 12:17
Medlem
rrpipers avatar
Vänsteranarkin producerar dessa resultat dagligen och sprider sig i samhället för varje dag. Jag har inga svar skriver aftonbladets kolumnist. Alla fattar ju att svaret är enkelt, hade han varit frihetsberövad eller avrättad hade det inte hänt.
Citera
2020-01-14, 12:17
Medlem
DontWantWars avatar
Japp nu har ''Hassan'', misstänkt för 221+ brott kört ihjäl någon civilperson och skadat 1-2 till.
Var bara en tidsfråga då detta psykopatiska kräk har 0 sympati för andra människor, och själv säger i intervjun att han inte tänker sluta begå brott! Hade Sverige haft en bättre lagstiftning hade denna 50 åriga man fortfarande varit vid livet, väldigt beklagligt att det inte var ''Hassan'' som avled, det hade varit det bästa för alla.
Citera
2020-01-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag håller envist fast vid min tanke på regionala poliskårer. Det är uppenbart att befolkningen har vitt spridda uppfattningar om huruvida polisen ens ska påbörja ett efterföljande om de ser en ex vis stulen bil. Tycker man att det verkar rimligt i en kommun att låta misstänkta fordon röra sig fritt så får man väl ha det på det viset där. De behöver heller inte lägga en krona på den betydligt mindre toleranta polismakten som verkar i en annan kommun, befolkad av fassenasserassar som vill att kriminella stoppas och lagförs. Kanske få tillbaka sin bil också.

Jag har svårt att se några förlorare med det upplägget. Ingen som inte vill bli stoppad av polisen behöver bli jagade. Ingen som oroas över att bli påkörd av ett utryckningsfordon behöver riskera det. Man ser bara till att röra sig i toleranta och inkluderande områden.

Låter bra, det finns ju alltid en chans att det blir olyckligt om polisen ingriper. Ta typ pågående misshandel, om polisen griper in kanske de sparkar offret ännu hårdare i huvudet innan polisen fått stopp på dem.
Citera
2020-01-14, 12:22
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Hur är det obegripligt? Om polisen inte skulle påbörja biljakten så skulle detta inte hända.

Jaha så personen som valde att köra alldeles för fort har ingen skyldighet alls?
Personen som körde har all skyldighet vill jag säga, man ska stå för det man har gjort.

Polisen finns till för att ta fast brottslingar, och det var precis det dom gjorde. Valde idioten att fortsätta köra som en idiot så är det hans och ingen annans fel att det gick som det gick.
Citera
2020-01-14, 12:23
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Varför måste polisen jaga och hetsa upp jagad körare som tappar värkligheten och tar enorma risker för att komma undan

För att annars kommer han fortsätta med skiten om och om igen, han måste tyvärr åka fast.
Citera
2020-01-14, 12:26
Bannlyst
Synd att oskyldiga skall drabbas, en sak om den kriminella varelse kör ihjäl, det är win win. Men att människor som gå till jobbet varje dag och bygger det här landet skall drabbas, bara för samhällets oförmåga att låsa in och kasta bort nyckeln. Man får 3 års fängelse minust 33% i straffrabatt. Klart fan att forsätter att begå..

20 års fängelse ge tryggare samhälle än 3 års fängelse, enkelt matematik som som man lärde barn redan på 70 talet att fem myror är fler fyra elefanter. Att det skall vara så svårt.
Citera
2020-01-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submarinen1
Vet vi vilka som var inblandade

Mohammed Ali Arrach är den smutsiga grisen som körde den stulna bilen och är orsaken till allt.
Citera
2020-01-14, 12:34
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Mohammed Ali Arrach är den smutsiga grisen som körde den stulna bilen och är orsaken till allt.

Det verkar som att han är allvarligt skadad och suttit i den brinnande bilen. Korrigera mig om jag har missuppfattat detta:

– Jag ångrar inte mina brott. Jag tror inte på att det kommer att hjälpa mig.

Polisen uppger för Aftonbladet att mannen satt i bilen som började brinna och att han nu är förd till sjukhus:

– Han fördes till sjukhus med allvarliga skador, säger Per Fahlström till tidningen.
Citera
2020-01-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Var det inte den här gm som intervjuades i något program? Fullkomligt osade psykopat om honom i så fall.

Å ena sidan vill man ju inte ge psykologer för stor makt(Quick!), å andra sidan undrar man ibland om inte psykopati borde falla under"psykiskt sjuk", och att personer med den diagnosen som begår grova brott helt enkelt inte släpps innan dom är friska(Det här är ett väldigt grovt brott i mina ögon).

Och psykopati anses väl vara omöjligt att bota...?

Edit: Uppdrag granskning var det, länk : https://www.svtplay.se/video/23705406/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-20-ung-och-kriminell.

13:50 är det intervju med en kille som jag fick psyk-vibbar av, samma kille?

Ja det är han, kallades Hassan. Heter Ali Arach
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in