2020-01-14, 09:25
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade Ännu en Remarkare, en gissning utan någon fakta men uttalad som om det vore så.

Nej du, hon hade uppenbarligen inte "gått vidare" innan den första anmälan. Den andra anmälan kom ju av en situation där LW efter att ha försökt lirka med att bjuda på fika för att därefter tvinga till sig ett samtal SD inte ville ha. Därefter bytte hon jobbpass för att kunna åka på en geoträff där hennes uppmärksamhet enbart verkade inriktas på SD att hålla sig i hans närhet, fota honom och kommentera med "Tummetott" (syftande på äktenskapsförväntan?).

Inlägget var inte riktat till mig, men kommenterar ändå.

Den som kan svara på frågorna om LW hade gått vidare eller inte är tystad för evigt. Jag tror att SD hade en förmåga att göra det besvärligt för LW om/när hon försökte gå vidare med andra, men att hon ändå ville försöka vara vän med honom. På tal om "Remarkare", så undrar jag varför du skriver det som att Eventet där SD blev kallad Tummetott ligger i nära anslutning till bildincidenten? Det skiljer ju 1 år och två månader - en ganska stor tidsskillnad (exempel på hur en "Indianare" föds?).
Innan eventet hade de knappt synts tillsammans sen mars/april året innan förutom vid några enstaka FTF-jakter. Sen kan de naturligtvis haft hemliga möten och det är väl sånt vi kommer kunna ta del av i FUP sen.

Tummetott-eventet
SD hade *förannonserat eventet "Planetarypursuit.space" som något extraordinärt, men att döma av SD:s och andra deltagares loggtexter kan det förstås att eventet blev som ett antiklimax och det var tur det fanns ett fikaställe i närheten eftersom den stressade EO/SD försvann blixtsnabbt. Jag tror att LW kallade både eventet och SD för "Tummetott" eftersom han stod med bandagerad tumme och orerade om något som inte blev något.

*Det här ska bli kul! Nu ska äntligen allt avslöjas!

Vi ses i ca 30 minuter från 13:00 och får lära oss mycket mer om något kul. För den nyfikne föreslås http://planetarypursuit.space/ eller #planetarypursuit.

Kom väl förberedd!

http://coord.info/GC7JN33

SD skrev efter eventet:
"Vilken grej! Under stort hemlighetsmakeri fick jag höra om planetpursuit i god tid. Detaljerna om vad det var skulle hållas hemliga till launch, så jag passade på att planera in ett event vid exakt rätt tid för nedräkningens avslut. Men ett par veckor senare offentliggjordes allt och syftet med eventet var som bortblåst. Eftersom det alltid är kul att träffas så fick planen ligga kvar och det blev en kort och trevlig stund. Tanken var från min sida att ses lite längre, men eftersom jobbet fick prioriteras om till förmån för ett längre besök hos handkirurgen på fm så blev det tight. Ledsen jag inte hann umgås med alla.

Min förväntning på nedräkningen var nog lite annan än vad som blev, men jag hoppas att de som inte redan snappat upp vad det handlade om förstod något av min korta genomgång. Annars är den superkorta genomgågen:
Det är en souvernirjakt.
Två saker är viktiga: Aktivera friendleauge före du loggar och nätlogga i tid.
All info finns på http://planetarypursuit.space/

Tack alla som kom, och ett extra "tack" till vännen Taurus som dök upp ur mörkret med en "fin" TB...

Ps. Glömde visst loggboken, så nu sitter jag och förfalskar allas inskrivningar i den ordning Attended-loggar inkommer.... Ds.
"

En deltagare skrev:
"Klart även jag blev nyfiken på vad som väntade oss idag. Men när eo skrev på fb gick jag in och kollade. Idag var det dax att möta EO här på torget denna kyliga dag. EO kom med sin Platta, skulle visst visa oss något. 😁 EO försvann fortare än blixten 😉. Jag stod och surrade en stund innan några av deltagarna tog en fika i närheten."

En annan skrev:
"Hade glömt bort det här eventet , men skulle ändå cykla upp på stan så varför inte? Trevligt att träffa lite folk i snålblåsten. Någon hade blivit av med sitt gips, nån annan hade fått ett sen sist. Vintersport....
Förvirrad innan och blev inte direkt klokare efter detta. Jag tar det nog lugnt..
TFTE
"

LW skrev bl a:
"Blev lite snopet när nedräkningen bara vändes till ny nedräkning! Och de där astronauterna, dem såg jag inte heller till, bara nån som flugit ganska kort och valt att landa på sin egen tumme. Konstigt val. Istället blev mötet med eventfolket som vanligt den största behållningen. Kul att kramas och klämmas och knuffas lite med vänner och ovänner (nä, det var inte så många av den senare sorten här) och byta några ord och några skratt. " http://coord.info/GLV8P824
---

SD var tydligen så stressad den där eventdagen att det noterades av deltagarna. Inte så konstigt eftersom HD precis hade flyttat ifrån honom och skilsmässan registrerats hos Tingsrätten 4 dagar tidigare.
SD publicerade det eventet 22/2 -18 och jag vill minnas att det var samma datum som paret Davidss*n signerade sina skilsmässopapper och det gjordes antagligen efter eventpubliceringen.
Kvällen innan den 22:a hade LW och HD träffats på "Cajj*o's första event" http://coord.info/GC7J32H
HD:s logg http://coord.info/GLVPHHRR har inte den introtext som hon har på andra loggar från den tidsperioden och jag vill minnas att loggen såg helt annorlunda ut tidigare. Den är antagligen raderad och inlagd på nytt. Kanske någon uppmärksam skribent har skärmdump från den första loggningen?

Jag kan tänka mig att eventplaneringar fick underordnad betydelse när skilsmässan blev ett faktum, men trots pressen ville nog SD hålla skenet uppe och genomföra det hela ändå. Jag spekulerar att tumskadan kan uppstått av ett frustrerande slag i en vägg istället för genom en skidolycka. Hela SD:s imaginerande värld höll ju på att rämna. Han kan ha varit i extrem obalans när han helt tappat kontrollen över kvinnorna han styrt och ställt med under åratal.

-----

Sammanfattning för läsning online: https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mordetplenawesstrm
Citera
2020-01-14, 09:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja att vi har olika synvinklar på vad som kan ha hänt som ledde fram till att LW dödades är klart men förnumstiga påpekanden om att en person har mördats och dessutom med den obegripliga tilläggskommentaren om att "det är skillnaden" när jag i mitt inlägg reflekterade på notis kommentar om att missbrukare löper högre risk men verkade vara av uppfattningen att inga andra, någonsin, mördas på grund av någon dålig egenskap de har.
Notera att jag här då talar om vad GM subjektivt har haft för motiv, eller orsaken till att denne av någon anledning tappar besinningen, vilket inte innebär detsamma som att det skulle vara ursäktligt (vanligtvis, är det fråga om nödvärn så är detju ursäktligt) men BOs eventuella provokation kan alltså påverka rubriceringen (d. v. s. att det döms för dråp istället för mord) eller att straffmätningen påverkas.

Större risk att bli mördad om du lever ett liv som är riskfyllt.

Sedan kan jag förstås inte säga att att det är noll procent risk att bli mördad för dina brister.

Men då pratar vi kanske om sådant beteende som är ett extremt beteende.

Ja, jag vet att du tycker att L*ena som präst har gått över en sådan gräns. Men då får man kanske isf titta på någon annan gm än SD. Eller att hon, som du tror har stalkat, hotat och manipulerat SD och inte tvärtom. Men det är inget jag tror på. Jag tror ju inte att SD (och HD) skulle sitta i åratal och acceptera att bli utsatt för sådan repressalier. Att SD dessutom skulle acceptera att bli anmäld två gånger, och SD skulle heroiskt som den hjälte han är tiga tyst när polisen förhör honom. Sedan skulle han förvandlas från hjälte till bestialisk mördare?

Naturligtvis har det funnits personer som har haft extrema beteenden som triggat en mördare. Men jag tror att statistiken inte kommer visa på höga siffror. Det skulle kunna vara beteenden som nästintill handlar om kriminella beteenden. Där någon går över den gränsa för vad samhället accepterar.
T ex incest, förnedring, åratal av kräkningar, otrohet osv.

Om det hade varit statistik som visade att det var vanligt med mord i liknande situationer så hade utredningar börjat med en sådan lista på dåliga sidor hos offret.

Lathet, snålhet, surhet, överaktiv, egoistisk, för snäll, för jobbig, bitter, naiv. Listan kan göras alltför lång för att leda till något konkret att gå på för polisen och utredarna.

Man får utgå från om det funnits konflikter runt något. Eller om det finns risker i personens liv.

Jag tror att du har fel i att L*ena trakasserade och förstörde SDs liv på det sätt du tror. SD tyckte nog att L*ena var felet i hans liv, men av helt andra orsaker. Hon var med andra män, det kunde han inte acceptera. Han har manipulerat och förvrängt bilden av vad som skett mellan honom och L*ena för sina vänner (och HD) så att de varit delaktiga i SDs läskiga spel mot L*ena.

Jag tror att L*ena, som någon skrev, inte kunde släppa SD, trots att hon ville. Hur han än behandlade henne hade han det där magiska övertaget som många förövare verkar få efter många års dålig behandling där en part har gungat i en gunga som kastat personen upp i himlens sjungande höjder och ner i helvetets dalar.
Citera
2020-01-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mytomanen JMs lögner om att bilincidenten handlade om att LW ville få tillbaka en nyckel var uppenbart alltför frestande för att nödtorftigt mörka att LW var den galenpanna hon de facto var.

Det vet vi väl inte ännu? JM har dessutom historiskt sett legat väldigt rätt ute. Förutsåg andra gripandet utav SD (du trodde då att han helt skulle komma att avskrivas från fallet då), tidsmässigt med sista kontakten för LW bättre än övriga i tråden. Tur med gissningar? Kanske. Men ingen har väl haft mer fel än dig så lite ödmjukhet vore på sin plats.

Kan SD ha fått en nyckel utav LW som han missbrukade? Inte helt otroligt. De hade ju ett hemligt förhållande i minst sex års tid och det låter som en smidig lösning om det fungerar. Att SD skulle börja missbruka detta låter knappast heller orimligt med tanke på hans hot och trakasserier mot LW samt personlighetsdrag. Vet också att LW bytt lås.
Citera
2020-01-14, 09:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Fast han behöver knappast följa med in för å lämna tillbaka en nyckel, eller?

Nykeln är bara ett i raden av signifikant trams av postare som tror LW framstår i bättre dager genom lögner.
Såtillvida LW för att bestämt sig för att framstå som den toka hon var INTE nämde det i förhören.

Bilincidenten var ett i raden av SDs desperata försök att sätta gränser för en åsidosatt och frustrerad älskarinna.
Alla har vi olika sätt att hantera besvikelser. LW hade sitt och det var att göra illa den som gjort henne besviken vilket blev hennes undergång.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-14 kl. 09:44.
Citera
2020-01-14, 09:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är, till skillnad från dig, snarast övertygad om att detta är ett noga övervägt och planerat mord. Och har så varit från början.

Jag har börjat luta lite mer åt ditt håll.
Nu tror jag kanske inte att det var planerat väldigt långt i förväg.

Jag kan faktiskt tänka mig att SD faktiskt haft planket som uttänkt mordplats i sitt huvud från början. Som du skrivit hade han kanske inte räknat med att det skulle ta så lång tid innan han klarat av att tysta henne.

Han kan faktiskt ha haft med sig något tillygge (och kanske skydd som handskar) och haft en snillrik plan (kanske detta är någon form av planering) att få ner henne till planket. Han visste också hur han skulle fly hemåt och var han skulle göra sig av med ev grejor.

Han visste helt enkelt redan när han gick hemifrån hur detta skulle sluta.

Men jag tror att det meddelande som han enligt MV har skickat till L*ena och som han sedan slirat på om att han har skickat, avslöjar att han inte har planerat det länge. Då hade han säkert försökt få till det utan digital kontakt.

Även om han nu är en tekniskt kunnig person och lurig, måste han förstå att det skulle vara svårt att radera meddelanden från mobilen. L*enas mobil är ju en sak, men om även hans skulle vara borta, eller förstörd är det ju mycket skumt. Han har förmodligen bara raderat meddelandena, men hoppats på att han skulle som vanligt kunna bortförklara det hela.
Citera
2020-01-14, 09:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fel. Om hon inte legat med en enda person
så hade hon förmodligen fortfarande levt.

Då hade hon inte haft något förhållande
med SD och han hade förmodligen inte
mördat henne.

Ja, men förutom SD förstås.
Han hade inte klarat av att hon var så poppis, umgicks med andra män även om det inte hade varit något.

Han ville ha henne helt för sig själv och även HD och i slutänden vill väl människor inte ha det så. Enbart en part, den som är otrogen och vill ha hela kakan fast han redan har ätit upp både en och fler bitar.
Citera
2020-01-14, 09:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har börjat luta lite mer åt ditt håll.
Nu tror jag kanske inte att det var planerat väldigt långt i förväg.

Jag kan faktiskt tänka mig att SD faktiskt haft planket som uttänkt mordplats i sitt huvud från början. Som du skrivit hade han kanske inte räknat med att det skulle ta så lång tid innan han klarat av att tysta henne.

Han kan faktiskt ha haft med sig något tillygge (och kanske skydd som handskar) och haft en snillrik plan (kanske detta är någon form av planering) att få ner henne till planket. Han visste också hur han skulle fly hemåt och var han skulle göra sig av med ev grejor.

Han visste helt enkelt redan när han gick hemifrån hur detta skulle sluta.

Men jag tror att det meddelande som han enligt MV har skickat till L*ena och som han sedan slirat på om att han har skickat, avslöjar att han inte har planerat det länge. Då hade han säkert försökt få till det utan digital kontakt.

Även om han nu är en tekniskt kunnig person och lurig, måste han förstå att det skulle vara svårt att radera meddelanden från mobilen. L*enas mobil är ju en sak, men om även hans skulle vara borta, eller förstörd är det ju mycket skumt. Han har förmodligen bara raderat meddelandena, men hoppats på att han skulle som vanligt kunna bortförklara det hela.

Val av mordplats är för riskabelt enligt mig för att vara planerat. Hur ska GM veta att det inte finns en eller flera hundägare på promenad i närheten till exempel? GM borde verkligen vidtagit alla åtgärder för att se till att mordet sker tyst när en sådan plats väljs.

Alldeles för klantigt planerat tycker jag. Så dum är inte SD. Om det här mordet är planerat får vi se oss om efter en annan GM som är mer enfaldig.
Citera
2020-01-14, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, det låter högst troligt. Sedan finns en annan kategori också..Det finns en grupp män som inte är så att säga seriemisshandlare. Dvs de misshandlar inte alla kvinnor de haft förhållanden eller intima relationer med, utan det sker endast i en given, specifikt destruktiv relation, då omständigheterna är speciellt stressande och intrasslade.

Har nämligen själv förstahandsupplevelser av en sådan relation. Den mannen krökte aldrig ett hår på mitt huvud under våra gemensamma år, trots att han dessvärre hade pucklat på sin exfru dessförinnam. Det var inte vackert gjort av honom, istället borde han lämnat henne. Men vi hade ett snack om det, då det kom till min kännedom, medgav han hela saken.

Jag gissar på att SD ingår i denna kategori. Därför är hans record cleant. Därför umgås Hanna fortfarande med sitt ex osv.

Det kanske finns olika typer av misshandlare?

Kanske var din partner inte den kontrollerande typen? Som kände att han behövde styra och ställa runt sin partner, men att i den relationen fanns det något som gjorde att hans tillkortakommanden (att slå när han blev frustrerad) kom fram.

Medan om det handlar om ett förhållande där en person vill försöka styra den andre, då handlar våldet om att försöka upprätthålla den kontrollen eller öka makten över den andre. Det beteendet spiller över i andra beteenden i förhållandet, ett kontrollbeteende som inte bara är våld.

En fundering.
Citera
2020-01-14, 09:55
Medlem
Citat:
Kanske helt i den extremaste varianten men de verkar ju åtminstone periodvis gått in för att jävlas/nita dit varandra på olika sätt när de känt sig förorättade. När det rationella väl vore att helt sonika bara ge upp relationen.

Fast några igenkänningstecken med alkisar finns faktiskt angående L oc S:

1. Troligen försökte L stjäla maken från H.
2. S manipulerade antagligen både H och kanske L periodvis. L log säkert brett mot H, samtidigt som hon låg med hennes make.
3. Både L och S ljög och höll skenet uppe utåt.
4. Räkna med uttryck för hån, förakt, förolämpningar, hot och hämndaktioner i deras inbördes loggar.
5. S har i någon mening indirekt medgett någon typ av misshandel genom att hävda sitt fysiska övertag mot L.
6. Båda är sociala utåt men troligtvis från och till destruktiva inåt specifikt i förhållande till varandra. Mycket sårig historia med svek och besvikelser.
7. De var uppenbarligen inga drogmissbrukare, men de förgiftade och missbrukade varandra. Och då förlorade antagligen båda vettet från och till.

Har du aldrig träffat på en person som retar dig över alla gränser, som du så att säga gör dig allergisk så du får klåda över hela kroppen. Som kan reta upp dig till galenskap, och ständigt trycker på ömma punkter. En sådan du inte står ut med och måste bort ifrån?
Citera
2020-01-14, 09:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Fast några igenkänningstecken med alkisar finns faktiskt angående L oc S:

1. Troligen försökte L stjäla maken från H.
2. S manipulerade antagligen både H och kanske L periodvis. L log säkert brett mot H, samtidigt som hon låg med hennes make.
3. Både L och S ljög och höll skenet uppe utåt.
4. Räkna med uttryck för hån, förakt, förolämpningar, hot och hämndaktioner i deras inbördes loggar.
5. S har i någon mening indirekt medgett någon typ av misshandel genom att hävda sitt fysiska övertag mot L.
6. Båda är sociala utåt men troligtvis från och till destruktiva inåt specifikt i förhållande till varandra. Mycket sårig historia med svek och besvikelser.
7. De var uppenbarligen inga drogmissbrukare, men de förgiftade och missbrukade varandra. Och då förlorade antagligen båda vettet från och till.

Har du aldrig träffat på en person som retar dig över alla gränser, som du så att säga gör dig allergisk så du får klåda över hela kroppen. Som kan reta upp dig till galenskap, och ständigt trycker på ömma punkter. En sådan du inte står ut med och måste bort ifrån?
Nja, att säga att man har ett fysiskt övertag över någon kan väl inte liknas vid att medge misshandel.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-14 kl. 10:09.
Citera
2020-01-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det blir nog inte billigt. Svårt att uppskatta hur mycket 14 000 sidor motsvarar rent fysiskt också, men kanske något som upptar ett par flyttkartonger då? Bara frakten skulle väl bli orimligt dyr.

Om jag räknar rätt så blir det i runda slängar 1.4 meter papper med en sida
per ark, något mindre kanske.
Nu tror jag att minst hälften går bort till själva FUP:et.

Det blir nästan ett ogörligt jobb å scanna in å lägga upp för nedladdning, plus
att det blir jävligt dyrt.

Det brukar lösa sig efter någon vecka då någon kommer över den digitalt.
Citera
2020-01-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nykeln är bara ett i raden av signifikant trams av postare som tror LW framstår i bättre dager genom lögner.
Såtillvida LW för att bestämt sig för att framstå som den toka hon var INTE nämde det i förhören.

Bilincidenten var ett i raden av SDs desperata försök att sätta gränser för en åsidosatt och frustrerad älskarinna.
Alla har vi olika sätt att hantera besvikelser. LW hade sitt och det var att göra illa den som gjort henne besviken vilket blev hennes undergång.

Nä, varför ville hon tjata in honom på en fika , bara för en nyckel, jag har inte
heller köpt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in