2020-01-14, 01:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Skulle snarare påstå att Islam utrotar. Nästan hela Mellanöstern bestod tidigare av kristna och judar. I Iran fick prästerna inom zoroastrismen fly till Indien för att överleva.

Det också.
Citera
2020-01-14, 01:28
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, muslimer har inte Jesus. Koranen säger att Jesus inte är Guds son, men Jesus sa att den som förnekar Sonen också förnekar Fadern. Muslimer är alltså gudsförnekare.
Jesus förleder också den som låter sig förledas av ondska och synd.
Jesus var muslim. Jesus är muslim. I grund och botten.
Visa mig en rättfärdig muslim som avvisar jesu kärlek. Den är för stor för mig att greppa. Kärleken.
Det finns många muslimer. Alla har vi vad som krävs. Ett hjärta. och liv. Därmed förmåga till tillväxt.
Senast redigerad av Ryggradslus 2020-01-14 kl. 01:30.
Citera
2020-01-14, 01:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jesus förleder också den som låter sig förledas av ondska och synd.
Jesus var muslim. Jesus är muslim. I grund och botten.
Visa mig en rättfärdig muslim som avvisar jesu kärlek. Den är för stor för mig att greppa. Kärleken.
Det finns många muslimer. Alla har vi vad som krävs. Ett hjärta. och liv. Därmed förmåga till tillväxt.

Nej, Jesus är inte och har aldrig varit muslim, och muslimer som förnekar att Jesus är Guds son förnekar Jesus. Dom förnekar Gud.
Citera
2020-01-14, 01:38
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Nej, Jesus är inte och har aldrig varit muslim, och muslimer som förnekar att Jesus är Guds son förnekar Jesus. Dom förnekar Gud.
Nej dom älskar och fruktar Gud. Bygger inte rymdraketer etc.
Citera
2020-01-14, 01:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Nej dom älskar och fruktar Gud. Bygger inte rymdraketer etc.

Förnekar man Jesus så förnekar man Gud, det sa Jesus själv. Dom förnekar att Jesus är Guds son. Du är lurad.
Citera
2020-01-14, 01:42
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Du är i direkt opposition till den Kristna tron om du förnekar att Jesus var någon annan än den som han utgav sig för att vara och sa till sina lärjungar att han var, alltså Guds son.
Det står i Bibeln att läsa och hör till allmänkunskapen som väl alla borde veta med nån liten förståelse av religionerna alls.
Du kan omöjligen få ihop dom tre religionerna som att vara en och densamma och det jag skrev ovan är en av dom största bevisen rent telogoiskt och logiskt som jag kan ge dig, och att du inte ens har förstått att ekvationen inte går ihop för dig är endast ditt misstag nu, men det visste jag redan i.o.m. att du började med din svada här, i alla fall vad jag misstänkte.
Även anledningen till att alla följare av dom tre religionerna har olika tro, det är fundamentalt avgörande för dom tre. Och även du vet det här redan.

Men jag märker att du endast väljer att argumentera utifrån din tro och uppfattning och inte ens förstår att göra detta intressant.

Så godnatt och diskussionen slut för mig

Okej. Vilka är skillnaderna i de tre religionerna? Om du läser det och förstår allt inuti, naturligtvis.
Vilka är huvudsyften för profeten Jesus? Och Moses. Och Muhammad?
Annat än att dyrka Gud. Och göra bra saker.?
Vad är profeternas funktion?
Kan du definiera profetens betydelse och funktion?
Beroende på hur du tänker. Och din kultur
Citera
2020-01-14, 01:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Förnekar man Jesus så förnekar man Gud, det sa Jesus själv. Dom förnekar att Jesus är Guds son. Du är lurad.
Har du vart i hennes skor som du pratar om? några förnekar men ändå inte. Dom vet inte vad dom förnekar.Några förnekar och förnekas. Några söker utan att finna. Några finner utan att söka. Jag är problem. Lita till Gud.
Nu är vi här och där. Alla ska vi samlas.
Citera
2020-01-14, 01:54
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ta en kik här t ex.

https://www.youtube.com/watch?v=Zbeztor7ow8

Det här är en falsk video. Jag har läst allt skrivet på arabiska i videon. Det är bara roliga ord.
Förresten, Koranen har aldrig förändrats i historien. Må Gud skydda honom från förfalskning. Om du pratar arabiska. Att förstå att det är omöjligt. På människor. Att skriva underbara ord. Till och med mirakel. Som Koranen. Du kommer att känna att Gud talar, inte människan. Du kan be alla muslimer bekräfta detta.

Hör bara detta. Du bedömer om mannen skrev dessa ord eller den stora Guden

https://www.youtube.com/watch?v=gDRgyBzK7yc
Citera
2020-01-14, 01:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Det här är en falsk video. Jag har läst allt skrivet på arabiska i videon. Det är bara roliga ord.
Förresten, Koranen har aldrig förändrats i historien. Må Gud skydda honom från förfalskning. Om du pratar arabiska. Att förstå att det är omöjligt. På människor. Att skriva underbara ord. Till och med mirakel. Som Koranen. Du kommer att känna att Gud talar, inte människan. Du kan be alla muslimer bekräfta detta.

Hör bara detta. Du bedömer om mannen skrev dessa ord eller den stora Guden

https://www.youtube.com/watch?v=gDRgyBzK7yc

Haha, på vilket sätt är den falsk?
Citera
2020-01-14, 02:32
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Islam är ett hopkok av några som hade för avsikt att ena alla blandraser (Arab på Hebreiska betyder just blandras) och som lägligt nog invaderade Iberiska(Kristna Visigother) halvön (Iberia som betyder Hebre på Hebreiska) även känt som Spanien, Islam användes även lägligt nog att ena alla Araber mot en gemensam fiende i öst, Konstantinopel(Kristna).

Nu har jag inte läst Koranen men vad jag har hört och plockat upp är att den genomsyrar av dålig plagiering av Bibeln och försök att smutskasta Jesus (vilket man gör om man hävdar han var något annat än Guds son).

Det är rätt intressant dock hur blinda Araber är för de som skapade Islam (Mohammed var en analfabetisk pedofil) i ena stunden utnyttjar er att göra deras skitjobb för att i andra stunden köra ut er ur Palestina (förvisso inte erat hemland från början men ändå, måste svida.)

EDIT: Kom ihåg att Ottomanerna i Islams namn var ända uppe vid Wien men stoppades av Kristna men de fördärvade Grekland och Balkan för all framtid och deras genetik är förmodligen väldigt lik hur områden omkring Israeliterna (Vita) såg ut innan man började med skytteltrafik av svarta slavarbetare från djupaste Afrika som likt i Egypten blandades ut i genpolen och gjorde att Romarna döpte områdena till just Arabia (alla distinkta folkslag hade blandats ihop till en smältdeg, inklusive pedofila, kannibalistiska folk såsom Edomiter, Kaananiter, Hittiter och annat avskräde.)

Det är Kristna (vita) mot resten.

Du har inte en kultur med evidensbaserad logisk tolkning
Du har ingen respekt för den andra religionen
Du har inte riktiga kunskaper om historia, islam och Koranen
Du hatar islams religion utan att läsa någonting
Så jag har inget intresse av att diskutera med dig.
Du är vilseledande. Alla dina argument är bara TV och falska nyheter är vilseledande.
Förutom rasism och hat i dig.
Så jag klandrar dig aldrig
Citera
2020-01-14, 02:37
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Om du är en kristen och inte tror på Koranens ord och inte tror på dem. Så du är inte en sann kristen. Helt enkelt. Christian endast med namn. Eftersom kristen måste erkänna de tre religionerna. Islam, kristendom och judendom. Han måste erkänna och tro på Koranens bok (som inte har förändrats).
Eftersom Koranen. En bok skriven direkt från Guds ord.
Lycka till

Hej. I bibeln står tydligt att Gud uppenbaras som fader, sonen och den helige anden. Beskrivningen av Gud som fader är en liknelse och betyder ju inte att Gud är en "fader" eftersom bara män kan vara en far. Men Gud har de egenskaperna, vill ta hand om sin skapelse likt en far.
Guds son är också en beskrivning av Gud/gudomligheten. Jesus från Nasaret beskrev det med orden "jag och fadern är ett"/en enhet. Alltså är det ytterligare en beskrivning, en uppenbarelse av Gud, genom företeelsen "son".
Bibeln beskriver också Guds ande som den tredje uppenbarelsen av Gud, som verkar på jorden.
På hebreiska har ordet ande en feminin rot. Egentligen Guds anda (jämfört med ande) vilket jag personligen tycker rimmar väl med Gud där både det manliga och kvinnliga finns representerat. Så bibeln beskriver tre uppenbarelser av Gud; fadern, sonen, anden (eller andan).

Jag förstår inte vad du menar att kristna ska tro på koranen om de är kristna? Kristna läser och följer bibeln som är nya testamemtet och gamla testamentet. Det sägs där tydligt att Kristus är vägen till Gud och att Jesus är ett med "fadern". Gud uppenbaras i fadern, sonen och den helige anden och att detta är kompromisslöst för att vara tillsammans med Gud (bibeln). Teologiskt kallas det treenigheten. F ö säger bibeln att Kristus fanns hos "fadern" före sin jordiska tillblivelse.

Det finns mycket stora skillnader mellan Jesus från Nasaret och Muhammed. Jag skulle t o m dra mig till att säga att de bildar ett motsatspar. När islam spreds krockade det med kristendomen/bibeln och gör det än idag då ex Europa bygger
till stora delar på bibelns "värdegrund". Vår nationsflagga i Sverige bär korset och färgerna knyter an till svenska kungamakten och folket. Detta är starkt kulturellt rotat fast få förstår det. Muhammed ses f ö inte ens som ett alternativ för kristna. Jag skriver inte detta för att vara ofärskämd utan utifrån vad bibeln säger. Vi får respektera att vi har omfamnat olika vägar.

Inom islam finns dödsstraff vid blasfemi, äktenskapsbrott, homosexualitet och vid avsägandet av islam. Något liknande finns inte i nya testamentet som är kristendomens källa. Gud kommer där bedöma, döma allt vi männiksor gjort till slut.

Muhammed finns inte heller som föredöme i bibeln. Jesus predikade, men Muhammed krigade och halshögg även människor.
Jesus satte som exempel att inte stena en äktenskapsbryterska genom att säga att den som kastar första stenen gör det om den är utan synd/felaktigheter. Berättelsen om Jesu död på korset förklaras som det ultimata offret för att återupprätta kontakten mellan Gud och människa och ge liv även efter döden. Detta finns inte i koranen.
Den Isa (en namnlik version av Jesus) som omnämns inom islam har inget med bibelns Jesus från Nasarets person, död och uppståndelse att göra.

Det finns kristna teologer som ifrågasätter att "helvetet" i bibeln (Gehenna/Hades) ens existerar inom bibeln som 'evigt' straff för människor men enbart för Satan och demoner/det onda.

Förklaringen är att ett domslut efter döden ska ske för alla, alltså mot de medvetna illgärningar eller goda gärningar en människa gjort.
Men, det som avses med räddning/frälsning i bibeln är att de som följt Gud, Kristus kommer till evigt liv och de som valt bort Gud kommer dö för evigt. Läs dö som i utraderas då inget orent som skapar lidande får finnas i evigheten. Alltså inte tilldelas ett evigt lidande men dö. Jag själv lutar åt denna teologiska tolkning om kristendomen. Tron på eviga straff förekom dock i flera hedniska religioner ex under första århundradet.

Om vi ändå bortser från olika teologiska synsätt på " helvetet" så är beskrivningen av Kristus och Muhammed, kristendomen och islam likt ett motsatspar. Detta är nog de flesta teologer på båda sidor medvetna om och säger också. Detta är skillnader vi helt enkelt ska erkänna, för det är inte lika och kristna följer inte koranen. Därav är kristna kristna genom bibeln, inte koranen. Det finns mer att ta upp som skiljer men vi måste ibland begränsa oss för det blir rundgång annars och grunderna säger det mesta. Grunderna är viktiga klargöra.
Tack för frågeställningen om skillnader men som för mig delvis är oklar vad du menar..
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2020-01-14 kl. 03:12.
Citera
2020-01-14, 02:43
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Nej, muslimer har inte Jesus. Koranen säger att Jesus inte är Guds son, men Jesus sa att den som förnekar Sonen också förnekar Fadern. Muslimer är alltså gudsförnekare.

Vad garanterar dig denna fras. Är det inte från Bibeln och kanske har någon lagt den i boken tidigare? För att dölja sanningen? Du vet, Bibeln har ändrats genom historien. Är det inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in