2020-01-13, 22:26
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och om L*ena inte hade legat med en enda person så hade det ändå förmodligen hänt.

Jag tror att anledningen till att hon började träffa andra var att det var ett destruktivt och kontrollerande förhållande (och kanske redan tidigt börjat med mindre grejor som hon inte gillade? Svartsjuka? Ville veta var hon varit? Vem hon träffat? Ville tala om för henne vem och vad?) och att hon på något vis försökte komma ur det.

Men som du säger, det finns ingen som helst ursäkt för att varken hota, kontrollera eller döda andra människor.

Gillar man inte läget, får man diskutera. Funkar det inte, är det bara att avsluta.

Jag är säker på att du har helt rätt!

Helt klart är att SD är den typen av människa (med starka drag av sociopati) som det är lätt för många (gäller motsatta könet, vänner, kollegor och andra) att först bli charmad av.

I början.

En glad, energisk och utåtriktad kille i starten. Men så snart man säger eller gör något som inte passar honom så visar det sig att det är "my way or the highway".

Han är den ultimata "Jag vet och jag kan allt bäst"-typen.

Och detta är inget jag sitter gissar på. Jag VET att det är så när det gäller just honom.
Citera
2020-01-13, 22:36
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Helt klart är att SD är den typen av människa (med starka drag av sociopati) som det är lätt för många (gäller motsatta könet, vänner, kollegor och andra) att först bli charmad av.

I början.

En glad, energisk och utåtriktad kille i starten. Men så snart man säger eller gör något som inte passar honom så visar det sig att det är "my way or the highway".

Och detta är inget jag sitter gissar på. Jag VET att det är så när det gäller just honom.
Kanske är en liten mästerkatt som viskar i mössan på honom.. säger jag på halvt allvar
F.ö tror jag dig om det du säger... och jag tror LenaW var nog vägen hem för honom...
Nu har han "tappat kulorna" typ.. :/
Citera
2020-01-13, 23:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oavsett ev likheter så mördar en person den andre här. DET utgör skillnaden och är vad det handlat om hela tiden.

Försök läsa mitt inlägg till sammanhanget. Missbrukare har ju en benägenhet att löpa större risk för dödligt våld av såväl partner som andra bekanta. Det var det notknapparen var inne på, hen menade på att människor inte mördas för att de har dåliga egenskaper. Men det händer alltså relativt frekvent, men det landar ofta i rubricering dråp. Och här har de i sina beteenden visat vissa drag som missbrukare typiskt brukar ha. LW anser sig så kränkt att hon anmälde SD ett par gånger men förnedrar sig och fortsätter försöka hålla igång relationen, hon söker sig till honom.
Citera
2020-01-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och om L*ena inte hade legat med en enda person så hade det ändå förmodligen hänt.

Jag tror att anledningen till att hon började träffa andra var att det var ett destruktivt och kontrollerande förhållande (och kanske redan tidigt börjat med mindre grejor som hon inte gillade? Svartsjuka? Ville veta var hon varit? Vem hon träffat? Ville tala om för henne vem och vad?) och att hon på något vis försökte komma ur det.

Men som du säger, det finns ingen som helst ursäkt för att varken hota, kontrollera eller döda andra människor.

Gillar man inte läget, får man diskutera. Funkar det inte, är det bara att avsluta.

Det skulle även kunna bero på att SD sagt att han inte ville ha ett
fast förhållande med LW.
Citera
2020-01-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Försök läsa mitt inlägg till sammanhanget. Missbrukare har ju en benägenhet att löpa större risk för dödligt våld av såväl partner som andra bekanta. Det var det notknapparen var inne på, hen menade på att människor inte mördas för att de har dåliga egenskaper. Men det händer alltså relativt frekvent, men det landar ofta i rubricering dråp. Och här har de i sina beteenden visat vissa drag som missbrukare typiskt brukar ha. LW anser sig så kränkt att hon anmälde SD ett par gånger men förnedrar sig och fortsätter försöka hålla igång relationen, hon söker sig till honom.

Du läser denna händelse på ditt sätt, jag tolkar den helt annorlunda och vari närmaste sanningen ligger är nära förestående att avslöjas. Jag har ingen brådska.
Citera
2020-01-13, 23:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

I början.

Och detta är inget jag sitter gissar på. Jag VET att det är så när det gäller just honom
.

Och just därför så blir det extra viktigt för åklagare Åsa Hiding att få SD att tappa den masken och visa rätten den riktiga SD
Citera
2020-01-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det skulle även kunna bero på att SD sagt att han inte ville ha ett
fast förhållande med LW.

Tro du SD skulle klara av att vara ärlig? I detta fall klarar han det uppenbarligen inte att erkänna för både sin fru och LW att han ljugit för båda samt att ta ansvar för det.

Istället väljer han den briljanta lösningen att mörda LW för att slippa undan sanningens minut av förnedring/ansvar.

Han tilltror du ärlighet?

Ja, ja .... Var och en må bli salig på sin tro.
Citera
2020-01-13, 23:38
Medlem
Citat:
Du läser denna händelse på ditt sätt, jag tolkar den helt annorlunda och vari närmaste sanningen ligger är nära förestående att avslöjas. Jag har ingen brådska.

Ja att vi har olika synvinklar på vad som kan ha hänt som ledde fram till att LW dödades är klart men förnumstiga påpekanden om att en person har mördats och dessutom med den obegripliga tilläggskommentaren om att "det är skillnaden" när jag i mitt inlägg reflekterade på notis kommentar om att missbrukare löper högre risk men verkade vara av uppfattningen att inga andra, någonsin, mördas på grund av någon dålig egenskap de har.
Notera att jag här då talar om vad GM subjektivt har haft för motiv, eller orsaken till att denne av någon anledning tappar besinningen, vilket inte innebär detsamma som att det skulle vara ursäktligt (vanligtvis, är det fråga om nödvärn så är detju ursäktligt) men BOs eventuella provokation kan alltså påverka rubriceringen (d. v. s. att det döms för dråp istället för mord) eller att straffmätningen påverkas.
Citera
2020-01-13, 23:40
Medlem
Citat:
Tro du SD skulle klara av att vara ärlig? I detta fall klarar han det uppenbarligen inte att erkänna för både sin fru och LW att han ljugit för båda samt att ta ansvar för det.

Istället väljer han den briljanta lösningen att mörda LW för att slippa undan sanningens minut av förnedring/ansvar.

Att han är en lögnare råder det ingen tvekan om, om han är en mördare
vet jag inte.
För min egen del så skulle jag aldrig lita på någon av dom, två
genomfalska lögnare.
Citera
2020-01-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ja att vi har olika synvinklar på vad som kan ha hänt som ledde fram till att LW dödades är klart men förnumstiga påpekanden om att en person har mördats och dessutom med den obegripliga tilläggskommentaren om att "det är skillnaden" när jag i mitt inlägg reflekterade på notis kommentar om att missbrukare löper högre risk men verkade vara av uppfattningen att inga andra, någonsin, mördas på grund av någon dålig egenskap de har.
Notera att jag här då talar om vad GM subjektivt har haft för motiv, eller orsaken till att denne av någon anledning tappar besinningen, vilket inte innebär detsamma som att det skulle vara ursäktligt (vanligtvis, är det fråga om nödvärn så är detju ursäktligt) men BOs eventuella provokation kan alltså påverka rubriceringen (d. v. s. att det döms för dråp istället för mord) eller att straffmätningen påverkas.

Jag är, till skillnad från dig, snarast övertygad om att detta är ett noga övervägt och planerat mord. Och har så varit från början.
Citera
2020-01-13, 23:47
Medlem
Citat:

Hade han någon absolut, reell, skyldighet att "erkänna"? Även om LW fortsatt hade varit pastor så hade han väl inte någon skyldighet att bikta sig för henne, om det något sådant den där urspårade fikainbjudan i bilincidenten kan ha handlat om?
Moraliskt kanske han borde tala ut men reellt behöver han inte säga ett pip, man kan ju inte kräva att en annan människa ska öppna sig. Särskilt om man inför gemensam bekantskapskrets talat illa om personen. Lika lite som man kan kräva verkställighet av ett eventuellt tidigare avgett äktenskapslöfte, om hon nu hade förväntat sig det och var besviken över att det aldrig hände.
Citera
2020-01-13, 23:48
Medlem
Citat:

Men vsst är det i större utsträckning förekommande att alkisar överlag sexuellt förgriper sig på, misshandlar ihjäl eller på annat sätt dödar sina fruntimmer och partners, än vanliga män utan drogproblematik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in