2020-01-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vill du berätta varifrån du fick texten till de där jag citera dig om..
kändes lite grisfixerat..
Ursäkta, vet inte vilken text du talar om? Apropå grissyftning?
Citera
2020-01-13, 19:50
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ursäkta, vet inte vilken text du talar om? Apropå grissyftning?
Jag skickade PM till dig, fortsätter där.
De där var en het potatis
Senast redigerad av SloppySeconds 2020-01-13 kl. 20:21.
Citera
2020-01-13, 20:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Misstänker att det dessvärre mest är indicier, då kommer Fup bli en vansinnigt tråkig utdragen historia utan hårda fakta. Åsa har säkert fångat upp en eskalerande hot- och motivbild, med diverse bråk och gräl i bakgrunden och sedan inte ett DNA-spår i världen. Inget som binder SD till mordplatsen, inget mordvapen, inga skoavtryck, inget blod, ingen besudling, inga försvarsskador som levererar dna, inte ett hårstrå från gm.

Om det endast är milslånga konversationer där de växelvis går in i rollerna trigger-motreaktion, trigger happy-hot. Förolämpning-hot, provokation-hämnd, då blir det en olidlig läsning.

Citat:
Att uppskatta tekniska bevis gör mig inte automatiskt till en dramakonsument, snarare motsatsen. Avskyr dramatik. Vid sidan av milslånga kommunikationer mellan de inblandade fruktar jag ett hägn av Lenas vänninor som intygar och stöder motivbilden men saknar förstahandsuppgifter. Det absolut osmakligaste vore om Lena och Stefan visar i text att de regredierade till fjortisnivå, då kan kräkreflexen få ett utslag. Då i bemärkelsen personangrepp, förnedring, förolämpningar och slag- under- bältet- retorik.
Lätt hänt att önska men hoppet är svagt.

Tyvärr tror jag att du får rätt i din pessimism, det kommer troligen vara tunt med reella bevis men däremot ett djävla fokus på parets "tonårsrelation" med tillhörande barnsliga konflikt.

Mitt intryck av MGM och BO är att ingen var vuxen i situationen, båda betedde sig som förvuxna tonåringar med all den dramatik som följer.

Risken är överhängande att det dyker upp som du skriver en uppsjö av väninnor som verifierar via hörsägen den bild som åklagaren kommer att förmedla.

Vi får se vad FUP och gärningsbeskrivning har att bjda på.
Citera
2020-01-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, där låter det ju som att de är mitt uppe i slutdelgivningen. Hiding kan väl knappast ha fattat beslut om att väcka åtal innan försvaret ens har fått möjlighet att läsa och kommentera förundersökningen?

Hon har fattat ett preliminärt beslut om åtal. Det riktiga beslutet kommer i och med stämningen, naturligtvis kommer inte försvarets förslag på utredningsåtgärder att ändra på det faktum att åtal blir av.

Tycker du det känns jobbigt att veta att din skyddsängel kommer ställas inför rätta?
Citera
2020-01-13, 20:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Hon har fattat ett preliminärt beslut om åtal. Det riktiga beslutet kommer i och med stämningen, naturligtvis kommer inte försvarets förslag på utredningsåtgärder att ändra på det faktum att åtal blir av.
Så har jag också förstått det, att åklagaren naturligtvis avvaktar med det riktiga beslutet tills försvaret har hunnit yttra sig. Försvaret skulle ju eventuellt kunna visa på något som inte stämmer i materialet, t.ex. att det finns logiska eller andra allvarliga brister i åklagarens resonemang. Sådant har hänt förr, och här lär det ju vara ganska "komplext".

Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Tycker du det känns jobbigt att veta att din skyddsängel kommer ställas inför rätta?
Nej för fan, jag har ingen ponny i loppet här. Hoppas verkligen att det blir en rättegång och tycker att det skall bli intressant att se hur det går i så fall. Ser dock en risk att det aldrig når så långt.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-13 kl. 21:00.
Citera
2020-01-13, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det blir intressant att läsa i FUP om dina
”tror”, ”nog” och ”kanske” stämmer IRL.

Vi kommer nog att "läsa" olika, precis som vi gör i det verkliga livet.
Citera
2020-01-13, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte särskilt orolig för det.

Alla har vi fel och brister. Jag har det, du har det.
Vi gör val som inte är de bästa alltid. Det finns mycket att säga om oss två, det kan jag lova!
Och ändå tror jag att jag är en ganska vanlig människa.

Men inget av det som har kommit upp om L*ena kommer att kunna jämföras med det bestialiska som har gjorts mot L*ena.

Det är mördaren som har gjort de dåliga valen att hota, kontrollera L*ena på manipulativa och sinnrika sätt, få andra att spela med i det fula spel som han har spelat. Han har ljugit och bedragit inte bara sin fru utan alla. Sina barn, sina vänner, L*ena.

L*ena har säkert inte mått bra. HD mådde inte heller bra. Vem mår bra av att leva med en bedragare som använder människor för sina egna behov enbart.

Han har ödelagt många människors liv för evigt. Till och med nästa generation kommer att få leva med detta hemska.

Det skulle inte förvåna mig om det kommer att finnas fler "offer" efter den här historien.

JG, hur kommer han att må, när det går upp för honom vem hans bästa vän var? Som han har bistått i vått och torrt?

De vänner som kanske deltar i tråden och delar hans budskap vidare? Försvarar honom. När de får läsa vad som egentligen försiggått bakom rökiga ridåer.

Jag tror att L*enas vanligheter och skavanker kommer att blekna i ljuset av det fruktansvärda.

Men som jag sett i andra trådar, kommer det ändå finnas några som inte bara försvarar gärningsmannen, utan lägger hundra procent av skulden på offret.

De är samma skribenter som återkommer. Oavsett vem offret är så anser de att det är offrets fel.

Jag tror inte att det är särskilt vanligt att offer blir mördade för att de har olika fel och brister faktiskt. Även om de brister du och jag har kan vara nog så irriterande .

Däremot kan riskbeteende som kriminalitet, drogmissbruk och prostitution öka risken.

L*ena kommer kanske att framstå som en person som mådde allt sämre och som hade allt svårare att ta sig ur sin situation, trots att att hon hade vänner och familj. Hon var dum nog att inte inse vem hon hade att göra med, och inte kraft nog att simma till sin räddning. Samtidigt försökte hon simma till olika öar för att inte drunkna. Det tillät hennes mördare henne inte att göra.

Han ville att hon skulle simma där hjälplös och han skulle var den enda räddaren. När hon kravlade upp på strandkanten dödade han henne.

Mja, de fallen där någon dödat efter att det trätts någon tid (behöver inte vara överdrivet lång tid) landar ju ofta i dråp.
Du nämner missbruk, den egenheten många missbrukare har är ju ofta att de gradvis utvecklar något sorts asocialt beteende, och det är ju oftade dräper varandra av den orsaken. Men ett missbrukarbeteende kan ju även sådana som inte missbrukar alkohol eller andra substanser utveckla: ljuga, bedra, manipulera, hantera konflikter på ett omoget icke-konstruktivt sätt. Och de egenheterna synes ju funnits hos såväl SD som LW. Missbrukare fastnar ofta i ett omoget tonårstillstånd som ger sig uttryck i hur de beter sig mot (och retar upp) andra.
Citera
2020-01-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man arbetar brett i andra mordutredningar också och ändå brukar vanligtvis utredningarna hamna på ett par tusen sidor. 14k sidor i det här fallet är väldigt omfattande. Man undrar självklart varför det är så gigantiskt. Ett rekord tydligen i Svenskt rättsväsende enligt någon skribent.

Det sades redan från början att man fick lägga ner mycket tid pga det omfattande nätverk av kontakter LW hade via geocachingen - då kan man lätt föreställa sig mängden av förhör som följde (pust). Alla inblandade personerna hade båda umgåtts med flera i kretsen och tillhörde själva de mest aktiva.
Många divergerande uppgifter att kontrollera upp.
Åklagaren måste kolla upp samtliga! Hade gällt alla åklagare, oavsett. En mardröm till uppgift.
Citera
2020-01-13, 21:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så har jag också förstått det, att åklagaren naturligtvis avvaktar med det riktiga beslutet tills försvaret har hunnit yttra sig. Försvaret skulle ju eventuellt kunna visa på något som inte stämmer i materialet, t.ex. att det finns logiska eller andra allvarliga brister i åklagarens resonemang. Sådant har hänt förr, och här lär det ju vara ganska "komplext".

Nej för fan, jag har ingen ponny i loppet här. Hoppas verkligen att det blir en rättegång och tycker att det skall bli spännande att se hur det går i så fall. Ser dock en risk att det aldrig når så långt.

Skulle försvaret verkligen påtala åklagarens brister i utredninsmaterialet? Är det inte bättre att vänta till rättegången och skapa rimligt tvivel där istället?

Om jag vore advokat skulle jag inte visa mina ess för åklagaren innan vi stod framför domaren och låta henne tappa ansiktet där och på så vis ifrågasätta trovärdigheten av polisens utredning. Det skulle dessutom ge Hiding minimalt med tid att rätta till sina misstag. Eller fungerar det inte så i Sverige? Måste försvaret informera åklagaren om "hål" i utredningsmaterialet innan rättegången?
Citera
2020-01-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mja, de fallen där någon dödat efter att det trätts någon tid (behöver inte vara överdrivet lång tid) landar ju ofta i dråp.
Du nämner missbruk, den egenheten många missbrukare har är ju ofta att de gradvis utvecklar något sorts asocialt beteende, och det är ju oftade dräper varandra av den orsaken. Men ett missbrukarbeteende kan ju även sådana som inte missbrukar alkohol eller andra substanser utveckla: ljuga, bedra, manipulera, hantera konflikter på ett omoget icke-konstruktivt sätt. Och de egenheterna synes ju funnits hos såväl SD som LW. Missbrukare fastnar ofta i ett omoget tonårstillstånd som ger sig uttryck i hur de beter sig mot (och retar upp) andra.

Oavsett ev likheter så mördar en person den andre här. DET utgör skillnaden och är vad det handlat om hela tiden.
Citera
2020-01-13, 21:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle försvaret verkligen påtala åklagarens brister i utredninsmaterialet? Är det inte bättre att vänta till rättegången och skapa rimligt tvivel där istället?

Om jag vore advokat skulle jag inte visa mina ess för åklagaren innan vi stod framför domaren och låta henne tappa ansiktet där och på så vis ifrågasätta trovärdigheten av polisens utredning. Det skulle dessutom ge Hiding minimalt med tid att rätta till sina misstag. Eller fungerar det inte så i Sverige? Måste försvaret informera åklagaren om "hål" i utredningsmaterialet innan rättegången?
Jag kan ju bara svara på hur jag skulle göra själv, och givet då att det var schyssta förhörsledare. Skulle jag däremot märka att det jag sade verkade användas emot mig på ett fult sätt, då skulle jag nog byta taktik och i stället knipa igen helt tills jag stod inför rätten.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-13 kl. 21:23.
Citera
2020-01-13, 21:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Just DET har ju du och några andra redan försäkrat er om i 1,5 år. Ni har ju rabblat detta maniskt dagarna i ände. Det vore nog bra om vissa skaffade sig ett liv och ett jobb och slutade att tjata om samma saker dygnet runt.

Du/ni fattar tydligen inte att OAVSETT om LW hade legat med hela Hjärsta, så finns det inget försvar för varken våld, hot eller MORD! Det är fortfarande SD som brutalt mördat en 3-barnsmamma samt varit otrogen mot sin fru år efter år. Det är hans ansvar.

Ja, och om L*ena inte hade legat med en enda person så hade det ändå förmodligen hänt.

Jag tror att anledningen till att hon började träffa andra var att det var ett destruktivt och kontrollerande förhållande (och kanske redan tidigt börjat med mindre grejor som hon inte gillade? Svartsjuka? Ville veta var hon varit? Vem hon träffat? Ville tala om för henne vem och vad?) och att hon på något vis försökte komma ur det.

Men som du säger, det finns ingen som helst ursäkt för att varken hota, kontrollera eller döda andra människor.

Gillar man inte läget, får man diskutera. Funkar det inte, är det bara att avsluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in