2020-01-13, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
För ju mer decimaler man har i pi:s värde, desto mer exakt värde får du på du på din circel.
Vilket inte på något sätt var svar på frågan. Varför skulle man behöva mer exakt resultat för små cirklar än stora?
Citera
2020-01-13, 22:28
Avslutad
Citat:
Talet pi kan inte räknas som rationell eller irrationel pga. den. är slumpmässig.
Vad menar du med att pi är slumpmässigt? Du måste ha en väldigt skruvad definition av "slumpmässig"
Citera
2020-01-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vilket inte på något sätt var svar på frågan. Varför skulle man behöva mer exakt resultat för små cirklar än stora?

För att om man ska försöka beräka att hur universum beteer sig. Slumpmässigt eller inte.

Därför är det viktigt att kunna räkna dom minsta partiklarnas omkrets/diameter.

Och dom kan vara så små att dom är kanske osynliga för oss?

Men tiden på dessa verkligheter borde gå mycket snabbare än på jordklotet. För att ljuset går 300 000km/s. Så 8 gånger per sekund runt jorden..

Jag kunde anta att att dagen och natten passerar 100000000000 triljoner gånger snabbare på dom (vissa) mindre partikarna. Jämfört med jorden.
Senast redigerad av WoWMeister 2020-01-13 kl. 22:36.
Citera
2020-01-13, 22:37
Avslutad
Citat:
För att om man ska försöka beräka att hur universum beteer sig. Slumpmässigt eller inte.

Därför är det viktigt att kunna räkna dom minsta partiklarnas omkrets/diameter.

Och dom kan vara så små att dom är kanske osynliga för oss?

Men tiden på dessa verkligheter borde gå mycket snabbare än på jordklotet. För att ljuset går 300 000km/s. Så 8 gånger per sekund runt jorden..

Jag kunde anta att att dagen och natten passerar 100000000000 triljoner gånger snabbare på dom (vissa) mindre partikarna. Jämfört med jorden.
Du har fortfarande inte förklarat varför man skulle behöva fler decimaler på pi när man räknar på mindre föremål.

Om jag ska beräkna omkretesen på två cirklar, en med radien 1km och en med radien 1mm, hur många decimaler behöver jag i respektive fall?
Citera
2020-01-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du har fortfarande inte förklarat varför man skulle behöva fler decimaler på pi när man räknar på mindre föremål.

Om jag ska beräkna omkretesen på två cirklar, en med radien 1km och en med radien 1mm, hur många decimaler behöver jag i respektive fall?

För att för det första vet vi inte hur stor den minsta föremålen kan vara. Klart vi behöver då minst en siffra som klarar av att räkna den minsta föremåls omkrets/diameter.
Citera
2020-01-13, 22:47
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Du behöver mycket noggrannare värde på pi desto mindre partiklars diameter/radius du ska räkna. Och i det här läget har människor inte en aning om vad är den minsta partikeln i universum.
Nej nej nej! Tvärtom skulle jag säga. Det är när du ska räkna på de riktigt stora cirklarna du behöver många decimaler på pi! Tänk dig att du räknar ut omkretsen på Vintergatan med för få decimaler på pi. Katastrof! Du kan ju få ett fel på flera meter.
Citera
2020-01-13, 22:47
Avslutad
Citat:
För att för det första vet vi inte hur stor den minsta föremålen kan vara. Klart vi behöver då minst en siffra som klarar av att räkna den minsta föremåls omkrets/diameter.
Om du ska trolla kan du väl vara lite rolig i alla fall? Det blir enbart tråkigt om det enda du gör är att upprepa saker du sagt tidigare.
Citera
2020-01-13, 22:50
Medlem
Citat:
För ju mer decimaler man har i pi:s värde, desto mer exakt värde får du på du på din circel.

Men du har inte nytta av fler decimaler än att du har lika många värdesiffror i pi som i dina mätvärden (eller andra ingående tal). Om du har mätt upp en cirkels diameter till tre meter plus minus en decimeter så behöver du inte mer än pi=3,1 eftersom resterande decimaler är onödiga: deras bidrag till slutresultatet kan helt omkullkastas om du mäter cirkeln noggrannare.
Citera
2020-01-13, 22:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så om det är tillräckligt stort behöver man inga decimaler alls? Pi=3? Och om det är ännu större behövs inte ens 3:an.
Citera
2020-01-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Men du har inte nytta av fler decimaler än att du har lika många värdesiffror i pi som i dina mätvärden (eller andra ingående tal). Om du har mätt upp en cirkels diameter till tre meter plus minus en decimeter så behöver du inte mer än pi=3,1 eftersom resterande decimaler är onödiga: deras bidrag till slutresultatet kan helt omkullkastas om du mäter cirkeln noggrannare.

Vilken vore den minsta storlek av diameter av en realistisk cirkel här i universum tror du att vi kunde mäta då?

Fast du nu inte kan specifera exakt pi:s decimaler.

Där vill jag veta exakta svaret tack.
Citera
2020-01-13, 22:59
Medlem
Citat:
Vilken vore den minsta storlek av diameter av en realistisk cirkel här i universum tror du att vi kunde mäta då?

Fast du nu inte kan specifera exakt pi:s decimaler.

Där vill jag veta exakta svaret tack.

Det är inte den absoluta storleken på det du mäter som är intressant, utan hur stort mätfel du måste räkna med som bestämmer hur många decimaler på pi du bör ha. Dock är det så att vi för över hundra år sedan hade nog med decimaler på pi för att beräkna universums omkrets (om vi har raiden/diametern) med en onoggrannhet mindre än en atoms diameter. Inga saker mänskligheten räknar på till vardags kräver en sådan precision, och vi använder därmed färre decimaler på pi.
Citera
2020-01-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är inte den absoluta storleken på det du mäter som är intressant, utan hur stort mätfel du måste räkna med som bestämmer hur många decimaler på pi du bör ha. Dock är det så att vi för över hundra år sedan hade nog med decimaler på pi för att beräkna universums omkrets (om vi har raiden/diametern) med en onoggrannhet mindre än en atoms diameter. Inga saker mänskligheten räknar på till vardags kräver en sådan precision, och vi använder därmed färre decimaler på pi.

Jag skulle iaf. tro att det är precis det som påverkar det som kommer att hända i framtiden. Att om du kan precis räkna ut den eller inte. Pi:s värde alltså? Att det finns en chans definitivt att räkna ut framtiden om du har rätta förutsättelser.

Fast jag skulle kunna tro att universum är 2/1. Eftersom det finns alltid 2 möjligheter, med 50% chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in