2020-01-13, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Fast jag skulle kunna tro att universum är 2/1. Eftersom det finns alltid 2 möjligheter, med 50% chans.
Jag bedömer sannolikheten att du kommer skriva något vettigt som nästan 0%
Citera
2020-01-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag bedömer sannolikheten att du kommer skriva något vettigt som nästan 0%

Det där var bara ett startvärde så att säga. Vad som händer efteråt är svårt/omöjligt för mig att säga.
Citera
2020-01-14, 00:06
Avslutad
Citat:
Vad som händer efteråt är svårt/omöjligt för mig att säga.
Brukar vara så när man saknar kunskap i ämnet.
Citera
2020-01-14, 00:13
Medlem
Citat:
Brukar vara så när man saknar kunskap i ämnet.

Först måste man ta reda på vad tid är om man ska ta reda på svaret?

Vad är tid då? Du kan kalkulera tiden med partiklarnas rörelse? (+många andra möjligheter)

Man måste väl då digitalisera partiklarnas rörelse?

Så då skulle jag spekulera att tiden inte är 100% analog.

Vad skulle det innebära för det rätta svaret att om pi:s (3.14...) värde skulle göra det (100%) möjligt att slumpmässiga händelser kunde inträffa?
Senast redigerad av WoWMeister 2020-01-14 kl. 01:10.
Citera
2020-01-14, 00:17
Medlem
Citat:
Jag skulle iaf. tro att det är precis det som påverkar det som kommer att hända i framtiden. Att om du kan precis räkna ut den eller inte. Pi:s värde alltså? Att det finns en chans definitivt att räkna ut framtiden om du har rätta förutsättelser.

Fast jag skulle kunna tro att universum är 2/1. Eftersom det finns alltid 2 möjligheter, med 50% chans.

Du försöker diskutera ett ämne du inte behärskar och vägrar lyssna på personer med långt mycket mer kunskap än vad du själv har.
Du har inte dem mentala förmågan att ta till dig kunskap du inte förstår, och ifrågasätter sådant som är matematiskt bevisat.
Citera
2020-01-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Du försöker diskutera ett ämne du inte behärskar och vägrar lyssna på personer med långt mycket mer kunskap än vad du själv har.
Du har inte dem mentala förmågan att ta till dig kunskap du inte förstår, och ifrågasätter sådant som är matematiskt bevisat.

Oj ok sorry då
Citera
2020-01-14, 00:40
Medlem
Jag kan fortsätta den här analysen så länge jag vill/lever.

Men intressant är den definitivt

Man är bara så lat. För att orka leta fram rätta svaret.
Senast redigerad av WoWMeister 2020-01-14 kl. 01:03.
Citera
2020-01-14, 01:33
Medlem
Citat:
Lever du i villfarelsen att om man inte kan skriva ut alla decimaler så går det inte att uttrycka talet exakt?

Yepp. Man kanske behöver så många decimaler för att kunna kalkulera den minsta partikelns omkrets/diameter. Men vi har ingen aning vad är minsta partikeln. Och om du inte kan mäta den, då kan du inte veta med så stor % chans att vad som kommer att hända i framtiden.

Tänk er om pi:s värde var så noggrann att universum inte kunnat räkna ut vad svaret är. Om pi hade en absolut värde. Då skulle den existera, digitaliskt iaf. Fast det skulle vara omöjligt att veta ändå? Med en begränsad tid.
Senast redigerad av WoWMeister 2020-01-14 kl. 02:00.
Citera
2020-01-14, 01:59
Medlem
Motacilla.albas avatar
Om världen är slumpmässig eller kausal i sitt innersta väsen kommer vetenskapen aldrig att kunna svara på. Ser dock inte att förekomsten av irrationella tal har med det att göra. Även tillräckligt stora och små rationella tal är onåbara för beräkningar.
Citera
2020-01-14, 02:15
Avslutad
Citat:
Yepp. Man kanske behöver så många decimaler för att kunna kalkulera den minsta partikelns omkrets/diameter. Men vi har ingen aning vad är minsta partikeln. Och om du inte kan mäta den, då kan du inte veta med så stor % chans att vad som kommer att hända i framtiden.

Tänk er om pi:s värde var så noggrann att universum inte kunnat räkna ut vad svaret är. Om pi hade en absolut värde. Då skulle den existera, digitaliskt iaf. Fast det skulle vara omöjligt att veta ändå? Med en begränsad tid.
Men snälla. Läs på lite och spekulera sen i relation till dina kunskaper. Det är som att lyssna på en fjortonåring som nyss har kommit på att "alla kapitalister är onda" diskutera nationalekonomi.

Jag kan sammanfatta det hela med att ingenting du har sagt i den här tråden har varit det allra minsta vettigt. Sorry.
Citera
2020-01-14, 02:40
Medlem
Citat:
Men snälla. Läs på lite och spekulera sen i relation till dina kunskaper. Det är som att lyssna på en fjortonåring som nyss har kommit på att "alla kapitalister är onda" diskutera nationalekonomi.

Jag kan sammanfatta det hela med att ingenting du har sagt i den här tråden har varit det allra minsta vettigt. Sorry.

Jag hoppas vi kan ändå fortsätta försöka lösa problemet tillsammans?
Citera
2020-01-14, 02:57
Medlem
DaChiefs avatar
Formeln för pi är dock inte ”oändlig”. Det kan också finnas en bättre formel för att beräkna en cirkels omkrets.

Bara för att längden på ett snöre inte kan mätas 100% exakt innebär inget som man kan dra stora slutsatser av om universums natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in