2020-01-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja du sitter med näsan i nått papper och blundar för verkligheten. Mkt bekvämt säkert.

Ok, så du menar alltså att kraftigt ökande bedolkningsmängd Inte ökar behovet av bostäder. Det bara bor i tomma luften sas, det trollas fram bostäder.

🤔

Det jag skrev från början var att det var avregleringarna av finansmarknaderna som var den huvudsakliga anledningen till att fastighetspriserna började öka på 80-talet, medans du menar att en liten nettoinflyttning under det årtiondet var orsaken.

Befolkningsökningar kan påverka bostadspriserna och såklart efterfrågan, priserna påverkas dock av betalningsförmågan(t ex tillgången till krediter) men även tillgången till bostäder, finns det lediga lägenheter behöver man inte trolla fram nya.

Jag begriper ju efter vårt meningsutbyte att du faktiskt inte kan något om ämnet, antagligen för att du saknar intresset, men om du nu faktiskt är intresserad så finns det mycket information att inhämta.

Ha en bra dag.
2020-01-13, 18:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det står över 600000 personer i Stockholms bostadskö så nog finns det ett underskott.
Vill du antyda att det är 600000 som är utan bostad? Dvs som bor i tält och under granar?
Kan det inte vara så att du har dålig kontakt med verkligheten då.

Citat:
Ja just det, jag investerar mina miljarder i att bygga hyresrätter.
Uppfattar jag rätt här. Du har identifierat ett behov av HR men du avser inte att avstå konsumtion och investera i produktion av HR, och hyra ut dessa till bruksvärdeshyra.

Ja, men då är det ju du, och sådana som du, som är orsaken till att det står så många i bostadskön.

Citat:
Du verkar jätteintelligent
Vet inte det. Jag bara håller mig till fakta.

Citat:
Så du tror att bilar och fastigheter /bostäder är direkt jämförbara varor?
Det är något som du hittar på. Jag pekar på fundamentala mekanismer.

Citat:
Markyta är en ändlig resurs förstår du.
Borde gälla material till bilproduktion också.

Hur kommer det sig enligt dig att mängden bilar har kunnat öka mer än befolkningen när materialet till bilar är ändligt.

Citat:
Att det finns fler bilar betyder inte att efterfrågan ökat relativt tillgången...
Om du tänker ett steg till kanske du inse att det betyder att tillgången ökat. Det har producerats fler.

Citat:
Två saker har drivit upp bostadspriserna mer än index och det är låg ränta och ökad efterfrågan. Den ökade efterfrågan är direkt relaterad till den snabba befolkningsökningen som massinvandringen fört med sig.
Hur kan låg ränta driva upp priserna. Då minskar ju kapitalutgiften för producenterna. Det verkar ju prissänkande.

Och hur kan ökad efterfrågan öka priserna. Det ökar ju bara produktionen. Och fler levereras. Något som gällt för bilarna.
2020-01-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Planen nu är att ungdomar som flyttar hemifrån skall ha fast anställning och ihopsparad kontantinsats för att få lån upp till 1,3 mille för att sitta i en lägenhet med storlek som ett studentrum, i Huddinge. Det är inte långsiktigt hållbart. Priserna skall ned på BR.

Låter ju för övrigt strålande att köpa en BR för ett par månadslöner som du gjorde på 80-talet och istället betala en högre hyra. Det klarar man bättre som rörlig ung med osäkra anställningar (får inget banklån), eller ingen mamma och pappa som kan utnyttja värdeökning på sitt objekt. Den summan på ett par månadslöner kan ju familjen enklare skrapa ihop.

Det är ingen naturlag att ungdomar ska ha råd med bostadsrätt när de flyttar hemifrån. Det är för delen heller ingen naturlag att ungdomar ska flytta så fort de går ut gymnasiet. Har de tålamod 1-2 år skrapar de enkelt ihop den kontantinsatsen till 1300ksek. Pluggar de ska de verkligen inte köpa bostadsrätt, då ska de bo i studentlägenhet.
2020-01-13, 20:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är ingen naturlag att ungdomar ska ha råd med bostadsrätt när de flyttar hemifrån. Det är för delen heller ingen naturlag att ungdomar ska flytta så fort de går ut gymnasiet. Har de tålamod 1-2 år skrapar de enkelt ihop den kontantinsatsen till 1300ksek. Pluggar de ska de verkligen inte köpa bostadsrätt, då ska de bo i studentlägenhet.

Naturlag och naturlag, det blir ju den situationen eftersom det inte finns tillräckligt med hyresrätter. Det kommer lösa sig med tiden för folk har inte cashen och de fasta anställningarna som krävs för BR, spelar ingen roll om du sparar ihop 150k om du inte får banklån för resten av summan.

Studenter; föräldrar köper BR inför varje terminstart med hjälp av sin värdeökning på kåken eller BR som de köpte billigt, svårt att se framtida värdeökningar i samma takt.

Kan inte se någonting som kan driva BR-priser idag.

Höjda krav för banklån samt amortering.
Avstannad värdeökning på befintliga objekt. Försäljning nyproduktion av BR trampar. Räntehöjning.
Unga med osäkra vikariat, deltid, oavlönat praktikarbete eller arbete via bemanningsföretag som anställer med kontrakt beroende på uppdragets längd.
Befolkningsökning i form av migranter på bidrag.

Inga kunder banken hurrar över precis. Nej, priserna kommer allt gå ned sakta men säkert.
2020-01-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Naturlag och naturlag, det blir ju den situationen eftersom det inte finns tillräckligt med hyresrätter. Det kommer lösa sig med tiden för folk har inte cashen och de fasta anställningarna som krävs för BR, spelar ingen roll om du sparar ihop 150k om du inte får banklån för resten av summan.

Studenter; föräldrar köper BR inför varje terminstart med hjälp av sin värdeökning på kåken eller BR som de köpte billigt, svårt att se framtida värdeökningar i samma takt.

Kan inte se någonting som kan driva BR-priser idag.

Höjda krav för banklån samt amortering.
Avstannad värdeökning på befintliga objekt. Försäljning nyproduktion av BR trampar. Räntehöjning.
Unga med osäkra vikariat, deltid, oavlönat praktikarbete eller arbete via bemanningsföretag som anställer med kontrakt beroende på uppdragets längd.
Befolkningsökning i form av migranter på bidrag.

Inga kunder banken hurrar över precis. Nej, priserna kommer allt gå ned sakta men säkert.

Bankerna erbjuder sina kunder att binda sina lån på 5år till en ränta på under 2%. Om du har information som bankerna inte har så utgår jag ifrån att du är miljonär idag.

Om priserna går ner så kommer det bero på att bankerna är mer restriktiva med krediter (duhhh), och om det sker så kommer de som är utanför marknaden få det ännu svårare att komma in. Det som då kommer att ske är att de som sitter på bostadsrätter byter med varandra i princip.

Mitt tips är att priserna kommer att svänga kring det jämviktsläget som de varit i det senaste året. Eventuellt ökar de med inflationen. Detta om inget oväntat händer. De som sitter och väntar på att casha på andras missöde väntar förgäves.

Slutligen, Unga med osäkra vikariat har aldrig och ska aldrig kunna låna miljonbelopp. Samma gäller arbetslösa migranter. Dessa är inte bankernas målgrupp.
2020-01-13, 21:33
Medlem
Sven2s avatar
Miljardsmäll för svenskarna efter höjda boräntor
Frida Bratt: 3,2 miljarder för bankernas omotiverade höjning

Åtta storbanker har höjt sina bolåneräntor. Störst höjning stod Handelsbanken och Länsförsäkringar för, med 25 respektive 22 punkter. Bankerna har agerat på Riksbankens höjning av reporäntan.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/qLrjjg/miljardsmall-for-svenskarna-efter-hojda-borantor
2020-01-13, 21:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bankerna erbjuder sina kunder att binda sina lån på 5år till en ränta på under 2%. Om du har information som bankerna inte har så utgår jag ifrån att du är miljonär idag.

Om priserna går ner så kommer det bero på att bankerna är mer restriktiva med krediter (duhhh), och om det sker så kommer de som är utanför marknaden få det ännu svårare att komma in. Det som då kommer att ske är att de som sitter på bostadsrätter byter med varandra i princip.

Mitt tips är att priserna kommer att svänga kring det jämviktsläget som de varit i det senaste året. Eventuellt ökar de med inflationen. Detta om inget oväntat händer. De som sitter och väntar på att casha på andras missöde väntar förgäves.

Slutligen, Unga med osäkra vikariat har aldrig och ska aldrig kunna låna miljonbelopp. Samma gäller arbetslösa migranter. Dessa är inte bankernas målgrupp.

Dessa kunder som kan binda är redan inne i BR-marknaden. Det måste in nytt folk i pyramidspelet hela tiden för att hålla priserna uppe och jag har väldigt svårt att se var dessa skall komma ifrån i samma takt som förr. Annars håller jag med.
2020-01-13, 22:02
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Undrar vem det är som är idiot här. Du tror alltså på riktigt att det är 600 000 aktivt sökande i Stockholms bostadskö? Gå in och kolla på varje objekt hur många som söker så får du svaret. Det rör sig om bråkdelar. Men förstår det är svårt för en vänsterbliven att räkna rätt.

Haha vänsterbliven, ja det var kul.
Hursomhelst. Du svarar aldrig utan bara svamlar iväg.
Det finns alltså en bostadskö med 600 000 imaginära sökanden och att kön växte med 10%bara förra året ökar inte efterfrågan på bostäder, det är bara en siffra. Ok!

Samt, invandrare måste inte bo någonstans så hur många som än kommer så ryms de!?

Du tänker precis som halvdementa batikkärringar, dvs knappt alls.
2020-01-13, 22:12
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det jag skrev från början var att det var avregleringarna av finansmarknaderna som var den huvudsakliga anledningen till att fastighetspriserna började öka på 80-talet, medans du menar att en liten nettoinflyttning under det årtiondet var orsaken.

Befolkningsökningar kan påverka bostadspriserna och såklart efterfrågan, priserna påverkas dock av betalningsförmågan(t ex tillgången till krediter) men även tillgången till bostäder, finns det lediga lägenheter behöver man inte trolla fram nya.

Jag begriper ju efter vårt meningsutbyte att du faktiskt inte kan något om ämnet, antagligen för att du saknar intresset, men om du nu faktiskt är intresserad så finns det mycket information att inhämta.

Ha en bra dag.

Det behövs bara sunt förnuft och lite verklighetsförankring för detta. Men du verkar fast besluten av ideologiska skäl vilket inte gynnar sanning.

I början av 80 talet var invandringen måttlig och hade förmodligen inte jättestor effekt på prisökningen. Det är framåt 2000 som det verkligen blir kännbart.

Om det finns en massa lediga bostäder? Det finns inga lediga bostäder i Sverige längre eller iaf väldigt litet bestånd på avlägsna platser.

Bostäder är inte som andra varor, de går inte att producera snabbt eller importera. Vissa varor blir billigare vid stor efterfrågan pga det blir större volymer men det gäller inte ändliga resurser.

Det finns två faktorer som lett in svenskarna i ett låneslaveri som dumma får. Dels är det massinvandring och dess effekt på efterfrågan på bostäder. Dels är det de låga räntorna.

Så är det bara. Sov gott.
Senast redigerad av Julskinkato 2020-01-13 kl. 22:15.
2020-01-13, 22:17
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vill du antyda att det är 600000 som är utan bostad? Dvs som bor i tält och under granar?
Kan det inte vara så att du har dålig kontakt med verkligheten då.

Uppfattar jag rätt här. Du har identifierat ett behov av HR men du avser inte att avstå konsumtion och investera i produktion av HR, och hyra ut dessa till bruksvärdeshyra.

Ja, men då är det ju du, och sådana som du, som är orsaken till att det står så många i bostadskön.

Vet inte det. Jag bara håller mig till fakta.

Det är något som du hittar på. Jag pekar på fundamentala mekanismer.

Borde gälla material till bilproduktion också.

Hur kommer det sig enligt dig att mängden bilar har kunnat öka mer än befolkningen när materialet till bilar är ändligt.

Om du tänker ett steg till kanske du inse att det betyder att tillgången ökat. Det har producerats fler.

Hur kan låg ränta driva upp priserna. Då minskar ju kapitalutgiften för producenterna. Det verkar ju prissänkande.

Och hur kan ökad efterfrågan öka priserna. Det ökar ju bara produktionen. Och fler levereras. Något som gällt för bilarna.

Blabla trolla vidare.
2020-01-14, 10:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Det behövs bara sunt förnuft och lite verklighetsförankring för detta. Men du verkar fast besluten av ideologiska skäl vilket inte gynnar sanning.

I början av 80 talet var invandringen måttlig och hade förmodligen inte jättestor effekt på prisökningen. Det är framåt 2000 som det verkligen blir kännbart.

Om det finns en massa lediga bostäder? Det finns inga lediga bostäder i Sverige längre eller iaf väldigt litet bestånd på avlägsna platser.

Bostäder är inte som andra varor, de går inte att producera snabbt eller importera. Vissa varor blir billigare vid stor efterfrågan pga det blir större volymer men det gäller inte ändliga resurser.

Det finns två faktorer som lett in svenskarna i ett låneslaveri som dumma får. Dels är det massinvandring och dess effekt på efterfrågan på bostäder. Dels är det de låga räntorna.

Så är det bara. Sov gott.

För att det hela ska bli begripligt måste man faktorera in att efterfrågan på bostäder inte bara handlar om vad folk vill ha. De måste kunna efterfråga också. Invandringen har spätt på bostadsbristen, det behöver man inte tvivla på. Därigenom har det självklart i viss mån ökat viljan att efterfråga. Men, invandrare som grupp är inte de som primärt har drivit prisökningarna, för de kan inte (i samma utsträckning) efterfråga bostäder på höga prisnivåer. Det som har skapat bostadsbubblan är att svensk medelklass (bland annat väl etablerade utlandsfödda) har gjort investeringar med extrem hävstång vilket med små insatser har skapat betydande kapital som sedan har investerats med hävstång igen. Det har kunnat ske genomständigt sjunkande räntor parat med oansvarig kreditgivning utan restriktioner.

Hade det skett även utan invandringen? Det finns det ju inget definitivt svar på, men bostadsbubblor har ju uppstått otaliga gånger i historien utan att någon invandring eller liknande situation har krävts. Så, det känns lite långsökt att bara tvärsäkert slå fast att just vår bostadsbubbla skulle bero på invandringen. Personligen tror jag att invandringens del av prispåverkan är marginell. De har och har haft för låga inkomster och för lite kapital.
2020-01-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är enklare att transportera råvaror från en gruva i Afrika till Japan för att i Japan bygga en bil som sedan transporteras till Sverige än det är för en svensk att använda samma bil för att pendla från en avfolkningsbygd med ett bostadsöverskott till en plats där det finns jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in