Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Det står över 600000 personer i Stockholms bostadskö så nog finns det ett underskott.
Vill du antyda att det är 600000 som är utan bostad? Dvs som bor i tält och under granar?
Kan det inte vara så att du har dålig kontakt med verkligheten då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Ja just det, jag investerar mina miljarder i att bygga hyresrätter.
Uppfattar jag rätt här. Du har identifierat ett behov av HR men du avser inte att avstå konsumtion och investera i produktion av HR, och hyra ut dessa till bruksvärdeshyra.
Ja, men då är det ju du, och sådana som du, som är orsaken till att det står så många i bostadskön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Du verkar jätteintelligent
Vet inte det. Jag bara håller mig till fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Så du tror att bilar och fastigheter /bostäder är direkt jämförbara varor?
Det är något som du hittar på. Jag pekar på fundamentala mekanismer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Markyta är en ändlig resurs förstår du.
Borde gälla material till bilproduktion också.
Hur kommer det sig enligt dig att mängden bilar har kunnat öka mer än befolkningen när materialet till bilar är ändligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Att det finns fler bilar betyder inte att efterfrågan ökat relativt tillgången...
Om du tänker ett steg till kanske du inse att det betyder att tillgången ökat. Det har producerats fler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Två saker har drivit upp bostadspriserna mer än index och det är låg ränta och ökad efterfrågan. Den ökade efterfrågan är direkt relaterad till den snabba befolkningsökningen som massinvandringen fört med sig.
Hur kan låg ränta driva upp priserna. Då minskar ju kapitalutgiften för producenterna. Det verkar ju prissänkande.
Och hur kan ökad efterfrågan öka priserna. Det ökar ju bara produktionen. Och fler levereras. Något som gällt för bilarna.