2020-01-13, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
//

Fakta 3: Bakgrundskontrollen på personer som MUST, Försvarmakten och SAAB värvar har luckor!!! Att han ändå gång på gång fått uppdrag beror troligen på att han varit duktig att knyta kontaktar med rätt personer.

Bakgrundskontrollen för särskilt anställning inom MUST är uppenbart helt otillräcklig alternativt att de som sköter den lyckats med konststycket att inte bara missa en utan ett flertal varningsflaggor kring den här personen, vilket är mindre troligt. Kontrollen är förmodligen inte på långa vägar så grundlig som den borde vara och det implicerar också SÄPO eftersom de sköter en stor del av den.
Citera
2020-01-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Bakgrundskontrollen för särskilt anställning inom MUST är uppenbart helt otillräcklig alternativt att de som sköter den lyckats med konststycket att inte bara missa en utan ett flertal varningsflaggor kring den här personen, vilket är mindre troligt. Kontrollen är förmodligen inte på långa vägar så grundlig som den borde vara och det implicerar också SÄPO eftersom de sköter en stor del av den.

Grejen är att de kontrollerna är inte till för att kontrollera om personen verkligen gått i officersskola, utan hur persons övriga liv ser ut, gällande ekonomi, riskbeteende mm.

Är man anställd i FM (eller har varit) med den graden förutsetts det att man gått skolorna.

Det som jag är nyfiken på är hur personen kom in ifrån första början, det är ju där den stora missen gjorts.

För övrigt är det Mali 12 det gäller, då det var den insatschefen som uttalat sig (Salestrand)
Citera
2020-01-13, 16:36
Medlem
Citat:
Vad pantade vissa människor är.
Fakta är 1: Personen har ingen officersexamen. OM han hade haft det hade vi inte diskuterat detta. DN hade inte skrivit om detta. Försvarmakten hade inte bekräftat allt DN sagt. Om han har examen så är det MYCKET enkelt för honom att bevisa det... Därmed är det 100% fastställt att han inte är officer.

Fakta 2: Han har varit duktig på det han gjort. (Problemet här är inte vad han gjort och inte gjort) Problemet är att en person som ljuger och jobbar med underrättelser är sårbar för rekrytering och utpressning. Tex att en ryss får reda på hans lögn och säger: jag avslöjar din lögn om du inte gör si och så.

Fakta 3: Bakgrundskontrollen på personer som MUST, Försvarmakten och SAAB värvar har luckor!!! Att han ändå gång på gång fått uppdrag beror troligen på att han varit duktig att knyta kontaktar med rätt personer.

Av ovanstående 3 fakta ska vi alltså dra slutsatsen att personen ifråga under 20 år kunnat röra sig som barn i huset och ogenerat vandrat mellan MUST, FM, Kustbevakningen, Saab och dessutom hållit på och pillat med försvarets hemliga kryptonycklar; allt tack vare att han varit duktig på att knyta kontakter med rätt personer. Han kunde väl åtminstone besvärat sig med att ta körkort under tiden. Om något verkar för osannolikt för att vara sant...
Citera
2020-01-13, 16:40
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Att han ändå gång på gång fått uppdrag beror troligen på att han varit duktig att knyta kontaktar med rätt personer.

Nä, vi lever i ett tillitssamhälle. Om någon hävdar sig vara officer litar man på det att hen är en officer.
Citera
2020-01-13, 17:03
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Vad pantade vissa människor är.
Fakta är 1: Personen har ingen officersexamen. OM han hade haft det hade vi inte diskuterat detta. DN hade inte skrivit om detta. Försvarmakten hade inte bekräftat allt DN sagt. Om han har examen så är det MYCKET enkelt för honom att bevisa det... Därmed är det 100% fastställt att han inte är officer.

Fakta 2: Han har varit duktig på det han gjort. (Problemet här är inte vad han gjort och inte gjort) Problemet är att en person som ljuger och jobbar med underrättelser är sårbar för rekrytering och utpressning. Tex att en ryss får reda på hans lögn och säger: jag avslöjar din lögn om du inte gör si och så.

Nja, han hade påbörjat en "förberedande officersutbildning" år 1999 i Enköping.
För att komma in där bör han han ha haft en militär grundutbildning. Han KAN alltså vara s.k värnpliktig officer med fänriks grad. Eller med löjtnants grad.
Finns mängder av dylika. Visst, tredje klass, men likväl officerare.
Citera
2020-01-13, 18:47
Medlem
dunderkålas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag litar inte på att DN är en sanningssägare i detta ärende.

Over and out.

Vi litar inte på människor som säger kom klart slut heller.
Citera
2020-01-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Riktig jävla tramsartikel. Finns ju inga som helst detaljer.

Kunde lika gärna stått ”person gjorde en sak häromdagen - gjorde det igen idag”... cepen

Ta denna då istället.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-varnades-for-den-falske-officeren/
Citera
2020-01-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nja, han hade påbörjat en "förberedande officersutbildning" år 1999 i Enköping.
För att komma in där bör han han ha haft en militär grundutbildning. Han KAN alltså vara s.k värnpliktig officer med fänriks grad. Eller med löjtnants grad.
Finns mängder av dylika. Visst, tredje klass, men likväl officerare.

Värnpliktig som når löjtnantsgrad?? Den var ny för mig. Är det möjligt? Fänrik kan man ju bli vid muck. Det är jag själv.
Citera
2020-01-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkåla
Vi litar inte på människor som säger kom klart slut heller.
Jag var tvungen att gå ifrån och sa det av respekt mot den jag hade ett meningsutbyte med. Var och en får såklart lita på vem den själv vill. Jag uppfattar det som att majoriteten litar på att allt som döljer sig bakom den här historien är det som framkommit i DN, där skiljer sig våra åsikter. Var och en blir salig på sin tro,
Citera
2020-01-13, 19:30
Medlem
Inget att hetsa upp sig över. Vi har hur många andra problem som helst som är betydligt allvarligare än detta.
Citera
2020-01-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Värnpliktig som når löjtnantsgrad?? Den var ny för mig. Är det möjligt? Fänrik kan man ju bli vid muck. Det är jag själv.

Har för mig att det kallas värnpliktig fänrik.
Citera
2020-01-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Inget att hetsa upp sig över. Vi har hur många andra problem som helst som är betydligt allvarligare än detta.

Ungefär så kan man beskriva Sverige. Vi har genom tiderna Sveriges sämsta regering. Sverige har aldrig varit ett så stort säkerhetsproblem som det är idag. Vi släpper in falska officerare i försvarsmakten och försvarsindustrin, och serber med anknytning till Ryssland hos Transportstyrelsen.

Sverige lägger säkerhetsmässigt som ett såll. Varför? Därför våra politiker är stolpskott som i sin tur rekryterat personer som är ännu dummare än dom (för de själva ska verka intelligenta) i våra myndigheter. Det här kommer ta många år att städa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in