2020-01-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En motfrågas, visste du att priset på varorna i BigMac är exakt 26 kronor handlat i affär, färdiggjorda burgare och bröd?

Det stämmer ju knappast. Om man nu ska vara petnoga. Du har i ditt exempel (i trådstarten) använt dig av produkter som inte finns i Big Mac. En Big Mac har exempelvis inget Briochebröd, kruksallad eller Max originaldressing. Visst finns det dressing och sallad på en Big Mac och det serveras i ett hamburgarbröd, men det är andra sorter. Sedan innehåller Big Mac inlagd gurka/smörgåsgurka samt hackad lök, något som inte finns på din hamburgare. Åtminstone inte i ditt nämnda exempel. En Big Mac innehåller dessutom inte tomatskivor.

Hade du däremot sagt något i stil med: "En hamburgare som du gör hemma blir billigare än att köpa en Big Mac på McDonalds", så hade det varit mer korrekt. Speciellt om det hade varit mer likvärdiga produkter.

Sedan brukar priset på ingredienser variera. Speciellt färska grönsaker som gurka, tomat och isbergssallad. Priset kan även variera beroende på om det är i säsong eller inte. Sedan har grönsakspriserna ökat de senaste 5 åren. Bland annat påverkas priset av svag krona samt dåliga skördar. Så hamburgarna som man gör hemma, de kommer inte alltid kosta runt 26 kr.

Sedan är det inte så konstigt att hamburgare som man köper ute kostar mer. Bland annat har matställena lokalhyra, personalkostnader etc som de måste betala. Vilket gör att de måste ta ut högre priser, annars går de i konkurs väldigt snabbt.
Citera
2020-01-13, 08:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Sedan är det inte så konstigt att hamburgare som man köper ute kostar mer. Bland annat har matställena lokalhyra, personalkostnader etc som de måste betala. Vilket gör att de måste ta ut högre priser, annars går de i konkurs väldigt snabbt.
Självklart är det så, det är max 5 kr i vinst för McDonalds på en 74 kr burgare. Men det var inte anledningen till tråden. Anledningen var att jag är missnöjd med servicen på alla hamburgarställen, som jag besökt varje vecka i 20 år. Och när väntetiden i drive-in gick upp till samma tid som det tar mig att laga 6 burgare hemma försvann anledningen att köpa burgare. Jag kan lika bra göra dem, både prismässigt smakmässigt och tidsmässigt.
Citera
2020-01-13, 08:27
Medlem
Kan du inte posta recept med kryddning etc också, låter intressant!
(Om du fick till en big Mac smak)
Citera
2020-01-13, 09:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Kan du inte posta recept med kryddning etc också, låter intressant!
(Om du fick till en big Mac smak)
Jag är ju egentligen inte intresserad av Big Mac-smak, den är ganska neutral när den är som bäst, som två gamla skosulor när den är som sämst. Det är viktigt med rätt (cheddar) ost, salta och krydda på burgaren, rätt stekning precis över rosa inuti, bra bröd. Max-smak är enklare, finns både Max-bröd, frysta Max-burgare, och Max-dressing att köpa på ICA och Willys t.ex.
Citera
2020-01-13, 09:32
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
När familjen fick barn för 20 år sedan började vi som litet lördagsnöje köpa hem McDonalds till hela familjen. Med fem barn blir det en slant. Kan vara en slump, men de sista månaderna har McDonalds Max Buger King slutat fungera bra i Lund. Extremt långa bilköer pga långsam personal, personalen glömmer varor, pommes utan salt, senast spillde de cola i pappkassen så botten gick ut och allt ramlade ut. Jag har tröttnat efter 20 år.

Så hur svårt kan det att vara att göra egen burgare, och hur dyrt?

Pris på Willys, motsvarar 8 BigMac-Meny med liten cola:

8 Bröd Brioche 2x20 kr = 40
8 burgare färska gjorda av Willys 125 gr var 2x40 kr = 80
CocaCola 1.5l 15 kr
8st cheddarost skivad 19 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Summa 210 kr. 8 st BigMac kostar 8x74 = 592 kr, 8 st Whopper Meal något mindre med årskort. Skräpet efter 8 BigMac-menyer är enormt, som vi hivar i soptunnan varje vecka.

Summa besparing varje år 592-210 = 382 x 52 = 19864 kronor för en stor familj som köper 8 BigMac.

För pommes behövs en fritös, jag köpte den största som rymmer 1 kg, kostade 590 kr. I övrigt steker vi burgarna i stekpanna. Arbetet för 8 burgare med pommes klockade jag till 22 minuter. Det motsvarar ungefär väntetiden + körtiden till McDonalds för mig, så det är ingen skillnad. Vi har ismaskin i frysen. Så mycket godare att dricka ur glas med eget sugrör, och slippa tvinga i mig 40cl som är för mycket för mig.

När jag nu gjorde allting hemma så får jag exakt samma smak,salt, kryddning varje gång på pommes och kött. Allting smakar minut-gammal när man äter = superfräscht.

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?

Klart som korvspad att man gor egna burgare men att jamfora med Max, MacDonalds och Burger King vore inte ratt. Varken prishojningar eller vantetid har fatt mig att gora egna burgare, jag kakar Max, MacDonalds och Burger King.
Citera
2020-01-13, 09:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Klart som korvspad att man gor egna burgare men att jamfora med Max, MacDonalds och Burger King vore inte ratt. Varken prishojningar eller vantetid har fatt mig att gora egna burgare, jag kakar Max, MacDonalds och Burger King.
Om du är ensam har du en annan sits än jag. Men nu har jag provat i några månader att göra 6 burgare till familjen själv varje vecka istället för att köpa hem. Och jag är så nöjd med smaken, att slippa stå i drivein-kön, att slippa få kalla varor, att slippa få fel varor, och sparar 1000 kr per månad.
Citera
2020-01-13, 09:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag har en hamburgerpress från Clas Ohlson, den värmer bara hyllan. Handgjorda blir bättre, fluffigare, saftigare, fortsätt du att trycka ut dom med tumgreppet, att dom är lite ojämna gör dom bara mer hemmagjorda.

edit: samma press finns tydligen på Jula för halva priset mot vad jag gav för den:https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/koksredskap/hamburgerpress-810497/ 79:-.

Har också en press från Clas O. Vill jag göra perfekta hamburgare, använder jag den. Vill jag däremot göra "pannbiffar" eller "oxjärpar" behövs den inte. Blir inga fina burgare utan press. Burgaren blir mer som en "köttbulle" än som en burgare.

I alla fall blir det billigt med press och nötfärs. En 125-grammare kostar 1,25x44,90+några ören för peppar och salt. Elen och oljan kostar lite också. Så sex kronor för en 125g 100% nötkött är rätt bra. Bröden bakar man själv. Enkelt recept är 5dl ljummet vatten, en påse jäst, halv dl matolja, lite salt, vetemjöl special. Går på 35 minuter och blir ett dussin stora hamburgerbröd. Det som inte går åt samma dag fryser man in.

Osten brukar jag använda port salut, västerbottenost eller vad jag har hemma. Skivar med osthyveln. Dressingen fixar man genom att blanda majonnäs med ketchup. Blir förbluffande bra.
Totalpris under 15 spänn för en 125g burgare totalt utan fuskingredienser och tillsatser.
(Tja, köpemajonnäsen har väl några, men det är diminutivt. Orkar man kan man även göra majjon själv, inte särskilt svårt faktiskt).
Citera
2020-01-13, 11:06
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har också en press från Clas O. Vill jag göra perfekta hamburgare, använder jag den. Vill jag däremot göra "pannbiffar" eller "oxjärpar" behövs den inte. Blir inga fina burgare utan press. Burgaren blir mer som en "köttbulle" än som en burgare.

I alla fall blir det billigt med press och nötfärs. En 125-grammare kostar 1,25x44,90+några ören för peppar och salt. Elen och oljan kostar lite också. Så sex kronor för en 125g 100% nötkött är rätt bra. Bröden bakar man själv. Enkelt recept är 5dl ljummet vatten, en påse jäst, halv dl matolja, lite salt, vetemjöl special. Går på 35 minuter och blir ett dussin stora hamburgerbröd. Det som inte går åt samma dag fryser man in.

Osten brukar jag använda port salut, västerbottenost eller vad jag har hemma. Skivar med osthyveln. Dressingen fixar man genom att blanda majonnäs med ketchup. Blir förbluffande bra.
Totalpris under 15 spänn för en 125g burgare totalt utan fuskingredienser och tillsatser.
(Tja, köpemajonnäsen har väl några, men det är diminutivt. Orkar man kan man även göra majjon själv, inte särskilt svårt faktiskt).

Toppen tips, men hur gör man hamburgerbröd på 35min? Kan ju funka och vara gott såklart men blir inte de bröden rätt stabbiga?
Citera
2020-01-13, 11:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Toppen tips, men hur gör man hamburgerbröd på 35min? Kan ju funka och vara gott såklart men blir inte de bröden rätt stabbiga?

Recept jag lärde mig i skolan för 40 år sedan:

½L Vatten (ljummet)
1 påse pulverjäst
Vetemjöl special. (Det SKA vara special, inget annat!)
½ dl matolja, raps eller solros spelar ingen roll
½ tsk salt

Blanda jästen i en halvliter mjöl. Häll i blandningen i vattnet, häll i oljan och saltet.
Kör med degkrokar så det blandas, fyll på med mer mjöl tills det inte klibbar mer.
Ställ uppvärmt (gärna vid spisen medan spisen/ugnen värms upp för att jäsa). Låt jäsa i alla fall en kvart. Helst 25 min. Rulla till lagom stora bollar/bullar. Lägg ut på bakplåt. Låt jäsa en 25 minuter till. Grädda i ugn i cirka 10 minuter, 200-225 grader varmluft. Man ser när de är färdiga.

Arbetstiden är cirka en kvart-20 minuter men hela baket tar en timme cirka. (Men man jobbar ju inte hela tiden, behöver inte glo på när det jäser, kan göra burgarna under tiden eller Flashbacka).

Brukar göra sådant på helger, mitt i veckan så tar jag ut från frysen. (Egenformade burgare går utmärkt att frysa in råa, använd bakplåtspapper mellan burgarna i frysen).

Fixar burgare på under 10 minuter när jag tar ut det frysta från frysen!
Kostar inte många kronor, kräver dock ett visst intresse för matlagning. Men bara så att man "orkar", svårt är det då absolut inte. Att fixa hamburgare räknas faktiskt som lågkvalificerat arbete!
Citera
2020-01-13, 11:44
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ärligt talat tror jag matlagning hemma behöver åter-upptäckas. Det har varit så lätt de senaste åren att börja leva ett USA-liv med take away hela dagarna. Kollat på Lyxfällan eller My 600lb Life på TV någon gång? Inte en enda medverkande där lagar någonsin mat hemma.
Där har du rätt. Jag har sett samma beteende hos mina vänner under det senaste decenniet, allt fler går ut och äter och jag tycker det har blivit lite av en livsstilsmarkering att äta ute ofta. Lite som att, jag/vi har minsann råd med detta.

Själv har jag gått åt andra hållet. Äter mindre och mindre ute, händer det så är det med jobbet eller under resa. Snabbmat som Frasses, Max mfl mer sällan.

Att laga maten själv, och ofta från egna råvaror, har blivit ett intresse som ersatt en del av meningslöst tidsfördriv och en söndag med långkok och bakning ger grunden till mat för en hel månad.

Att det sparar pengar är en bonus och det var förvånande hur mycket pengar jag spenderade hos matlador och restauranger på ett år, trots att jag lagade många måltider själv. Dessutom är det nyttigare.
Citera
2020-01-13, 11:54
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Om du är ensam har du en annan sits än jag. Men nu har jag provat i några månader att göra 6 burgare till familjen själv varje vecka istället för att köpa hem. Och jag är så nöjd med smaken, att slippa stå i drivein-kön, att slippa få kalla varor, att slippa få fel varor, och sparar 1000 kr per månad.

Ar ej ensam, har tva dottrar (9 & 17) och en Fru, den yngsta dottern ater for tva (2) personer (tranar mycket), sa det blir sex (6) burgare har ocksa.
Citera
2020-01-13, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Där har du rätt. Jag har sett samma beteende hos mina vänner under det senaste decenniet, allt fler går ut och äter och jag tycker det har blivit lite av en livsstilsmarkering att äta ute ofta. Lite som att, jag/vi har minsann råd med detta.

Själv har jag gått åt andra hållet. Äter mindre och mindre ute, händer det så är det med jobbet eller under resa. Snabbmat som Frasses, Max mfl mer sällan.

Att laga maten själv, och ofta från egna råvaror, har blivit ett intresse som ersatt en del av meningslöst tidsfördriv och en söndag med långkok och bakning ger grunden till mat för en hel månad.

Att det sparar pengar är en bonus och det var förvånande hur mycket pengar jag spenderade hos matlador och restauranger på ett år, trots att jag lagade många måltider själv. Dessutom är det nyttigare.
Det är ofattbart dyrt att äta ute, en fin middag för två kan kosta som en halv REA-resa till Turkiet. Som sagt sparar vår familj 1000 kr per månad på att laga burgare hemma, och då är allting annat också bättre.

Om ni är en familj kan jag rekommendera en matkasse, vi använder själva City Gross varannan vecka, som kan jag lite inspiration med råvaror som man inte alltid provar själv typ fänkål, mycket asiatiskt, lite mindre mängd men bättre använt kött osv. Det är inte någon lyxmat från kockar, men man ska orka göra det efter jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in