2020-01-13, 15:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Äntligen börjar svenska mesarna få nog.

Ilskan verkar gro sig allt starkare och riktas allt mer mot S, TYVÄRR verkar C, MP och i viss mån L komma undan för billigt.

I dagarna kommer flera hjärtskärande larm från hur jävla illa det är ställt i sjukvården.

Jag kan tänka mig att situationen liknar M*A*S*H värre avsnitt där skadade dräller in trots att alla resurser är överbelamrade.

Fruktansvärt uruselt jobbat av politikerna för detta är enbart deras fel, folk liksom jag lider med de som verkligen försöker men vad är det lönt när nästa vecka är samma och nästa efter det. Tillslut ger man upp oavsett kall.

Lägg då på det att de som vanligt sprängde fast nu i centrala Stockholm så rutorna skallrade i hela city inkl SVT huset.

Polisen är lika harmlös som en cockerspaniel inne i en hundgård medan världen utanför rasar.

Utförslöpan har verkligen börjat luta nu!

Är det medvetet raserande av de etablerade eller hur kan det få gå såhär långt för att straffa de som röstat på SD?

Sverige kommer snart att omnämnas igen av Trump denna gången som ett ”Shithole country”.

Känslan ute bland folk är ilska men jag kan inte förstå hur det inte kan avspegla sig i röster! Sverige tycks helt sakna framtidstro.

Min fetning.

De som röstar C, L, MP och till vis mån V är bland de mest naiva väljarna du kan hitta i Sverige idag, där den främsta agendan är för klimatet. Fördelen dessa partier har är att de även är de mest lojala (ihop med SDs kärnväljare).

Socialdemokraterna är också lite så, men anledningen till att S fortfarande kan sjunka och ge vika till SD är att det är ett såpass stort parti med olika falanger. Arbetare (tveksamt om det finns några kvar idag), miljöalarmister, fackliga, kommunalare, invandrare m.m.
2020-01-13, 15:24
Medlem
I januari 2019 hade Sifo mätperiod endast måndag till torsdag före fredagens publicering. Gör de om det i år så kommer hela mätperioden alltså vara från idag till på torsdag, vilket är mycket lovande med tanke på nattens bombdåd på Mellanöstermalm.
2020-01-13, 16:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Vad betyder ens detta? Att deras problem är att "folk" äcklas av SD fast dom har rätt och har haft rätt hela tiden? Uppenbarligen stämmer inte din uppfattning vilket opinionsundersökningarna visar.

På dig låter det som om den mediala dramaturgin skulle vara objektivt sann och att detta är någonting som SD då skulle behöva handskas med?

Det är väl bara att titta historiskt på hur SD agerat, efterhand som tossiga partirepresentanter blivit uppmärksammade ?

Att SD "har haft rätt hela tiden" är bara sant om man förenklar deras budskap till att "invandringen är för stor".
2020-01-13, 16:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att SD "har haft rätt hela tiden" är bara sant om man förenklar deras budskap till att "invandringen är för stor".
Vilken också är den viktigaste frågan i dagsläget, som påverkar allting annat.
Där alla andra partier har tyckt tvärtom & har varit med om att skapa dagens situation.
2020-01-13, 16:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilken också är den viktigaste frågan i dagsläget, som påverkar allting annat.
Där alla andra partier har tyckt tvärtom & har varit med om att skapa dagens situation.

Precis, invandringen är den viktigaste frågan och det tycker nog en stor majoritet vill jag lova.

Att det påverkar välfärd som sjukvård osv förstår nog inte alla, men att det påverkar lag och ordning förstår ALLA.

SD borde trycka rejält hur sjukvården (en fråga S-väljare tycker är enormt viktig och en fråga som blivit allt viktigare idag) påverkas av invandringen för de som är för blåsta för att förstå.
2020-01-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Precis, invandringen är den viktigaste frågan och det tycker nog en stor majoritet vill jag lova.

Att det påverkar välfärd som sjukvård osv förstår nog inte alla, men att det påverkar lag och ordning förstår ALLA.

SD borde trycka rejält hur sjukvården (en fråga S-väljare tycker är enormt viktig och en fråga som blivit allt viktigare idag) påverkas av invandringen för de som är för blåsta för att förstå.

Och det gäller inte bara sjukvården. Skolor, socialtjänst, personlig assistans med mera är också överbelastade. Egentligen är det ju självklart att om antalet skolbarn ökar med trettio procent utan att lärare och resurser gör det, så funkar det inte.

Värnskatt eller ingen värnskatt, marginalskatt på 55% eller 40%, litet antal privatiseringar eller mer privatiseringar - ja, allt det där är bara småsaker. Det stora problemet är en sexsiffrig invandring årligen. Den nivån klaras inte upp vare sig med S-styre eller alliansstyre. Stoppa inflödet är den enda viktiga frågan att ta itu med. Först därefter kan man återuppta de gamla grälen.

Detta är en pedagogisk uppgift för SD, som inte bör grotta ned sig för mycket i gammalt tjafs och gamla motsättningar.
2020-01-13, 16:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Och det gäller inte bara sjukvården. Skolor, socialtjänst, personlig assistans med mera är också överbelastade. Egentligen är det ju självklart att om antalet skolbarn ökar med trettio procent utan att lärare och resurser gör det, så funkar det inte.

Värnskatt eller ingen värnskatt, marginalskatt på 55% eller 40%, litet antal privatiseringar eller mer privatiseringar - ja, allt det där är bara småsaker. Det stora problemet är en sexsiffrig invandring årligen. Den nivån klaras inte upp vare sig med S-styre eller alliansstyre. Stoppa inflödet är den enda viktiga frågan att ta itu med. Först därefter kan man återuppta de gamla grälen.

Detta är en pedagogisk uppgift för SD, som inte bör grotta ned sig för mycket i gammalt tjafs och gamla motsättningar.
Sen är det dessutom så att värnskatt, marginalskatt, privatiseringar är saker som går att enkelt reversera vid ett regeringsbyte. Massinvandringen är betydligt svårare att reversera. Vilket förmodligen förklarar att det är just den metoden som har använts för att förstöra Sverige.
2020-01-13, 17:25
Medlem
Jag måste än en gång ta upp framgångsfaktorerna. Idag är folk OERHÖRT upprörda när inte ens hjärtat (Stockholm) är fredad från sprängningar, detta var en riktig smäll som tog hårt. Märkligt att ytterligare en smäll kom i Uppsala. Visst är det tråkigt att det skall behövas sådana saker för att folk skall vakna. Skjutningen i Bredäng är däremot ett fiasko, så svagt, så dåligt, men OK jag skall inte vara cynisk.

121 bombsmällar minst under 2019, Sverige får betraktas som det verkliga shithole country. SD har lite svårt att utnyttja sjukvårdskrisen och man bör synas mer i debatten om kommunkriserna. Men det ser ändå ganska bra ut för SD, förmodligen sjunker sossarna igen och det gynnar SD som största parti.
2020-01-13, 18:43
Medlem
Snubchurps avatar
Blir intressant att se hur sprängningarna påverkar opinionen. Ingen går säker. Dock krävs det att de spränger bort delar av folks familjer för att de ska vakna och faktiskt inse läget.
2020-01-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Blir intressant att se hur sprängningarna påverkar opinionen. Ingen går säker. Dock krävs det att de spränger bort delar av folks familjer för att de ska vakna och faktiskt inse läget.

Jag är övertygad om att det påverkar. SD var på nedgång enligt min berömda känsla men nu stannar nedgången upp. Men vi måste beakta en annan sak. Det var någon slöjdemonstration i Skurup enligt DN och tydligen utkommenderat av Unga muslimer. Jag inser att vi snabbt behöver NYANS, dom är efterlängtade. Det finns då ett hopp om att sossarnas SMS-påminnelser inte får någon effekt. SD behöver alltså NYANS för att Sossarna skall minska ytterligare och dessutom, här är jag cynisk igen, vi behöver ha ett lågt valdeltagande. Höjden av demokrati i shithole countries är ett lågt valdeltagande. Jag börjar bli mer optimistisk. Den stora uppgången som skedde för SD från oktober och till nu var ju lite oväntad. Jag trodde det hade fastnat runt 20% men nu är man största parti.
2020-01-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Koalitioner som blivit kolosser. Även SD kommer att behöva kompromissa med M och KD och välfärden kommer att nedmonteras för alla. Är det vad SD -väljare traktar efter?

Det kan inte bli värre än med nuvarande regering eller alternativa röd/grön/blå regeringar.
2020-01-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det kan inte bli värre än med nuvarande regering eller alternativa röd/grön/blå regeringar.

Om det kan bli en sådan konstellation med M+KD+SD kan man ändå se lite naturliga roller. SD styr vad det gäller migration, lag och ordning. M får ägna sig åt ekonomin. Och halleljah-rörelsen (men Runar är väl SD-medlem?) får stå upp för dom mjuka värdena som sjukvård, äldreomsorg. Men det är ju inte säkert att man kan formera ett sådant block. Först gäller det att SD blir så stora som möjligt. Gärna över 25% även om jag personligen är nöjd om SD når 24% och då är större än sossarna. SD får inte sälja sig för billigt om det ändå blir en regeringskonstellation. Om SD endast skall vara ett stödparti för evigt ser jag inte det som en drömtillvaro för partiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in