2020-01-13, 15:57
Medlem
Reimers avatar
Men vad fan!

14000 sidor i en förundersökning gällande mord, vad fan har de hållit på med där i Örebro?

Och hur svagt är egentligen fallet om det behövs 14000 sidor av material för att kunna bevisa MGM,s skuld?

Uppenbarligen är det här ett rent indiciemål och det finns inga konkreta bevis som pekar på MGM,s skuld, ska bli förbannat intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning.
Citera
2020-01-13, 15:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det borde dom göra. För sin egen trovärdighets skull. Efter alla skriverier om havererad och misskött utredning så borde det ligga i deras intresse att visa på att det visst gjorts ett gediget arbete.

Och skulle FUP ligga på 10-14.000 sidor och då ett flertal personer hämtar ut den i pappersform så är det ju rena skogsskövlingen. Speciellt med myndigheternas mål att minska pappersdokumenation.
Digital form, PDF eller kanske CD borde väl vara mer i deras linje klimatmålsmässigt.
FUP digitalt eller på papper kan nog kvitta i det här fallet. "För sin egen trovärdighets skull" bör nog åklagare och tingsrätt i första hand se till att det blir en rättegång här. Har åklagaren fattat något beslut ännu om att väcka åtal?
Senast redigerad av Draifos 2020-01-13 kl. 16:15.
Citera
2020-01-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas att NA och kanske även någon annan media kommer att följa rättegången via direktrapportering.

Det kommer att vara omöjligt att läsa in sig på FUP innan rättegången, och rättegången blir en slags sammanfattning av allt det viktiga.

Man får inrikta sig på de viktigaste förhören med de inblandade och sedan på NFCs analyser.

Jag har för mig att inledningsvis i FUP finns en sammanfattning?
Eller missminner jag mig?

Att hoppas på att Honan ska klara av att göra en sammanfattning av FUP är, vad ska jag säga, att begära något övermänskligt. Visserligen är hon en fena på att sammanfatta, men, men...detta är lite för mycket.

Vet inte hur lång tid det tog för mig att läsa Mantorpsfallet. Då menar jag att LÄSA och analysera. Men även under rättegångsdagarna gick jag in i FUP och läste. Det tog verkligen mycket tid. Och då läste jag inte alla förhör.
Utgår från att Du förstod att jag skojade lite när det gällde Honan6... eller hoppas iaf att det framgick.
Citera
2020-01-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så dyker det något svårdefinierade och klumpiga uttrycket upprättelse upp igen viket betyder gottgörelse, återupprättelse, rehabilitering; hämnd, revansch.

Lena går inte att postumt ges upprättelse i.o.m en mord dom. Inte ens om anhöriga som i mer primitiva rättsystem (som i Albanien) haft avgörande på straffet. Förutom att hindra fortsatt brottslig verksamhet bygger vårt rättsystem på (delvis kristna) reabiliteringstanken. Av rätten att hämnas mordet på en anhörig finns bara rätten att lagligen beivra gärningen.

Det är väl något åt det här håller du tänker dig?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Straff

Eller kanske du syftar på "egen eller familjens upprättelse" och inte brottsoffrets?
Nordisk straffhistoria.

Något som har vital betydelse är om den dömda visar genuin ånger.
Om SD är mördaren är det bästa utfallet av straffet ånger. Ty annars blir Lenas öde lika meningslöst som för dom förbittrade tanterna i tråden som jagar demoner och heller inte lärt någonting.

Får lov att hålla med dig Johan. Genuin ånger är det centrala. Om SD är gm behöver han förlåtelse. Hoppas han erkänner ifall han är den skyldige, så han kan lätta samvetet. Lena som trodde på förlåtelse hade inte önskat att han skulle straffas hårt. Ett dråp i affekt efter en provokation kanske ger ca 10 år, efter skötsamhet och straffrabatt kanske han sitter 6, 5 år. Han har inte heller någon tidigare brottslighet i bagaget. Klart killen behöver en ny chans. Han har många, vad det verkar tillgångar:

1. Charm
2. God ekonomi
3. Singel
4. Humor
5. Energi
6. Social
7.Teoretiker och praktiker

Efter fängelsetiden kan han bo hos mig inledningsvis, om ingen annan vill ta i honom med tång. Sedan tror jag han lärt sig vikten av trohet efter denna mardrömsresa. Han vill nog knappast inleda destruktiva relationer i framtiden. Men byta namn vore en fördel.
Citera
2020-01-13, 16:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vet ej, men ger de bara ut papperskopior är projektet för vår del ogörligt och dyrt. I andra trådar har vid liknande fall flera personer i tråden hjälpts åt att pressa dem att skicka fup digitalt genom att en mängd olika personer ringer och ber om 10 sidor var till massa skilda adresser, då brukar de backa. Om du vill ha din vilja igenom måste du göra det osmidig för dem och när de förstår vad de tjänar på, då gör de självmant det lättaste för dem själva.

Precis, så var det i Peter Plax-fallet
Onödigt att konstra tycker jag, och dessutom borde TR i denna oerhört utdragna och utskällda utredning vilja visa att allt har gått rätt till
Citera
2020-01-13, 16:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan!

14000 sidor i en förundersökning gällande mord, vad fan har de hållit på med där i Örebro?

Och hur svagt är egentligen fallet om det behövs 14000 sidor av material för att kunna bevisa MGM,s skuld?

Uppenbarligen är det här ett rent indiciemål och det finns inga konkreta bevis som pekar på MGM,s skuld, ska bli förbannat intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning.

Kära Reimer, läser du artikeln framgår det att en stor del består av utskriven kommunikation i sociala medier och deras telefonkonversationer.
Citera
2020-01-13, 16:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Får lov att hålla med dig Johan. Genuin ånger är det centrala. Om SD är gm behöver han förlåtelse. Hoppas han erkänner ifall han är den skyldige, så han kan lätta samvetet. Lena som trodde på förlåtelse hade inte önskat att han skulle straffas hårt. Ett dråp i affekt efter en provokation kanske ger ca 10 år, efter skötsamhet och straffrabatt kanske han sitter 6, 5 år. Han har inte heller någon tidigare brottslighet i bagaget. Klart killen behöver en ny chans. Han har många, vad det verkar tillgångar:

1. Charm
2. God ekonomi
3. Singel
4. Humor
5. Energi
6. Social
7.Teoretiker och praktiker

Efter fängelsetiden kan han bo hos mig inledningsvis, om ingen annan vill ta i honom med tång. Sedan tror jag han lärt sig vikten av trohet efter denna mardrömsresa. Han vill nog knappast inleda destruktiva relationer i framtiden. Men byta namn vore en fördel.

Hittills har han inte erkänt enligt ÅK.
Tror aldrig han kommer att göra det heller, han kommer att neka ända in i kaklet.
Allt i enlighet med hur han uppfört sig hittills, från mordet till att han greps.
Citera
2020-01-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Mordet på Olof Palme är i dag den största FUP i Sveriges historia,Jag undrar om Örebro TR släpper FUP digitalt,blir det pappers kopior så kommer den att bli riktigt dyr att lösa ut

Blir det papper hamnar kostnaden på cirka 28 000 kronor.

Hur många års fängelse tror ni den misstänkte kommer dömas till? Regeringen vill väl ha livstids fängelse som normalstraff men det gäller ju inte mord som begick 2018, så omkring 16 år är väl rimligt att tänka sig.
Citera
2020-01-13, 16:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kära Reimer, läser du artikeln framgår det att en stor del består av utskriven kommunikation i sociala medier och deras telefonkonversationer.

Och?

Är det sådant som ska utgöra huvudbevisning gentemot MGM så känns det inte stabilt enligt min åsikt.

Som sagt, ska bli djävligt intressant att läsa Hiding,s gärningsbeskrivning, det är ju den som ska bevisas.
Citera
2020-01-13, 16:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
FUP digitalt eller på papper kan nog kvitta i det här fallet. "För sin egen trovärdighets skull" bör nog åklagare och tingsrätt i första hand se till att det blir en rättegång här. Har åklagaren fattat något beslut ännu om att väcka åtal?

Japp hon har fattat beslut att väcka åtal.
Men försvaret behöver några veckor till för att plöja igenom materialet.
Bevisningen verkar dessutom vara god

”– Jag har för avsikt att åtala honom.
Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.”

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Citera
2020-01-13, 16:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan!

Utan att ha koll, funderar jag på om det inte kan ha varit så att den första tiden hade man inga bindande bevis. Och L*enas umgängeskrets var ovanligt stor. Hyperaktiv människa som kunde

Initialt fick man förhöra alla grannar, geokompisar, arbetskamrater och församlingen förutom de närmaste. Innan man fått fatt på tidpunkten för skriken, visste man ju knappt när hon hade försvunnit och vad som hade hänt.
Tiden gick och iom att SD var ute i det fria fick man arbeta vidare i 1 år och 3 månader innan det kom ett positivt svar (?) som kanske var bindande (?) från NFC.

Innan dess var det till att gräva, gräva, gräva? För att hitta den saknade pusselbiten?

Det är ju ändå en sak att veta att L*ena hotats, och allt det där och en annan att binda en person till just brottet och brottsplatsen.

Kanske inte heller bytet av spaningsledningen har påverkat arbetet positivt. Det känns som att de började typ på ny kula med krattningen i oktober.

Men nu hoppas vi på att de ror allt i hamn.

Men undrar om vi får möjlighet att ta del av FUP?
Citera
2020-01-13, 16:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Japp hon har fattat beslut att väcka åtal.
Men försvaret behöver några veckor till för att plöja igenom materialet.
Bevisningen verkar dessutom vara god

”– Jag har för avsikt att åtala honom.
Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.”

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Nja, där låter det ju som att de är mitt uppe i slutdelgivningen. Hiding kan väl knappast ha fattat beslut om att väcka åtal innan försvaret ens har fått möjlighet att läsa och kommentera förundersökningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in