2020-01-13, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att man kommer att behöva läsa alla 14 000 sidorna för att förstå hur Hiding och Gustavsson resonerar. Det borde väl gå att plita ner på ett par A4 vad som anses vara själva bevisningen.

Du som har varit med så länge, du kan väl aldrig ha sett en enda FUP som varit ett par A4 sidor enbart?
Eller du kanske tycker att du aldrig har stött på något åtal som innehållit några bevis?

Men åklagarens slutplädering kanske är något åt det hållet. Och då har du med de viktigaste bevisen.
Citera
2020-01-13, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

"Åtalstiden går ut på torsdag men åklagaren kommer att begära en åtalsförlängning. Förundersökningen är klar men är fortfarande ute på slutdelgivning.

– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta.

Den 45-årige mannen nekar fortfarande till brott. En annan person var under en veckas tid frihetsberövad misstänkt för inblandning i mordet. Misstankarna mot den personen har avskrivits helt.
"

Provläs till kl 12.47
https://www.na.se/artikel/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Tillägg, mer från artikeln:
"Lena Wesström, 45, hittades mördad i maj 2018. Redan från början misstänktes en 45-årig man för mordet – men han släpptes flera gånger i brist på bevis. Sedan augusti förra året har mannen suttit häktad på den högre misstankegraden.

– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.

I bevisningen mot mannen finns även flera timmar långa inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer.

– Det stämmer. Det finns samtal som är inspelade mellan de här personerna som ingår i förundersökningen. Jag vill i nuläget inte kommentera vad bevisningen mer består av. Det kommer jag att återkomma till när åtalet lämnas in.
"

Reporter Stef*n Hazian*stasiou (a)

---------------

-----------

Sammanfattning om vad som hänt för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet

Då har vi verkligen något att se fram emot!
Då blir det kanske ett åtal runt v 5 med början den 27/1-20.

Det är skönt att höra att åklagaren säger sig ha tillräckligt med bevis för en fällande dom!
Men 14.000 sidor .

Vet att FUP i Mantorpfallet var på 3000 sidor.
Hur ska det gå att läsa ens innehållsförteckningen?

Så skönt det måste kännas för de anhöriga!
Eller kanske det kan kännas både skönt och obehagligt.

Men någonstans tror jag att varje anhörig och vän vill ha ett svar om vad som hände, varför och att den som är skyldig bör stå till svars.

Även om man aldrig får tillbaka L*ena, sorgen blir inte mindre, ingen blir lyckligare så är det ett till steg i en process att bearbeta det hemska som har hänt.

Ännu bättre för alla (inklusive för mördaren själv) är om han erkände. Berättade allt.
Citera
2020-01-13, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Mordet på Olof Palme är i dag den största FUP i Sveriges historia,Jag undrar om Örebro TR släpper FUP digitalt,blir det pappers kopior så kommer den att bli riktigt dyr att lösa ut

14.000 sidor i papper....
Hm, tror det blir ogörligt.
Vilken tid ska det inte ta att skriva ut, vilken kostnad och inte minst vilken frakt.
Lastbil, lastpallar?

Men går det ens att få ut digitalt?
Kanske de kör med att papper är ok till allmänheten, och ingen tycker att det är rimligt att begära ut?
Senast redigerad av notknapparen 2020-01-13 kl. 14:02.
Citera
2020-01-13, 13:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då har vi verkligen något att se fram emot!
Då blir det kanske ett åtal runt v 5 med början den 27/1-20.

Det är skönt att höra att åklagaren säger sig ha tillräckligt med bevis för en fällande dom!
Men 14.000 sidor .

Vet att FUP i Mantorpfallet var på 3000 sidor.
Hur ska det gå att läsa ens innehållsförteckningen?

Så skönt det måste kännas för de anhöriga!
Eller kanske det kan kännas både skönt och obehagligt.

Men någonstans tror jag att varje anhörig och vän vill ha ett svar om vad som hände, varför och att den som är skyldig bör stå till svars.

Även om man aldrig får tillbaka L*ena, sorgen blir inte mindre, ingen blir lyckligare så är det ett till steg i en process att bearbeta det hemska som har hänt.

Ännu bättre för alla (inklusive för mördaren själv) är om han erkände. Berättade allt.

Jag tror inte SD kommer erkänna mer än att han hade psykiskt och fysiskt övertag över Lena.

Enda anledningen till att han ens berättade om det är nog p.g.a. att han ville visa att inget motiv fanns att döda henne. Han hade ju redan allt övertag och kontroll över henne så varför döda?
Citera
2020-01-13, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kanske.
Men även om den ligger på +8000 är den gigantisk Men den förtjänar att läsas igenom. Så många frågor, även små sådana, som kanske blir besvarade.

Vi kommer att hjälpas åt att läsa och analysera.
Det kommer ofta in nya personer i tråden som är duktiga på analysera och citera viktiga saker som har hittats.

Många förhör kommer vara perifera, som man kan skumma igenom.

Men det kommer att vara svårt att hitta de viktiga detaljerna när materialet är så omfattande!
Citera
2020-01-13, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte SD kommer erkänna mer än att han hade psykiskt och fysiskt övertag över Lena.

Enda anledningen till att han ens berättade om det är nog p.g.a. att han ville visa att inget motiv fanns att döda henne. Han hade ju redan allt övertag och kontroll över henne så varför döda?

Håller med. Han kommer inte att erkänna.

Jag tror att det där med att han hade ett övertag både mentalt och fysiskt över henne, handlade om 2016-17, då L*ena enligt honom hotade att berätta om otroheten.

Sedan menar han nog att de var de bästa vänner, ända till slutet.
Citera
2020-01-13, 14:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med. Han kommer inte att erkänna.

Jag tror att det där med att han hade ett övertag både mentalt och fysiskt över henne, handlade om 2016-17, då L*ena enligt honom hotade att berätta om otroheten.

Sedan menar han nog att de var de bästa vänner, ända till slutet.
Så skall det tydligen ha varit. Men nu verkar det i alla fall vara Åsa Hiding som har ett kraftfullt övertag över SD som hon har visat många gånger både fysiskt respektive mentalt.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-13 kl. 14:25.
Citera
2020-01-13, 14:14
Medlem
Citat:
Vet någon annan hur Örebro TR brukar göra? Föredrar de att släppa ut papperskopior eller digitalt?

Vet ej, men ger de bara ut papperskopior är projektet för vår del ogörligt och dyrt. I andra trådar har vid liknande fall flera personer i tråden hjälpts åt att pressa dem att skicka fup digitalt genom att en mängd olika personer ringer och ber om 10 sidor var till massa skilda adresser, då brukar de backa. Om du vill ha din vilja igenom måste du göra det osmidig för dem och när de förstår vad de tjänar på, då gör de självmant det lättaste för dem själva.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-01-13 kl. 14:18.
Citera
2020-01-13, 14:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag bävar för att läsa/skumma FUP och är glad att inte ha några personkopplingar till någon i detta tragiska mordfall. Mina vänner har glömt bort att mordet ens skett, men jag har tålmodigt hängt kvar i väntan på att rättvisan ska segra så att Lena får upprättelse. Mördare ska inte gå fria och flina precis som att ingenting har hänt!

-----

Sammanfattning för läsning online: https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mordetplenawesstrm

Så dyker det något svårdefinierade och klumpiga uttrycket upprättelse upp igen viket betyder gottgörelse, återupprättelse, rehabilitering; hämnd, revansch.

Lena går inte att postumt ges upprättelse i.o.m en mord dom. Inte ens om anhöriga som i mer primitiva rättsystem (som i Albanien) haft avgörande på straffet. Förutom att hindra fortsatt brottslig verksamhet bygger vårt rättsystem på (delvis kristna) reabiliteringstanken. Av rätten att hämnas mordet på en anhörig finns bara rätten att lagligen beivra gärningen.

Det är väl något åt det här håller du tänker dig?
Citat:
Straff i de samhällen som brukar kallas "hederskulturer" har i relevanta fall drag av intentionen att återupprätta brottsoffrets förlorade anseende, människovärde eller självkänsla. Att motivera ett juridiskt straff med vedergällning är inte vanligt i demokratier men förekommer som argument för till exempel dödsstraff.

Hämndbegärets naturlighet och dess relevans för straffpåbud torde vara en av de mest kontroversiella frågorna i straffteorin.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Straff

Eller kanske du syftar på "egen eller familjens upprättelse" och inte brottsoffrets?
Nordisk straffhistoria.
Citat:
Blodshämnd, eller vendetta, är en vedergällning som släktingar till en dräpt person egenmäktigt utövar genom att döda gärningsmannen eller någon av hans släkt. Man kunde också på egen hand och under eget ansvar utkräva vad man ansåg som sin obestridliga rätt – om så behövdes genom våld. Därför ägde man också rätt att själv skaffa sig upprättelse för lidna oförrätter genom att hämnas. Blodshämnden var en särskild art av denna lagliga hämnd. Den hade sin rot i det starka släktmedvetande, som utmärkte nordbornas rättstänkande.

Blodshämnden tillkom i första hand den dräptes närmaste släkting, men släktingen kunde räkna med hjälp av den dräptes övriga släktingar, om så krävdes.

Något som har vital betydelse är om den dömda visar genuin ånger.
Om SD är mördaren är det bästa utfallet av straffet ånger. Ty annars blir Lenas öde lika meningslöst som för dom förbittrade tanterna i tråden som jagar demoner och heller inte lärt någonting.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-13 kl. 15:10.
Citera
2020-01-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det tycker jag att du ska berätta för åklagaren

Jag vet inte vad som i intresserar dej men för min del är jag inte bara intresserad av åklagarens bevistema. Jag vill följa hela denna relations tragiska utveckling och läsa all kommunikation och förhör med inblandade, vittnen och GM.
Ibland är det en fördel av att vara pensionär, ser fram emot att läsa dessa sidor efter att ha följt tråden från början.

Helst med papper i handen så det går att kolla upp lite i tråden samtidigt. Men det är klart... många pärmar blir det, antar att det är A4 som gäller och skrivet på båda sidorna.

Annars anställer vi Honan6... hen är ju expert på att få till sammanställningar (Du får en vecka på dig Honan6)
Citera
2020-01-13, 15:12
Medlem
Citat:
Vet någon annan hur Örebro TR brukar göra? Föredrar de att släppa ut papperskopior eller digitalt?

Detta omfattande material måste redan vara i digital form, varför jag utgår från att det distribueras så också. Senast fick jag en PDF-kopia på en FUP från Gällivaare Tingsrätt.
Citera
2020-01-13, 15:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Postat 2019-09-19, 11:14
[/i]

Det kursiverade stycket.
Frågeställningar som alla seriösa medlemmar bör ställa sig.
Om man bortser parametern LWs personliga problem så går inte ekvationen ihop. Det gick inte att avsluta med henne. Lille mer det ville inte SD.

Vad som är svårt att förstå är varför inte SD och HD sökte kontaktförbud när hon var på som värst. Kontaktförbud är till för att skydda sig mot upprepad hotfull förföljelse.
Måhända låg ribban för högt för MGM att medge han inte klarade sätta gränser till LW?

SD/HD hade fått bryta upp helt och flyttat, lagt ner catchingen, nya jobb kanske. Kanske ville dom inte ge LW den makten.

Det går inte med trovärdighet påstå man är intresserad av mordet på LW och bortse från att LW enigt trovärdiga upgifer var en självupptagen kvinna , som tog för sig, och inte accepterade ett nej.

Det vore klädsamt av dej att visa att set du skriver handlar om att: DU TROR, SPEKULERAR, MISSTÄNKER, ANAR. Kanske, som Honan6, kan du att sätta ett frågetecken efter.

Som det är nu så påstår du följande:
”...problem så går inte ekvationen ihop. Det gick inte att avsluta med henne. Lille mer det ville inte SD. Vad som är svårt att förstå är varför inte SD och HD sökte kontaktförbud när hon var på som värst. Kontaktförbud är till för att skydda sig mot upprepad hotfull förföljelse.”

Min fråga: hur vet du detta?
Att det inte gick att avsluta det med henne?
Att LW ville mer ön LW?
Att LW varit ”som värst”?

Har du någon källa?
Du har inte läst fler protokoll än vi andra från de där polisanmälningarna.

Annars är det pga de uteblivna tecknen på spekulation rent FÖRTAL.
Vilseledande ryktesspridning.

Jag är intresserad av hur du vet att det du skrivit är FAKTA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in