Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Alla i hela den kriminella hierarkin är lika sunkiga. De som misshandlade oskyldiga anställda (Som antagligen också var invandrare) kan ha varit obetydliga småkriminella bidragstagare, personer som vill skaffa sig ett rykte, förhärdade gangsters som redan varit inblandade i mord eller själva bossar med mångmiljoninkomster. De är likadana. De kommer från en sådan miljö med de sämsta delarna av kulturen från Mellanöstern/Nordafrika, Kosovo/Albanien och Somalia/Eritrea. Blandat med svenska/finska/jugoslaviska småkriminella missbrukare och alkoholister. Det finns hundratusentals i den miljön nuförtiden och den sub-kulturen växer snabbt. Se på bomben på Norrmalm eller mordet i London. De kan bo på de finaste adresser nu men de är likadana ändå.
Det är så min egna lilla förklaringsmodell ser ut, det är inte i första hand kriminaliteten som orsakar konflikterna utan en bakomliggande kultur. Eller en mix. Alla de du nämner med vidhängande metoder av konflikthantering blandat med en ungdomskultur som präglas av att omvärlden ska formas utefter ens egna önskemål. Som kronan på verket en elit som kräver företräde i att envist hävda att inget av ovanstående över huvud taget existerar.
Att det är i första hand kriminella som tar steget till våld är väl naturligt men grundproblemet, inte minst illustrerat i den här tråden, är de orealistiska förväntningarna som många ställer på sin omgivning och konflikterna som därav uppstår. Man gör en poäng av att inte passa in, att inte ställa upp på att fungera i ett sammanhang. Alla andra ska anpassa sig. Det ska tydligen finnas respekt att hämta med det synsättet.
Jag får väl börja fundera på att min bild av lågmälda gangsters på krogen förmodligen är förlegad och att det är kaoz i alla led. Tony Soprano tolererade ju inte ens keps på krogen...